handdator

Visa fullständig version : Förklaringar kring mitt viktpendlande?


Kräket
2011-01-27, 20:52
Japp, som rubriken lyder. Först bakgrund dock; Har i ca 2,5 års tid vägt mig dagligen. Vikten har tagits ungefär vid samma tidpunkt, dvs efter jobbet och innan träning, vilket för mig betyder ungefär 6 - 8 timmars fastande. Jag äter även en mycket lätt lunch, bestående av ca 100 gram grönsaker och 100 gram kyckling eller pollock.

Samma mönster uppträder vecka efter vecka, månad efter månad. Det skiljer upp mot 5 kg mellan vikten på lördag och vikten på torsdagar.

Helgerna, dvs fredag t.o.m. söndag så äter jag vad jag vill och mycket av det.

Min hypotes som förklaring har tidigare varit inlagring av muskelglykogen. Har någonstans läst att en relativt vältränad person kan lagra upp emot 1 kg muskelglykogen. Har även för mig att ungefär 1 gram glykogen binder ca 3 gram vätska (Någon får gärna rätta mig på detta).

Märkliga är följande; Sedan ca 1 månad tillbaka använder jag "Shapeup", en Iphone-app för att föra bok över vad man äter. Till min förvåning äter jag betydligt mer kolhydrater än jag räknat med. Ligger ungefär på mellan 150 - 200 gram per dag.

Därför undrar jag om jag verkligen är så "tömd" som jag tidigare trott beaktat denna ständiga viktnedgång? Vilka andra förklaringar kan tänkas finnas till detta pendlande?

En annan fråga är om det kan anses ohälsosamt? Mätt över längre tidsperiod så följer ändå min utveckling mitt övergripande önskemål, dvs ibland lägga på sig för att därefter dra ner på vikten.

Kan poängtera att jag trots allt upplever att min träning utvecklas och att detta inte på något vis stör mig. Jag gillar att leva asketiskt under veckorna för att till helgerna tillåta mig excesser. Det förundrar mig ändå att mönstret repeteras så tydligt och att det kan skilja så mycket.

Apos78
2011-01-27, 21:12
Högst tveksamt att den skillnaden i vikt kan förklaras av glykogenet. Att lagra in 1000g glykogen är rejält mycket också.

Du får titta på vilka andra faktorer som kan verka troliga. Vätska?

Kräket
2011-01-27, 21:14
Högst tveksamt att den skillnaden i vikt kan förklaras av glykogenet. Att lagra in 1000g glykogen är rejält mycket också.

Du får titta på vilka andra faktorer som kan verka troliga. Vätska?

Mäter i och för sig inte vätska. Dricker när jag är törstig och inte annars, så spontant torde inte konsumtionen skilja så kraftigt mellan helg respektive vardag?