handdator

Visa fullständig version : Avsluta tungt eller med dropset?


StenG
2011-01-27, 20:26
Börjar närma mig 40 och har svårt att öka i vissa övningar. Har tränat regelbundet i 4 år. Kör 4 set (10,8,6,6) per övning. Vad rekommenderar ni att man skall göra för att bli starkare? Avsluta med dropset, köra fler rep med lättare vikt eller lägga på mer vikt och köra 3-4 rep på sista setet?

cero
2011-01-27, 20:38
Lite mer får du skriva. Övningar? Hur ofta tränar du? Äter du tillräckligt med protein? Vad tar du i bänk/mark/böj? Om du nu tränar dessa övningar.

The Truth
2011-01-27, 20:39
Jag rekommenderar att inte ens köra det sista setet.

cero
2011-01-27, 20:49
Jag rekommenderar att inte ens köra det sista setet.

Hur kan du rekommendera det när vi inte vet hur många och vilka övningar TS har?

frong
2011-01-27, 21:28
Jag brukar avsluta med några set bestående av superset eller dropset... Vet inte varför, känns bara otroligt gött att ta ut det sista.

Storstark
2011-01-27, 22:25
Börjar närma mig 40 och har svårt att öka i vissa övningar. Har tränat regelbundet i 4 år. Kör 4 set (10,8,6,6) per övning. Vad rekommenderar ni att man skall göra för att bli starkare? Avsluta med dropset, köra fler rep med lättare vikt eller lägga på mer vikt och köra 3-4 rep på sista setet?

Det som stimulerar muskeln för tillväxt är hög belastning/överbelastning allt annat är en transportsträcka till de tunga seten som ska få muskeln att "fatta" att den måste bli starkare till nästa gång. Så svaret är att avsluta tungt.

/Danne

Starlight
2011-01-27, 22:42
Det som stimulerar muskeln för tillväxt är hög belastning/överbelastning allt annat är en transportsträcka till de tunga seten som ska få muskeln att "fatta" att den måste bli starkare till nästa gång. Så svaret är att avsluta tungt.

/Danne

Du har precis läst Max-OTs träningsprinciper va? :)

BigSyke
2011-01-27, 23:03
Vill du bli starkare så ska du inte köra 10, 8, 6, 6

Tycker du ska köra typ 5x5 eller 4x5 + tung 2:a.

Du måste sänka reps för att bryta din mönster och chocka kroppen. Då kommer du bli starkare.

cero
2011-01-27, 23:11
Bryta mönster och chocka kroppen? Varför skulle detta vara ett krav för att bli starkare?

Till att börja med måste vi veta om TS sköter träning, kost och återhämtning på ett vettigt sätt. Sedan kan man börja spekulera i att variera repsantal osv.

ChrisDEFC
2011-01-28, 00:38
Har du kört fast så rekommenderar jag dig att variera din träning. Det brukar höja motivationen både till att ta i mer och att tycka det är roligt. Har du kört 10 8 6 6 länge så kanske du ska göra helt annorlunda, tunga 3or i nån vecka för att sen köra högreps en period? Korta ner alternativt förlänga pauserna mellan setten. Lägga på lite mer vikt än du körde förra passet och sen köra så många reps du orkar sista setten, käka mer protein, tränar du nu muskelgrupperna 1gång/vecka kanske du ska köra ett upplägg där du får träna samma muskelgrupp 2ggr/vecka osv. Mer mat brukar va ett hett tips om du stått still länge, för tanken är ju för många att det vill bli starkare och starkare är lika med mer muskler och mer muskler är lika med viktuppgång och viktuppgång är lika med mer kcal in än du gör av med... Som du ser finns det massor av sätt att variera/ändra sin träning på och då har jag bara nämt en bråkdel. Lycka till!

Jo just d, träna hådare kan va en variant åxå, många går till gymmet och fiskör år ut och år in på samma vikter och sen undrar varför det inte händer nått...

panzerpig
2011-01-28, 00:43
som det nämnts: vill du bli starkare, kör lägre reps. 5x5 är ett klassiskt upplägg. själv ökade jag riktigt bra med 5,4,3,2,1. lägg på 5 eller 2,5 kg per set och sänk ett rep.
10,8,6,6 låter mer som byggning än styrka.

Doctor Snuggles
2011-01-28, 00:56
Färre arbetsset (1-2), färre reps, eventuellt fler ggr i veckan. Eventuellt byt också ut övningar ett tag. Experimentera lite, se vad som fungerar för dig.
Personligen märker jag att jag klarar mindre och mindre träningsstimuli ju äldre jag blir, då återhämtningen blir sämre o sämre. Däremot så blir metabolismen långsammare, så jag behöver inte äta lika mycket, vilket gör att det går på ett ut. :D

Storstark
2011-01-28, 06:18
Du har precis läst Max-OTs träningsprinciper va? :)

Det har du rätt i :) men det funkar om man kanske står och trampar som många gör inklusive jag själv under många år. Det fick då min träning att ta ny fart.

BigSyke
2011-01-28, 09:31
Bryta mönster och chocka kroppen? Varför skulle detta vara ett krav för att bli starkare?

Till att börja med måste vi veta om TS sköter träning, kost och återhämtning på ett vettigt sätt. Sedan kan man börja spekulera i att variera repsantal osv.

Nej det är inte ett krav men det kommer hjälpa han. Jag förutsätter att han sköter vilan och kosten såklart. Han frågade inte om kost utan hur han ska bli starkare ur träningsmässigt synvinkel. Det förstår man för han skrev om hans ka avsluta tungt eller med dropset.
Så jag står fortfarande fast och säger om han vill öka i styrka ska han sänka reps i sina set.

Pjotor
2011-01-28, 09:38
Om du har tränat så länge så kanske du behöver periodisera träningen, så att du försöker öka veckovis eller tvåveckovis istället för från pass till pass. Berätta gärna mer om hur du tränar och vilka övningar som står stilla, så kan vi hjälpa dig bättre.

Loke
2011-01-28, 09:46
Jag tycker att det är ett väldigt fokus på detaljer när man börjar fråga om man ska köra 10, 8, 6, 4 eller 10, 8, 6, 8 (som frågan verkar vara). Jag tror det är viktigare att fundera över vilket märke du har på shakern :)

The Truth
2011-01-28, 10:08
Hur kan du rekommendera det när vi inte vet hur många och vilka övningar TS har?Det är som poker, man måste satsa utan att veta alla kort på spelplanen.

Anders The Peak
2011-01-28, 10:43
Börjar närma mig 40 och har svårt att öka i vissa övningar. Har tränat regelbundet i 4 år. Kör 4 set (10,8,6,6) per övning. Vad rekommenderar ni att man skall göra för att bli starkare? Avsluta med dropset, köra fler rep med lättare vikt eller lägga på mer vikt och köra 3-4 rep på sista setet?
Stefan hur länge har du tränat regelbundet styrketräning? Det kan vara avgörande för hur din fortsatta styrkeutveckling kan bli. Om du har tränat under många år brukar man ha nått rätt nära sin personliga potential både muskel- och strykemässigt och man kan inte räkna med några mirakel i utvecklingsväg.
När det gäller din ålder så är den inte alls begränsande för styrkeutvecklingen utan det är muskelmassan som kan bli svårare att erhålla när inte testosteronnivåerna är som högst men de är fortfarande normala och tillräckliga för god utveckling.

Träningsmässigt om du vill öka styrkan/kraften är att efter uppvärmning köra basövningarna 3*2-3 reps i explosivt utförande och vila minst fem minuter mellan seten.
Muskelmassa brukar man säga att någonstans runt 12 reps ger bäst utdelning. Kör komplementövningarna 3*12 med ca 3 minuters vila mellan set.

ChrisDEFC
2011-01-28, 12:01
^^ Min boxningstränare är 65 och har tränat sen han va 20 och tar fortfarande nått enstaka personbästa lite då och då. Det kanske iofs säger mer om hans träning innan och att han blivit mer effektiv och lärt känna sin kropp extremt bra men ändå. Bara att kriga på och variera sin träning samt hänga här på kolo och snappa upp info.