handdator

Visa fullständig version : knäböj och marklyft bra för ryggen???


isakssonmartin
2003-11-17, 12:35
har inte kört vare sig knöböj eller marklyft på flera år sedan jag fick problem med ryggen men nu när jag sitter så mkt i mitt jobb så blir man lite sur i ryggen

kan man rätta ut ryggen och stärka den med bra med knäböj och marklyft.'???

Karl_alfred
2003-11-17, 12:50
klart ryggen stärks i mark och böj. Framförallt i marken. börja lungt så ska det nog gå bra.

spas
2003-11-17, 12:52
Jag har förbättrat min ryggskada avsevärt genom att skippa bälte i alla rygg övningar samt gå ner med vikterna ändå i golvet i roddövningarna.

isakssonmartin
2003-11-17, 16:08
vad var det för skada

tänkte att man kanske kunde räta ut sin sneda rygg lite om man stabiliserar bäcken och korsrygg

det stärker väl även själva skelletet???

men man kanske bara borde köra mark igen

Medusa
2003-11-17, 16:40
Hur skadlig är marklyft för korsryggen om man gör fel?

Jag försöker göra dom, men det känns väldigt mycket i korsryggen. Spänner, mer som statiskt arbete.

spas
2003-11-17, 16:44
Jag hade ett litet diskbrock och en jävulsk ischias. Tack vare kiropraktor behandlingar blev det dock bättre. Sen gjorde den ändrade träningen mig mycket rörligare plus att ryggen inte går sönder lika ofta längre.

isakssonmartin
2003-11-17, 18:08
går sönder:eek:


men ryggen känns stabilare?? inte bara muskler utan själv ryggen????

Lillgrabben
2003-11-17, 18:39
Alltså om du har känningar av ryggen så är det bara bra att köra mark & böj.

Känn efter var du har dina begränsningar & kör utifrån det!

Det är ju musklerna som ska hålla upp kroppen & inte ryggraden i sig - tänk dig mag & ryggmusklerna som en korsett som ger ryggen stadga. Bra byggda ben & rygg skapar stabilitet för hela kroppen & är en bra utgångspunkt i ett styrketräningsprogram!

För de allra flesta så läggs inte nog vikt vid att köra rygg,ben & mage på ett bra sätt utan tonvikten läggs vid andra fräcka övningar som t.ex. pressar & curlar av alla olika slag.



MVH

Lillgrabben
2003-11-17, 18:41
Sen sår är det väl med viktträning som med alla annan fysisk aktivitet att det stärker skelettet genom att hjälpa till med kalkinlagringen i skelettets olika ben - men det var väl knappast det du tänkte på?!?!?

isakssonmartin
2003-11-17, 19:08
nej men jag ska börja så smått igen men det räcker väl att jag bara kör mark. mitt knä smälde nä rjag körde 230kilo i knäböj (djupa)när jag var 19bast kände mig stark så jag tänkte 240 no problem


suck sket sig så det borde väl räck amed mark???