handdator

Visa fullständig version : samma muskelgrupp 2ggr/vecka?


mxjonte
2011-01-27, 18:13
tja, hoppas jag inte tar upp en fråga som ställts alltför många gånger :) jag undrar vad era åsikter är angående träna en muskelgrupp 2 gånger i veckan. Jag känner mig nämligen kluven... har länge förlitat mig på vår kära jätte till svensk, Magnus Samuelssons bok "Stark". Enligt ett program i den boken körde han inte samma muskelgrupp mer än 1 gång per vecka, och man kan ju inte påstå annat än att det har fungerat för honom :thumbup:

Men som sagt, vad tycker ni?

The Truth
2011-01-27, 18:15
Kör du varje muskelgrupp 2 ggr i veckan så halverar du bara volymen varje pass, så blir det ungefär samma resultat.

Matematik brorsan.

mxjonte
2011-01-27, 18:19
jo, det är klart, men jag hade inte tänkt köra alla muskelgrupper 2 ggr/vecka. funderar på exempelvis att köra bröst, triceps och biceps 2 ggr i veckan

StampChamp
2011-01-27, 18:22
Kör alla muskelgrupper två gånger i veckan, jag har ökat snabbare med det.. du behöver inte dra ner på volymen heller bara hålla dig från fail. Tycker att en hel veckas återhämtning för en muskelgrupp är på tok för länge, speciellt för den gemene gymmaren.

The Truth
2011-01-27, 18:27
Kör alla muskelgrupper två gånger i veckan, jag har ökat snabbare med det.. du behöver inte dra ner på volymen heller bara hålla dig från fail. Tycker att en hel veckas återhämtning för en muskelgrupp är på tok för länge, speciellt för den gemene gymmaren.Det där kan vara ett väldigt bra förslag, och det är säkert precis ett sådant svar vår käre trådskapare vill höra, men det kan också vara ett extremt dåligt förslag ifall trådskaparen redan tränar med perfekt volym nu.

Ifall trådskaparen tränar 100% perfekt nu, då måste han halvera volymen för att kunna köra det två gånger i veckan.

Ifall trådskaparen tränar 50% av den perfekta volymen, då bör han ha samma volym men köra två gånger i veckan alternativt dubblera volymen och köra en gång i veckan.

Ifall trådskaparen tränar 200% av den perfekta volymen, då bör han halvera volymen, och halvera den ännu en gång för att kunna köra det två gånger i veckan.

Eftersom vi inte har någon aning om trådskaparen ligger på 50%, 100% eller 200% av sin optimala arbetsvolym han bör ligga på, och det kan endast han och hans kropp veta, så är det dumt att ge förslag tycker jag.

Men vad vi alla är överens om är att det går att träna 2x i veckan utan att det är så farligt.

StampChamp
2011-01-27, 18:29
Det där kan vara ett väldigt bra förslag, och det är säkert precis ett sådant svar vår käre trådskapare vill höra, men det kan också vara ett extremt dåligt förslag ifall trådskaparen redan tränar med perfekt volym nu.

Ifall trådskaparen tränar 100% perfekt nu, då måste han halvera volymen för att kunna köra det två gånger i veckan.

Ifall trådskaparen tränar 50% av den perfekta volymen, då bör han ha samma volym men köra två gånger i veckan alternativt dubblera volymen och köra en gång i veckan.

Ifall trådskaparen tränar 200% av den perfekta volymen, då bör han halvera volymen, och halvera den ännu en gång för att kunna köra det två gånger i veckan.

Eftersom vi inte har någon aning om trådskaparen ligger på 50%, 100% eller 200% av sin optimala arbetsvolym han bör ligga på, och det kan endast han och hans kropp veta, så är det dumt att ge förslag tycker jag.
¨
Du gav honom förslaget om att halvera sin volym. Men som sagt, tränar man smart, håller sig ifrån fail och varierar tunga set med lättare set kan man ha bra volym på båda passen!

The Truth
2011-01-27, 18:41
¨
Du gav honom förslaget om att halvera sin volym. Men som sagt, tränar man smart, håller sig ifrån fail och varierar tunga set med lättare set kan man ha bra volym på båda passen!0.5 + 0.5 = 1. Alltså, om han ska köra dessa muskler två gånger i veckan från och med nu så bör han halvera volymen per pass på dessa övningar för att få samma träningsmängd.

En variant är ju att köra till fail och köra lägre volym istället. Men då ökar skaderiskan markant ifall man inte har tränat mer än typ 3 år.

mxjonte
2011-01-27, 19:18
tack så mycket för svaren, känns som att jag ska prova att köra bröst, triceps och biceps två gånger/vecka. blir resultatet en mer sliten kropp lägger jag helt enkelt bara ner det och fortsätter på samuelssons "träningsvanor" som har visat sig vara lite av ett vinnande koncept får man nog säga.... tack igen

Zorban
2011-01-27, 19:30
Är det för mycket att köra till fail två gånger per vecka? När jag tränar brukar jag väl typiskt köra till fail i 1/3 av set:en, möjligtvis 2/3 (när jag failat går jag ner i vikt).

The Truth
2011-01-27, 20:27
Är det för mycket att köra till fail två gånger per vecka? När jag tränar brukar jag väl typiskt köra till fail i 1/3 av set:en, möjligtvis 2/3 (när jag failat går jag ner i vikt).Det är skillnad på personer och personer, och framförallt är det skillnad på fail och fail. Du känner nog om det blir för mycket eller inte, ifall du känner din kropp bra.

strong-man
2011-01-27, 20:54
funkar inte bara för samuelsson funkar bra för mig med:) orkar man köra samma 2gr vecka kör man för lätt o för lite;) 1 gång i veckan e opti enligt mig

Zorban
2011-01-27, 21:09
Det är skillnad på personer och personer, och framförallt är det skillnad på fail och fail. Du känner nog om det blir för mycket eller inte, ifall du känner din kropp bra.
Hur menar du med fail och fail? Brukar sikta på 3x8 och det brukar bli fail (och en forced sista rep) på iaf ett set.

Shpendi
2011-01-27, 21:16
@The Truth: Förlåt om jag ställer en dum fråga, men jag förstår inte hur du menar med att man halverar volymen? Om jag nu tex har 3-4 dagar mellan varje muskelgrupp, till skillnad från 7. Menar du att detta skulle ge samma resultat(Muskelvolym öknings-mässigt)?.

solari
2011-01-27, 21:29
Blir även jag lite konfunderad över uttalandet om att halvera volymen.
ex.
Bänkpress 10kg x8x3 1 gång per vecka. Om jag då vill köra 2 ggr per vecka ska jag då halvera volymen? Varför?