handdator

Visa fullständig version : Olika fetter - Påverkar testosteronnivåerna olika?


Wesa
2011-01-27, 15:21
Kanske en dum fråga men jag vet sedan en tid tillbaka att fett har en positiv inverkan på kroppens egna testosteronproduktion. Flera sidor och experter rekommenderar många att öka intaget av nötter, fet fisk, avocado, omega-3 o.s.v men min fråga är om även mättat fett (choklad, smör o.s.v.) även gynnar denna testo-produktion.

Eller om det endast gäller de fleromättade "nyttiga" fetterna.

Tack

Eddie Vedder
2011-01-27, 15:28
Om du tror att det är nyttigare desto mer fleromättat har du helt fel. Fleromättat fett bör utgöra en väldigt liten del, lagom för att ha tillräckligt mycket omega-6 och omega-3. Och en bra fördelning däremellan är kanske viktigt det också (här råder lite delade meningar).

Äter man mycket fleromättat fett kan testo minska, samma sak med mycket fibrer till exxempel. Enkelomättat fett och mättat fett sänker inte testosteronet och äter man för lite fett kan testo öka med mer enkelomättat eller mättat. Vad det blir för effekt om man redan äter tillräckligt med fett är en annan femma. Då ökar det sannolikt inte mer.

cakehole
2011-01-27, 17:26
Äter man mycket fleromättat fett kan testo minska, samma sak med mycket fibrer till exxempel.

Hur mycket är mycket? Finns något referensintervall?

Sniggel
2011-01-27, 19:14
Hur mycket är mycket? Finns något referensintervall?

Tror inte det. Om man vill så kan man resonera som så att fleromättat fett är lättast att få i sig via oljor (alltså att köpa en olja på flaska). Oljor är högraffinerade livsmedel och har man inte tillgång till oljor så är det svårare att få i sig stora mängder fleromättat fett då man måste tugga på nåt (nötter eller fet fisk t ex) för att få i sig dessa typer av fetter.
Tittar man tillbaka i tiden så kunde man inte få i sig så stora mängder fleromättat fett som man kan idag (om man t ex gör mycket såser på fleromättat fett eller använder vissa matfettsprodukter).

Vad vill jag ha sagt? Jo att om man inte använder oljor men plockar källor som innehåller fleromättat fett är det nog riktigt svårt att komma upp i vad som skulle kunna definieras som "stora mängder fleromättat fett" (hur mycket är det? Det har jag aldrig räknat på).
Därmed inte sagt att det vi åt för längesen (vilket för övrigt varierat något enormt mellan folkslag och platser) var det bästa att äta.

Att mycket fleromättat fett kan vara onyttigt tror jag har att göra med att det kan reagera proinflammatoriskt och kanske även att det påverkar fördelningen av de olika typer av LDL och HDL-kolesterol i en negativ riktning (på ett sådant sätt att det kan öka risken för hjärt-kärlsjukdomar t ex).
Jag vet dock inte riktigt hur långt man kommit i denna forskningen och det är väl långt ifrån att det råder någon typ av koncensus i vad som är "nyttigt fett".

Ola Wallengren
2011-01-27, 19:23
Äter man mycket fleromättat fett kan testo minska.

Skulle gärna vilja se en källa på det.

Utifrån de flesta interventionsstudier jag har läst så kan kan man dra den motsatta slutsatsen, men inte minst fiber och energibalans är tydliga confounders. Överhuvudtaget så är jag mycket tveksam till om kostmanipulationer, med avseende på fettsammansättning och andra makronutrienter, har någon som helst praktisk påverkan på androgennivåerna.

Eddie Vedder
2011-01-27, 19:37
Skulle gärna vilja se en källa på det.

Utifrån de flesta interventionsstudier jag har läst så kan kan man dra den motsatta slutsatsen, men inte minst fiber och energibalans är tydliga confounders. Överhuvudtaget så är jag mycket tveksam till om kostmanipulationer, med avseende på fettsammansättning och andra makronutrienter, har någon som helst praktisk påverkan på androgennivåerna.

Jag känner bara till Voleks studie och andra studier där man kopplat mättat fett till bröst- och prostatacancer med diskussioner om att halter av könshormon verkar vara högre. Voleks studie vare ju låg på fett redan från början men testosteronet korrelerade ju negativt med mer PUFA.

Jag tror inte heller man kan åstadkomma stora skillnader om det inte handlar om att gå från "på tok för lite till normalt".

Ola Wallengren
2011-01-27, 20:17
Så länge intervensionsstudier helt talar emot det så väger dessa ganska dåliga studierna mycket lätt, de ger varken stöd för det ena eller andra.

De kanske är de här du tänker på?

https://www.thieme-connect.com/DOI/DOI?10.1055/s-2004-815818
http://jap.physiology.org/content/82/1/49.long

Eddie Vedder
2011-01-27, 21:01
Så länge intervensionsstudier helt talar emot det så väger dessa ganska dåliga studierna mycket lätt, de ger varken stöd för det ena eller andra.

De kanske är de här du tänker på?

https://www.thieme-connect.com/DOI/DOI?10.1055/s-2004-815818
http://jap.physiology.org/content/82/1/49.long

Ja det stämmer. Men även studier om nivåer av könshormon efter lågfett- och högfiberkost jämfört med mer fett. Jag är medveten om att studierna har brister men tycker du inte ens de är värda att ta se som trender?

Dvs att om man äter väldigt lite fett, finns inget som tyder på att fettsammansättningen kan påverka när man ökar fettet?

Wesa
2011-01-27, 21:18
Så detta bör jag alltså ta med en nypa salt tycker ni?

http://axon.blogg.se/2011/january/visste-du-att-1.html

Ola Wallengren
2011-01-27, 21:18
Jo men lågfett- och högfiberkost verkar ju kunna påverka i någon mån i alla fall men jag känner inte till någon studier där man försökt separera effekterna av SFA, MUFA, PUFA, fiber eller protein. Man varierar i princip alla samtidigt och energibalansen kontrolleras inte så bra.

Därför reagerade jag på uttalandet om PUFA. Finns inget stöd för det.

Eddie Vedder
2011-01-27, 21:25
Jo men lågfett- och högfiberkost verkar ju kunna påverka i någon mån i alla fall men jag känner inte till någon studier där man försökt separera effekterna av SFA, MUFA, PUFA, fiber eller protein. Man varierar i princip alla samtidigt och energibalansen kontrolleras inte så bra.

Därför reagerade jag på uttalandet om PUFA. Finns inget stöd för det.

Okej.

Ola Wallengren
2011-01-27, 21:34
Så detta bör jag alltså ta med en nypa salt tycker ni?

http://axon.blogg.se/2011/january/visste-du-att-1.html

"Fett är nämligen ansvarigt för utsöndringen av kroppens mest muskeluppbyggande hormon - testosteron"

Nej, man kan inte säga att det stämmer. För det första så är inte något i kosten "ansvarigt" för testosteroninsöndringen, men som det är formulerat så kan man få intrycket av att en minskning eller ökning av fettintaget direkt styr testosteronhalterna. Om det finns en påverkan så är den liten och sannolikt utan praktisk betydelse för muskelbyggande.

I detta resonemanget blandar jag inte in extremt låga fettintag under lång tid (under ca 10E%) eller direkt brist på essentiella fettsyror, då kan säkert musklebyggandet påverkas men jag är inte säker på att det beror på testosteronhalterna i första hand, snarare helt andra saker skulle jag tro.

Sverker
2011-01-28, 07:21
Hur ska kroppen veta skillnaden på mättat, omättat och fleromättat fett. För att därefter styra produktionen av testosteron:confused:

Prostaglandiner från fleromättat fett ? Påverkan på cellmembran på testiklarna ?
Receptorer för olika fria fettsyror ?



Jag ser inte riktigt mekanismen framför mig.

mikaelj
2011-01-28, 08:46
Två tramssidor som hänvisar till publicerade studier.

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_nutrition/saturated_fat_killer_or_testosterone_booster

http://www.peaktestosterone.com/TwoFs.htm

Där jämförs vegetarianer med köttätare. Kan det snarare ha med AA-innehållet i kött att göra?

Ola Wallengren
2011-01-28, 10:02
De hänvisa till samma studier jag syftat på, så problemen med dessa studier och deras nästan 0-resultat kvarstår.

Eddie Vedder
2011-01-28, 14:41
De hänvisa till samma studier jag syftat på, så problemen med dessa studier och deras nästan 0-resultat kvarstår.

Det låga antalet deltagare är en brist, en stor brist. Men vad är det mer som du tycker gör resultaten så värdelösa?

Ola Wallengren
2011-01-28, 17:05
Jo men lågfett- och högfiberkost verkar ju kunna påverka i någon mån i alla fall men jag känner inte till någon studier där man försökt separera effekterna av SFA, MUFA, PUFA, fiber eller protein. Man varierar i princip alla samtidigt och energibalansen kontrolleras inte så bra.



Du missförstår mig nog lite. 0-resultat är inte dåliga, det kan vara lika värdefull information.
Problemet är som jag var inne på tidigare, att man ändrat på 5-7 olika variabler samtidigt och därför kan man inte dra så mycket slutsatser om vilken av dessa som är den viktigaste, speciellt när effekterna är så otydliga.

I de flesta studier så försöker man undersöka effekterna av fett- och fibermängd i kosten, men samtidigt ändrar man på energibalans, kolhydrat, protein, SFA, MUFA, W-6, W-3, natrium och säkert andra fytonutrienter mm.

Titta tex på studien av Wang
http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/90/6/3550

Ska man tex undersöka effekten av SFA i utbyte mot MUFA så måste bara dessa ändras, inte fettmängden eller något annat.

Eddie Vedder
2011-01-28, 17:13
Du missförstår mig nog lite. 0-resultat är inte dåliga, det kan vara lika värdefull information.
Problemet är som jag var inne på tidigare, att man ändrat på 5-7 olika variabler samtidigt och därför kan man inte dra så mycket slutsatser om vilken av dessa som är den viktigaste, speciellt när effekterna är så otydliga.

I de flesta studier så försöker man undersöka effekterna av fett- och fibermängd i kosten, men samtidigt ändrar man på energibalans, kolhydrat, protein, SFA, MUFA, W-6, W-3, natrium och säkert andra fytonutrienter mm.

Titta tex på studien av Wang
http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/90/6/3550

Ska man tex undersöka effekten av SFA i utbyte mot MUFA så måste bara dessa ändras, inte fettmängden eller något annat.

Tack Ola! Jo då missförstod jag dig. :) Jag håller med att det är för många olika variabler på samma gång för att peka på enbart PUFA och SFA som oberoende faktorer. Jag blev lite förvånad över hur du dömde ut just de studierna SÅ hårt bara, halvtaskiga och svårtolkade studier finns det ju massor av så jag blev förvånad över hur exceptionellt dåliga de här verkar ha varit eftersom jag själv inte såg anledningen till det.

Men då övertolkade jag dig lite. Kan bara hålla med dig, du är en guldgruva för forumet när du får tid över och kommer in då och då. Helt klart ohotad etta för kostkunskapen på forumet. Och det är en objektiv åsikt helt enkelt, inget rövslickeri.

Ola Wallengren
2011-01-28, 17:57
Tack.

Jag står däremot fortfarande fast vid att de två små tvärsnittsstudierna på tränande som jag länkade till tidigare faktiskt är dåliga och det är i princip från dessa som iden om att speciellt mättat fett skulle vara speciellt bra för testosteronet uppstod.

De kan faktiskt vara ett ganska bra skolexempel på hur man okunnigt eller okritiskt analysera data med linjär regression. Tror att jag gjorde en längre utläggning om detta här på forumet för kanske 3-4 år sedan.