handdator

Visa fullständig version : Frågor om mitt nya förråd som ska införskaffas.


kermit4
2011-01-27, 10:10
Hej, kommer nu att köra igårn till 100% med träningen efter en längre tids rehab av axel. Har då några frågor angående lite saker jag kommer införskaffa. Tidigare körde jag med vassle och kreatin monhydrate, men svarade inte på monhydrat.

Det jag fundera på att köra med är:
EAA
PWO
Vassle, kasein
Kreatin
Omega-3
Multivitamin

Då till frågorna:
1: vad ska man köra med för EAA om man vill ha det naturellt och i pulverform?

2: funderar på att köra vassle som mellanmål och kasein innan man går och lägger sig, är detta overkill?

3: Är det fördel att köra med ett protein med eller utan kolhydrater i (mellanmål och kväll)?

4: Då jag inte svarar på monhydrat finns det då nått annat kreatin jag kanske svarar på, tex: kre-alkalyn eller kreatinpuryvat?

5: Som PWO fundera jag på att köra rage x2, men då det innehåller monhydrat så undrar jag om jag hellre ska välja en annan PWO?

vicarious
2011-01-27, 10:18
Det jag fundera på att köra med är:
EAA
PWO
Vassle, kasein
Kreatin
Omega-3
Multivitamin

Då till frågorna:
1: vad ska man köra med för EAA om man vill ha det naturellt och i pulverform?

2: funderar på att köra vassle som mellanmål och kasein innan man går och lägger sig, är detta overkill?

3: Är det fördel att köra med ett protein med eller utan kolhydrater i (mellanmål och kväll)?

4: Då jag inte svarar på monhydrat finns det då nått annat kreatin jag kanske svarar på, tex: kre-alkalyn eller kreatinpuryvat?

5: Som PWO fundera jag på att köra rage x2, men då det innehåller monhydrat så undrar jag om jag hellre ska välja en annan PWO?

1. Eaa fx är mest prisvärt. Naturellt smakar inte så bra, bara så du är medveten om det innan du handlar.

2. Nej men frågan är om du inte kan/hellre vill äta mat? Proteinet i mejeriprodukter är nästan uteslutande kasein. Har du dessutom EAA att ta i samband med träning är frågan om du ens behöver vassle?

3. Spelar ingen roll.

4. Hur vet du att du inte svarar på monohydrat? Bara för att du tar lite kreatin kan du inte vänta dig att öka som en tok. Kreatin lagras på samma sätt så att köra något annat än monohydrat är bara extra dyrt.

5. Nej, de flesta PWOs innehåller kreatin så det spelar ingen roll.

kermit4
2011-01-27, 11:09
1. Eaa fx är mest prisvärt. Naturellt smakar inte så bra, bara så du är medveten om det innan du handlar.

2. Nej men frågan är om du inte kan/hellre vill äta mat? Proteinet i mejeriprodukter är nästan uteslutande kasein. Har du dessutom EAA att ta i samband med träning är frågan om du ens behöver vassle?

3. Spelar ingen roll.

4. Hur vet du att du inte svarar på monohydrat? Bara för att du tar lite kreatin kan du inte vänta dig att öka som en tok. Kreatin lagras på samma sätt så att köra något annat än monohydrat är bara extra dyrt.

5. Nej, de flesta PWOs innehåller kreatin så det spelar ingen roll.


1. Jo det kommer bli att man ta och sväljer ner det snabbt med vatten.

2. Det är så att jag äter
frukost ca 06.15
mellanmål ca 08.45
Lunch ca 11.00
Mellanmål ca 13.45
Tränar ca 16.20
Middag ca 19.00

Så räcker det med att ta nån macka och en frukt som mellan mål då? Och kanske ta en innan man går och lägger sig istället?

3. Då jag körde med det så drack jag ca 3 liter vatte om dagen, kom inte ihåg riktigt men innan och efter träning tog jag och då provade jag upp till 10-15 g. Jag har ju en oöppnad burk kvar, nått tipps för bästa förutsättningen att det ska ge nått? Alltå jag märkte ingen skillnad alls i reps och viktökning under en kur jämfört med innan och ingen skillnad i viktuppgång (det lagras velle ganska mot vatten då man kör en kur).

5. Okej, blir till att prova rage x2 då :)

kermit4
2011-01-27, 11:29
Blev lite fel med numreringen där men du fattar säkert hur det skulle vara (skriver via mobilen)

vicarious
2011-01-27, 11:35
Det beror på hur kosten i helhet ser ut. Är den redan ganska proteinrik så kanske extra proteintillskott inte behövs.

Mer än 5g kreatin om dagen finns det ingen anledning att ta. När och hur du tar det spelar ingen roll. Kreatin är ett tillskott som det finns mycket studier och dokumenterade positiva effekter på, samt att det är såpass billigt så att inte ta det känns som en förlust enligt mig.

Du kan nästan omöjligt säga att du är en nonresponder utan att ha gjort omfattande tester då det är fler faktorer som spelar in på prestationen.

My point - du kan få en positiv effekt av kreatin utan att du märker det på nåt sätt. Det är såpass billigt så varför inte använda det?

kermit4
2011-01-27, 11:48
Jo det kan ju vara så att det är en ganska liten effekt och ger mer under en längre tid. Men kommer kreatin att behövas då jag kommer att börja köra med en PWO?

vicarious
2011-01-27, 11:49
Jo det kan ju vara så att det är en ganska liten effekt och ger mer under en längre tid. Men kommer kreatin att behövas då jag kommer att börja köra med en PWO?

Du kan ta kreatin de dagar du inte tar PWO, alltså på vilodagar.