handdator

Visa fullständig version : Variera övningar varje pass ?


ToughLove
2011-01-27, 09:32
Som jag förstått det så ska man variera övningar ofta för att chocka musklen till att växa, och inte köra samma övningar hela tiden så att man anpassar sig. Men ur ofta ska man igentligen variera sina övningar och när man varierar ska man ändra nån enstaka övning per muskelgrupp eller flera övningar ?*flex*

He-man
2011-01-27, 09:42
En vanlig metod är att man gör ett program och kör det i 3-4 veckor. Därefter byter man ut de flesta övningar och kör dem lika lång tid.

Annars kan du utan problem byta övningar varje pass också, finns för- och nackdelar med båda varianter, så du får själv komma fram till vad som passar dig bäst. Själv föredrar jag friheten att köra olika övningar varje pass.

Fredrik_S
2011-01-27, 09:49
Är du ute efter maximala prestationsförbättrningar inom en viss gren typ bänkpress eller benböj så bör du träna det så ofta du har återhämtningsförmåga till samt bygga varje pass utefter dessa övningar. Är det allround styrka/fitness du är ute efter är det mindre noga vad du väljer för övningar och upplägg och du kan träna övningar du tycker är roligt.

Är det maximal muskeltillväxt är det svårare att ge konkret svar på vad som är optimalt.

Är det god muskeltillväxt är det återigen inte superviktigt vad du väljer för övningar, och du kan återigen variera passen ofta eller sällan utefter egen preferens..

mikaelj
2011-01-27, 10:01
Som jag förstått det så ska man variera övningar ofta för att chocka musklen till att växa, och inte köra samma övningar hela tiden så att man anpassar sig.

Med "variera träningen" menar de att man skall ändra repetitions-/setintervall & vila, inte att variera övningarna. Det kommer dock inte att "chocka" musklerna till att växa, utan tränar andra aspekter - växlingen görs vanligtvis mellan uthållighet/arbetskapacitet (muskelmassa)/maxstyrka (anpassning).

ToughLove
2011-01-27, 10:16
Ok men jag har läst någonstans att det inte är bra att byta övningar ofta för att det tar tid för musklen att anpassa sig och därför bygger man inte lika fort :S?. Personligen så tränar jag för max massa och varierar väldigt sellan med lågreps, förutom nu under deff då jag vill behålla styrkan

ARMSTARK
2011-01-27, 10:25
Kör ett tungt lågrep pass nån gång då och då bara för skaka om kroppen lite. Annars kan man variera så mycket med olika övningar att det inte behöver bli enformigt bara för att man alltid kör 10-12 rep.

InShape
2012-07-28, 20:28
Är det nödvändigt att variera övningar, egentligen? Ifall man får bra kontakt och ökar i t.ex bänkpress?
Jag brukar göra så att när jag ökat ca 10kg i bänkpress så går jag över till hantelpress ett tag, tills jag ökat säg 5kg per hantel osv.
Vad tror ni?

ceejay
2012-07-28, 20:30
Orka byta övningar öht. Vill man bli bra på nåt nöter man den övningen.

InShape
2012-07-28, 20:34
Orka byta övningar öht. Vill man bli bra på nåt nöter man den övningen.

Tycker också det, kan vara skönt att variera lite mellan hantelpressar och bänkpress dock.
Likaså hantelpressar för axlar och militärpress. :)

Rusk
2012-07-28, 20:39
Det enda du förmodligen behöver variera är vikten på stången, med andra ord intensiteten och ibland kanske frekvensen.
Har man bra övningar som böj, chins, militärpress osv i sitt upplägg så ser jag personligen ingen som helst anledning till att ändra.
Något som kan vara skönt att göra ibland är att variera utförandet, som tex långsammare i det negativa.

omega3stark
2012-07-28, 20:41
Hur fan ska du veta om du gainar elr nogainar?

Supermicke
2012-07-28, 20:43
en grej som är satbra är att variera utförandet på övningarna. T ex bänk med stopp, extra lång negativ, touch n go, fat gripz. Massa sånt skit det tror jag är awesome.. + roligt.

Fyllot
2012-07-28, 20:43
ALDRIG ta bort en basövning. Har du tråkigt kan du ju byta isolationsövningarna beroende på humöret.

Rawsteel
2012-07-28, 20:46
Tar och ställer en fråga jag med.
Om man börjar passen med en tung flerledsövning med reps inom 3-6 och sedan kör högre i sina komplementövningar (6-12), finns det då någon anledning till att variera?
Bör man kanske köra några veckor då och då med endast låga eller höga reps ändå?
Är ingen fan av att endast köra ett helt pass tungt då jag tycker man spenderar majoriteten av tiden vilandes.

Simonbaws
2012-07-28, 22:38
Det här med att variera övningar för att "chocka" musklerna är bara skitsnack. Hur ska man kunna få någon progression på övningarna om man byter hela tiden?

exor
2012-07-29, 09:25
Jag gillar variation.

Rawsteel
2012-07-29, 10:17
Tar och ställer en fråga jag med.
Om man börjar passen med en tung flerledsövning med reps inom 3-6 och sedan kör högre i sina komplementövningar (6-12), finns det då någon anledning till att variera?
Bör man kanske köra några veckor då och då med endast låga eller höga reps ändå?
Är ingen fan av att endast köra ett helt pass tungt då jag tycker man spenderar majoriteten av tiden vilandes.

Ingen? Hur varierar ni som tränar såhär? Av alla journaler jag läst så kör majoriteten som ovan.
Dela med er!

Mauriice
2012-07-29, 14:04
Begriper ingenting! Menar ni att om man kör samma övning månad in och ut så "anpassar" sig kroppen och skiter i att växa? Lösningen är då att byta övning för att "chocka" muskeln?

Helt hysteriskt resonemang! Det är väl bara att lassa på mer vikt för att "chocka" musklen!!

Latissimus Dorsi
2012-07-29, 14:15
Begriper ingenting! Menar ni att om man kör samma övning månad in och ut så "anpassar" sig kroppen och skiter i att växa? Lösningen är då att byta övning för att "chocka" muskeln?

Helt hysteriskt resonemang! Det är väl bara att lassa på mer vikt för att "chocka" musklen!!

Det är där missförståndet ligger, själva övningen spelar inte roll utan det är mer intensitet och volym man varier då och å. Och det i sig kan ha positiva fördelar för muskeltillväxt.

Fredrik_S
2012-07-29, 14:41
problemet med att bara nöta samma övning hela tiden är att man blir stark i just det utförandet och det läget, har man då valt en övning som jobbar i väldigt kort rörelsebana (typ bänkpress) kan man räkna med ett extremt stelt och fult slutresultat även om brösten axlar triceps etc antagligen växt rejält på vägen.
tillhör man den minoriteten som lägger ner lika mycket tid på stretch som styrketräning är det kanske lugnt, men hur många gör det?
Jag skulle försöka att välja ut övningar som belastar muskler genom hela dess rörelse bana och som skapar styrka i utsträckta positioner om man inte gillar stretching...

Variationens huvudsyfte är väl egentligent att stärka muskeln och lederna i olika positioner och lägen och skapa full rörelseförmåga, snarare än att få musklerna att växa mer...

Jorgen
2012-07-29, 14:51
Det här med att variera övningar för att "chocka" musklerna är bara skitsnack. Hur ska man kunna få någon progression på övningarna om man byter hela tiden?

Men, om man byter bänkpress mot hantelpress och med den övningen bygger mer styrka, borde man inte bli starkare även i bänkpress då?

Och har det inte lite med varför man tränar? Om man tränar för att bli stark i en övning eller för att bygga muskler?

Jorgen
2012-07-29, 14:52
problemet med att bara nöta samma övning hela tiden är att man blir stark i just det utförandet och det läget, har man då valt en övning som jobbar i väldigt kort rörelsebana (typ bänkpress) kan man räkna med ett extremt stelt och fult slutresultat även om brösten axlar triceps etc antagligen växt rejält på vägen.
Tillhör man den minoriteten som lägger ner lika mycket tid på stretch som styrketräning är det kanske lugnt, men hur många gör det?
Jag skulle försöka att välja ut övningar som belastar muskler genom hela dess rörelse bana och som skapar styrka i utsträckta positioner om man inte gillar stretching...

Variationens huvudsyfte är väl egentligent att stärka muskeln och lederna i olika positioner och lägen och skapa full rörelseförmåga, snarare än att få musklerna att växa mer...

+1.

z_bumbi
2012-07-29, 20:19
Men, om man byter bänkpress mot hantelpress och med den övningen bygger mer styrka, borde man inte bli starkare även i bänkpress då?

Nej inte direkt och inte i närheten av hur stark man skulle blivit om man lagt samma tid och energi på bänkpress. Det funkar däremot självklart att köra både hantelpress och bänk i samma period så det blir aldrig aktuellt om personen inte är skadad och därför inte kan köra bänk.

Jag ser självklart också en mening med att variera för att undvika skador och hålla igång rörligheten men det innebär inte att man måste utesluta någon övning utan bara att man tränar den annorlunda i perioder eller för den delen tränar just den på samma sätt men varierar resten. Det är aldrig allt eller inget när det gäller styrketräning och det är också det som gör att det passar för så många.

Jorgen
2012-07-29, 20:29
Nej inte direkt och inte i närheten av hur stark man skulle blivit om man lagt samma tid och energi på bänkpress. Det funkar däremot självklart att köra både hantelpress och bänk i samma period så det blir aldrig aktuellt om personen inte är skadad och därför inte kan köra bänk.

Jag ser självklart också en mening med att variera för att undvika skador och hålla igång rörligheten men det innebär inte att man måste utesluta någon övning utan bara att man tränar den annorlunda i perioder eller för den delen tränar just den på samma sätt men varierar resten. Det är aldrig allt eller inget när det gäller styrketräning och det är också det som gör att det passar för så många.

Fast, något starkare borde man väl ändå bli? Naturligtvis inte lika bra som att endast nöta samma övning (om man nu tränar för att bli stark i den), men någon form av positiva resultat tycker man att det borde bli.

InShape
2012-07-29, 20:38
Fast, något starkare borde man väl ändå bli? Naturligtvis inte lika bra som att endast nöta samma övning (om man nu tränar för att bli stark i den), men någon form av positiva resultat tycker man att det borde bli.

Tycker också det, därför tycker jag det är smidigt att variera lite mellan hantelpress för axlar och militärpress t.ex, likaså med stångrodd och hantelrodd. :)

mikaelj
2012-07-29, 20:59
Man kan väl träna bänkpress tills världen går under, om man så vill? Det betyder ju inte att man inte kan slänga in hantelpressar och liknande, utöver sin bänkpress.

Commando1980
2012-07-29, 21:00
Variation kan vara bra, men för mycket kan vara dåligt.

Rawsteel
2012-07-29, 21:33
Vad säger ni lite mer erfarna om min fråga? Finns det någon idé att variera intensitet när man redan kört tungt (1-6) och lite lättare (6-12) på samma pass?
Bör man kanske fokusera på att istället variera utförandet och volymen under vissa perioder?

Simonbaws
2012-07-29, 22:19
Fast, något starkare borde man väl ändå bli? Naturligtvis inte lika bra som att endast nöta samma övning (om man nu tränar för att bli stark i den), men någon form av positiva resultat tycker man att det borde bli.

Jo visst blir man det. Men det är fortfarande en ganska lika rörelse man gör om man byter bort stången mot hantlarna.

z_bumbi
2012-07-30, 06:11
Fast, något starkare borde man väl ändå bli? Naturligtvis inte lika bra som att endast nöta samma övning (om man nu tränar för att bli stark i den), men någon form av positiva resultat tycker man att det borde bli.

Det vanliga är snarare att folk blir svagare.

Fredrik_S
2012-07-30, 09:17
Det vanliga är snarare att folk blir svagare.

Även efter några veckors återintroduktion av bänkträningen?
Helt klart att man är "svagare" initialt pga att man inte är van vid övningen längre.

mikaelj
2012-07-30, 09:25
Kenneth Mattsson & CO provade på det där ett par gånger fram och tillbaka och kom fram till att man blir svagare än när man började.

z_bumbi
2012-07-30, 09:28
Även efter några veckors återintroduktion av bänkträningen?
Helt klart att man är "svagare" initialt pga att man inte är van vid övningen längre.

Ja och de är inte "svagare" utan de är svagare i bänk. Styrka mäts genom att lyfta vikt och lyfter de mindre är de svagare.

Mauriice
2012-07-30, 11:28
Det vanliga är snarare att folk blir svagare.

+1!

Har själv kört uteslutande militärpress med hantlar i några månader nu…gick över till vanlig militärpress förra veckan för att testa…gick rent åt helvete! Bara för att få lite perspektiv…jag hanterar betydligt mer vikt på hantelpressen! Helt sjukt i sig!