handdator

Visa fullständig version : Löpning varje dag - bra eller dåligt?


Ozolinskij
2011-01-27, 00:06
Håller på med boxning och skulle vilja få bättre kondition. Träffade en arbetskamrat som också höll på med boxning som ung. Han berättade att han "alltid sprang 8 kilometer varje dag, morgon eller kväll".

Jag tycker att det låter sjukt slitsamt för benhinnor etc., vad tror ni? Vad kan det ge för resultat när jag boxas, styrketränar och spelar lite fotboll/innebandy mellan 10-12 gånger i veckan? Är det lönsamt?

I nuläget blir det oftast ett morgonpass och ett kvällspass sex dagar i veckan med en vilodag för min del.

The Truth
2011-01-27, 00:10
När jag hade som bäst kondis (några år sedan nu) sprang jag exakt varje dag, samma sträcka, och min kondis ökade som in i helvete.

Men nej, jag tror verkligen inte att det är bra att träna så jävla ofta för dig. Kroppen behöver vila.

Ozolinskij
2011-01-27, 00:16
När jag hade som bäst kondis (några år sedan nu) sprang jag exakt varje dag, samma sträcka, och min kondis ökade som in i helvete.

Hur mycket tränade du i övrigt? Och hur länge höll du i?

HulkH
2011-01-27, 00:27
Hur gammal är du, ska du satsa på boxning?

Ozolinskij
2011-01-27, 00:29
Hulk: Jag är 20 bast. Satsa i den mån att jag vill börja gå fler amatörmatcher och se var jag står, men inte satsa mot att bli proffs. Har bara hållt på i 1,5 år och gått en match såhär långt, den vann jag.

HulkH
2011-01-27, 00:42
Aha, låter bra. Tkr absolut du ska satsa på kondition varje dag. Tror inte de sliter på benhinnor o.s.v.
Sen hur hårt du tränar i sig spelar ju också roll, och det e inte opti för muskleruppbygganden direkt.

Men alla stora boxare och de flesta boxare i sig, som liggerpå någorlunda hög nivå springer ju varje dag. :)


EDIT: men det beror som mycket annat från person till person, hur lång tid det tar att återhämta sig, hur hårt man kan köra på, hur mycket man behöver vila etc etc

The Truth
2011-01-27, 00:48
Hur mycket tränade du i övrigt? Och hur länge höll du i?Förutom den dagliga löpningen körde jag en hel del tennis, kanot, styrketräning, innebandy och simning. Löpning varje dag utöver all annan träning körde jag från 14 till 16 års ålder. Jag kände mig inte särskillt sliten eller så, min hälsa och kondition var på topp, men mina muskler och styrkeökningar blev inte stora :D

Yeahvlen
2011-01-27, 02:29
Du blir förmodligen löpstark i diverse uthållighetsidrotter som innebandy och fotboll exempelivs. Styrketräningen kan jag säga, av egen erfarenhet, brukar gå riktigt trögt framåt (om ens framåt i vissa perioder). Boxning har jag ingen erfarnhet av.

Klarar du av att löpträna varje dag utan att känna dig allt för sliten är det inga problem. Jag har hållt på med löpning mer eller mindre varje dag i många år, utöver alla andra aktiviteter. Mycket handlar om hur van du är vid just löpning. Är du ovan löpare borde du börja lugnare.

forslund
2011-01-27, 07:27
Går du från noll löpdagar till sju stycken kommer du garanterat få skador som ett brev på posten.

Börja med att springa 2-3 gånger per vecka. Kör annan konditionsträning om du måste träna varje dag (behövs inte alls för att få bra kondition) så bör du köra annat som inte sliter så mycket på benhinnor, knän osv.
Rodd, cykling eller crosstrainer till exempel.

Dessutom bör du akta dig för att höja din träningsdos över det du har. Tränar du 10-12 pass i veckan, bör du först se om du kan plocka bort något av dem och ersätta med specifik träning för din kondition.

z_bumbi
2011-01-27, 07:40
Löpningen bör inte vara max utan det är ett sätt att få upp volymen på konditionsträningen, t ex om du tränar 1,5 h så kan du springa en runda i lugnt tempo på 30-40 min efteråt och på sätt öka träningsdosen utan att det sliter lika mycket som andra former av träning. Det innebär nu inte att det inte sliter så lägg på lite i taget och prata också igenom det med din tränare, han/hon kanske inte anser att det är just den biten som du behöver jobba mest på och då är det bättre att spara den energin till viktigare bitar t ex att återhämta dig från de pass du redan kör.

Hurtbulle
2011-01-27, 08:09
Hej,

ett alternativt upplägg är att löpträna 2 ggr varannan dag istället för 1 gg varje dag. Var en studie som jämförde dessa två upplägg och såg fysiologiska effekter med att träna 2 ggr varannan dag. Ökad uthållighet, glykogeninlagring och mitokondrieaktivitet bland annat. Testdeltagarna löpte inte, men resultaten är nog överförbara till annan aktivitet på liknande intensitet.

Eddieno
2011-01-27, 09:21
Om du nu "nästan så man kan kalla det" brinner för boxningen gör det dig gott att löpa 3 gånger i veckan om du inte känner för att löpa mer, men jag tycker absolut att du ska ha vilodagar.

Jag har själv tränat boxning med 6-10 pass i veckan inkl löpning på mornarna. Jag gick dock 20 matcher bara och som bästa merit Juniornordisk Silver, som Ungdom faktiskt!

Lägg en egen planering om hur ofta och när du kan löpa så har det ingen större betydelse enligt mig.

robertsalmela
2011-01-27, 09:34
Du blir förmodligen löpstark i diverse uthållighetsidrotter som innebandy och fotboll exempelivs. Styrketräningen kan jag säga, av egen erfarenhet, brukar gå riktigt trögt framåt (om ens framåt i vissa perioder). Boxning har jag ingen erfarnhet av.

Klarar du av att löpträna varje dag utan att känna dig allt för sliten är det inga problem. Jag har hållt på med löpning mer eller mindre varje dag i många år, utöver alla andra aktiviteter. Mycket handlar om hur van du är vid just löpning. Är du ovan löpare borde du börja lugnare.

Det här svaret skriver jag under på.

Från att ha föraktat löpning till där jag är nu, med löpning i någon form varje dag i princip, har jag testat mig fram relativt försiktigt. Jag tränar på något vis så ofta jag kan och löpning är ofta involverat på ett eller annat sätt. Om det är jagandes efter diverse bollar, eller nötande längs med landsvägar, varierar från dag till dag, men du måste testa dig fram och se vad du klarar av. Jag hade 19 dagar utan en hel vilodag tills igår, och jag kände på morgonen att det var lite väl slitet i benen och tog en hel dag utan att snöra på sig träningsskorna - och i dag känns det klockrent igen.

Så, absolut, jag tror det är möjligt för dig att springa så mycket om det är det du vill. Glöm inte lyssna på kroppen bara - det är skillnad på att vara trött/sliten och lat i benen :)

ARMSTARK
2011-01-27, 10:34
När jag tränade kampsport brukade jag jogga sakta i 3-4 timmar på söndagen, utan mål, bara kolla på naturen och bostadsområden. Det gav en otrolig uthållighet, jag blev aldrig slut under en rond i ringen. Man får som ett lunktempo som man kan hålla hur länge som helst.

Eddie Vedder
2011-01-27, 12:03
Jag skulle vilja påstå att det är ytterst få förunnat att kunna löpa varje dag, öka sin kondition, och inte drabbas av skador förr eller senare. Ska man springa varenda dag får man nog lägga sig rejält under sin kapacitet och då ökar man ju inget.

Men satsar man på ökning av konditionen bör det naturligtvis vara som med styrketräning, träna för att öka men återhämta muskler, leder, skelett och ligament däremellan. Har man dessutom gått på hårt redan tidigt tror jag risken finns att förslitningarna kommer och går sen. Jag, och många med mig, är ju exempel på det.

Nu har jag gjort mycket annat dumt mot min kropp också och det spelar naturligtvis in och jag får bita i det sura äpplet och jobba från ruta 1. Ligger dock på en eller två pass i veckan nu igen, 5-7 kilometer ungefär. :)

Lars Brinkhoff
2011-01-27, 12:40
Ska man springa varenda dag får man nog lägga sig rejält under sin kapacitet

Ja, rejält lugn jogg brukar rekommenderas för dem som springer så mycket. Det kan ju bli uppemot 10 mil i veckan om man springer varje dag.

och då ökar man ju inget.

Nja, tvärt om brukar duktiga löpare och tränare rekommendera just en stor volym träning om man ska bli riktigt bra på långdistanslöpning. Många som kör så kan rapportera om väldigt bra tider med enbart lugn löpning i sitt upplägg.

Därmed inget sagt om konditionsträning för boxare. Det påstår jag mig inte veta något om.

Ozolinskij
2011-01-27, 14:08
Har innebandy eller fotboll tre dagar i veckan. Det måste fungera som substitut för löpningen. Jag kan börja med att löpa två dagar i veckan och jobba mig upp mot 4 pass.

För det är väl ingen idé att springa på morgonen när jag har fotboll på kvällen? Låter tidsödande och slitsamt.

Hur pass långsamt bör jag stegra? Två pass i tre veckor, tre pass i tre veckor, sen fyra?

Eddie Vedder
2011-01-27, 14:27
Nja, tvärt om brukar duktiga löpare och tränare rekommendera just en stor volym träning om man ska bli riktigt bra på långdistanslöpning. Många som kör så kan rapportera om väldigt bra tider med enbart lugn löpning i sitt upplägg.

Intressant. Fast jag tvivlar på att de ständigt ligger långt under sin kapacitet? Det måste väl vara någon typ av ökningar, om inte intensitet så i alla fall gradvis ökande veckodistanser?

Lars Brinkhoff
2011-01-27, 15:02
Fast jag tvivlar på att de ständigt ligger långt under sin kapacitet? Det måste väl vara någon typ av ökningar, om inte intensitet så i alla fall gradvis ökande veckodistanser?

Det stämmer. Normalt brukar träningsprogrammet innehålla några snabbare pass varje vecka, och/eller ökande volym. (Men ibland poppar det upp folk och skriver något i stil med "de senaste fyra månaderna har jag bara joggat lugnt tio mil i veckan, och jag satte ändå PB på 3000m".)

Los
2011-01-27, 16:44
Ska man springa varenda dag får man nog lägga sig rejält under sin kapacitet och då ökar man ju inget.
Eddie, nu är du ute och cyklar för ovanlighetes skull :)

Man ökar massor på stor mängd och låg intensitet (65-75% av max). Men det krävs mängd, annars planar utvecklingskurvan ut snabbt.

Fast jag tvivlar på att de ständigt ligger långt under sin kapacitet? Det måste väl vara någon typ av ökningar, om inte intensitet så i alla fall gradvis ökande veckodistanser?

Inte ständigt långt under, en liten del är högintensivt:


Intensity XC Skiers XC skiers-2 Moses Mosop Kenyan runners
Low 71% 83% 80% 80%
Medium 7% 7% 11% 10%
High 22% 4.6% 9% 10%




http://www.scienceofrunning.com/2010/02/learning-from-other-sports-cc-skiing.html

Till TS: Som svar på frågan. Löpning varje dag är bra, om du vill bli en bra löpare. Två gånger per dag är ännu bättre. Men att ta sig till 2ggr/dag och mängder omkring 12-16 mil/veckan är en långt, hård och svår väg :)