handdator

Visa fullständig version : Plankan - fel utförande?


timmey111
2011-01-26, 22:19
Hej! när jag tränade lite mage så testade jag plankan. efter ett tag så tyckte jag att det kändes mer i ryggen än på magen. Antar att det inte ska vara så? Det känns som jag svankar efter ett tag och då känns det i ryggen. Samma sak är det med sidoplankan.

Hur utför man övningen korrekt? Några tips? Ska det kännas på magen? Vilken muskel arbetas under plankan, Obliques eller absen?

Vad tycker ni om övningen plankan? Bra eller Anus?


Tack!

mattepatte
2011-01-26, 22:44
Efter några års träning där jag kört plankan ibland så upptäckte jag förra veckan att testa att hålla armarna längre fram istället för rakt ner så att säga, testa så långt fram du kan nästan, mer en dubbelt så tungt för mig iaf.

Tolkia
2011-01-26, 23:36
Hej! när jag tränade lite mage så testade jag plankan. efter ett tag så tyckte jag att det kändes mer i ryggen än på magen. Antar att det inte ska vara så? Det känns som jag svankar efter ett tag och då känns det i ryggen. Samma sak är det med sidoplankan.
Jag tycker att det låter som om du helt enkelt är svag. Prova att gå ned på knä, eller stå kortare tider om det känns väldigt mycket i ryggen. Komplettera med andra bålstabilitetsövningar.

The Truth
2011-01-26, 23:59
Hej! när jag tränade lite mage så testade jag plankan. efter ett tag så tyckte jag att det kändes mer i ryggen än på magen. Antar att det inte ska vara så? Det känns som jag svankar efter ett tag och då känns det i ryggen. Samma sak är det med sidoplankan.

Hur utför man övningen korrekt? Några tips? Ska det kännas på magen? Vilken muskel arbetas under plankan, Obliques eller absen?

Vad tycker ni om övningen plankan? Bra eller Anus?


Tack!Plankan tar statiskt på väldigt många muskler i kroppen, bland annat abs, obliques, korsrygg och axlar... Det är långt ifrån en isolationsövning.

timmey111
2011-01-27, 00:01
Jag tycker att det låter som om du helt enkelt är svag. Prova att gå ned på knä, eller stå kortare tider om det känns väldigt mycket i ryggen. Komplettera med andra bålstabilitetsövningar.

OKej. Vilka bålstabilitetsövningar är att rekommendera?

Vanish
2011-01-27, 10:28
Jag har för mig att detta va uppe för ett tag sen i en tråd som handlade om hur länge du kunde stå i plankan. Då kom det fram att får man ont i ryggen så svankar man oftast väldigt mycket, kanske har problem med för mycket svank vanligtvis? Du ska iaf "trycka ut" ryggen lite, ska inte göra så mycket om du står lite som en banan.

För mig är det precis så, har alltid fått väldigt ont i ryggen och knappt känt något i mage under alla fotbollsfysar. Nu när jag prövade detta sättet kändes det 100 gånger bättre. Jag svankar väldigt mycket normalt

The Truth
2011-01-27, 10:46
När jag provade köra plankan förrut så kunde jag stå så i flera minuter, räknade inte, och den muskeln jag failade i var axlar. Dagen efter var jag väldigt svag i bänkpressen också, så det tog bevisligen på främre axlar.

prOtotype
2011-01-27, 11:31
När jag provade köra plankan förrut så kunde jag stå så i flera minuter, räknade inte, och den muskeln jag failade i var axlar. Dagen efter var jag väldigt svag i bänkpressen också, så det tog bevisligen på främre axlar.

Hade du någon som kollade tekniken eller kan det vara så att du hade baken alldeles för högt? Om du inte är sanslöst tränad i bålen så låter det väldigt udda att axlarna ska ge upp först.

The Truth
2011-01-27, 11:38
Hade du någon som kollade tekniken eller kan det vara så att du hade baken alldeles för högt? Om du inte är sanslöst tränad i bålen så låter det väldigt udda att axlarna ska ge upp först.Jag tränade plankan extremt mycket i mina yngre dagar så jag vet hur man gör ett perfekt utförande. Jag tror helt enkelt att min bål är mycket bättre än mina axlar...

ddewe
2011-01-27, 15:36
Är plankan en övning för muskeltillväxt? Jag kan inte förstå hur en övning utan koncentrisk/excentrisk fas kan resultera i hypertrofi (?)

Crocker
2011-01-27, 15:41
Är plankan en övning för muskeltillväxt? Jag kan inte förstå hur en övning utan koncentrisk/excentrisk fas kan resultera i hypertrofi (?)

Statisk?
Ja den orsakar hypertrofi.

The Truth
2011-01-27, 15:55
Statisk?
Ja den orsakar hypertrofi.Dock väldigt lite jämfört med typ tunga marklyft eller knäböj.

Fordon
2011-01-27, 16:50
Dock väldigt lite jämfört med typ tunga marklyft eller knäböj.

Det är samma typ av träning. Bålen arbetar statiskt där också och är plankan såpass tung att att den blir likvärdig tung mark/böj (tung i väldigt subjektivt) så är den lika bra.