handdator

Visa fullständig version : Negativ påverkan på hjärta och hjärna av högfettkost


King Grub
2011-01-26, 22:12
Background: High-fat, low-carbohydrate diets are widely used for weight reduction, but they may also have detrimental effects via increased circulating free fatty acid concentrations.

Objective: We tested whether raising plasma free fatty acids by using a high-fat, low-carbohydrate diet results in alterations in heart and brain in healthy subjects.

Design: Men (n = 16) aged 22 ± 1 y were randomly assigned to 5 d of a high-fat, low-carbohydrate diet containing 75 ± 1% of calorie intake through fat consumption or to an isocaloric standard diet providing 23 ± 1% of calorie intake as fat. In a crossover design, subjects undertook the alternate diet after a 2-wk washout period, with results compared after the diet periods. Cardiac 31P magnetic resonance (MR) spectroscopy and MR imaging, echocardiography, and computerized cognitive tests were used to assess cardiac phosphocreatine (PCr)/ATP, cardiac function, and cognitive function, respectively.

Results: Compared with the standard diet, subjects who consumed the high-fat, low-carbohydrate diet had 44% higher plasma free fatty acids (P < 0.05), 9% lower cardiac PCr/ATP (P < 0.01), and no change in cardiac function. Cognitive tests showed impaired attention (P < 0.01), speed (P < 0.001), and mood (P < 0.01) after the high-fat, low-carbohydrate diet.

Conclusion: Raising plasma free fatty acids decreased myocardial PCr/ATP and reduced cognition, which suggests that a high-fat diet is detrimental to heart and brain in healthy subjects.

http://www.ajcn.org/content/early/2011/01/26/ajcn.110.002758.full.pdf+html

eriksvensson
2011-01-26, 22:40
Låter väl som man kanske ska testa lite längre för att ge hjärnan en chans att börja använda ketoner som bränsle, eller är jag ute och cyklar? Kan inte påstå att jag är mycket dummare nu än jag var för 1 år sedan när jag började med fettdieten. :)

Crocker
2011-01-26, 22:52
Grub
Deras basalbehov presenterades aldrig? Bara %, du har ingen koll?

kettlebellGuden
2011-01-26, 22:55
Sånt här pratades det om på radio P1 lite innan Julen. Mat för hjärnan och för hjärtat.. det var allt annat än LCHF som rekommenderades.

Crocker
2011-01-26, 22:57
Sånt här pratades det om på radio P1 lite innan Julen. Mat för hjärnan och för hjärtat.. det var allt annat än LCHF som rekommenderades.
En studie bör inte förändra allting.

Soltan
2011-01-26, 22:58
Grub
Deras basalbehov presenterades aldrig? Bara %, du har ingen koll?
Hade filen öppen :)

"
All subjects (16 men with a mean age of 22 6 1 y) were
university students, were fit and recreationally active, were
nonsmokers, had no baseline endocrinologic abnormalities, and
had no significant medical comorbidities. On the high-fat diet,
intake of fat accounted for 73 6 1% of caloric intake, whereas
carbohydrate and protein made up 3 6 1% and 24 6 1% of
calories, respectively. On the standard diet, 26 6 1% of the
caloric intake was from fat, 48 6 1% was from carbohydrates,
and 26 6 1% was from protein intake. The diets were isocaloric:
an average of 3690 6 214 kcal/d for the high-fat diet compared
with 3721 6 261 kcal/d for the standard diet
"


Intressant studie, dock är fem dagar tämligen för lågt för att dra långsiktiga konklusioner.

The Truth
2011-01-26, 23:25
Jag håller med om att 5 dagar är en väldigt kort mätperiod. Det kanske tar mer tid än så för kroppen att vänja sig vid en ny diet? (Förutsatt att testpersonerna åt ungefär den vanliga dieten innan experimentet också, har inte läst fullängdaren så jag har ju inte all info)

Till exempel när man går från en "vanlig" diet till periodisk fasta så tar det tid innan kroppen vänjer sig, och samma sak bör hända när man går från normal kost till LCHF, right?

Jag försöker inte försvara högfettdieter, inte alls, men jag skulle inte våga ta några slutsatser av denna studie (abstraktet alltså, fullängdaren kanske ger mer information).

Bozar
2011-01-26, 23:39
Bra att det verkligen är en högfettsdiet de testar, i andra studier har de inte lyckats undersöka det. Perioden anser jag dock är lite för kort för att fatta några slutsatser på om hur skadligt det är i långa loppet. Många upplever att man mår skit den första perioden på LCHF.

Sniggel
2011-01-27, 06:43
Tycker också perioden var väldigt kort.
Kognitiva test efter att ha gjort ett radikalt skifte i sin vanliga diet några dagar tidigare lär nog allt som oftast leda till försämrad tankeförmåga, oavsett vilka makronutrienter det är som minskas eller ökas.

Hjärtvariablerna har jag inte koll på dock.

z_bumbi
2011-01-27, 07:23
Tycker också perioden var väldigt kort.
Kognitiva test efter att ha gjort ett radikalt skifte i sin vanliga diet några dagar tidigare lär nog allt som oftast leda till försämrad tankeförmåga, oavsett vilka makronutrienter det är som minskas eller ökas.

Kroppen anpassar sig till mycket men jag har faktiskt inte sett något om någon som fått sämre/slöare hjärnfunktion av att äta mer kolhydrater. Har du sett något sådant?

Apos78
2011-01-27, 08:23
Visst är perioden kort och att kognitionen påverkas kanske skulle vända om man väntade en längre period. Dock kanske inte detsamma gäller de förhöjda TG i plasman. Och det är den punkten jag ser som mer potentiellt allvarlig.

The Truth
2011-01-27, 08:56
Kroppen anpassar sig till mycket men jag har faktiskt inte sett något om någon som fått sämre/slöare hjärnfunktion av att äta mer kolhydrater. Har du sett något sådant?Jag har sett människor som kört ketogena dieter under en längre tid, som sedan mådde ganska dåligt den första veckan när de bytte till en mer kolhydratsrik kost.

Eddie Vedder
2011-01-27, 09:01
Sånt här pratades det om på radio P1 lite innan Julen. Mat för hjärnan och för hjärtat.. det var allt annat än LCHF som rekommenderades.

Svårt på fem dagar dock. Det är ju normal tid för att fortfarande uppleva omställning som jobbig tror jag. Ökade FFA känns ju logiskt men är det verkligen i sig farligt om det beror på mer dietärt fett?

Jag kan inte avgöra de kliniska måtten men att det är negativt för hjärnan ser jag som en väldigt överdriven slutsats efter fem dagar. Visserligen en cross-over så alla fick testa men fortfarande bara fem dagar.

Kroppen anpassar sig till mycket men jag har faktiskt inte sett något om någon som fått sämre/slöare hjärnfunktion av att äta mer kolhydrater. Har du sett något sådant?

Inte forskat men det är ju svårt med tanke på att alla äter högkolhydratkost. Det intressanta vore ju att samla in data från alla de som gått ifrån det och upplever klara fördelar.

Anledningen till att jag själv antingen skippar frukost eller äter i princip kolhydratfritt är för att jag är som mest produktiv på förmiddagarna och inte vill sabba det med en grötfrukost.

Bozar
2011-01-27, 10:23
Jag har sett människor som kört ketogena dieter under en längre tid, som sedan mådde ganska dåligt den första veckan när de bytte till en mer kolhydratsrik kost.

Jag får själv utbrott av acne i perioder med mer kolhydrater och då äter jag inte ens strikt, däremot känner jag inte att hjärnan blir segare men klart att man får lite huvudvärk.

Bozar
2011-01-27, 10:30
Visst är perioden kort och att kognitionen påverkas kanske skulle vända om man väntade en längre period. Dock kanske inte detsamma gäller de förhöjda TG i plasman. Och det är den punkten jag ser som mer potentiellt allvarlig.

De med mycket kolhydrater i sin kost har ju i snitt högre TG i plasma så varför skulle det vara mindre skadligt i deras fall?

z_bumbi
2011-01-27, 10:49
Inte forskat men det är ju svårt med tanke på att alla äter högkolhydratkost. Det intressanta vore ju att samla in data från alla de som gått ifrån det och upplever klara fördelar.

Varför skulle det vara svårt? Sen äter väl inte heller alla direkt en högkolhydratkost då fettintaget i Sverige snittar på runt 40E%.

Eddie Vedder
2011-01-27, 11:45
Varför skulle det vara svårt? Sen äter väl inte heller alla direkt en högkolhydratkost då fettintaget i Sverige snittar på runt 40E%.

Cirka 46 energiprocent kolhydrater hos män i genomsnitt respektive 46 för kvinnor. Fettintag på cirka 34 energiprocent för båda grupperna. Enligt Riskmaten 97-98. Får se vad den nya visar.

Och Angående hjärnan så är ju både glukosmetabolism och insulinnivåer associerat med Alzheimers så även där kan ju ett högt kolhydratintag över tid vara negativt ur kognitiv synpunkt. Det finns naturligtvis fler faktorer men sambandet mellan insulin och höga blodsockervärden är tämligen välstuderad.

Apos78
2011-01-27, 11:56
De med mycket kolhydrater i sin kost har ju i snitt högre TG i plasma så varför skulle det vara mindre skadligt i deras fall?

Det sa jag aldrig att det var. Men förhöjda TG, oavsett orsak, ska nog ses som en större hälsosabotör än den försämrade kognitionen.

Eddie Vedder
2011-01-27, 12:07
I en sådan här studie, gärna under längre tid dock, skulle LDL-partikelstorlek vara högintressant. Nu vet jag ju iofs inte fettsammansättningen men att studera LDL-partikelstorlek från en kost med mycket CHO jämfört med en högfettkost rik på SFA vore intressant.

Det säger ju fortfarande inte vad som bäst predikterar död i hjärt- kärlsjukdom men det skulle ändå visa på vad som ger vad för vidare forskning.

Tacos
2011-01-27, 13:31
Anledningen till att jag själv antingen skippar frukost eller äter i princip kolhydratfritt är för att jag är som mest produktiv på förmiddagarna och inte vill sabba det med en grötfrukost.

Hajar inte riktigt det här? Du får gärna förklara varför en grötfrukost är sämre.

mikaelj
2011-01-27, 14:12
Det sa jag aldrig att det var. Men förhöjda TG, oavsett orsak, ska nog ses som en större hälsosabotör än den försämrade kognitionen.

Men fastevärdena TG är ju generellt lägre på högfett- än högkolhydratkost. Hur menar du?

Apos78
2011-01-27, 14:28
Men fastevärdena TG är ju generellt lägre på högfett- än högkolhydratkost. Hur menar du?

Att höga TG är dåligt. Oavsett orsak. Vet inte hur det kunde vara så otydligt. Jag har inte gjort någon jämförelse mellan de två kostuppläggen överhuvudtaget.

Eddie Vedder
2011-01-27, 14:47
Hajar inte riktigt det här? Du får gärna förklara varför en grötfrukost är sämre.

Vad finns att förklara? Det känns så helt enkelt.

Tacos
2011-01-27, 14:52
Vad finns att förklara? Det känns så helt enkelt.

Jaha, du pratade bara om dig själv. Trodde det var något allmänt känt faktum.

Sniggel
2011-01-27, 19:17
Kroppen anpassar sig till mycket men jag har faktiskt inte sett något om någon som fått sämre/slöare hjärnfunktion av att äta mer kolhydrater. Har du sett något sådant?

Inte i studier, bara anekdotiska egna och andras erfarenheter.


Det känns så helt enkelt.

Kan väl nämna att det är ungefär så här jag menar. Jag är mer skärpt den tidigare delen av dagen om jag inte ätit en "stadig frukost" utan istället är väldigt moderat med kolhydraterna. T ex att äta 1-2 frukter och eventuellt få en liten mängd kolhydrater från nötter fram tills runt 12 eller längre.

Hade jag käkat t ex en skål med gröt på morgonen hade jag inte kunnat tänka riktigt klart de första timmarna på dagen.

Soltan
2011-01-27, 19:29
Inte i studier, bara anekdotiska egna och andras erfarenheter.




Kan väl nämna att det är ungefär så här jag menar. Jag är mer skärpt den tidigare delen av dagen om jag inte ätit en "stadig frukost" utan istället är väldigt moderat med kolhydraterna. T ex att äta 1-2 frukter och eventuellt få en liten mängd kolhydrater från nötter fram tills runt 12 eller längre.

Hade jag käkat t ex en skål med gröt på morgonen hade jag inte kunnat tänka riktigt klart de första timmarna på dagen.


Kommer nog med åldern! :D

"Boys and girls showed enhanced spatial memory and girls showed improved short-term memory after consuming oatmeal. Results with 6 to 8 year-olds also showed effects of breakfast type. Younger children had better spatial memory and better auditory attention and girls exhibited better short-term memory after consuming oatmeal. Due to compositional differences in protein and fiber content, glycemic scores, and rate of digestion, oatmeal may provide a slower and more sustained energy source and consequently result in cognitive enhancement compared to low-fiber high glycemic ready-to-eat cereal. "

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16085130
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20571500

Ola Wallengren
2011-01-27, 20:04
I en sådan här studie, gärna under längre tid dock, skulle LDL-partikelstorlek vara högintressant. Nu vet jag ju iofs inte fettsammansättningen men att studera LDL-partikelstorlek från en kost med mycket CHO jämfört med en högfettkost rik på SFA vore intressant.
.

Dessa studier har ju i princip redan gjorts, det finns iofs lite frågetecken krig vad man kallar högt SFA, samt den samtida effekten av protein och viktminskning.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20713651

http://www.ajcn.org/content/83/5/1025.long

http://jn.nutrition.org/content/135/6/1339.abstract?ijkey=e5d08af1fbb38b58d8831550031282 462af9b06b&keytype2=tf_ipsecsha

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16297472?dopt=Abstract

http://jn.nutrition.org/content/136/2/384.abstract?ijkey=8effe6e0a5092726271bc913d8e4e82 36a85184c&keytype2=tf_ipsecsha

z_bumbi
2011-01-28, 12:22
Cirka 46 energiprocent kolhydrater hos män i genomsnitt respektive 46 för kvinnor. Fettintag på cirka 34 energiprocent för båda grupperna. Enligt Riskmaten 97-98. Får se vad den nya visar.

Och Angående hjärnan så är ju både glukosmetabolism och insulinnivåer associerat med Alzheimers så även där kan ju ett högt kolhydratintag över tid vara negativt ur kognitiv synpunkt. Det finns naturligtvis fler faktorer men sambandet mellan insulin och höga blodsockervärden är tämligen välstuderad.

46 E% är ingen högkolhydratskost, i alla fall inte om vi tittar på de hemsnickrade sätten att definiera LCHF som bland annat du själv använder (som jag iofs tycker är helt värdelösa just för att de är hemsnickrade).
Sen har jag ingen aning om varför det skulle ha någon inverkan på svårighetsgraden att utföra en studie på förändringar i dieten även om någon verkligen äter mycket kolhydrater, en förändring kan ju vara att gå från från 65 E% till 40 E%, 70 till 10 osv. Problemet med sådana studier är ju istället tidsåtgången för varje given testrunda.

Alzheimer är ännu en ganska stor gåta så att dra några växlar på om det är kolhydratintaget eller något annat känns ganska så avlägset i dagsläget.