handdator

Visa fullständig version : Kroppsfett i kampsport


hugok
2011-01-26, 21:51
Förutsatt att man inte satsar på speciell viktklass, vad har man för fördelar av att ha lågt bf%? Finns det några nackdelar med det?

Jag är 196 cm lång, väger runt 120 kg med runt 28% kroppsfett, är det lönt att deffa och förlora nästan ett halvårs muskelbyggande i om syftet är att bli duktigare på kampsport?

stridis
2011-01-26, 21:54
Eh, dra ner dig till <20% i varje fall, det finns nog nästan bara fördelar med det.

Vad är det för kampsport?

manekin
2011-01-26, 22:02
ja icke kvalitativ massa är ju jobbig att bära runt på, inte minst i konditionskrävande kampsporter som kickboxning....smidigheten blir ju också lidande likaså explosiviteten....

hugok
2011-01-26, 22:02
Eh, dra ner dig till <20% i varje fall, det finns nog nästan bara fördelar med det.

Vad är det för kampsport?

Okej, tack! Det är ungefär där någonstans jag hade tänkt lägga mej då också, kanske lite lägre för att ha någon marginal senare. Tränar för tillfället kickboxning men har planerat att lägga till fler olika och variera lite samtidigt som jag kör SL.

hugok
2011-01-26, 22:04
smidigheten blir ju också lidande likaså explosiviteten....

Jag har hört det också, är det märkbara skillnader? Menas explosiviteten som typ explosiviteten i slag, sparkar mm och sånt så att det direkt ger hårdare och snabbare slag om man deffar?

Kravmaga
2011-01-26, 22:04
Förutsatt att man inte satsar på speciell viktklass, vad har man för fördelar av att ha lågt bf%? Finns det några nackdelar med det?

Jag är 196 cm lång, väger runt 120 kg med runt 28% kroppsfett, är det lönt att deffa och förlora nästan ett halvårs muskelbyggande i om syftet är att bli duktigare på kampsport?

Ingen expert vad gäller kampsport, har dock tränat ett par (Kravmaga, thaiboxning, lite traditionell boxning). Vet inte om det finns något konsensus kring optimal kroppsfettsprocent för kampsportare, men min erfarenhet säger mig att det finns fördelar med lägre BF%. Det skiljer sig helt klart mellan olika kampsporter (och stilar), men rörlighet, smidighet, snabbhet, kondition osv blir helt klart bättre vid lägre BF%. Även om man tävlar i en högre viktklass där man generellt är mindre smidig finns det ju alltid fördelar med att vara 'mer' smidig än sina motståndare.

Dock undrar jag varför du skulle förlora ett halvår muskelbyggande? Menar du att du kommer förlora en hel del muskelmassa i din deff eller att det är tid som du kunde spendera på att bygga muskler? En välskött deff kommer inte nödvändigtvis resultera i muskelförlust och behöver heller inte pågå under alltför lång tid.

HulkH
2011-01-26, 22:09
Ska du tävla i Kickboxing?
Annnars e det onödigt.
Som kravmaga säger, så finns det inget "prefekt" siffra i BF men man ska ju helst vara så snabb som möjligt, vilket ofta blir svårare desstu större man blir.

hugok
2011-01-26, 22:12
Ingen expert vad gäller kampsport, har dock tränat ett par (Kravmaga, thaiboxning, lite traditionell boxning). Vet inte om det finns något konsensus kring optimal kroppsfettsprocent för kampsportare, men min erfarenhet säger mig att det finns fördelar med lägre BF%. Det skiljer sig helt klart mellan olika kampsporter (och stilar), men rörlighet, smidighet, snabbhet, kondition osv blir helt klart bättre vid lägre BF%. Även om man tävlar i en högre viktklass där man generellt är mindre smidig finns det ju alltid fördelar med att vara 'mer' smidig än sina motståndare.

Dock undrar jag varför du skulle förlora ett halvår muskelbyggande? Menar du att du kommer förlora en hel del muskelmassa i din deff eller att det är tid som du kunde spendera på att bygga muskler? En välskött deff kommer inte nödvändigtvis resultera i muskelförlust och behöver heller inte pågå under alltför lång tid.

Jag tänkte att den tiden som deffen tar blir nära ett halvår. Hade tänkt ligga på -500kcal om dagen=-1 kg på två veckor=ca -11 kg på 5 månader. Jag har tänkt på detta ett tag nu och kommit fram till att kampsporten får bli den övervägande faktorn. Om det ger mycket att deffa ett par kg. Eftersom mina SL-stats kommer stå stilla och så. Fast sen har jag funderat kring om det kommer gå fortare att bygga muskler och få upp styrkan efter deffen eftersom man har haft en sån lång peroid utan muskeluppbyggnad. Jag märkte av det fenomenet efter att jag återhämtat mej från en skada förra året och när jag var tillbaks på samma nivå som innan fortsatte jag att öka med högre hastighet än innan.

hugok
2011-01-26, 22:13
Ska du tävla i Kickboxing?
Annnars e det onödigt.
Som kravmaga säger, så finns det inget "prefekt" siffra i BF men man ska ju helst vara så snabb som möjligt, vilket ofta blir svårare desstu större man blir.

Jag har funderat lite i tävlingsbanorna. Men framförallt för att bara rent generellt sett bli en så bra fighter som möjligt.

The Truth
2011-01-26, 22:21
Att ha låg fettprocent kommer ju att göra dig starkare och explosivare för din kroppsvikt.

Att gå ner i vikt kommer att göra dig mer uthållig, men sämre tank.

mikaelj
2011-01-26, 22:22
10-15% är väl lagom. Gör det dessutom enklare att hålla en vettig viktklass.

stridis
2011-01-26, 23:08
10-15% är väl lagom. Gör det dessutom enklare att hålla en vettig viktklass.

Vissa går ner mot 6%, men att ge en siffra rakt upp och ner är meningslöst. I kroppskonstitutionssammanhang så är det väl snarare ett intervall som man skall helst vara inom. Men till syvende och sist: Man får helt enkelt hitta en bra vikt för sig själv, där man är stark och inte drar runt på onödigt fläbb. Någon som bara kommer och säger en magisk siffra skulle inte jag lita på.

hugok
2011-01-27, 12:38
Att ha låg fettprocent kommer ju att göra dig starkare och explosivare för din kroppsvikt.

Att gå ner i vikt kommer att göra dig mer uthållig, men sämre tank.

10-15% är väl lagom. Gör det dessutom enklare att hålla en vettig viktklass.

Att slå hårdare i förhållande till min kroppsvikt är inget jag sätter något värde på i första hand, bara absolut kraft. Sen att tänka på viktklass känns rätt meningslöst eftersom 90+ är tyngsta och då måste jag ligga på runt 1%bf.

cero
2011-01-27, 13:05
Tycker du kan gå ned i vikt. Med en lättare kropp blir du snabbare, mer explosiv, smidigare, och kommer få bättre kondition. Men en del styrka i slag/sparkar får du kanske räkna med, den fettvikten du har just nu hjälper ju garanterat till för att få mer kraft i slagen.

Runt ~10-15% tycker jag känns vettigt, som någon nämde ovan.

Ska du tävla är det en smaksak. Vissa tungviktare föredrar att ha lite extra fett på kroppen för att väga mer, och på så sätt bli mer kraftfulla. Vissa vill ha explosiviteten, rörligheten, smidigheten och konditionen.

The Truth
2011-01-27, 14:44
Att slå hårdare i förhållande till min kroppsvikt är inget jag sätter något värde på i första hand, bara absolut kraft. Sen att tänka på viktklass känns rätt meningslöst eftersom 90+ är tyngsta och då måste jag ligga på runt 1%bf.Ifall du kör i tyngsta viktklassen så tror iaf jag att man inte tjänar något på att deffa. De bästa i din klass är ju riktigt tunga, eller hur?

Yes
2011-01-27, 14:52
Jag ser fördelar och nackdelar med båda alternativen. Enda sättet att få ett säkert svar är att testa båda och se hur det påverkar dig.

Silencer
2011-01-27, 15:29
Har du inte problem med kondisen så finns det inga stora fördelar av att deffa ner sig om du ändå inte kommer under tungvikt.

Gabriel174
2011-01-27, 15:34
http://www.m-1global.com/v2/wp-content/uploads/2009/07/fedorprofile-256x300.jpg

Men det gäller iofs inte kickboxning kanske...

cero
2011-01-27, 15:41
Har du inte problem med kondisen så finns det inga stora fördelar av att deffa ner sig om du ändå inte kommer under tungvikt.

Även om man inte har "problem" med kondisen, kan den alltid förbättras.

Vad ligger Fedor på för %bf tror ni?

The Truth
2011-01-27, 15:57
Även om man inte har "problem" med kondisen, kan den alltid förbättras.

Vad ligger Fedor på för %bf tror ni?22% kanske.

hugok
2011-01-27, 16:26
Så sammanfattningsvis alltså är resultaten av deff, om jag uppfattat det rätt följande:

Fördelar
-Smidigare
-Explosivare (I vilken definition? För i min värld ingår slagkraft i explosiviteten)
-Bättre kondition

Nackdelar
-Svagare slagkraft

Hur pass stora är alla dessa skillnader och vad kommer t ex smidighet att tillföra? Och hur är det för att bli rent generellt sett bättre fighter? Jag har planerat att lägga till fler olika kampsporter senare.

cero
2011-01-27, 16:48
Hugok: Med explosivitet menar jag i princip snabbhet. Istället för smidighet kanske man kan säga koordination/balans. Detta är otroligt viktigt för kampsporter. Om vi tar mma som ett exempel, så är ju koordinationen viktig för att kunna positionera sig själv på marken/clinchen på ett effektivt sätt, samt att kunna slå/sparka bättre. Vad som gäller för att bli "generellt sett" bättre fighter är omöjligt att säga. Beror tex på vilken stil du har. Vissa saker väger upp för andra saker, vissa saker kan kompenseras för andra saker som är sämre osv. Men om man inte är tungviktare, tycker jag relativt lågt (10-15%) oftast är att föredra. En lättviktare som springer runt med 30% bf för extra slagkraft, vinner ofta på att hoppa ned till flugvikt istället.

hugok
2011-01-27, 16:56
Hugok: Med explosivitet menar jag i princip snabbhet. Istället för smidighet kanske man kan säga koordination/balans. Detta är otroligt viktigt för kampsporter. Om vi tar mma som ett exempel, så är ju koordinationen viktig för att kunna positionera sig själv på marken/clinchen på ett effektivt sätt, samt att kunna slå/sparka bättre. Vad som gäller för att bli "generellt sett" bättre fighter är omöjligt att säga. Beror tex på vilken stil du har. Vissa saker väger upp för andra saker, vissa saker kan kompenseras för andra saker som är sämre osv. Men om man inte är tungviktare, tycker jag relativt lågt (10-15%) oftast är att föredra. En lättviktare som springer runt med 30% bf för extra slagkraft, vinner ofta på att hoppa ned till flugvikt istället.

Okej, tack! Nu känns det som att jag är på det klara med det hela. Jag har märkt att jag är ganska defensiv av mej när jag sparras, väntar hellre på att motståndaren ska börja för att kunna göra en bra kontring. Känns som att snabbhet är av rätt stor betydelse i min stil då och att en deff kan vara på sin plats.

delta_mats
2011-01-27, 17:00
Finns både för och nackdelar. Och det spelar även roll vilken viktklass det gäller.
Jag skulle vilja påstå att ju lättare viktklass desto mer tjänar man på att ha låg fett%. En liten kropp kommer ändå inte gasa som en tyngre, muskulösare kan göra. Sen är det så att en tyngre person nästan per automatik kommer ha tillräcklig slagstyrka för KO, så man tjänar inte särskilt på att lägga på sig mer muskler utan då blir konditionen istället lidande.

Blir man muskulös eller fet för sin längd får man ofta möta längre personer vilket oftast är till en nackdel, inte alltid men ofta. Dock kan vissa ta smällen av att vara kortare men tyngre ifall deras stil är passande för det. Man tappar räckvidd men blir lite stabbigare och stabilare istället.

eiri
2011-01-27, 17:13
eftersom du är lång tycker jag definitivt du ska deffa ner dig så mycket som möjligt så du har chansen att få möta betydligt kortare folk.

delta_mats
2011-01-27, 17:22
eftersom du är lång tycker jag definitivt du ska deffa ner dig så mycket som möjligt så du har chansen att få möta betydligt kortare folk.

Det beror ju på hur viktklasserna är indelade.

Antar att du nu går i tyngsta klassen, hur ser klasserna ut nedanför trådskapare?

The Truth
2011-01-27, 18:06
Det beror ju på hur viktklasserna är indelade.

Antar att du nu går i tyngsta klassen, hur ser klasserna ut nedanför trådskapare?Han skrev i ett annat inlägg att nästa viktklass är 90-, och det är 30kg under hans nuvarande kroppsvikt, så att gå ner till nästa viktklass är inte aktuellt för honom tror jag.

MLU
2011-01-27, 18:13
Sen får du ju tänka på att en snubbe som väger 90kg med 10% kroppsfett jämfört med en snubbe på 90kg med 20% kroppsfett förmodligen kommer att ha sämre flås i och med energin som krävs att syresätta en mer muskulös kropp. Skulle väl säga att detta främst gäller grappling men beror såklart på hur vältränade båda dessa personer är. Finns ju dom i UFC som är duktiga men riktigt äckliga typ roy nelson. Hans ursäkt är bland annat det jag skrev , med rätt teknik kan man utnyttja fettet till något positivt.

Bounga
2011-01-27, 19:00
Som många andra skriver tycker jag också du ska gå ner i kroppsfett.

Är själv tungviktare och har sysslat med kampsport, kick/thai hela livet typ, och haft en period då jag varit fet. Man blir mycket långsammare, har inte alls samma kroppskontroll och samma lätthet i fötterna. Och trycket i slagen och sparkarna har i alla fall jag fått behålla. Det är verkligen som en skillnad på natt och dag!

Hade du kört någon mer grappling-baserad kampsport hade jag förstått din oro då mer massa är ett plus för att kontrollera motståndaren. Men stående kampsport bygger oerhört mycket på snabbhet och rörlighet.

Tro mig du kommer känna dig som en ny förbättrad fighter om du går ner i vikt. Hade satsat på att hamna nånstans mellan 8-15% kroppsfett beroende på personlig smak och tycke.

Silencer
2011-01-27, 20:07
Som jag sa, i hans fall, när man går i tungvikt, så får han egentligen inga fördelar av att banta ner sig. Fettet ger extra massa och tyngd. Om han har bra kondis och inte känner sig tung och orörlig i kroppen så finns det ingen anledning. Man kan vara halvfet och ändå ha skitbra kondis.

cero
2011-01-27, 21:04
Som jag sa, i hans fall, när man går i tungvikt, så får han egentligen inga fördelar av att banta ner sig. Fettet ger extra massa och tyngd. Om han har bra kondis och inte känner sig tung och orörlig i kroppen så finns det ingen anledning. Man kan vara halvfet och ändå ha skitbra kondis.

Jo.

Eventuella fördelar: Snabbare, bättre koordination, bättre kondition.

hugok
2011-01-27, 21:51
Som många andra skriver tycker jag också du ska gå ner i kroppsfett.

Är själv tungviktare och har sysslat med kampsport, kick/thai hela livet typ, och haft en period då jag varit fet. Man blir mycket långsammare, har inte alls samma kroppskontroll och samma lätthet i fötterna. Och trycket i slagen och sparkarna har i alla fall jag fått behålla. Det är verkligen som en skillnad på natt och dag!

Hade du kört någon mer grappling-baserad kampsport hade jag förstått din oro då mer massa är ett plus för att kontrollera motståndaren. Men stående kampsport bygger oerhört mycket på snabbhet och rörlighet.

Tro mig du kommer känna dig som en ny förbättrad fighter om du går ner i vikt. Hade satsat på att hamna nånstans mellan 8-15% kroppsfett beroende på personlig smak och tycke.

Tack! Känns bra att någon som varit i samma sits som jag. Jag tror att jag börjar med att deffa bort kanske 5-6 kg. Känner efter med tiden lite granna och eventuellt fortsätter till 12-13 kg.