handdator

Visa fullständig version : Alternativ till kvarg (laktosintolerant), jag tynar bort!


KaptenKrok
2011-01-26, 21:51
Ok kolo, nu är det kris.

Har legat hårt på kvargen och keson några månader och det verkar som om min laktosintolerans eskalerat så till den milda grad att magen rasar helt om jag äter för mycket av denna guds (kons?) gåva.

Vad äter man som alternativ för att få i sig tillräckligt med protein och och kcal?

stafh
2011-01-26, 21:52
Vanlig mat™?

Eddie Vedder
2011-01-26, 21:52
Köttfärs, ägg, ost, makrill i tomatsås. Kvarg och keso är ju knappast topplivsmedlen om just kalorinivån är det svåra.

KaptenKrok
2011-01-26, 22:02
Ja ok det är svårt att argumentera med bra mat :)

Missade att nämna att det är i första hand mellanmålen jag behöver få till, alltså det som är utöver de vanliga målen.

Eddie Vedder
2011-01-26, 22:05
De övriga målen kan ju enkelt energiberika de också om du hellre vill. Mer ost- och gräddsås, fetare köttfärs, mer smör i potatismoset och mer rapsolja i salladsdressingen.

KaptenKrok
2011-01-26, 22:32
De övriga målen kan ju enkelt energiberika de också om du hellre vill. Mer ost- och gräddsås, fetare köttfärs, mer smör i potatismoset och mer rapsolja i salladsdressingen.

Ja väldigt sant. Så länge det är laktosfri grädde :) Ost blir jobbigt för magen i för stora mängder.

Men proteinkällor i mellanmålsformat då? Jag ligger nog rätt hårt på kolhydraterna ibland och vill gärna få i mig mer protein när det väl är dags för mellanmål.

Crocker
2011-01-26, 22:35
Ägg?

Denniss
2011-01-26, 23:50
Laktosfri Kvarg?

http://www.detlaktosfriakoket.se/files/bilder/produktnyheter/dlk_laktfri_matkvarg.gif

Lepras
2011-01-26, 23:52
Kyckling ffs!:)

JohPz
2011-01-27, 03:04
Laktosfri Kvarg?

http://www.detlaktosfriakoket.se/files/bilder/produktnyheter/dlk_laktfri_matkvarg.gif

This. Vad är problemet?

z_bumbi
2011-01-27, 07:26
Titta på hela kosten och inte bara mellanmålen och så ökar du på lite av allt som inte innehåller laktos. Kvarg och keso är är ju inte världens bästa proteinkällor om man jagar kalorier så du missar inte så mycket.

KaptenKrok
2011-01-27, 08:00
Laktosfri Kvarg?

http://www.detlaktosfriakoket.se/files/bilder/produktnyheter/dlk_laktfri_matkvarg.gif

Oh. Missat denna.

Onigiri
2011-01-27, 09:53
Kyckling ffs!:)Tack, någon mer på mitt lag. *cupid* Kyckling är allt.

kettlebellGuden
2011-01-28, 17:50
Finns det inte piller med laktosspjälkar-enzym som gör livet Mycket Bra?

KaptenKrok
2011-01-28, 17:58
Finns det inte piller med laktosspjälkar-enzym som gör livet Mycket Bra?

Det finns piller med laktasenzym. Men livet blir inte Mycket Bra. Det funkar inte jättebra enligt min erfarenhet. Bättre att undvika laktos.

KaptenKrok
2011-01-28, 18:07
Laktosfri Kvarg?

http://www.detlaktosfriakoket.se/files/bilder/produktnyheter/dlk_laktfri_matkvarg.gif

Hittade denna på city gross idag. Maddafakking 13.95 kr! Det är en konspiration mot oss laktosintoleranta. Jag vill bli grofv! Inte slank som en pinne.

filmjölk
2011-01-28, 18:15
Sojabaserat proteinpulver. Om det är för dyrt kan du kolla i välsorterade djuraffärer (lite större varianter, finns nog inte i småbutiker) efter proteintillskott för hästar, det kan du köpa i stor mängd för billig peng (Och det är bra livsmedel, bra mycket mer kontroll på att djurfodret är av bra kvalité än kosttillskott för människor)

mattilainen
2011-01-28, 18:19
Finns det inte piller med laktosspjälkar-enzym som gör livet Mycket Bra?

apoteket har piller för det

kettlebellGuden
2011-01-28, 18:20
Jag vill bli grofv! Inte slank som en pinne.

Varför vill du äta slankis-mat (kvarg) då? :)

KaptenKrok
2011-01-28, 19:10
Varför vill du äta slankis-mat (kvarg) då? :)

Ja det var ju en bra invändning. Jag gillar att man kan köpa en batch och sen har man mellanmålsfrågan löst för ett tag framöver.

KaptenKrok
2011-01-28, 19:13
Sojabaserat proteinpulver. Om det är för dyrt kan du kolla i välsorterade djuraffärer (lite större varianter, finns nog inte i småbutiker) efter proteintillskott för hästar, det kan du köpa i stor mängd för billig peng (Och det är bra livsmedel, bra mycket mer kontroll på att djurfodret är av bra kvalité än kosttillskott för människor)

Hey hey! Bra grejer. Skall man bli stor som en häst får man äta som en häst. Nånstans i bakhuvudet hör jag en varningsklocka som ringer om sojaprotein och östrogen. Får jag bröst och blir emotionellt labil om jag mumsar sojagrejer?

z_bumbi
2011-01-28, 19:14
bra mycket mer kontroll på att djurfodret är av bra kvalité än kosttillskott för människor)

Har du något som stödjer det påståendet?

kettlebellGuden
2011-01-28, 19:15
Hey hey! Bra grejer. Skall man bli stor som en häst får man äta som en häst. Nånstans i bakhuvudet hör jag en varningsklocka som ringer om sojaprotein och östrogen. Får jag bröst och blir emotionellt labil om jag mumsar sojagrejer?



Jag trodde hästar åt havre? :(

eiri
2011-01-28, 19:24
Sojabaserat proteinpulver. Om det är för dyrt kan du kolla i välsorterade djuraffärer (lite större varianter, finns nog inte i småbutiker) efter proteintillskott för hästar, det kan du köpa i stor mängd för billig peng (Och det är bra livsmedel, bra mycket mer kontroll på att djurfodret är av bra kvalité än kosttillskott för människor)

vad får du det ifrån? har fått svar från livsmedelsverket angående fågelmat (jordnötter) och de blev jag avrådd från att äta.

Eddie Vedder
2011-01-28, 20:08
Det finns piller med laktasenzym. Men livet blir inte Mycket Bra. Det funkar inte jättebra enligt min erfarenhet. Bättre att undvika laktos.

Laktasenzym på kapsel finns ja. Men det är inget som man rekommenderas att ta varenda dag för att kunna storkonsumera laktos. Det är mer tänkt som en lösning i de fall där man verkligen VILL klara av laktos. Typ en midsommar där det bjuds på jordgubbar med mjölk och grädde eller något annat speciellt tillfälle där man vill klara av att äta som alla andra utan oro.

Hittade denna på city gross idag. Maddafakking 13.95 kr! Det är en konspiration mot oss laktosintoleranta. Jag vill bli grofv! Inte slank som en pinne.

Tur att kvarg inte på något vis behövs för att bli grov då. :) Du har ju fått massor av andra bra tips. Du tynar inte bort för att du byter kvarg mot stekta ägg. Om de stekra äggen dessutom ger mer energi och större förutsättningar för att inte hamna på för lågt energiintag är de ju BÄTTRE än kvargen.

Sverker
2011-01-28, 20:31
Sojabaserat proteinpulver. Om det är för dyrt kan du kolla i välsorterade djuraffärer (lite större varianter, finns nog inte i småbutiker) efter proteintillskott för hästar, det kan du köpa i stor mängd för billig peng (Och det är bra livsmedel, bra mycket mer kontroll på att djurfodret är av bra kvalité än kosttillskott för människor)

Att sojan är billigare i djurmat är snarare för att råvaran inte är lika bra som till livsmedel. Sämre rensat, mer skadade bönor, lite för mycket härsket fett, för låg proteinhalt eller något annat. Möjligt att kontrollen är samma eller t o m bättre men jag tror inte produkten är likvärdig med vår mat;)

944RS
2011-01-28, 20:40
Det går rykten om att vissa livsmedelsbutiker säljer något som kallas för tonfisk.
Tydligen i någon form av konservburk i alldeles lagom storlek oxå.

Men var du ute efter fetare alternativ så har ju makrill i tomatsås redan nämnts...

Annars kan du väl göra egna köttbullar så har du själv möjlighet att bestämma smak och fettmängd.
De är utmärkta som mellanmål!

KaptenKrok
2011-01-28, 21:03
Tur att kvarg inte på något vis behövs för att bli grov då. :) Du har ju fått massor av andra bra tips. Du tynar inte bort för att du byter kvarg mot stekta ägg. Om de stekra äggen dessutom ger mer energi och större förutsättningar för att inte hamna på för lågt energiintag är de ju BÄTTRE än kvargen.

Ja.. det får bli stora mängder ägg framöver.

Det går rykten om att vissa livsmedelsbutiker säljer något som kallas för tonfisk.
Tydligen i någon form av konservburk i alldeles lagom storlek oxå.

Men var du ute efter fetare alternativ så har ju makrill i tomatsås redan nämnts...


Tonfisk e bra grejer. Får handla den i olja så det blir lite energi.

Ang makrill i tomatsås så är det en svår nöt. Vissa dagar går det fint, andra tar det bara stopp. Som om kroppen redan maxat sina makrilldepåer och det omöjligt går ner mer.

kettlebellGuden
2011-01-28, 21:07
Tonfisk e bra grejer. Får handla den i olja så det blir lite energi.


tonfisk + majonäs.

KaptenKrok
2011-01-28, 21:19
tonfisk + majonäs.

Jag älskar dig!
Gillar majonäs men har inte fått in det som en naturlig del av min kost, än. Nu skall det bli det.

Eddie Vedder
2011-01-28, 21:22
Jag älskar dig!
Gillar majonäs men har inte fått in det som en naturlig del av min kost, än. Nu skall det bli det.

Klokt. Oljan är oftast solrosolja vilket är ett sämre val. Fullfet majonnäs är mycket godare och fettsammansättningen bättre. Att göra egen majonnäs är faktiskt ganska enkelt om du vill vara ekonomisk.:)