handdator

Visa fullständig version : Sträckning magmuskel


Fitnesstjej
2011-01-26, 21:39
För ca. nio dagar sedan var jag på gymmet och körde ett magpass. Värmde upp på cykel och dumt nog gick jag på den tyngsta magövningen först. Borde nog ha värmt upp magen specifikt mer först. Kommer inte ihåg vad övningen kallas men man ligger med ryggen på en bänk och höfterna utanför kanten, sen lyfter man benen rakt upp i luften och ens träningspartner "knuffar" ner ens ben och sen "fångar" man upp benen när de är i rak linje med kroppen och sen går man upp igen. Lite dålig förklaring kanske, men men. Hur som helst kände jag att det drog till lätt i nedre delen av magmusklerna (under naveln och ca. 5cm nedanför). Tänkte inte så mycket på det och körde några magövningar till, bl.a. sit-ups och det blev inte värre. Ett par dagar efter hade jag enorm träningsvärk i magen, inget konstigt med det. Men nu känner jag fortfarande att det stramar lite i nedre delen av magen när jag sträcker på mig/stretchar magen. I vila och så känner jag ingenting. Så jag antar att jag sträckte mig lite. Hur går man tillväga för att bota en sträckning? Jag förmodar att jag ska vila magmusklerna så gott det går, men är det något mer jag ska tänka på? Hur lång tid brukar det ta innan en mild sträckning ger med sig?

Mvh