handdator

Visa fullständig version : Dumt schema?


elinelinelin
2011-01-26, 21:28
När jag läser runt i trådar verkar de flesta scheman inte alls vara likt mitt. Mitt ser ut såhär:

1. Biceps, triceps och underarmar
2. Rygg och axlar
3. Bröst och ben
Sen slänger jag in mage när jag har tid.

Jag är inte den som känner efter så mycket, utan kör mest på. Men kan någon förklara varför/om detta schema är dåligt? Tror ni att jag kommer göra bättre ifrån mig om jag kör som de flesta andra, dvs. rygg/biceps, triceps/bröst osv? Min teori är att jag förlorar mer på att köra muskelgrupper som samarbetar i samma pass, men det kanske är dumt. Kanske förlorar jag mer på att ha träningsvärk i dumma kroppsdelar under passet dagen efter?

:)

HulkH
2011-01-26, 21:39
Nja, triceps får ju ta styrk varje dag.
Men som sagt, kör de som funkar bäst för dig.

Känner du att de inte funkar vidare, byt annar kan man mycket väl gärna som du gör:)

elinelinelin
2011-01-26, 21:43
Nja, triceps får ju ta styrk varje dag.
Men som sagt, kör de som funkar bäst för dig.

Känner du att de inte funkar vidare, byt annar kan man mycket väl gärna som du gör:)

Jo, det har du ju rätt i faktiskt. Inte konstigt att mina tricepspass bara blir sämre och sämre.. Jag kanske kan köra på så här och sen träna triceps enskilt någon dag efter vila :)

solari
2011-01-26, 22:09
Förslag:
1. Biceps, rygg och underarmar
2. Triceps, bröst och axlar
3. Ben och mage

joasimo
2011-01-26, 22:10
Har du tänkt att bara köra 3 pass i veckan? I så fall funkar det där upplägget.

elinelinelin
2011-01-26, 22:16
Förslag:
1. Biceps, rygg och underarmar
2. Triceps, bröst och axlar
3. Ben och mage

Jo, jag vet att det där schemat brukar vara standard och att jag gör helt olika, därför jag startade tråden :)

Har du tänkt att bara köra 3 pass i veckan? I så fall funkar det där upplägget.

Nja, jag kör snarare 5-6, men jag går runt på dessa tre pass :)

The Truth
2011-01-26, 22:16
Men kan någon förklara varför/om detta schema är dåligt? Tror ni att jag kommer göra bättre ifrån mig om jag kör som de flesta andra, dvs. rygg/biceps, triceps/bröst osv? Min teori är att jag förlorar mer på att köra muskelgrupper som samarbetar i samma pass, men det kanske är dumt. Kanske förlorar jag mer på att ha träningsvärk i dumma kroppsdelar under passet dagen efter?

:)För att biceps är på passet innan rygg, för att triceps är på passet innan axlar och för att axlar är på passet innan bröst.

Ja, jag tror att du skulle göra lite bättre ifrån dig. Inte så stor skillnad i längden, men lite.

Din teori är lite smådum, tycker jag :)

Ja, förmodligen.

Granlund
2011-01-26, 22:19
Jo, jag vet att det där schemat brukar vara standard och att jag gör helt olika, därför jag startade tråden :)

Jag brukar tänka att om något är standard så finns det en anledning till det :P har du inte kunskapen att göra egna pass så rekommenderar jag att följa ett "standard" pass.

joasimo
2011-01-26, 22:25
Jo, jag vet att det där schemat brukar vara standard och att jag gör helt olika, därför jag startade tråden :)



Nja, jag kör snarare 5-6, men jag går runt på dessa tre pass :)

Okej, då skulle jag hellre köra så här.

Armar/axlar
Ben/mage
Bröst/rygg
Vila
Börja om

vicarious
2011-01-26, 22:29
Bröst och ben låter inte som nån hit.

Ben brukar förtjäna ett eget pass tycker jag.

emilanderen87
2011-01-26, 23:12
bröst och ben låter inte som nån hit.

Ben brukar förtjäna ett eget pass tycker jag.

+1

elinelinelin
2011-01-26, 23:12
För att biceps är på passet innan rygg, för att triceps är på passet innan axlar och för att axlar är på passet innan bröst.

Ja, jag tror att du skulle göra lite bättre ifrån dig. Inte så stor skillnad i längden, men lite.

Din teori är lite smådum, tycker jag :)

Ja, förmodligen.

Haha, säger du att jag är dum? :( Nej, men du kanske har rätt, men har erfarenhet av att faila bänkpressen när jag har varit tvungen att köra triceps innan, t.ex. pga att bänkpressen är upptagen eller så :)

Jag brukar tänka att om något är standard så finns det en anledning till det :P har du inte kunskapen att göra egna pass så rekommenderar jag att följa ett "standard" pass.

Jo, kanske det. Men jag gillar att göra varannan muskel för att få nya krafter och vila upp muskeln, och det känns som att jag kommer faila några bröstövningar om jag kör triceps emellan..


Bröst och ben låter inte som nån hit.

Ben brukar förtjäna ett eget pass tycker jag.

Jo, kanske det.. Just nu prioriterar jag i och för sig inte benen, utan tycker att dem är för stora redan :/ Men i övrigt håller jag med om det, eftersom det blir ganska stor obalans mellan över- och underkropp annars :)

The Truth
2011-01-26, 23:14
Haha, säger du att jag är dum? :( Nej, men du kanske har rätt, men har erfarenhet av att faila bänkpressen när jag har varit tvungen att köra triceps innan, t.ex. pga att bänkpressen är upptagen eller så :)Nejdå, jag säger inte att du är dum. Men du kör ju naturligtvis bänkpress innan triceps ifall du kör både bröst och triceps på samma pass. Det är bara att vänta ifall bänkpressen är tagen, eller eventuellt köra hantelpress eller dips istället.;)

elinelinelin
2011-01-27, 00:23
Oj, jag insåg precis hur kritisk och sur jag låter till alla svar jag har fått, sorry! Tack för tipsen i alla fall, det blir nog att följa mitt eget schema veckan ut, sen provar jag på:

Axlar/mage
Rygg/biceps
Bröst/triceps
Ben och ev. kondition

:) Natti natti!

Tolkia
2011-01-27, 00:52
Jag tror att det program du kör nu kan komma att ge axlarna, framför allt framsidan, väl mycket stryk på sikt (om du inte redan nu är väldigt stark i axlarna). Det är lite 1. framsida axel, 2. framsida axel och 3. framsida axel över det hela.