handdator

Visa fullständig version : Anti-inflammatoriska medels vara eller inte vara?


zeusden1
2011-01-26, 19:28
Ponera att person A har en inflammation i valfri axel. Denne har träffat en naprapat (eller annan kunnig (=läkare?)) och fått rekommendation att äta anti-inflammatoriska läkemedel för att bli av med skadan. Person A äter läkemedlet och tycker att det hjälper, och blir senare av med inflammationen som hindrade denne från att träna tungt.

Nu har vi även person B. Samma inflammation, samma rekommendation från läkare (även om person B flyr kunniga inom ämnet som elden), men denne äter inte läkemedlen. Person B tycker att inflammationen försvunnit och tränar som vanligt efter att inflammationen hindrat denne från att träna hårt.

Förkortar anti-inflammatoriska läkemedel tiden som inflammationen sitter i eller dämpar den bara tillfälligt?

Med andra ord; har A och B blivit av med inflammationen lika snabbt?
Fel del av forumet insåg jag nu, ber och ursäkt. Mod får flytta om denne vill.

Pjotor
2011-01-26, 20:14
Det beror lite på vad det är för skada och vilket antiinflammatoriskt medel det rör sig om. Man har visat att NSAID-preparat (kallas även COX2-hämmare, ibuprofen är ett exempel) förlänger initialt läkningstiden för skador på ben, senor och ligament. Däremot förkortas en senare (efter ett par månader) fas av läkningen som kallas remodelling, som enkelt innebär att vävnadens struktur finjusteras beroende på vad den utsätts för.

En bra naprapat borde för övrigt veta bättre än att rekommendera läkemedel, men det är en annan femma.

zeusden1
2011-01-26, 23:34
Det beror lite på vad det är för skada och vilket antiinflammatoriskt medel det rör sig om. Man har visat att NSAID-preparat (kallas även COX2-hämmare, ibuprofen är ett exempel) förlänger initialt läkningstiden för skador på ben, senor och ligament. Däremot förkortas en senare (efter ett par månader) fas av läkningen som kallas remodelling, som enkelt innebär att vävnadens struktur finjusteras beroende på vad den utsätts för.

En bra naprapat borde för övrigt veta bättre än att rekommendera läkemedel, men det är en annan femma.
Detta är endast en hypotetisk fråga.

Jaha, förlänger läkningstiden?! Används dessa preparat i stor utsträckning vad det gäller inflammationer. Förkortningen av remodelling kanske resulterar i en plus/minus-noll läge?

ChrisDEFC
2011-01-27, 00:01
Lägger du in smärta i ekvationen så tror jag det läker snabbare med än utan. Kroppen reagerar på smärta även om du rent mentalt kan stå ut med den så det finns helt klart ett värde i att dämpa smärtan. Det är min åsikt sammataget av vad jag läst och hört.

grimfish
2011-01-27, 00:32
Det beror lite på vad det är för skada och vilket antiinflammatoriskt medel det rör sig om. Man har visat att NSAID-preparat (kallas även COX2-hämmare, ibuprofen är ett exempel) förlänger initialt läkningstiden för skador på ben, senor och ligament. Däremot förkortas en senare (efter ett par månader) fas av läkningen som kallas remodelling, som enkelt innebär att vävnadens struktur finjusteras beroende på vad den utsätts för.

Det är såvitt jag vet enbart visat hos råttor, och det är långt ifrån säkert att det är överförbart på människor.

En inflammation är en komplicerad process som är ganska svår att mäta i värden. Dessutom är det sällan eller aldrig så att inflammationen är det enda som gör att man har ont, utan det brukar finnas fler komponenter med i bilden. Det är alltså svårt att på ett tillfredsställande sätt utforma undersökningar som besvarar din fråga. Som vanligt ska man också komma ihåg att alla inte svarar likvärdigt på en behandlingsmetod.

Sheogorath
2011-01-27, 06:49
Det beror lite på vad det är för skada och vilket antiinflammatoriskt medel det rör sig om. Man har visat att NSAID-preparat (kallas även COX2-hämmare, ibuprofen är ett exempel) förlänger initialt läkningstiden för skador på ben, senor och ligament. Däremot förkortas en senare (efter ett par månader) fas av läkningen som kallas remodelling, som enkelt innebär att vävnadens struktur finjusteras beroende på vad den utsätts för.

En bra naprapat borde för övrigt veta bättre än att rekommendera läkemedel, men det är en annan femma.

Va?

Pjotor
2011-01-27, 12:36
Va?

Så vitt jag vet ingår inte farmakologi eller läkemedelslära i naprapatutbildningen. Naprapater har inte heller förskrivningsrätt. Men rätta mig om jag har fel.

Sheogorath
2011-01-27, 17:29
Så vitt jag vet ingår inte farmakologi eller läkemedelslära i naprapatutbildningen. Naprapater har inte heller förskrivningsrätt. Men rätta mig om jag har fel.

Att rekommendera ett visst receptfritt läkemedel till en patient som inte står på annan medicin får anses vara helt OK. Det är rutin för åtminstone sjukgymnaster i primärvården att rekommendera NSAID eller annan analgetika till vissa patientgrupper och vi har ingen läkemedelslära. Naturligtvis kollar man om det finns kontraindikationer och om är det minsta osäker ber man dem att kolla med sin läkare först. Att det inte ingår i utbildningen säger inte mycket: det finns mycket man gör som inte fanns i utbildningen. Vad skulle annars meningen vara med yrkeserfarenhet och vidareutbildning?

Tomas W
2011-01-27, 22:32
Så vitt jag vet ingår inte farmakologi eller läkemedelslära i naprapatutbildningen. Naprapater har inte heller förskrivningsrätt. Men rätta mig om jag har fel.

De har en kurs med farmakologi i sin utbildning. Men du har rätt med förskrivningsrätt men voltaren osv är receptfria.