handdator

Visa fullständig version : Nackdel med att äta för mycket fibrer?


porja
2011-01-26, 19:21
Ibland på kvällar händer det att jag blir sugen på äta min goda favorit Musli med nötter och frukt i.
Och när jag äter så blir det mycket alltså. nästan över 500 g.

Jag tänker så här att magen förbrukar mera energi vid intag av mkt fibrer så jag lägger inte på mig fett vid intag av mkt fibrer och att fibrer går mest ut ur kroppen. Stämmer det?



Det kan hända att jag äter 3 ggr om dan en paket på 750 g också.

Men dagen efter så blir det flera ggr toa besök och det känns att magen har jobbat mkt.
kan detta ge framtida besvär?

King Grub
2011-01-27, 09:26
Jag tänker så här att magen förbrukar mera energi vid intag av mkt fibrer så jag lägger inte på mig fett vid intag av mkt fibrer och att fibrer går mest ut ur kroppen. Stämmer det?

Nej. En viss mängd fett följer med ut, men det är inga mängder som har någon avgörande påverkan, definitivt inte så att måltidens energimängd "inte räknas".

Men dagen efter så blir det flera ggr toa besök och det känns att magen har jobbat mkt. kan detta ge framtida besvär?

Inte troligt, inte av intag från naturlig föda. Tillfällig uppkördhet och liknande, visst, men inte kroniska problem.

Bozar
2011-01-27, 10:38
Så länge du inte får förstoppning så. Får du så stora avföringsmängder att det ger upphov till ändtarmssprickor så hade jag skurit ned lite på fibrerna.