handdator

Visa fullständig version : Köttfärssås Deff


kalutti
2011-01-26, 18:01
Hej, jag undrar om det är okej att äta köttfärssås, lite pasta, och sallad när det gäller deffning? är köttfärssås dåligt för deffning?

Tack på förhand :)

daloatf
2011-01-26, 18:06
Varför skulle det vara det?

Ta rikligt med köttfärs (låg fetthalt). Mycket proteiner och mättar bra.

daloatf
2011-01-26, 18:11
Jag brukar till exempel göra min köttfärssås med detta:

500g nötfärs 10%
250g Kesella lätt
500g Finkrossade chili tomater
1 Gul lök

Sen 50g fullkorns penne

Valfritt med sallad

Eddie Vedder
2011-01-26, 21:20
Givetvis kan du äta det.

dupper
2011-01-26, 22:01
Du kan äta glasstårta på deff om du vill, även om det inte är rekommenderat.

Inge Enveten
2011-01-26, 22:15
Du kan äta precis vad du vill oavsett deff, bulk eller kaloribalans

Åsberg
2011-01-26, 23:10
Tänk på att pasta är ganska rikt på energi bara. :)

Lepras
2011-01-26, 23:19
Hej,jag är okunnig och vill deffa..?!?

-du kan äta glasstårta!
-du kan äta vad du vill!

Ja,skitbra att ni har lärt er om kcal in/kcal ut--men ta o lär det vidare då!-istället för att skriva dumma inlägg!

Duh
2011-01-27, 09:47
hej,jag är okunnig och vill deffa..?!?

-du kan äta glasstårta!
-du kan äta vad du vill!

Ja,skitbra att ni har lärt er om kcal in/kcal ut--men ta o lär det vidare då!-istället för att skriva dumma inlägg!

+1

Tacos
2011-01-27, 10:02
Skulle säga att köttfärssås är bland det bästa att äta i deff. Väldigt mättande och gott. Enkelt att göra storkok på och går utmärkt att frysa in.
Vill du få ner kalorimängden mer så är det bara att byta ut pastan mot grönsaker.

Hermanssson
2011-01-27, 14:41
Kycklinggrytor och diverse andra storkok med magert kött är finemang. I med mycket olika grönisar så blir det lite roligare att käka, även om du är sparsam med pasta/ris/etc.

Pretorian
2011-01-27, 14:51
Jag brukar oftast ta 1800 gram kycklingfilé och slänga in i ugnen på söndagkvällen. Med massor av cayenne på. Enkel snabb mat till veckan och jag har koll på kalorierna utan att väga på våg.

Kravmaga
2011-01-27, 18:18
Kan slå ett slag för Ica's egna 5% Nötfärs, bra variant under deff. Som tidigare nämnt kan man med fördel använda grädde med längre fetthalt, krossade tomater (alt båda) eller liknande för att hålla nere kalorierna.

eriksvensson
2011-01-27, 18:24
Som tidigare nämnt kan man med fördel använda grädde med längre fetthalt,

Eller bara ta vatten ur kranen för det är ju vad du köper om du väljer lightalternativet. ;)

Kravmaga
2011-01-27, 18:46
Eller bara ta vatten ur kranen för det är ju vad du köper om du väljer lightalternativet. ;)

Långt ifrån, mer protein än vanlig grädde (3g/100g, jämfört med vispgrädde på 2,1/100g), men framförallt tillför krämighet utan att behöva använda mjöl eller vispgrädde (där kalorierna är betydligt mycket mer). Ex Kelda 4% är minst lika tjock/krämig som vispgrädde. Om du kan lägga upp till 1000kcal (knappt 3dl vispgrädde) på enbart 'såsen' under deff så är det ju riktigt bra för dig, men tror inte alla personer varken prioriterar eller kan lägga den mängden kalorier på något som enkelt kan ersättas (och då till förmån för annat såsom mer kött).

Sniggel
2011-01-27, 19:34
Bara för att belysa det här med flexibiliteten i deff så resonerar jag så här:

De feta köttfärssorterna är oftast de billiga och under deff behöver man mycket protein. Därför kan man komma billigare undan om man kan tänka sig att köpa 15-20%-ig färs om man samtidigt har koll på hur mycket kalorier det blir i slutändan. Det finns ju andra makronutrienter man också kan dra ner på. Kolhydrater är oftast väldigt lätt (beroende på vad för normalkost man har) att dra ner på rejält utan att det måste mätta så mycket mindre (ex honey monster kalaspuffar -> rotmos).
Dock kanske det för många blir för mycket kalorier per automatik om man väljer 20%-ig färs och äter ½-1 kg sånt om dagen då det blir för lite utrymme för annat. Man kanske inte gör av med tillräckligt mycket kalorier för att få kaloriekvationen att gå ihop med fet färs, eller så klarar man inte av en diet som blir låg på kolhydrater och då får man ju satsa mer på fettsnåla livsmedel.

hoog
2011-02-22, 16:46
Hur många kcal blir det ungefär med en normalstor portion med pasta och köttfärstås, om man gör köttfärsåsen på vatten. Med lite soja osv. Vågar fan inte äta det..

King Grub
2011-02-22, 16:57
Väg och räkna. Vad är "normalstor"?

hoog
2011-02-22, 17:13
Väg och räkna. Vad är "normalstor"?

Min våg är sönder så kan inte. Ca 100g pasta blandat med köttfärs. Svårt att förklara.

Kollade nu och det är nötfärs med max 10% i fett. Är det dåligt?
Ska jag skita i köttfärs och göra biffar ist? Det känns ju nyttigare.. men så jävla sugen.

Pretorian
2011-02-22, 17:22
Jag tror inte biffar helt magiskt blir nyttigare. Det beror på vad du har i dem.

Enkelt svar på fråga: Ja, ät köttfärssås. Jag älskar det och man kan göra många olika varianter.

hoog
2011-02-22, 17:31
Blev nojig när jag läste att tex när man steker biffar så steker man ju bort fett medans i köttfärsås är all kvar. Ah ska fan bli köttfärsås! Bättre att äta en god måltid än en liten och sen bli så hungrig att man vräker i sig pizza.

Ätit ca 800 kcal idag och detta är sista målet. Vad blir 100g pasta och köttfärs ungefär i kcal liten - normalstor tror ni?

Eddie Vedder
2011-02-22, 17:33
normalstor

Vad är det?

hoog
2011-02-22, 17:35
Vad är det?

Har ingen våg nu men ca 100g pasta. Vet inte riktigt hur mycket köttförsås det blir av tex 200g.

hoog
2011-02-22, 17:37
Någon som vill ge ett nyttig recept?

Lök är onödigt att ha, skippa soja?

Att ha i kessella låter ju inte sådär gött... Vatten + nötfärs + något mer?

smalis
2011-02-22, 17:43
1 lök, 4-600gram köttfärs, krossade tomater, salt, peppar, lite kalvfond och kryddor är vad jag brukar göra köttfärssås på.
Är du så rädd för kalorier så dra ner på pastan, alternativt köp den magraste köttfärsen du kan hitta.

Tips: sluta nojja.

hoog
2011-02-22, 18:53
Fick i mig maten och det var riktigt gott.

Har märkt att jag blir sjukt godissugen efter maten, är störande eftersom jag käkade två portioner. Motivationen till deffen går till 0 man är grymt nära på att börja vräka i sig godis, igen..

Dette händer gång på gång. Börjar nästan tro att jag aldrig kommer kunna komma tillbaka till det stadiet som jag var förut, då man inte käkat godis på flera månader och var rippad, nu klarar man inte ens 5 dagar.

Pretorian
2011-02-23, 07:41
Från lunch och framåt på dagarna så är jag nästan jämt godissugen. Vet inte om det hjälper men du är inte ensam...

Sniggel
2011-02-23, 08:24
Hur många kcal blir det ungefär med en normalstor portion med pasta och köttfärstås, om man gör köttfärsåsen på vatten. Med lite soja osv. Vågar fan inte äta det..

1700 kcal.
Eller oj? Menar du en normalstor för dig?

Du måste väga eller måtta på något sätt annars vet vi inte. Din normalstora portion kanske är på 500 kcal.

edit: Såg att du gett några siffror nu. Stämmer de och du har använt dig av 10%-ig färs så blir det väl cirka 650 kcal.

Shrimpy
2011-02-23, 08:30
Fick i mig maten och det var riktigt gott.

Har märkt att jag blir sjukt godissugen efter maten, är störande eftersom jag käkade två portioner. Motivationen till deffen går till 0 man är grymt nära på att börja vräka i sig godis, igen..

Dette händer gång på gång. Börjar nästan tro att jag aldrig kommer kunna komma tillbaka till det stadiet som jag var förut, då man inte käkat godis på flera månader och var rippad, nu klarar man inte ens 5 dagar.

Du kanske inte nojjade så fruktansvärt över maten förut när du var "rippad" ? Sötsug kan lukta sig till rädsla över socker och kcal, det är då den smyger på!! ;)

nemb
2011-02-23, 13:48
Jag käkar köttfärssås som soppa, nu när jag deffar :)

hoog
2011-02-23, 17:27
Du kanske inte nojjade så fruktansvärt över maten förut när du var "rippad"

Nej, åt mycket mer mat då så var aldrig så jätte godis sugen. Men ska försöka nu igen men att äta oftare. Nu äter jag 3 gånger per dag + fluff. Fluff efter jobbet kanske göra att man inte är så sytligt hungrig på kvällen.

Nykropp
2011-02-23, 18:23
Köttfärssås med ungstekt potatis och broccoli. Det mår man fint av. :)

martikainen
2011-02-23, 18:53
ett tips som många nämnt tidigare är att dra ner på kolhydraterna, om jag utesluter bröd, pasta, potatis och ris så försvinner mitt sötsug helt.
Kan vara värt att testa.

Istället för pasta så käkar du broccoli/blomkål tex.

hoog
2011-02-23, 19:27
ett tips som många nämnt tidigare är att dra ner på kolhydraterna, om jag utesluter bröd, pasta, potatis och ris så försvinner mitt sötsug helt.
Kan vara värt att testa.

Istället för pasta så käkar du broccoli/blomkål tex.

Var svaret till mig?

Har testat det med, men måste säga att jag har minde sötsug tex om jag brer på med lite mer pasta maten eller en macka på morgonen ist för ett ägg tex.

Och äter jag väldigt lite kolhydrater så tvingas man ju äta ett kilo kött per måltid för att bli mätt haha...Känns inte så billigt.

Benjila
2011-02-23, 20:48
Och äter jag väldigt lite kolhydrater så tvingas man ju äta ett kilo kött per måltid för att bli mätt haha...Känns inte så billigt.
Testa med fett istället för kolhydrater. Det mättar mer för många och får bort sötsuget. Crème fraiche eller en god sås till köttet? :)

Sniggel
2011-02-23, 20:51
Var svaret till mig?

Har testat det med, men måste säga att jag har minde sötsug tex om jag brer på med lite mer pasta maten eller en macka på morgonen ist för ett ägg tex.

Och äter jag väldigt lite kolhydrater så tvingas man ju äta ett kilo kött per måltid för att bli mätt haha...Känns inte så billigt.

Om du är godissugen efter maten, testa att offra några kalorier på en apelsin som efterrätt.
Jag satsar en 20:a på att det tar bort udden av suget. :)
Frukt efter lowcarb måltid -> grym kompromiss.