handdator

Visa fullständig version : Gå ner en 5 kg


anaconda90
2011-01-26, 16:59
Jag tänkte försöka gå ner i vikt för första gången. Runt 5 kg skulle vara perfekt.
Om jag käkar gröt på morgonen runt klockan sju. Tar en måltidsersättare till lunch. Håller mig fram till kvällsmaten och käkar där riktigt mat.
Motionerar på kvällen med crosstrainer och löpband (gå mest) i 45 min.
Tar lite yougurt när jag kommer hem.
Kommer jag gå ner nånting med det konceptet? :)

snatch914
2011-01-26, 17:07
Kanske, det handlar om energi in minus energi ut.

läs deffguiden så kommer du förstå bättre: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

The Truth
2011-01-26, 18:02
Det var inte mycket protein i den dieten...

Och ja, läs deffguiden.

Pretorian
2011-01-27, 07:48
Nu har du inte skrivit hur mycket du äter vid varje tillfälle men spontant så ser det ut som att du kommer rasa i vikt. Men du kommer nog inte klara dig på den kosten så länge. Jag tror att du tillslut kommer bli så hungrig och sugen på annat så du börjar äta mer.

The Truth
2011-01-27, 08:45
Pga brist på fibrer och PROTEIN så kommer hungerkänslorna vara stora, vilket, som Pretorian nämner, kommer leda till att man avbryter dieten.

anaconda90
2011-01-27, 09:44
Nej det klart man är ju lite orolig för att tappa för mycket muskler. Dom vill man ju helst behålla.
Men i måltidsersättarna finns det väl en del protein och det gör det väl även i kvällsmaten. Där blir det nog vanlig husmanskost, men jag käkar nog inte så mycket mer än en portion där.
Och jag tänkte att i gröten finns det ju en del kolhydrater också som kan hjälpa kroppen med att ta upp proteinet man käkar.
Men jag har inga erfarenheter av måltidsersättare, håller man sig 6 timmar utan att man dör av hunger?
Frågan är ju vad man egentligen borde äta efter träningen, när man kommer hem vid klockan 9 ungefär. Någon som har nåt bra förslag?

vicarious
2011-01-27, 09:51
Nej det klart man är ju lite orolig för att tappa för mycket muskler. Dom vill man ju helst behålla.
Men i måltidsersättarna finns det väl en del protein och det gör det väl även i kvällsmaten. Där blir det nog vanlig husmanskost, men jag käkar nog inte så mycket mer än en portion där.
Och jag tänkte att i gröten finns det ju en del kolhydrater också som kan hjälpa kroppen med att ta upp proteinet man käkar.
Men jag har inga erfarenheter av måltidsersättare, håller man sig 6 timmar utan att man dör av hunger?
Frågan är ju vad man egentligen borde äta efter träningen, när man kommer hem vid klockan 9 ungefär. Någon som har nåt bra förslag?

Jag har aldrig testat måltidsersättare men det låter värdelöst. Energi i flytande form istället för fast, hur smart kan det vara om man försöker gå ner i vikt?

Kolhydrater behövs inte för att kroppen ska kunna ta upp protein.

Efter träning är protein #1. Ät vanlig mat som du trivs med?

Pretorian
2011-01-27, 12:19
Tycker du att det är för sent att äta mat på kvällen (menar du 9 eller 21?) så tar du en proteindrink men det kanske inte mättar så mycket.

Eddie Vedder
2011-01-27, 12:22
Din kost låter proteinfattig och din träning verkar inte vara ett så bra val. I alla fall inte om du vill bibehålla muskelmassa. Och det bör ALLTID prioriteras. Att undvika förluster av muskler är inget som har med kroppsbyggarmål att göra, det är en hälsoaspekt för alla.

Zorban
2011-01-27, 13:00
Nej det klart man är ju lite orolig för att tappa för mycket muskler. Dom vill man ju helst behålla.
Men i måltidsersättarna finns det väl en del protein och det gör det väl även i kvällsmaten. Där blir det nog vanlig husmanskost, men jag käkar nog inte så mycket mer än en portion där.
Och jag tänkte att i gröten finns det ju en del kolhydrater också som kan hjälpa kroppen med att ta upp proteinet man käkar.
Men jag har inga erfarenheter av måltidsersättare, håller man sig 6 timmar utan att man dör av hunger?
Frågan är ju vad man egentligen borde äta efter träningen, när man kommer hem vid klockan 9 ungefär. Någon som har nåt bra förslag?
Kan du inte äta kvällsmaten efter träningen istället? Och försöka att alltid göra så du har mat över till nästa dags lunch för att slippa mackorna?

anaconda90
2011-01-27, 22:02
Zorban - Visst skulle jag kunna det, men jag slutar 16,00 varje dag och att träna på tom mage sliter ganska rejält om man ska anstränga sig i nästan en timme.

Pretorian- Självklart menade jag 21.00. Men vad skulle proteindrinken vara bra för? Att behålla muskelmassan helt enkelt? Jag har fått för mig att det är en det kalorier i proteindrinkar men det kanske är en helt felaktig uppfattning?

Pretorian
2011-01-28, 08:13
Som Vicarious säger så är protein nummer 1 direkt efter träning.

Det är kalorier i det mesta tror jag men du måste ju få i dig något efter träningen och den proteinshake jag gör har inte många kalorier i sig, speciellt inte i relation till hur mycket protein den innehåller. Det bästa är om du äter ett stort mål mat efter träningen men eftersom du tränar så sent så är det kanske enklare med en drink.