handdator

Visa fullständig version : Fusionskraft uppnått? - Scam, eller världssensation?


stevebc
2011-01-26, 12:09
Detta låter för bra för att vara sant.

Jag läste i dagens Ny Teknik att två italienska forskare byggt en värmeapparat med vilken de kokade bort 13 liter vatten på en timme med bränsle i form av 1 pikogram nickel respektive väte. Apparaten producerade mellan 10-12 kW värme, efter att ha tänts med en elektrisk resistans på 1 kW.

Efter användningen hittades spår av koppar, vilket alltså är resultatet av fusion mellan nickel och väte.

Det här låter helt sagolikt. Visst, det är inte på fusionverksnivå men ändå på helt brukbar nivå för en vanlig konsument.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3073394.ece

För bra för att vara sant? Jag trodde själv "kall" fusion var omöjlig att uppnå. Problemen har väl historiskt sett varit att kunna hålla processen stabil då det har krävts flera miljoner graders värme.

Är det en scam?

Nitrometan
2011-01-26, 12:15
Nja. Tror inte det är en scam. Men är det "kall fusion"? Tveksamt.


Mycket forskning har gjorts de senaste 10-15 åren på liknande fenomen. Det finns resultat som inte är lätta att förklara. Men de är inte säkra på att de kan påvisa kall fusion.

Kolla på länkarna i artikeln.

stevebc
2011-01-26, 12:17
Hmm: http://io9.com/5742290/no-italian-scientists-have-not-discovered-cold-fusion

De har alltså inte velat förklara hur det går till, och därför inte fått publicera i någon vetenskaplig tidskrift. De hoppar istället direkt till marknaden och låter oss avgöra. Det luktar lite "köpa grisen i säcken", men jag tror de kommer sälja tillräckligt många för att göra sig rika. Det luktar scam en lång väg här, men bara tanken att fusionskraft skulle vara på ingång ger åtminstone mig våta drömmar.

Nja. Tror inte det är en scam. Men är det "kall fusion"? Tveksamt.Men om det inte är en scam är detta helt otroligt. Om processen är hållbar och repetitionsbar skulle det här göra att bara pikogram av materia skulle leverera 10-12 kW i effekt. Det skulle ju lösa hela jordens energiproblem och, helvete vilka möjligheter...

Frumpish
2011-01-26, 12:20
Har för mig jag läst att forskarna bakom "upptäckten" varit inblandade i scams tidigare.. Luktar lurendrejeri!

Nitrometan
2011-01-26, 12:20
Notera att maskinen består av två foliehattar. :)

http://www.nyteknik.se/incoming/article3073619.ece/BINARY/original/rossifocardi_apparat_523px.jpg

Nitrometan
2011-01-26, 12:21
Men om det inte är en scam är detta helt otroligt. Om processen är hållbar och repetitionsbar skulle det här göra att bara pikogram av materia skulle leverera 10-12 kW i effekt. Det skulle ju lösa hela jordens energiproblem och, helvete vilka möjligheter...

Fast den krävde ju en del effekt för att starta reaktionen också.

Nåja, vi har inte sett det i produktion än.

agazza
2011-01-26, 12:23
på så små skalor är det väl lättare antar jag.

Skulle fungera perfekt i sommarstugan!

stevebc
2011-01-26, 12:25
Fast den krävde ju en del effekt för att starta reaktionen också.

Nåja, vi har inte sett det i produktion än.Ja. Produktionen är tydligen redan igång. Det är ett "stort företag" som producerar värmeapparaterna och den första leveransen ska starta inom tre månader.



Nu ska jag fappa lite till tanken på hur mycket energi som kan utvinnas genom fusionen av 1 gram helium och väte jämfört med fjuttiga kärnkraftverk.

på så små skalor är det väl lättare antar jag.

Skulle fungera perfekt i sommarstugan!Men även skalan 10-12 kW känns som en riktigt stor skala jämfört med vad jag trodde var tänkbart i dagens läge. Det skulle ju ersätta all hushållsenergi till att börja med, och att skala upp det borde inte vara så svårt. Två tiopotenser till så är det uppe i ett vindkraftverks kapacitet.

Loke
2011-01-26, 12:26
Scam. Det dom har gjort är ju enbart ett trolleritrick för nördar, finns inga som hellst bevis för att det skulle röra sig om fusion. Jag skulle kunna ta en bild på en termometer som visar 40 grader och säga "Ser ni vad varmt det är? Det är för att jag ha skapat en fusionsreaktor i mitt rum!" och det skulle vara på typ samma nivå som det här experimentet.

Det som räddar dom är väl att dom tydligen har lite credd inom kall fusion-forskningen, men det är ju bara marginellt bättre än att ha credd inom homeopatiforskningen.

Nitrometan
2011-01-26, 12:28
Nu ska jag fappa lite till tanken på hur mycket energi som kan utvinnas genom fusionen av 1 gram helium och väte jämfört med fjuttiga kärnkraftverk.

Stjärnor kan ju fusion. Men det kräver ju lite massa/storlek/skala.

Jag får känslan av att de är foliehattar.

stevebc
2011-01-26, 12:29
Scam. Det dom har gjort är ju enbart ett trolleritrick för nördar, finns inga som hellst bevis för att det skulle röra sig om fusion. Jag skulle kunna ta en bild på en termometer som visar 40 grader och säga "Ser ni vad varmt det är? Det är för att jag ha skapat en fusionsreaktor i mitt rum!" och det skulle vara på typ samma nivå som det här experimentet.

Det som räddar dom är väl att dom tydligen har lite credd inom kall fusion-forskningen, men det är ju bara marginellt bättre än att ha credd inom homeopatiforskningen.Hehe. Undrar om de satte dit kopparn i förväg.

stevebc
2011-01-26, 12:48
Det jag stör mig på är att ingen fick titta in i "reaktorn" för att se att ingen förbränning ägde rum som kunde ge upphov till uppvärmningen.

Det finns iaf folk som inte verkar tro att det är en scam: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3075183.ece

Jag förstår inte riktigt hans kommentar. Vaddå "det verkar intressant"? Jag ser det som antingen en scam, eller det bästa sedan skivat bröd. Inte "det verkar intressant". Det verkar ju inte heller som de alls är särskilt seriösa.

Är han själv medlem i Cold Fusion-sekten, månne? :D

Yes
2011-01-26, 12:52
Notera att maskinen består av två foliehattar. :)

[.IMG]http://www.nyteknik.se/incoming/article3073619.ece/BINARY/original/rossifocardi_apparat_523px.jpg[/IMG]
Är det bara jag som... eh, det jag försöker säga är... jag menar... visst ser det ut som den skulle göra sig bra på Howard Stern?

Nitrometan
2011-01-26, 13:27
Är det bara jag som... eh, det jag försöker säga är... jag menar... visst ser det ut som den skulle göra sig bra på Howard Stern?

Jazztobak + foliehatt = kall fusion & good times

stevebc
2011-01-26, 23:46
Tolkia, eller någon annan moderator, går det att införa samma poll i den här tråden? Det vore intressant att se vad folk tror. Den förra gav ju 1-15.

PixelMiner
2011-01-26, 23:47
Får väl be om ursäkt i denna tråden istället då tolkia hann stänga min förra tråd.

Jag sökte faktiskt i forumet först innan jag skapade min tråd. Men jag sökte på "fusion" och eftersom sökfunktionen inte matchar delar av ord så hittade den inte denna tråden, då denna har "fusionskraft" i titeln...

Sorry, var inte meningen att starta trådar i onödan.

astrodog
2011-01-27, 00:07
http://newenergytimes.com/v2/library/2010/2010KrivitS-ACS-PRINT.pdf

Nitrometan
2011-02-02, 09:55
Nu har NyTeknik internjuat de italienska fusionssnubbarna. Intressant läsning.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3080567.ece

– Vi inviger ett värmeverk på en megawatt i Aten i höst.
Det uppger Andrea Rossi, uppfinnaren av ”energikatalysatorn” som nyligen visades i Italien och som möjligen bygger på kall fusion.

Den svenska fysikern Hanno Essén som Ny Teknik pratat med har hypotesen att det kan röra sig om lösgjorda elektroner med relativistisk hastighet (nära ljusets) som bildar ett slags plasma (artikel av Essén här). Kan det stämma?

– Det är med säkerhet en mycket intelligent teori. Det visar att vi måste vara mycket försiktiga att visa något innan vi får patentet godkänt.

Andrea Rossi gjorde en patentansökan i sitt och sin frus namn i augusti 2008. Han väntar sig någon form av godkännande inom några månader.

– Vi måste se vilka delar av patentet som godkänns. Om centrala delar godkänns kan vi lugnt släppa industrihemligheterna, men om de avgörande delarna inte godkänns måste vi fortsätta att hålla tyst om dem.

– Det är klart, påpekar du säkert, att när vi väl börjar sälja produkten faller hemligheterna. Jag vet det också, men vi försöker utnyttja dem så långt möjligt. Sedan blir tekniken oundvikligen kopierad ändå, förr eller senare.

Han medger att demonstrationen med en hemlig burk skapat mycket osäkerhet.

– Därför hade jag gärna väntat.

Det tycks i stället ha varit Andrea Rossis vetenskapliga rådgivare sedan fyra år, professor Sergio Focardi som velat visa upp resultaten.

– Jag hade gärna gjort det tidigare. Ni förstår, när man uppnår resultat är det tillfredsställande att sprida dem. Dessutom är jag 78 år och kan inte vänta så länge, säger Sergio Focardi.

Titta även på de experiment som gjordes av Fleischmann och Pons på 80-talet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cold_fusion

http://www.newenergytimes.com/v2/reports/MistakesOfFleischmannAndPons.shtml

Dav0d
2011-02-02, 12:04
Ska bli så jäkla spännande, hoppas innerligt att det inte är en skam!

cirkelrak
2011-02-02, 12:07
Varför inte visa upp ett slutet system som driver sig självt under en längre period?
Verkar vara troll science.

Nitrometan
2011-02-02, 12:16
Verkar vara troll science.
Såg du några magneter?

Zoidy
2011-02-02, 12:22
Detta låter för bra för att vara sant.

Jag läste i dagens Ny Teknik att två italienska forskare byggt en värmeapparat med vilken de kokade bort 13 liter vatten på en timme med bränsle i form av 1 pikogram nickel respektive väte. Apparaten producerade mellan 10-12 kW värme, efter att ha tänts med en elektrisk resistans på 1 kW.

Efter användningen hittades spår av koppar, vilket alltså är resultatet av fusion mellan nickel och väte.

Det här låter helt sagolikt. Visst, det är inte på fusionverksnivå men ändå på helt brukbar nivå för en vanlig konsument.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3073394.ece

För bra för att vara sant? Jag trodde själv "kall" fusion var omöjlig att uppnå. Problemen har väl historiskt sett varit att kunna hålla processen stabil då det har krävts flera miljoner graders värme.

Är det en scam?

Det har påståtts från olika håll att man skapat kall fusion flertalet gånger tidigare och varje gång har experimenten visat sig vara såna vars resultat inte är repeterbara. Det finns naturligtvis en anledning att de inte publicerat i en vetenskaplig tidskrift ännu. Det hade vart världens största upptäckt om man kom på det, och då känns det extremt tveksamt att man inte skulle vilja ha credit för sin upptäckt och direkt publicera det

stevebc
2011-02-02, 13:50
Det verkar inte vara första gången de försöker scamma folk, de här grabbarna, enligt några forum på nätet.

Vi får se hur det går med det där 1MW-verket då!

Nitrometan
2011-02-02, 13:53
Det verkar inte vara första gången de försöker scamma folk, de här grabbarna, enligt några forum på nätet.
Nejdå, de har försökt förr. ;)

Men det betyder ju inte att de inte har lyckats med fusion. ;)

Vi får se hur det går med det där 1MW-verket då!
Megawatt! De har inte ens alla tillstånd klara och räknar med att starta i september. ;)

Zoidy
2011-02-02, 14:03
Megawatt! De har inte ens alla tillstånd klara och räknar med att starta i september. ;)

Tomtar..

cirkelrak
2011-02-02, 14:06
Såg du några magneter?

Nej dom verkar lite smartare än medeltrollet och har använt något annat för att göra det mindre uppenbart :D

Några andra kommentarer jag har sett har påpekat att den mängd väte dom påstår sig ha förbrukat (1 g eller vad det var) verkar ha mätts upp från nån extern tank vilket inte utesluter att dom kan ha fyllt apparaten med väte från början och helt enkelt förbränt den.

I nått papper från patentverket står det dessutom (om jag läste rätt, tittade bara fort) att en del av tanken/skyddet är gjord av koppar så det kanske inte är så konstigt att det finns spår av koppar :confused:

Nitrometan
2011-02-02, 14:13
Eller så gömde de magneterna under brädan. Man vet aldrig.

stevebc
2011-02-02, 14:57
Nej dom verkar lite smartare än medeltrollet och har använt något annat för att göra det mindre uppenbart :D

Några andra kommentarer jag har sett har påpekat att den mängd väte dom påstår sig ha förbrukat (1 g eller vad det var) verkar ha mätts upp från nån extern tank vilket inte utesluter att dom kan ha fyllt apparaten med väte från början och helt enkelt förbränt den.

I nått papper från patentverket står det dessutom (om jag läste rätt, tittade bara fort) att en del av tanken/skyddet är gjord av koppar så det kanske inte är så konstigt att det finns spår av koppar :confused:Hahaha. Kopparn ja.

young_george
2011-02-02, 14:58
Varför gör man en liknande scam, det finns väl inga direkta pengar att hämta i något sånt här när det inte fungerar?

Uppmärksamheten kan vara trevlig antar jag, och det är väl reklampengar i sig dock.

Dav0d
2011-02-02, 16:10
Varför pratar människor om kall fusion? Är ju inte ens det de säger sig ha upptäckt. Det skulle vara på en helt annan skala.

stevebc
2011-02-02, 17:45
Varför pratar människor om kall fusion? Är ju inte ens det de säger sig ha upptäckt. Det skulle vara på en helt annan skala.Ja, jag antar att det inte var en miljon grader inne i deras lilla box.

Andy.da.wohoo
2011-02-02, 18:13
Ja, jag antar att det inte var en miljon grader inne i deras lilla box.

Galet högt tryck?

stevebc
2011-02-02, 18:14
Ja, den där wellpappen med aluminiumfolie från Willys höll det tätt.

Olegh
2011-02-02, 19:03
Magnetfält är för fjollor och plasma är en myt.

Andy.da.wohoo
2011-02-02, 19:16
Ja, den där wellpappen med aluminiumfolie från Willys höll det tätt.

Tss.. Fortfarande ingen som vet hur manicken fungerade, för tidigt att avfärda vissa saker kanske?

bertbert
2011-02-02, 19:19
Megawatt! De har inte ens alla tillstånd klara och räknar med att starta i september. ;)

Men 1MW är en fis i rymden i kraftverkssammanhang. 1 MW är 1360 hk så det krävs ingen jättestor dieselspis för att generera en sådan effekt även med en i sammanhangen mycket ineffektiv process.

Man kan ju hoppas att det inte är bluff men jag förhåller mig skeptisk tills det är kommersiellt tillgängligt. Fungerar det går det nämligen att sälja - en masse!

Morrris
2011-02-02, 19:23
Ja, jag antar att det inte var en miljon grader inne i deras lilla box.

Ja, den där wellpappen med aluminiumfolie från Willys höll det tätt.

Två av mina all time favoritcitat från Kolo. Snyggt, stevebc.

Doctor Snuggles
2011-02-02, 19:29
Jag väntar fortfarande på magnetmotorn.
Den är coolare. :D

bertbert
2011-02-02, 19:45
Om jag inte minns fel stod det något om att motsvarande 571 ton olja kan produceras från 1 gram Nickel i tidningsartikeln.

Roade mig att räkna lite på det, energiinnehållet i 571 ton diesel är 24,6 TeraJoule, och om en ren konvertering av massa till energi skulle föreligga skulle 1g Ni (eller 1g av vad som helst) motsvara 90 TeraJoule.

Med reservation för dåligt minne och allmän senilitet.

Loke
2011-02-02, 21:24
Tss.. Fortfarande ingen som vet hur manicken fungerade, för tidigt att avfärda vissa saker kanske?

Jag sitter här men en termometer som visar på en högre temp än utetemperaturen. Det är för tidigt för dig att avfärda att det beror på att jag också har byggt en fusionsreaktor här hemma, du vet ju inget om vad jag har för grejer i mitt rum.

stevebc
2011-02-02, 22:45
Om jag inte minns fel stod det något om att motsvarande 571 ton olja kan produceras från 1 gram Nickel i tidningsartikeln.

Roade mig att räkna lite på det, energiinnehållet i 571 ton diesel är 24,6 TeraJoule, och om en ren konvertering av massa till energi skulle föreligga skulle 1g Ni (eller 1g av vad som helst) motsvara 90 TeraJoule.

Med reservation för dåligt minne och allmän senilitet.Ja, det är ju helt sinnessjukt. Det låter dessutom ganska lite med tanke på att 1 piko(!)gram nickel och väte skulle ha levererat, var det 10 kWh?

Alltså 1 gram av varje => 10 kWh ^ 12 = 10 000 TWh (Peta ger liksom ingen uppfattning)

Tss.. Fortfarande ingen som vet hur manicken fungerade, för tidigt att avfärda vissa saker kanske?Drygade mig lite bara, sorry ;)

Zoidy
2011-02-02, 22:51
Jag sitter här men en termometer som visar på en högre temp än utetemperaturen. Det är för tidigt för dig att avfärda att det beror på att jag också har byggt en fusionsreaktor här hemma, du vet ju inget om vad jag har för grejer i mitt rum.

Som Grubben sa en gång, ibland händer det att man klämmer dit ett så opti inlägg att det inte finns nånting för nån annan att tillägga ;)

Andy.da.wohoo
2011-02-02, 23:02
Jag sitter här men en termometer som visar på en högre temp än utetemperaturen. Det är för tidigt för dig att avfärda att det beror på att jag också har byggt en fusionsreaktor här hemma, du vet ju inget om vad jag har för grejer i mitt rum.

:)

bertbert
2011-02-03, 07:04
Jag sitter här men en termometer som visar på en högre temp än utetemperaturen. Det är för tidigt för dig att avfärda att det beror på att jag också har byggt en fusionsreaktor här hemma, du vet ju inget om vad jag har för grejer i mitt rum.

Du förstår inte det här va? :)

Nitrometan
2011-02-03, 08:02
Men 1MW är en fis i rymden i kraftverkssammanhang. 1 MW är 1360 hk så det krävs ingen jättestor dieselspis för att generera en sådan effekt även med en i sammanhangen mycket ineffektiv process.
Visst är det alldeles för lite för att göra nån nytta när det gäller energi till ett samhälle...

Jag tänkte snarast på den grekiska byråkratin. Fixa alla tillstånd på 6 månader? Grabbarna är italienare - de vet att såna grejer tar tid.
Man kan ju hoppas att det inte är bluff men jag förhåller mig skeptisk tills det är kommersiellt tillgängligt. Fungerar det går det nämligen att sälja - en masse!

Japp. Det är väl det de vill - ha en masse pengar.

spoon
2011-02-03, 08:28
Du förstår inte det här va?

Jag fattar ingenting men Stvebc är underhållande. Det¨räcker för mig på morgonkvisten :Virro

bertbert
2011-02-03, 08:40
Jag tänkte snarast på den grekiska byråkratin. Fixa alla tillstånd på 6 månader? Grabbarna är italienare - de vet att såna grejer tar tid.


Men italienare skiter väl i reglerna ändå? Mer korrupt land får man leta efter.

Nitrometan
2011-02-03, 08:59
Men italienare skiter väl i reglerna ändå?
Men inte de italienska myndigheterna. De är bra på att hitta på lagar och förordningar som italienarna sen lär sig smita från.

Nyligen införde de en turistskatt i Rom, 3 € per hotellnatt för folk som inte är skrivna i Rom. Måste betalas med kontanter, får inte betalas med kort. Yay.

För att minska fusket i affärer/restauranger så har de en lag om kvittotvång. Affären/restaurangen måste lämna kvitto och kunden måste ta emot det. Bötesstraff för båda parter (kassörskan (inte affärsägaren) och kunden) ända tills kunden har lämnat lokalen.

Bara två exempel.
Mer korrupt land får man leta efter.
Ja, ibland undrar man om det verkligen är ett europeiskt land. *screwy*

cirkelrak
2011-02-03, 09:08
I nått papper från patentverket står det dessutom (om jag läste rätt, tittade bara fort) att en del av tanken/skyddet är gjord av koppar så det kanske inte är så konstigt att det finns spår av koppar :confused:

Tittade en stund på deras film från presskonferensen och dom pratar om kopparisotoper i klippet så det där spelar nog ingen roll.

Det som är konstigt är att frågeställarna verkar rätt så lama. Ingen som försöker sätta press på dom. Och 50 pers är det ju inte där? Känns som de har samlat ihop sina vänner.

Loke
2011-02-03, 09:58
Du förstår inte det här va? :)

Tja, jag är i slutklämmen av 15 HP "teknik- och vetenskapsstudier", jag vill nog ändå påstå att jag har rätt bra koll på hur teknikforskning kan och bör gå till. Min poäng var att det är fel att säga "det är för tidigt att avfärda...", det finns nämligen inget att avfärda. Inget försök har ju gjorts för att bevisa något.

Får en oberoende forskargrupp tag i maskinen, då kan vi börja prata om att avfärda. Tills dess handlar det bara om att gissa, och gissa kan man göra när som hellst och vilket skede som hellst. Jag gissar att stevebc har rätt i att fusion omöjligt kan hållas inne i den där manicken.

bertbert
2011-02-03, 10:16
Tja, jag är i slutklämmen av 15 HP "teknik- och vetenskapsstudier", jag vill nog ändå påstå att jag har rätt bra koll på hur teknikforskning kan och bör gå till. Min poäng var att det är fel att säga "det är för tidigt att avfärda...", det finns nämligen inget att avfärda. Inget försök har ju gjorts för att bevisa något.

Att du har läst teknik och vetenskapsstudier är naturligtvis bra, men av ditt inlägg att döma har du ingen större insikt om termodynamik.

Får en oberoende forskargrupp tag i maskinen, då kan vi börja prata om att avfärda. Tills dess handlar det bara om att gissa, och gissa kan man göra när som hellst och vilket skede som hellst. Jag gissar att stevebc har rätt i att fusion omöjligt kan hållas inne i den där manicken.

Men du, en oberoende forskargrupp har ju redan testat maskinen, och kunde inte hitta något suspekt - dvs energi tillfördes inte utifrån. Med andra ord finns det en rimlig potential (men inte bevis) för att det här faktiskt kan fungera.

Återigen, fungerar det blir det kommersiellt tillgängligt.

cirkelrak
2011-02-03, 10:18
Men du, en oberoende forskargrupp har ju redan testat maskinen, och kunde inte hitta något suspekt - dvs energi tillfördes inte utifrån. Med andra ord finns det en rimlig potential (men inte bevis) för att det här faktiskt kan fungera.

Var går det att läsa om det testet?

Nitrometan
2011-02-07, 18:04
Nu har Ny Teknik fått tag på det grekiska företaget som ska tillverka grejerna.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3091074.ece

Det rör sig om nånslags CHP-aggregat som de ska bygga och sälja till andra.

CHP - Combined Heat and Power

Han gjorde också klart att Defkalion inte ska sälja eller distribuera energi.

– Defkalion ska som sagt förse marknaden med apparater som producerar värme, baserat på Dr Rossis uppfinning. Värmen kan användas i installationer av CHP eller mikro-CHP(Combined Heat and Power) för att producera el och konsumerbar värme för olika tillämpningar.

– Vi är varken ett kraftverk eller servicebolag ("utility company") av något slag. Installationen på en megawatt som Rossi refererar till, kommer att bestå av en kombination av teknik från andra företag, som CHP, där Defkalion Energy Catalyzer kommer att användas som den enda värmekällan. Den här installationen på en megawatt kommer endast att täcka energibehovet för Defkalions fabrik, skriver Symeon Tsalikoglou.

Så. Nu ändras utsagan igen.

Vi får väl se.

Nitrometan
2011-02-23, 16:47
Nu har de testat apparaten 18 timmar i sträck.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3108231.ece

Det var i Bologna på förmiddagen den 10 februari som uppfinnaren och ingenjören Andrea Rossi inledde ytterligare ett kontrollerat test av ”energikatalysatorn” – värmeapparaten som möjligen kan bygga på kall fusion.

Med sig hade han fysikern och forskaren Giuseppe Levi från Bolognas Universitet, som var den som kontrollerade det publika experimentet i januari.

Tillsammans körde de apparaten i 18 timmar.

– Det var extremt intressant. Det är klart att det handlar om ett internt test som jag behövde för att förstå vilka parametrar som man behöver ha kontroll på under ett längre test, men uppriktigt sagt ville jag se apparaten fungera i timmar, säger Giuseppe Levi till Ny Teknik.

– Minst sagt imponerande ur flera synvinklar. För det första repeterbarheten. Det är tredje gången jag ser apparaten, och den producerar energi på nytt.

– Det andra är att den här gången fyllde vi apparaten med vätgas i början, och sedan stängde vi kranen på flaskan. Den fungerade alltså 18 timmar med gaskranen stängd. Vilket är ganska imponerande.

– Jag vägde gasflaskan före och efter, och inklusive gasen vi släppte ut för att tömma slangen på luft hade det förbrukats 0,4 gram vätgas. Det är ingenting.

– Minimieffekten var 15 kilowatt, och då är jag konservativ. Jag beräknade den flera gånger och på kvällen gjorde vi en mätning och apparaten fungerade då mycket stabilt och producerade 20 kilowatt.

– När jag nu sett apparaten fungera i så många timmar är enligt min mening alla kemiska energikällor uteslutna, säger Giuseppe Levi.

Han förklarar att han den här gången valde att värma vatten utan att koka det, för att undvika felkällor.

Inledningsvis var temperaturen på det inflödande vattnet sju grader och under en period var utloppstemperaturen 40 grader. Med ett flöde på omkring en liter per sekund ger det en toppeffekt på över 130 kilowatt. Effekten stabiliserades dock senare mellan 15 och 20 kilowatt.

Giuseppe Levi förklarar att de inte hade någon peristaltisk pump med tillräckligt högt flöde utan anslöt apparaten till vattenledningen. Flödet var därför inte konstant, men genom att regelbundet ta tiden på viss inmatad volym avläst på ett räkneverk höll han kontroll på flödet.

Under natten spelades räkneverket in med en kamera.

Den inmatade elektriska effekten för att ”tända” apparaten var omkring 1250 watt under fem till tio minuter. Den sänktes sedan till omkring 80 watt, motsvarande effektförbrukningen i kontrollenheten.

– Den här gången öppnade jag också kontrollenheten eftersom någon sa att den skulle kunna innehålla ett dolt batteri. Och jag kan svära inför domstol att lådan var tom, så när som på kontrollelektroniken – fem mycket enkla plc:er – och vägde cirka sju kilo, säger Giuseppe Levi.

– Jag har också sett inuti själva apparaten – det mesta av volymen är isolering, och den största delen av tyngden på omkring 30 kilo utgörs av bly.

Han bekräftar att själva reaktorn som innehåller nickelpulvret, de hemliga katalysatorerna samt vätgasen har en volym på omkring en liter. Detta var den enda delen han inte fick inspektera.

Det Giuseppe Levi nu planerar är fler test och en noggrann analys, före och efter drift, av nickelpulvret som energikatalysatorn laddas med.

– Om jag då, med så korrekta metoder som möjligt, verkligen ser förändringar i atomkärnorna, då är det fråga om ny fysik. Det är ingenting att göra, slår han fast.

Giuseppe Levi har arbetat tillsammans med Sergio Focardi, emeritus professor vid Bolognas Universitet och Andrea Rossis vetenskapliga rådgivare sedan fyra år.

Intressant läsning men i stort sett inte mycket nytt.

NyT: Vad säger du till dem som tvivlar på ditt oberoende?

– Om jag vore en gammal professor med karriären klar, då skulle jag inte ha något att riskera. Men varje försök till bedrägeri från min sida skulle vara ett fruktansvärt självmål. Vad skulle jag kunna hoppas på? Att ha en titel i tio dagar, för att sedan bli utkastad från min egen institution. För om det är bedrägeri så kommer det fram förr eller senare. Det finns inget hopp för bedrägeri. Så om jag... alltså, jag skulle verkligen vara korkad. Ärligt talat skulle jag verkligen vara korkad! säger Giuseppe Levi.

Bara att fortsätta vänta.

Nitrometan
2011-04-08, 08:50
Intressant artikel i NyTeknik: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3144772.ece

I en utförlig rapport utesluter två svenska fysiker kemiska reaktioner som energikälla i den italienska energikatalysatorn. De två fysikerna medverkade nyligen vid ett nytt test av apparaten i Bologna.

Här finns deras rapport (pdf): http://www.nyteknik.se/incoming/article3144955.ece/BINARY/Ladda+ner+Kullanders+och+Ess%C3%A9ns+rapport+%28pd f%29.

– På något sätt är det ny fysik som äger rum. Det är gåtfullt men det är förmodligen inga nya naturlagar, utan vi tror att det går att förklara med kända naturlagar, säger Hanno Essén, docent i teoretisk fysik och lektor vid KTH samt styrelsemedlem (Essén var ordförande fram till den 2 april) i Föreningen Vetenskap och Folkbildning.

Tillsammans med professor emeritus vid Uppsala universitet Sven Kullander, även ordförande i Kungliga Vetenskapsakademins energiutskott, deltog han den 29 mars som observatör vid ett nytt test i Bologna av den så kallade energikatalysatorn som kan bygga på kall fusion, eller LENR, Low Energy Nuclear Reaction.

Medverkade gjorde även apparatens uppfinnare, Andrea Rossi, hans vetenskapliga rådgivare Sergio Focardi, samt fysikerna David Bianchini och Giuseppe Levi från Bolognas Universitet som båda övervakade den första publika demonstrationen den 14 januari 2011 i Bologna.

Det nya testet utfördes på ungefär samma sätt som det i januari och pågick i knappt sex timmar. Enligt Sven Kullanders och Hanno Esséns observationer genererades en total energi på omkring 25 kWh.

Testet var det första officiellt dokumenterade av den mindre varianten, som enligt Rossi är stabilare.

– Med den mindre versionen undviker vi de effekttoppar som uppstod i den större vid tändning och släckning, säger Andrea Rossi till Ny Teknik.

Han uppger också att den mindre versionen kommer att användas vid den planerade installationen på omkring en megawatt för pilotkunden Defkalion Green Technologies i Grekland.

Fortfarande spännande.

mikaelj
2011-04-08, 09:03
Coolt. Riktigt coolt.

Frumpish
2011-04-08, 09:22
Sjukt kul att föreningen "vetenskap och folkbildning" delar ut pris till "Årets förvillare"

http://www.vof.se/visa-folkbildare

Nu kan Hanno få nominera sig själv när den (troliga men ej helt säkerliga) bluffen blir uppenbar :D

Nitrometan
2011-04-08, 09:30
Nu kan Hanno få nominera sig själv när den (troliga men ej helt säkerliga) bluffen blir uppenbar :D

Ja, det blir kul.

Visst misstänker man en scam. Men man vet aldrig.

Torwald
2011-04-13, 18:34
Det här är ju tokspännande! Jag har googlat lite, men inte funnit - vet någon om det har kommit ytterligare nyheter?

Zoidy
2011-04-13, 20:51
Jag pratade idag med en kvinna som jobbar på Chalmers med just fusionskraft, hon verkade inte ha några stora förhoppningar om det iaf. Men hon var noga med att påpeka att hon hade blivit väldigt glad om det visade sig stämma och att hon inte känner nån konkurrens, det hade ju gynnat henne också. Det är väl ingen som ens fått se insidan av den än? Det känns lite misstänkt minst sagt

stevebc
2011-04-13, 20:55
Det hade varit helt otroligt om det hade fungerat med kall fusion, eller ja fusion över huvud taget.

Tänk på möjligheterna!

En fusionsreaktor på ett rymdskepp - utforskning av rymden. En fusionsreaktor som genererar el till ett avsaltningsverk i Mellanöstern - oändliga mängder vatten. Eldrivna växthus som odlar växter i områden som annars är för kalla för ändamålet.

Jag menar... får man fram flera kW av pikogram av materia så är ju fan allt möjligt. Jag ser inga gränser på hur långt vi hade kommit i massvis av områden.

Nitrometan
2011-05-11, 06:49
Nu har de fått patent på sin lilla reaktor.

http://www.uibm.gov.it/uibm/dati/Avanzata.aspx?load=info_list_uno&id=1610895&table=Invention&#ancoraSearch%20Patent%20Issued%20by%20Italian%20P atent%20Office

Den länken säger iofs inte så mycket, men det är deras patent.

Som uppfinnare står Andrea Rossi medan hans fru Maddalena Pascucci är innehavare av patentet.

Det slutliga innehållet i patentet är publikt men inte direkt tillgängligt på nätet.

Den italienska patentbyrån gör en formell granskning och kollar om ett antal kriterier är uppfyllda, de gör ingen teknisk funktionskontroll av uppfinningarna.

Här finns en PDF från italienska patentverket som talar om hur man får tag i patenthandlingarna: http://www.uibm.gov.it/images/stories/recuperi/tasse/tariffe.pdf

Rossis patentkrav:
1. A method for carrying out an exothermal reaction of nickel and hydrogen, characterized in that said method comprises the steps of providing a metal tube, introducing onto said metal tube a nanometric particle nickel powder and injecting into said metal tube a hydrogen gas having a temperature much greater than 150°C and a pressure much greater than 2 bars.

2. A method according to claim 1, characterized in that said hydrogen temperature varies in a range from 150°C to 500°C.

3. A method according to claim 1, characterized in that said nickel powder is a nickel isotope powder.

4. A method according to claim 1, characterized in that said hydrogen is injected into said tube under pulsating pressure.

5. A method according to claims 1 and 2, characterized in that said hydrogen temperature is a variable temperature which varies in said range from 150°C to 500°C.

6. A method according to claim 1, characterized in that said metal tube is a copper metal tube.

7. A modular apparatus for providing a exothermal reaction by carrying out a method according to claim 1 , characterized in that said apparatus comprises a metal tube (2) including a nanometric particle nickel powder (3) and a high temperature and pressure hydrogen gas.

8. A method according to claim 1, characterized in that in said method catalyze materials are used.

9. An apparatus method according to claim 7, characterized in that in said nickel powder filled metal tube (2) is a copper tube, said copper tube further including at least a heating electrical resistance, said tube being encompassed by a jacket (7) including either water or boron or only boron, said jacket (7) being encompassed by further lead jacket (8) in turn optionally encompassed by a steel layer (9), said jackets (7, 8) being adapted to prevent radiations emitted from said copper tube (2) from exiting said copper tube (2), thereby also transforming said radiations into thermal energy.

10. An apparatus according to claim 1, characterized in that in said apparatus comprises, encompassing said nickel powder, hydrogen and electric resistance (101) containing copper tube (100) a first steel-boron armored construction (102) encompassed by a second lead armored construction (103) for protecting said copper tube (100), a hydrogen bottle connection assembly (106) and a hydrogen bottle (107), said apparatus further comprising, outside of said lead armored construction (103), a cooling water steel outer pipe assembly (105).

Här finns hans amerikanska patentansökan: http://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/originalDocument?FT=D&date=20110113&DB=EPODOC&locale=en_EP&CC=US&NR=2011005506A1&KC=A1

Det börjar bli spännande.

krebbe
2011-05-11, 06:56
Nu har de fått patent på sin lilla reaktor.

http://www.uibm.gov.it/uibm/dati/Avanzata.aspx?load=info_list_uno&id=1610895&table=Invention&#ancoraSearch%20Patent%20Issued%20by%20Italian%20P atent%20Office

Den länken säger iofs inte så mycket, men det är deras patent.

Som uppfinnare står Andrea Rossi medan hans fru Maddalena Pascucci är innehavare av patentet.

Det slutliga innehållet i patentet är publikt men inte direkt tillgängligt på nätet.

Den italienska patentbyrån gör en formell granskning och kollar om ett antal kriterier är uppfyllda, de gör ingen teknisk funktionskontroll av uppfinningarna.

Här finns en PDF från italienska patentverket som talar om hur man får tag i patenthandlingarna: http://www.uibm.gov.it/images/stories/recuperi/tasse/tariffe.pdf

Rossis patentkrav:


Här finns hans amerikanska patentansökan: http://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/originalDocument?FT=D&date=20110113&DB=EPODOC&locale=en_EP&CC=US&NR=2011005506A1&KC=A1

Det börjar bli spännande.

När testas den officiellt då?

Frumpish
2011-05-11, 06:59
Desto längre tid det går, ju mer spännande tycker jag det blir :D är det biggest scam of 21th century eller snarare biggest discovery!?

Halldin
2011-05-11, 06:59
Jag pratade idag med en kvinna som jobbar på Chalmers med just fusionskraft, hon verkade inte ha några stora förhoppningar om det iaf. Men hon var noga med att påpeka att hon hade blivit väldigt glad om det visade sig stämma och att hon inte känner nån konkurrens, det hade ju gynnat henne också. Det är väl ingen som ens fått se insidan av den än? Det känns lite misstänkt minst sagt
Var det Tünde?

Nitrometan
2011-05-11, 07:15
När testas den officiellt då?

Vad menar du med officiellt? De har gjort två olika tester redan. Snart ska de börja tillverkning i Grekland.


Grejen tycker jag är att tiden går och är det verkligen en bluff så har han lyckats över förväntan. Men när de börjar tillverkas får vi se.

Eller hur det går med den amerikanska patentansökan.

Jay-Z
2011-05-11, 07:21
Da Vinci och nu Carbonarepiazza (hann glömma bort vad de hette)?

Doctor Snuggles
2011-05-11, 12:11
Det är ju möjligt, som kanske nämnt, att det inte rör sig om kall fusion öht, utan en kemisk reaktion eller ngt annat. Poängen är att även om det inte skulle finnas någon vettig förklaringsmodell enligt den fysiken vi känner till fn, så betyder det inte att det inte fungerar. Historiskt sett så har inte alltför sällan tekniska innovationer legat före korrekta förklaringar på hur de fungerar.

Zoidy
2011-05-11, 13:05
Var det Tünde?

Japp :)

Zoidy
2011-05-11, 13:07
Nu har de fått patent på sin lilla reaktor.

Men har någon faktiskt fått ta en titt på insidan av reaktorn än?

JB12K
2011-05-11, 13:11
Men har någon faktiskt fått ta en titt på insidan av reaktorn än?


Nej det är ju där dom stoppat batteriet....

stevebc
2011-05-11, 13:51
Det är ju möjligt, som kanske nämnt, att det inte rör sig om kall fusion öht, utan en kemisk reaktion eller ngt annat. Poängen är att även om det inte skulle finnas någon vettig förklaringsmodell enligt den fysiken vi känner till fn, så betyder det inte att det inte fungerar. Historiskt sett så har inte alltför sällan tekniska innovationer legat före korrekta förklaringar på hur de fungerar.Det går ju dock inte att frångå att de säger sig ha producerat mer energi än de använt (i el då), utan att ha förbrukat mer än pikogram av ämnen.

Oavsett vad det är så är det lika mirakulöst som kall fusion, om det nu skulle stämma. Men ja, ingen har väl kikat inne i den som inte samtidigt är med på det. Jag har för mig att någon svensk forskare var i samma lokal, men det säger ju inte så mycket.

Nitrometan
2011-05-11, 15:09
Det är ju möjligt, som kanske nämnt, att det inte rör sig om kall fusion öht, utan en kemisk reaktion eller ngt annat.
Ska man vara petig så har väl Rossi själv inte sagt att det är kall fusion. Bara att de plockar ut värme/energi ur en "generator/katalysator/whatever" som är mycket mer än de stoppar in.

JB12K
2011-05-11, 15:15
Ska man vara petig så har väl Rossi själv inte sagt att det är kall fusion. Bara att de plockar ut värme/energi ur en "generator/katalysator/whatever" som är mycket mer än de stoppar in.


Så då är det alltså ett nytt sorts batter han uppfunnit. Spännande....

Doctor Snuggles
2011-05-11, 17:48
Det går ju dock inte att frångå att de säger sig ha producerat mer energi än de använt (i el då), utan att ha förbrukat mer än pikogram av ämnen.

Oavsett vad det är så är det lika mirakulöst som kall fusion, om det nu skulle stämma. Men ja, ingen har väl kikat inne i den som inte samtidigt är med på det. Jag har för mig att någon svensk forskare var i samma lokal, men det säger ju inte så mycket.

Jo, förutsatt att maskinen inte slits, så är det i praktiken det närmsta man kommer till oändlig, gratis, energi. Trollscience is winning!

MasterChief
2011-05-11, 17:51
Jag är ju i alla avseenden för marknadskrafterna. Men i detta fall önskar man nästan att mackapären bli konfiskerad av statsmakterna "för människans bästa" och om det är en mirakelmaskin börjar massproduceras. Orka vänta 11 år på världspatent osv.

stevebc
2011-05-11, 19:05
Jo, förutsatt att maskinen inte slits, så är det i praktiken det närmsta man kommer till oändlig, gratis, energi. Trollscience is winning!Avsaltningsverk i Mellanöstern/Nordafrika. "Dyr" (antar jag) återvinning av fosfor. Fusionsflygplan/bilar/båtar. Rymdresor. AGAgaghahahhaha fap fap fap fap

Jag är ju i alla avseenden för marknadskrafterna. Men i detta fall önskar man nästan att mackapären bli konfiskerad av statsmakterna "för människans bästa" och om det är en mirakelmaskin börjar massproduceras. Orka vänta 11 år på världspatent osv.Det hade varit nice att pröva på teknokrati ett tag. Fast det är ju lätt att säga när man är Kalle, 18 och bara sett Andra Världskriget på TV.

Frumpish
2011-05-11, 19:33
Hahaha Zoidy och Halldin, hur känner ni Tunde?!

Någon F:are kanske?!

Har pratat lite med professorer inom olika områden på chalmers och de flesta verkar ha samma inställning, ytterst osannolikt att det faktiskt är kall fusion, men det vore grymt om det är det :D

Zoidy
2011-05-11, 20:16
Hahaha Zoidy och Halldin, hur känner ni Tunde?!

Någon F:are kanske?!

Har pratat lite med professorer inom olika områden på chalmers och de flesta verkar ha samma inställning, ytterst osannolikt att det faktiskt är kall fusion, men det vore grymt om det är det :D

Jag har haft föreläsningar med henne på Chalmers :) Men just när jag frågade henne om det så var det utanför Chalmers

Japp. Verkar som att min gut feeling var rätt från första början då :D Första jag tänkte när jag fick höra om det var i princip "argh, inte nu igen...", är ju inte första gången nån har påstått sig ha uppfunnit kall fusion.

Bara av ren nyfikenhet förresten, vad läser du för nånting? :)

Halldin
2011-05-11, 20:40
Hahaha Zoidy och Halldin, hur känner ni Tunde?!

Någon F:are kanske?!

Har pratat lite med professorer inom olika områden på chalmers och de flesta verkar ha samma inställning, ytterst osannolikt att det faktiskt är kall fusion, men det vore grymt om det är det :D
K, men jag ska läsa MPNUE i höst så jag har lite koll på lärarna. ;)

Nitrometan
2011-05-11, 20:57
Jag är ju i alla avseenden för marknadskrafterna. Men i detta fall önskar man nästan att mackapären bli konfiskerad av statsmakterna "för människans bästa" och om det är en mirakelmaskin börjar massproduceras. Orka vänta 11 år på världspatent osv.

Var istället glad att uppfinningen inte gjorts i Ryssland.

ekmanc
2011-05-11, 21:04
Tünde är en klippa :)

Frumpish
2011-05-11, 21:13
Hahaha :D agree ekmanc!

Jag läser tredje året på F kandidatnivå på chalmers! Men läste hennes fusionskurs förra perioden då det är vad jag planerar att syssla med framöver :)

Frumpish
2011-05-11, 21:15
Halldin, google förklarade för mig att MPNUE är chalmers mastersprogram i nuclear engineering :D fräckt! Du får se till att läsa fusionskursen, vi hade nyss kursutvärderingsmöte och det behövs mer studenter från nuclear till den nästa år =D

Zoidy
2011-05-11, 21:34
Halldin, google förklarade för mig att MPNUE är chalmers mastersprogram i nuclear engineering :D fräckt! Du får se till att läsa fusionskursen, vi hade nyss kursutvärderingsmöte och det behövs mer studenter från nuclear till den nästa år =D

Vilken läsperiod går fusionskursen egentligen? Hade nog kunnat vara kul att välja som valfri kurs under mastern eventuellt. Det är jävligt intressant med fusion

Frumpish
2011-05-11, 21:54
Den gick 3:e detta året, kan ev. komma att flyttas nästa år!

Vad läser du eller ska du börja läsa master till höst zoidy?

Loke
2011-05-11, 22:01
Men när de börjar tillverkas får vi se.

Inte om det är en bra scam, då kommer det fortfarande råda osäkerhet... Det finns ju ganska enkla metoder för att se till att kunderna aldrig ifrågasätter produktens effekt, förutsatt att man får välja kunderna. En bra indikation på scam tror jag kan vara att säljaren kräver att kunderna måste utbildas i säker användning av produkten.

Jag vågar inte förutspå exakt hur man kommer lägga upp det, men jag är säker på att någon form av urval kommer ske bland kunderna. Kanske kommer man dölja urvalet, men det bör i så fall märkas genom att de första kunderna inte är speciellt kända, kanske lokala företag. Om det är en scam, vill säga (vilket jag själv är helt övertygad om, men ni andra får tro vad ni vill).

Är det sant så kommer såklart vetenskapliga instutitioner och energiföretag vara bland de första köparna, och då kommer teorierna flöda fram.

Per N
2011-05-11, 22:13
K, men jag ska läsa MPNUE i höst så jag har lite koll på lärarna. ;)

Jag hade tänkt läsa introkursen om reaktorer efter sommaren, så vi kanske ses!

Doctor Snuggles
2011-05-12, 00:42
Inte om det är en bra scam, då kommer det fortfarande råda osäkerhet... Det finns ju ganska enkla metoder för att se till att kunderna aldrig ifrågasätter produktens effekt, förutsatt att man får välja kunderna. En bra indikation på scam tror jag kan vara att säljaren kräver att kunderna måste utbildas i säker användning av produkten.

Jag vågar inte förutspå exakt hur man kommer lägga upp det, men jag är säker på att någon form av urval kommer ske bland kunderna. Kanske kommer man dölja urvalet, men det bör i så fall märkas genom att de första kunderna inte är speciellt kända, kanske lokala företag. Om det är en scam, vill säga (vilket jag själv är helt övertygad om, men ni andra får tro vad ni vill).

Är det sant så kommer såklart vetenskapliga instutitioner och energiföretag vara bland de första köparna, och då kommer teorierna flöda fram.

Jag förstår dock inte riktigt hur han ska tjäna några pengar på det om det är en scam. Han kommer att få stämningar upp över öronen isf, och bli komplett diskrediterad inför hela världen. De initiella eventuella pengarna kan inte vara mycket att hänga i granen. Särskilt då han aldrig mer kommer kunna utföra ngn forskning heller.

Nitrometan
2011-05-12, 06:38
Snuggan - det kanske bara är en snyggt uträknad plan för att hämnas för att hans "gör olja av gamla sopor"-projekt stoppades av maffian?

Zoidy
2011-05-12, 10:03
Den gick 3:e detta året, kan ev. komma att flyttas nästa år!

Vad läser du eller ska du börja läsa master till höst zoidy?

Ok. Får hålla koll på kursen helt enkelt då. Jag går andra året, E :) Så jag ska börja tredje nu efter sommaren

Jag måste bara fråga förresten, för att hålla mig lite mer ontopic... Hur kan man få patent på något som man inte kan visa upp? Det är ju som att jag skulle gå till patentverket med en låda med nån briljant uppfinning i, och säga, "jag vill ha patent på innehållet i lådan!", men sen får ingen se vad det faktiskt är jag tar patent på? Liksom vad är det han tar patent på nu? En bit folie och mätningsresultat?

Nitrometan
2011-05-12, 10:16
Jag måste bara fråga förresten, för att hålla mig lite mer ontopic... Hur kan man få patent på något som man inte kan visa upp? Det är ju som att jag skulle gå till patentverket med en låda med nån briljant uppfinning i, och säga, "jag vill ha patent på innehållet i lådan!", men sen får ingen se vad det faktiskt är jag tar patent på? Liksom vad är det han tar patent på nu? En bit folie och mätningsresultat?

Det beror ju på vad man söker för patent och vad det är man vill patentera. Man kan ju patentera ett utseende, en uppfinning, en teknik, en process eller allt möjligt.

Rossis patentkrav i den amerikanska ansökan (där pågår processen, inte godkänt ännu):

1. A method for carrying out an exothermal reaction of nickel and hydrogen, characterized in that said method comprises the steps of providing a metal tube, introducing onto said metal tube a nanometric particle nickel powder and injecting into said metal tube a hydrogen gas having a temperature much greater than 150°C and a pressure much greater than 2 bars.

2. A method according to claim 1, characterized in that said hydrogen temperature varies in a range from 150°C to 500°C.

3. A method according to claim 1, characterized in that said nickel powder is a nickel isotope powder.

4. A method according to claim 1, characterized in that said hydrogen is injected into said tube under pulsating pressure.

5. A method according to claims 1 and 2, characterized in that said hydrogen temperature is a variable temperature which varies in said range from 150°C to 500°C.

6. A method according to claim 1, characterized in that said metal tube is a copper metal tube.

7. A modular apparatus for providing a exothermal reaction by carrying out a method according to claim 1 , characterized in that said apparatus comprises a metal tube (2) including a nanometric particle nickel powder (3) and a high temperature and pressure hydrogen gas.

8. A method according to claim 1, characterized in that in said method catalyze materials are used.

9. An apparatus method according to claim 7, characterized in that in said nickel powder filled metal tube (2) is a copper tube, said copper tube further including at least a heating electrical resistance, said tube being encompassed by a jacket (7) including either water or boron or only boron, said jacket (7) being encompassed by further lead jacket (8) in turn optionally encompassed by a steel layer (9), said jackets (7, 8) being adapted to prevent radiations emitted from said copper tube (2) from exiting said copper tube (2), thereby also transforming said radiations into thermal energy.

10. An apparatus according to claim 1, characterized in that in said apparatus comprises, encompassing said nickel powder, hydrogen and electric resistance (101) containing copper tube (100) a first steel-boron armored construction (102) encompassed by a second lead armored construction (103) for protecting said copper tube (100), a hydrogen bottle connection assembly (106) and a hydrogen bottle (107), said apparatus further comprising, outside of said lead armored construction (103), a cooling water steel outer pipe assembly (105).


Sen har den italienska patentprocessen fått kritik för att de inte koncentrerar sig på de tekniska bitarna i ansökningarna utan bara de formella.

Frumpish
2011-05-12, 10:26
said apparatur said apparatus said apparaturs

:D

kaffekopp
2011-05-12, 10:34
Jag måste bara fråga förresten, för att hålla mig lite mer ontopic... Hur kan man få patent på något som man inte kan visa upp? Det är ju som att jag skulle gå till patentverket med en låda med nån briljant uppfinning i, och säga, "jag vill ha patent på innehållet i lådan!", men sen får ingen se vad det faktiskt är jag tar patent på? Liksom vad är det han tar patent på nu? En bit folie och mätningsresultat?

jag antar att dom pa patentverket har tystnads plikt etc? sa dom ar nog tvugna att beratta vad som finns i ladan och hur den fungerar

edit: var tydligen valdigt seg pa att svara da ovanstaende gjorde det battre och snabbare :)

stevebc
2011-05-12, 10:42
Jag förstår dock inte riktigt hur han ska tjäna några pengar på det om det är en scam. Han kommer att få stämningar upp över öronen isf, och bli komplett diskrediterad inför hela världen. De initiella eventuella pengarna kan inte vara mycket att hänga i granen. Särskilt då han aldrig mer kommer kunna utföra ngn forskning heller.Det vore inte första gången för honom å andra sidan. Han/de har ju låg trovärdighet pga en tidigare scam.

Ok. Får hålla koll på kursen helt enkelt då. Jag går andra året, E :) Så jag ska börja tredje nu efter sommaren

Jag måste bara fråga förresten, för att hålla mig lite mer ontopic... Hur kan man få patent på något som man inte kan visa upp? Det är ju som att jag skulle gå till patentverket med en låda med nån briljant uppfinning i, och säga, "jag vill ha patent på innehållet i lådan!", men sen får ingen se vad det faktiskt är jag tar patent på? Liksom vad är det han tar patent på nu? En bit folie och mätningsresultat?Tja den har inte blivit accepterad av Amerikanska Patentverket än. Bara det italienska. Om jag har förstått det rätt. Jag litar inte så mycket på italienska myndigheter när pengar är inblandade.

Kurash
2011-05-12, 10:47
Tja den har inte blivit accepterad av Amerikanska Patentverket än. Bara det italienska. Om jag har förstått det rätt. Jag litar inte så mycket på italienska myndigheter när pengar är inblandade.

Amerikanska patentverket är inte heller mycket att hänga i granen. Vad jag förstått så ger de avslag på alla patent rörande Kall Fusion per automatik eftersom det klassas som Perpeetum Mobile.

stevebc
2011-05-12, 10:53
Amerikanska patentverket är inte heller mycket att hänga i granen. Vad jag förstått så ger de avslag på alla patent rörande Kall Fusion per automatik eftersom det klassas som Perpeetum Mobile.Jag förstår inte problemet. Gör en ritning, skriv upp beståndsdelarna, materialen, hur man monterar den, hur den körs osv. Ge dom patentet n stfu. Funkar det så funkar det.

Spartansk
2011-05-12, 11:04
Det här är en scam, s k fuskionskraft.

Loke
2011-05-12, 11:07
Jag förstår dock inte riktigt hur han ska tjäna några pengar på det om det är en scam. Han kommer att få stämningar upp över öronen isf, och bli komplett diskrediterad inför hela världen. De initiella eventuella pengarna kan inte vara mycket att hänga i granen. Särskilt då han aldrig mer kommer kunna utföra ngn forskning heller.

Om jag var han och ville scamma folk så skulle jag använda samma modell om scientologerna, typ:

1) Utveckla något som är svårt för experter att såga, men som, om det är sant, vore revolutionerande.

2) Sälj endast till de som verkligen, verkligen tror på konceptet.

3) Se till att köparna både investerar mycket av sina resurser och sitt anseende.

4) Leverera bajs och småle medans köparna, eftersom de redan investerat i bajset, måste hylla bajsets resultat för att inte förlora sitt eget anseende.

5) Referera till gamla kunder när du rekryterar nya.

Produkten som skapas här är verkligen perfekt för detta. Han undviker att säga att det rör sig om fusion, just för att han vet att det som ingen försökt bevisa inte heller kan motbevisas. Produkten är småskalig och därför behöver man inte gå till stora företag som agerar försiktigare. Produkten bygger på en del vetenskap, en del hopp om en bättre värld men ingen del bevis.

Och visst, han lär förlora anseende i forskarvärlden, men han lär få betydligt fler fans på det här sättet än han någonsin haft tidigare. Tack vare det kommer han absolut kunna fortsätta "forska". Säkert kommer de mer initierade få veta att hans teknik snart kommer tillåta tidsresor och allt möjligt.

Nitrometan
2011-05-12, 11:07
Jag förstår inte problemet. Gör en ritning, skriv upp beståndsdelarna, materialen, hur man monterar den, hur den körs osv. Ge dom patentet n stfu. Funkar det så funkar det.

De andra patentverken kommer att skratta åt dem om de godkänner en evighetsmaskin.

Men med tanke på vilka mjukvarupatent som godkänns...

C.E.J.
2011-05-12, 11:08
Kan ni summera hur ni avgjort att det är en scam?

Nitrometan
2011-05-12, 11:12
Kan ni summera hur ni avgjort att det är en scam?

Det får nån annan göra. Jag hoppas fortfarande att det ska visa sig vara nåt nytt spännande han har upptäckt.

C.E.J.
2011-05-12, 11:18
Det får nån annan göra. Jag hoppas fortfarande att det ska visa sig vara nåt nytt spännande han har upptäckt.

Ok, men ni har varit skeptiska från start. Baserat på vad?

stevebc
2011-05-12, 11:19
Ok, men ni har varit skeptiska från start. Baserat på vad?Baserat på att det är en sjukt stor upptäckt av en person som tidigare har scammat folk och saknar trovärdighet i vetenskapliga kretsar. Det är t ex ingen tidskrift som har publicerat artikeln. Det är väl ändå steg 1.

edit: scammen var något med importerat guld. Ska se om jag kan hitta det.

Zoidy
2011-05-12, 11:19
Ok, men ni har varit skeptiska från start. Baserat på vad?

Om jag inte kommer ihåg fel så har forskarna inblandade vart delaktiga i nåt fuffens tidigare? Det sänker trovärdigheten rätt mycket, iaf för mig. Även det faktum att ingen har fått kolla inuti än? Trots att de söker patent för fullt

C.E.J.
2011-05-12, 11:21
Om jag inte kommer ihåg fel så har forskarna inblandade vart delaktiga i nåt fuffens tidigare? Det sänker trovärdigheten rätt mycket, iaf för mig. Även det faktum att ingen har fått kolla inuti än? Trots att de söker patent för fullt

Ingen aning. Nu verkar det stå ovan att du pluggat sånt där så du har nog koll. Publiceras inte sånt där i journaler, precis som all annan vetenskaplig forskning?

MasterChief
2011-05-12, 11:21
Ok, men ni har varit skeptiska från start. Baserat på vad?

Du tycker det inte är lite sunt att vara skeptiskt när några hävdar att de utvecklat en maskin som går emot alla nuvarande kända fysiska principer och inte heller vill berätta hur de gjort det?

Edit: såg inte att du redan fått svar. Var lite het på gröten.

Zoidy
2011-05-12, 11:24
Ingen aning. Nu verkar det stå ovan att du pluggat sånt där så du har nog koll. Publiceras inte sånt där i journaler, precis som all annan vetenskaplig forskning?

Vad jag vet har absolut ingen fått ta en titt inuti. Folk har fått vara i samma rum och själva kunnat se att den producerar energi, men that's it. Och som MasterChief säger är det väldigt märkligt att gå ut med att man upptäckt en sån här grej utan att visa hur den funkar. Att forskarna är tvivelaktiga gör det ju inte bättre direkt...

C.E.J.
2011-05-12, 11:26
Ok, men då förstår jag varför ni är skeptiska. På stevebc's ursprungliga inlägg verkade det som att "för bra för att vara sant" var grunden till er skepsis, men dåså, då är jag med.

stevebc
2011-05-12, 11:27
Ingen aning. Nu verkar det stå ovan att du pluggat sånt där så du har nog koll. Publiceras inte sånt där i journaler, precis som all annan vetenskaplig forskning?Jo, den blev publicerad. Men bara i deras egen tidskrift.

Kurash
2011-05-12, 11:31
Är det inte lite självklart att dom inte vill visa för mycket innan patentet är igenom? Sen har ju Ny Teknik skrivit ganska mycket om detta.

krebbe
2011-05-12, 11:50
1. Hitta på låtsasprodukt.
2. Fejka att den funkar.
3. Fixa så många patent man kan.
4. Innan folk vet hur den funkar nappar någon elproducent på iden.
5. Sälj patentet.
6. Profit $$$!

Möjlig utgång....

Doctor Snuggles
2011-05-12, 11:50
Baserat på att det är en sjukt stor upptäckt av en person som tidigare har scammat folk och saknar trovärdighet i vetenskapliga kretsar. Det är t ex ingen tidskrift som har publicerat artikeln. Det är väl ändå steg 1.

edit: scammen var något med importerat guld. Ska se om jag kan hitta det.

Do find. Det skulle sänka trovärdigheten betydligt, ja.

Hur ser ni på kommentarer som denna:

– Givet den producerade effekten håller jag det för osannolikt, säger Giuseppe Levi, forskare i fysik vid Bolognas universitet, som övervakade experimentet med Andrea Rossis energikatalysator.

Han mätte inmatad elektrisk effekt med ett eget instrument, kontrollerade att inga dolda anslutningar fanns, inspekterade ansluten utrustning, mätte förbrukad mängd vätgas genom vägning och anslöt själv vätgastuben.

Och han konstaterar att det kraftfullaste batteriet han hittat på marknaden – ett militärbatteri för fordonsdrift – skulle kunna producera samma effekt i en timme, men det väger 140 kg och mäter 1 x 0,6 x 0,2 meter. Något sådant batteri kunde inte gömmas någonstans i experimentet.

– Hur som helst, om Rossi hade gjort ett batteri med de egenskaperna så skulle han ha löst bilindustrins problem i hela världen, och hade fått Nobelpriset i kemi i alla fall!

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3083775.ece

Doctor Snuggles
2011-05-12, 11:54
Om jag var han och ville scamma folk så skulle jag använda samma modell om scientologerna, typ:

1) Utveckla något som är svårt för experter att såga, men som, om det är sant, vore revolutionerande.

2) Sälj endast till de som verkligen, verkligen tror på konceptet.

3) Se till att köparna både investerar mycket av sina resurser och sitt anseende.

4) Leverera bajs och småle medans köparna, eftersom de redan investerat i bajset, måste hylla bajsets resultat för att inte förlora sitt eget anseende.

5) Referera till gamla kunder när du rekryterar nya.

Produkten som skapas här är verkligen perfekt för detta. Han undviker att säga att det rör sig om fusion, just för att han vet att det som ingen försökt bevisa inte heller kan motbevisas. Produkten är småskalig och därför behöver man inte gå till stora företag som agerar försiktigare. Produkten bygger på en del vetenskap, en del hopp om en bättre värld men ingen del bevis.

Och visst, han lär förlora anseende i forskarvärlden, men han lär få betydligt fler fans på det här sättet än han någonsin haft tidigare. Tack vare det kommer han absolut kunna fortsätta "forska". Säkert kommer de mer initierade få veta att hans teknik snart kommer tillåta tidsresor och allt möjligt.

Hm, ja, jag glömmer ofta bort Einstein.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

MasterChief
2011-05-12, 12:01
Kan inte Apple gå in och köpa hans mackapär för en miljard dollar och kalla det iEnergy eller nåt. Ska han skaffa världspatent innan det blir produktion i större skala så kommer det ta tid.

tano
2011-05-12, 12:04
Han mätte inmatad elektrisk effekt med ett eget instrument, kontrollerade att inga dolda anslutningar fanns, inspekterade ansluten utrustning, mätte förbrukad mängd vätgas genom vägning och anslöt själv vätgastuben.


Det är väl här en möjlig scam skulle kunna finnas. Jag vet inte hur han kontrollerade eller ens hur experimentet är uppställt, men det finns säkerligen sätt att lura folk om man har tillräckligt med tid och kunskap. Särskilt i detta fallet då det kan vara tal om professionella bluffmakare. Dessa kan säkerligen hitta på de mest kluriga lösningar för att lyckas med en scam som potentiellt kan generera mycket pengar...

Nitrometan
2011-05-12, 12:05
Det finns både bilder och film på NyTekniks sida.

Doctor Snuggles
2011-05-12, 12:06
Nej, det ser inte lovande ut om man tittar på hans historia:
http://www.theeestory.com/topics/7700?page=1#p171464

Nitrometan
2011-05-12, 12:15
Nej, det ser inte lovande ut om man tittar på hans historia:
http://www.theeestory.com/topics/7700?page=1#p171464

Fast PetrolDragon-fallet är lite typiskt "italienskt". Han ville göra olja av plastavfall. Men maffian tjänar stora pengar på att "ta hand om" (dumpa i havet kanske vi skulle säga) avfall och sopor. Så de hittade på ett åtal, han åtalas på 50 punkter, det tar tid, företaget går i konkurs, han frikänns på 45 punkter och det som är kvar är skattesmitning och otillåten hantering av sopor.

Doctor Snuggles
2011-05-12, 12:22
Fast PetrolDragon-fallet är lite typiskt "italienskt". Han ville göra olja av plastavfall. Men maffian tjänar stora pengar på att "ta hand om" (dumpa i havet kanske vi skulle säga) avfall och sopor. Så de hittade på ett åtal, han åtalas på 50 punkter, det tar tid, företaget går i konkurs, han frikänns på 45 punkter och det som är kvar är skattesmitning och otillåten hantering av sopor.

Haha, ja, italien. Men kan man lita på italienska forskare, det är frågan. ;)

Doctor Snuggles
2011-05-12, 12:27
Det är väl här en möjlig scam skulle kunna finnas. Jag vet inte hur han kontrollerade eller ens hur experimentet är uppställt, men det finns säkerligen sätt att lura folk om man har tillräckligt med tid och kunskap. Särskilt i detta fallet då det kan vara tal om professionella bluffmakare. Dessa kan säkerligen hitta på de mest kluriga lösningar för att lyckas med en scam som potentiellt kan generera mycket pengar...

Ja, som sagt så var ny teknik där o kontrollerade att det inte fanns några anslutningar o dyl till maskinen. Frågan är isf vad inuti den producerar den energimängden, om det inte är en nukleär process.

Nitrometan
2011-05-12, 12:36
Haha, ja, italien. Men kan man lita på italienska forskare, det är frågan. ;)

Det vet man ju aldrig.

Mat och vin är det enda italienska jag litar på.

Doctor Snuggles
2011-05-12, 12:48
Man blir ju inte mer positivt inställd när man läser Peter Ekströms artikel heller.

Dav0d
2011-05-12, 15:13
Man blir ju inte mer positivt inställd när man läser Peter Ekströms artikel heller.

Vilken artikel då?

Doctor Snuggles
2011-05-12, 15:32
Vilken artikel då?

Följde en länk från nytekniks hemsida.
Annars finns detta:
http://www.energikatalysatorn.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=3&start=10#p177

Nitrometan
2011-06-27, 12:56
Nu lanserar det grekiska företaget en produkt. Hyperion heter det. Tänkt som CHP (Combined Heat and Power).

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3208819.ece

http://www.nyteknik.se/incoming/article3208820.ece/BINARY/original/Ecat-Hyperion-design.jpg

Principskiss för Defkalions box Hyperion baserad på energikatalysatorn. I den värmeisolerade och blyskärmade boxen A finns reaktorn, B är en vätgastub, C nere till höger en pump för ett slutet system för värmetransport, C uppe till vänster kontrollelektronik.

Deras fina sajt: http://www.defkalion-energy.com/

Defkalions produkt kallas Hyperion och ska i princip finnas i två varianter – en låda med måtten 55x45x35 centimeter med en värmeeffekt mellan 5 och 30 kilowatt, samt större anläggningar med en effekt mellan 1,15 och 3,45 megawatt.

De ska kunna kombineras med olika typer av turbiner till så kallade CHP-enheter – Combined Heat and Power – som producerar både värme och el. Defkalion uppger att tekniken kan reducera dagens elpris med 90 procent.

Liksom i försöken med energikatalysatorn startas de och hålls i drift med en elektrisk värmepatron. Enligt Defkalion levererar Hyperion 6 till 30 gånger mer energi än den matas med.

De större anläggningarna byggs in i containrar på 20 fot. Både de små och de stora står under kontinuerlig övervakning av Defkalion via gsm-uppkoppling.

I en värmeisolerad och blyskärmad box finns själva energikatalysatorn med en eller flera reaktorer. Värmen transporteras via ett slutet system med exempelvis glykol ut ur den skärmade boxen.

Utanför boxen finns en vätgasbehållare – Rossis energikatalysator består i huvudsak av en reaktor fylld med nickelpulver och hemliga katalysatorer trycksatt med vätgas. Dessutom finns en enhet med kontrollelektronik och en pump för det slutna värmesystemet och rimligtvis även en värmeväxlare för att transportera värmen vidare till ett sekundärt öppet system.

Ett ytterhölje innesluter samtliga komponenter.

Defkalion uppger att relevanta myndigheter håller på att utfärda nödvändiga tillstånd när det gäller produkternas säkerhet.

Liksom Defkalion tidigare meddelat är produktionsstarten planerad till början av 2012, medan en pilotanläggning på 1 MW med serie- och parallellkopplade enheter som planerat ska invigas under kvartal fyra 2011.

Ska bli spännade att se vad det är de hittar på.



Nästan som jag gissade tidigare förresten:
Företaget hoppas också att det ska kunna bidra till att Grekland blir självförsörjande på energi och till en ekonomisk återhämtning av landets hårt sargade ekonomi.

Samtidigt påpekar Defkalion att 83 procent av Europas förekomster av nickel finns i Grekland.
Sneaksy greeks.

Nitrometan
2011-08-17, 07:47
Jahapp. En annan vändning. Nu säger Rossi upp avtalet med Defkalion i Grekland och vill att lanseringen ska ske i USA.

Fast då får vi vänta lite till innan vi ser "energikatalysatorn" i produktion.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3228355.ece

Pressmeddelande (pdf): http://www.nyteknik.se/incoming/article3228357.ece/BINARY/Defkalion+EFA+breach+press+release+%28pdf%29

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3228355.ece

I ett pressmeddelande gör Andrea Rossi klart att avtalet mellan Praxen som äger Defkalion, och bolaget EFA som ägs av Rossis fru Maddalena Pascucci, är uppsagt.

Praxen-Defkalion har därmed inga rättigheter till Rossis teknik, framgår av pressmeddelandet.

Den aktuella tekniken är den så kallade energikatalysatorn som tycks producera värme med en hittills okänd typ av kärnreaktion.

Någon orsak till att avtalet sägs upp anges inte.

– Eftersom vi ska lämna in en stämning som ska prövas i domstol kan jag inte ge några kommentarer, förklarar Andrea Rossi för Ny Teknik.

På sin blogg, Journal of Nuclear Physics, skriver han dock att "frågan bara är finansiell, inte personlig, teknisk eller vetenskaplig."

Rossi uppger att driftsättningen av en anläggning på en megawatt, baserad på hans teknik, kommer att ske som planerat i oktober. Anläggningen skulle egentligen ha levererats till Defkalion och driftsatts i Grekland i oktober.

– Driftsättningen kommer att ske i USA enligt ett avtal som vi skrev i förra veckan med en av de mest betydelsefulla organisationerna i USA. Den kommer att övervakas av forskare på mycket hög nivå, men jag kan inte nämna några namn förrän efter driftsättningen, säger Andrea Rossi.
Men det vet jag inte om man kan tro på.

Trots Rossis besked ser Defkalion ingen anledning att avsluta projektet.

– Vi anser att vi har ett projekt. Vi fortsätter med projektet. Vi har fortfarande stort förtroende för Rossi. Vi tror på tekniken. Men som du förstår utsätts vi för stora påtryckningar, även Rossi utsätts för stora påtryckningar internationellt. Och vi tror att Rossi är mer sårbar än vi för påtryckningar. Detta kommer att åtgärdas tror jag, säger Alexandros Xanthoulis som representerar Defkalions ägare, till Ny Teknik.

Ett uttalande från Defkalion (pdf): http://www.nyteknik.se/incoming/article3228643.ece/BINARY/DGT+Statement+8+August+2011.pdf


Efter Defkalions presskonferens i Aten den 23 juni har det kommersiella intresset för samarbete med företaget varit stort. Efter ett par veckor hade 850 bolag från 63 länder hört av sig och visat intresse för samarbete.

De intresserade fick ett meddelande från Defkalion där det framgick att licensavgiften för att tillverka Defkalions produkter i ett land uppgick till 40,5 miljoner euro, per fabrik. Då ingick utbildning och hjälp att bygga upp verksamheten.

Enligt Alexandros Xanthoulis är nu över 200 bolag i 47 länder beredda att betala licensavgiften, varav 17 bolag har skrivit avtal med Defkalion. Några finansiella transaktioner har dock ännu inte gjorts.

Torwald
2011-08-17, 08:07
Jag håller fortfarande tummarna för att det är på riktigt... :/

Zoidy
2011-08-17, 12:32
Jag är fortfarande djupt skeptisk till det hela...

The Draf
2011-08-17, 12:33
Jag med, vore fantastiskt om elen kunde produceras lokalt, kanske man skulle slippa de ohyggligt dyra elnäts avgifterna

agazza
2011-08-17, 12:58
Det är rätt så uppenbart tycker jag då att dom byter till usa för att fördröja proceduren så något bolag hinner betala in pengarna..

agazza
2011-10-18, 21:42
Bump, jag börjar hoppas på det här snart iomed kärnkraftens korta livsspann och hur det verkar utveckla sig med oljeproduktionen.

Vad ska vi ta till i världen annars? tidvattenkraftverk? Dioder, solpaneler och vindkraftverk vid varje hus?

Jag är nojjig för att min livstid kommer bli en jobbig en.

Loke
2011-10-18, 22:37
Bump, jag börjar hoppas på det här snart iomed kärnkraftens korta livsspann och hur det verkar utveckla sig med oljeproduktionen.

Vad ska vi ta till i världen annars? tidvattenkraftverk? Dioder, solpaneler och vindkraftverk vid varje hus?

Jag är nojjig för att min livstid kommer bli en jobbig en.

Det görs enormt stora satsningar på riktig fusionsforskning också:

http://en.wikipedia.org/wiki/ITER

På de insatta låter det som att det mest är en fråga om tid. Å andra sidan säger de också att fusion kommer vara dyrare än vanlig kärnkraft.

Halldin
2011-10-19, 07:50
Bump, jag börjar hoppas på det här snart iomed kärnkraftens korta livsspann och hur det verkar utveckla sig med oljeproduktionen.

Vad ska vi ta till i världen annars? tidvattenkraftverk? Dioder, solpaneler och vindkraftverk vid varje hus?

Jag är nojjig för att min livstid kommer bli en jobbig en.
Så kort tidsspan har inte kärnkraften. Uran finns i stora mängder, mer än många metaller. I den lägre kostnadskategorin och med nu kända resurser räknar man med att det räcker i cirka 50 år med 3.53 miljoner ton uran. (Resonably assured resources plus estimated additional resources - category 1, to US $80/kg U, 1/1/03 OECD NEA & IAEA, Uranium 2003: Resources, production and demand). Tillåter man priset att dubbleras räcker det ungefär tio gånger så länge.

Tillåter man priset att gå upp och dessutom utvinner ur fosfater (cirka 22 miljoner ton uran)(http://world-nuclear.org/info/phosphates_inf124.html) och havsvatten (cirka 4000 miljoner ton uran) vilket kostar mellan 2-6 gånger mer än idag, så räcker det väldigt länge.

Om man med ökande marknadspriser har incitament för att ta fram reaktorer med snabb fission (fast breeder, så kallade generation 4) kan man dessutom använda dagens avfall som bränsle. En annan möjlighet är att använda thorium-232 (som också finns i stora mängder) för att producera uran-233 vilket sedan kan användas som bränsle.

Fusion som kraftkälla sägs alltid ligga 40 år framåt i tiden. Det är en hel del tekniska problem som ska övervinnas, bland annat att det är lite knepigt att ha material som tål påfrestningarna och inte behöver bytas ut varannan vecka/månad.

Italienarna är med högsta sannolikhet charlataner.

Nitrometan
2011-10-19, 09:38
Det görs enormt stora satsningar på riktig fusionsforskning också:

http://en.wikipedia.org/wiki/ITER

På de insatta låter det som att det mest är en fråga om tid. Å andra sidan säger de också att fusion kommer vara dyrare än vanlig kärnkraft.

Men sa man inte att det bara är en fråga om tid 20 år sen också?

Loke
2011-10-19, 10:20
Men sa man inte att det bara är en fråga om tid 20 år sen också?

Haha, jo. Fast som sagt, ITER är intressant, för trots allt är det ett väldigt seriöst projekt med en enorm budget och med målet att faktiskt ge en markant nettoenergivinst. Vi är långt ifrån kommersiell fusion, men fusionkraft som i princip fungerar kan möjligtvis vara mindre än 10 år i framtiden.

agazza
2011-10-19, 10:26
text

Jag hade för mig att man brukar säga runt 80 år för kärnkraften. Och det känns som väldigt lite. Hur det ligger till för alla kolkraftverk och framtiden för transporter känns väldigt osäker nu också ifall vi verkligen nått peak oil. Vad har vi för alternativ där?

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Halldin
2011-10-19, 10:50
Jag hade för mig att man brukar säga runt 80 år för kärnkraften. Och det känns som väldigt lite. Hur det ligger till för alla kolkraftverk och framtiden för transporter känns väldigt osäker nu också ifall vi verkligen nått peak oil. Vad har vi för alternativ där?

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Läs texten igen. 80 år och dylikt är baserat på nu kända och användbara resurser till ett visst pris. I kärnkraftskritiken brukar man utelämna den detaljen och bara säga 50-80 år.

D Andersson
2011-10-19, 13:16
Bump, jag börjar hoppas på det här snart iomed kärnkraftens korta livsspann och hur det verkar utveckla sig med oljeproduktionen.

Vad ska vi ta till i världen annars? tidvattenkraftverk? Dioder, solpaneler och vindkraftverk vid varje hus?

Jag är nojjig för att min livstid kommer bli en jobbig en.

In 2007 we used 5 billion tons of coal, 31 billion barrels of oil and 5 trillion cubic meters of natural gas, along with 65000 tons of uranium, to produce the worlds energy. With LFTR we could do the same thing with 7000 tons of Thorium that could be mined at a single site.

Det finns minst 2 miljoner ton torium på jorden. I en toriumreaktor är restprodukten uran-233 d.v.s. bränsle till dagens (eller nästa generations) reaktorer, restprodukten av det (det vi kallar utbränt kärnbränsle) kan i sin tur användas som bränsle i nästa generations reaktorer.

N2vzotsvvkw

6-uxvSVIGtU

http://en.wikipedia.org/wiki/Molten_salt_reactor

http://en.wikipedia.org/wiki/Generation_IV_reactor

agazza
2011-10-19, 14:17
text

tackar :)

Halldin
2011-10-19, 15:37
In 2007 we used 5 billion tons of coal, 31 billion barrels of oil and 5 trillion cubic meters of natural gas, along with 65000 tons of uranium, to produce the worlds energy. With LFTR we could do the same thing with 7000 tons of Thorium that could be mined at a single site.

Det finns minst 2 miljoner ton torium på jorden. I en toriumreaktor är restprodukten uran-233 d.v.s. bränsle till dagens (eller nästa generations) reaktorer, restprodukten av det (det vi kallar utbränt kärnbränsle) kan i sin tur användas som bränsle i nästa generations reaktorer.

N2vzotsvvkw

6-uxvSVIGtU

http://en.wikipedia.org/wiki/Molten_salt_reactor

http://en.wikipedia.org/wiki/Generation_IV_reactor
En nackdel med U-233 är att det är mycket dugligt för att göra kärnvapen med. Eftersom Norge är rikt på thorium så finns det ju teorier kring att de vill utnyttja det av den anledningen och bomba upp Sverige. :D

mikaelj
2011-10-19, 15:42
Lita på Halldin. Han har tenta i det här imorgon.

Zoidy
2011-10-19, 16:09
Men sa man inte att det bara är en fråga om tid 20 år sen också?

Det finns ju en så kallad break-even också. Man måste putta in en viss mängd pengar i fusionsforskningen för att forskningen överhuvudtaget ska gå framåt. Jag har fått se grafer för nåt år sen på hur man tror att utvecklingen inom fusion hade sett ut om man hade lagt in lite dugligare summor pengar i det, och jag kan säga att utvecklingen hade gått ganska mycket fortare i såna fall.

Jag tror personligen det kommer ta lång tid innan man kommer få se nån fusion, just pga att det inte läggs in tillräckligt mycket pengar i forskningen

D Andersson
2011-10-19, 17:40
Det finns ju en så kallad break-even också. Man måste putta in en viss mängd pengar i fusionsforskningen för att forskningen överhuvudtaget ska gå framåt. Jag har fått se grafer för nåt år sen på hur man tror att utvecklingen inom fusion hade sett ut om man hade lagt in lite dugligare summor pengar i det, och jag kan säga att utvecklingen hade gått ganska mycket fortare i såna fall.

Jag tror personligen det kommer ta lång tid innan man kommer få se nån fusion, just pga att det inte läggs in tillräckligt mycket pengar i forskningen

Det är ju det som är grejen, fusion kräver väldiga mängder pengar, därför anses pengarna ge mer avkastning/utdelning om de satsas på andra saker, t.ex. forskning och utveckling av fission.

Doctor Snuggles
2011-10-19, 18:26
In 2007 we used 5 billion tons of coal, 31 billion barrels of oil and 5 trillion cubic meters of natural gas, along with 65000 tons of uranium, to produce the worlds energy. With LFTR we could do the same thing with 7000 tons of Thorium that could be mined at a single site.

Det finns minst 2 miljoner ton torium på jorden. I en toriumreaktor är restprodukten uran-233 d.v.s. bränsle till dagens (eller nästa generations) reaktorer, restprodukten av det (det vi kallar utbränt kärnbränsle) kan i sin tur användas som bränsle i nästa generations reaktorer.

N2vzotsvvkw

6-uxvSVIGtU

http://en.wikipedia.org/wiki/Molten_salt_reactor

http://en.wikipedia.org/wiki/Generation_IV_reactor

JaF-fq2Zn7I

Halldin
2011-10-19, 19:50
Lita på Halldin. Han har tenta i det här imorgon.
Om det ändå vore så väl.

Zoidy
2011-10-19, 20:18
Det är ju det som är grejen, fusion kräver väldiga mängder pengar, därför anses pengarna ge mer avkastning/utdelning om de satsas på andra saker, t.ex. forskning och utveckling av fission.

Mm, jag vet. Men det är synd, fusion hade förmodligen varit väldigt givande. Bara det faktum att man teoretiskt hade haft bränsle för flera miljoner år framåt borde locka ganska rejält. Dessutom är det en hel del säkrare, det är ingen risk för härdsmälta osv.
Men ja, som det ser ut nu så står väl forskningen ganska still vad gäller fusion pga för lite pengar, tyvärr. Och den här tomten som tråden handlar om kommer nog inte ta det till nån högre nivå heller

Nitrometan
2011-10-24, 14:15
Ny Teknik berättar om att forskare har analyserat provkörningen av "E-Cat": http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3295528.ece

Horace Heffners analys (pdf): http://www.mtaonline.net/~hheffner/Rossi6Oct2011Review.pdf

David Robersons analys här (pdf): http://www.nyteknik.se/incoming/article3295451.ece/BINARY/Analysis+Ecat+test+Oct+6+by+David+Roberson+%28pdf% 29 och kalkylark: http://www.nyteknik.se/incoming/article3295464.ece/BINARY/Roberson_Temp+data+with+charts+oct+6+%28xls%29

Bob Higgins slutsatser här (pdf): http://www.nyteknik.se/incoming/article3295471.ece/BINARY/Analysis+Ecat+Oct+6+by+Bob+Higgins+%28pdf%29 och kalkylark: http://www.nyteknik.se/incoming/article3295483.ece/BINARY/Higgins+Ecat+test+Oct6+data+%28xls%29

En annan länk i ämnet: http://lenr-canr.org/News.htm

Änsålänge finns det inget svar...

Nu är Rossis sikte inställt på ett test den 28 oktober av en anläggning som ska generera en megawatt termisk effekt.

Testet utförs under kontroll av en kund som ska köpa anläggningen under förutsättning att det utlovade förhållandet mellan effektutveckling och effektförbrukning kan verifieras av kunden. Vilken kund det rör sig om är inte känt.

Enligt de flesta Ny Teknik talat med är det dock mycket tveksamt om testet av den stora anläggningen kan ge tydligare svar än de test av en enstaka modul av energikatalysatorn som gjorts hittills.

Både oberoende bedömare och Ny Tekniks läsare efterfrågar i stället ett nytt test av en modul, men med betydligt noggrannare mätmetoder, helst utförd av fristående personer på en neutral plats.

Nitrometan
2011-11-22, 08:58
Cold Fusion Revolution: http://ecat.com/

Torwald
2011-11-22, 09:07
Group buy, någon? :D

Nitrometan
2012-01-13, 12:55
NASA säger att LENR (besläktat med kall fusion) funkar.
http://technologygateway.nasa.gov/

En film här: http://technologygateway.nasa.gov/media/CC/lenr/lenr.html

LENR - Low Energy Nuclear Reactions

”Videon avser potentiella aspekter av tekniköverföring från Zawodnys patent inom LENR.”
Patentansökan här:
http://appft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO1&Sect2=HITOFF&d=PG01&p=1&u=%2Fnetahtml%2FPTO%2Fsrchnum.html&r=1&f=G&l=50&s1=%2220110255645%22.PGNR.&OS=DN/20110255645&RS=DN/20110255645

Så... Hoppet lever.

akAn
2012-01-13, 13:01
http://media.tumblr.com/tumblr_lt2qqm76xZ1qafrh6.jpg

srsly!!!

Sniggel
2012-01-13, 13:10
I has a boner! :krampus

young_george
2012-01-13, 13:14
Mind = blown


Var detta ngt nytt förresten? Patentansökan var ett par månader gammal och jag har inte hört något om detta i media.

Torwald
2012-01-13, 13:25
Har mycket höga förhoppningar om detta!

Loke
2012-01-13, 13:27
NASA säger att LENR (besläktat med kall fusion) funkar.
http://technologygateway.nasa.gov/

En film här: http://technologygateway.nasa.gov/media/CC/lenr/lenr.html

LENR - Low Energy Nuclear Reactions


Patentansökan här:
http://appft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO1&Sect2=HITOFF&d=PG01&p=1&u=%2Fnetahtml%2FPTO%2Fsrchnum.html&r=1&f=G&l=50&s1=%2220110255645%22.PGNR.&OS=DN/20110255645&RS=DN/20110255645

Så... Hoppet lever.

Fast har det där något med Rossi att göra? Allt jag ser är ärligt talat att NASA har ett enmansprogram för kall fusion, vilket inte direkt är oväntat. Man kan nog hitta sånt vid en hel rad instutitioner världen över. Vad patentet innebär har jag ingen aning om.

supercharge
2012-01-13, 16:53
Jag är väldigt skeptisk till det här. Men förmodligen kommer det komma någonting som var man kan ha hemma, inom en någorlunda framtid. Det vore det bästa sättet att lösa energifrågan på - och energisystemet skulle vara mycket mindre utsatt för stormar, katastrofer o.s.v. om elen producerades mer lokalt.

Billiga, massproducerade solpaneler vore en variant, om man kan göra dem tillräckligt effektiva för att bli konkurrenskraftiga.

Halldin
2012-01-14, 19:35
Det snackades om thorium lite tidigare i tråden.

TED-talk om thorium: http://www.ted.com/talks/kirk_sorensen_thorium_an_alternative_nuclear_fuel. html

Nitrometan
2012-01-25, 09:58
Fast har det där något med Rossi att göra? Allt jag ser är ärligt talat att NASA har ett enmansprogram för kall fusion, vilket inte direkt är oväntat. Man kan nog hitta sånt vid en hel rad instutitioner världen över. Vad patentet innebär har jag ingen aning om.
LENR är inte kall fusion. Men närbesläktat. Rossi säger att troligen är LENR han håller på med.

Nu bjuder Defkalionin till test!

Det grekiska företaget Defkalion bjuder nu in universitet och företag att testa grundtekniken i dess kommande energiprodukter. Tekniken bygger på LENR – Low Energy Nuclear Reactions.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3391426.ece

Defkalions pressmeddelande (pdf): http://www.defkalion-energy.com/files/2012-01-23_Independent_Testing_on_Hyperion_Reactors.pdf

I ett pressmeddelande uppger Defkalion att erkända akademiska institutioner samt företag är välkomna från och med nu och två månader framöver att göra oberoende test med egna instrument på de reaktorer som används i företagets kommande energiapparat "Hyperion".

Apparaten bygger enligt Defkalion på "Chemically Assisted Low Energy Nuclear Reactions caused by Nickel and Hydrogen Nuclei", en teknik som företaget säger sig ha utvecklat efter att avtalet med Andrea Rossi kring produktion av Rossi's "Ecat" brutits i somras.

Low Energy Nuclear Reactions eller LENR är det begrepp som använts under senare år i stället för det mer kontroversiella "kall fusion", för en ny typ av kärnreaktioner som det ännu finns mycket litet kunskap om.

Mätningarna ska ske på "nakna" reaktorer utan kylning och enligt Defkalion uppnås temperaturer över 650°C och en effektutveckling som är lång mer än 20 gånger högre än den inmatade elektriska effekt som krävs för att starta reaktionen.

Kan bli intressant att vad någon kommer fram till när de nu själva kan få mäta på grejerna.

Defkalion beskriver en testmetod som brukar kallas "Differential thermal analysis". Avsikten är att mäta skillnaden mellan effektutvecklingen i en reaktor som laddats med bränsle och en som är tom och endast värms med den resistor som krävs för att starta reaktionen, och att sedan upprepa mätningen efter att reaktorerna skiftats.

Vi får väl se om det är fusk, hittepå eller sant...

De ska börja sälja sina grejer under 2012 säger de.

young_george
2012-01-25, 11:15
Oavsett vilket så lär vi ju vara väldigt nära förlösningen i denna saga. Man kan bara driva en bluff till en viss gräns, så nu får vi väl se om han klarar lägga korten på bordet.


http://www.e-catworld.com/2012/01/university-of-bologna-director-of-scientific-research-says-rossi-partnership-is-dead/

Steven B. Krivit of New Energy Times is reporting today that the research partnership with between the University of Bologna and Andrea Rossi had been terminated. Dario Braga, director of scientific research at Bologna told Krivit that since Rossi failed to make the first progress payment, ““The contract ended on January 15 and has been canceled by the university . . . therefore, there is no further relationship between the university and Rossi or his company.”

Nitrometan
2012-02-29, 10:41
Siemens samarbetar med Leonardo-företaget som Rossi har startat...

Rossi reported on what he considered a significant breakthrough in the area of electrical production. He said that just a few days ago Siemens AG (German engineering firm) were with him in his Bologna factory and they demonstrated a turbine that could produce electricity at 30 per cent efficiency from a steam temperature of 251 C. This is much lower than the 550 C steam temperatures that are required in conventional electrical generation. Rossi said that the E-Cat becomes unstable when working at high temperatures. He said that because of this breakthrough he feels like electrical production from the 1 MW plants could take place sooner than expected. Electricity production from the small E-Cats will still take some time according to Rossi.

http://www.e-catworld.com/2012/02/rossi-siemens-ag-helping-with-leonardo-corp-with-efficient-electricity-generation/



Grekiska regeringen är intresserade av Defkalion.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3419329.ece

Defkalion meddelade på sitt webbforum idag att representanter på hög nivå för den grekiska regeringen medverkat vid testet och att resultatet var ”mycket positivt”.

Testet skulle egentligen inletts på fredagen den 24 februari, men enligt källor till Ny Teknik startades det först efter helgen. Källorna uppger också att testet inte fokuserade på noggrann effekt- eller energimätning utan snarare på säkerhet.

Enligt Defkalion hade test med sammanlagt sju grupper planerats för den närmaste tiden, och därmed återstår nu sex grupper, varav minst två grupper från USA enligt information Ny Teknik tagit del av. Grupperna betalar ingenting till Defkalion.

Testerna görs på nakna reaktorer utan kylning – samma reaktorer som ingår i Defkalions produkt Hyperion, som presenterades i detalj den 30 november 2011, med undantag för själva processen som frigör värmeenergin.

Och eftersom alla litar på den grekiska regeringen så verkar det här vara OK nu.

Jarod
2012-02-29, 11:10
Grekiska regeringen involverad - seems legit.




:D

cirkelrak
2012-02-29, 12:02
Klart Siemens är intresserade av att sälja sin utrustning men det innebär inte att Rossis mackapär fungerar. Han vill väl däremot få folk att tro det.

Zoidy
2012-02-29, 18:01
Tror fortfarande inte ett skit på att han faktiskt har uppfunnit det här

Doctor Snuggles
2012-02-29, 22:24
Tror fortfarande inte ett skit på att han faktiskt har uppfunnit det här

Då är han isf begåvad som magiker.

supercharge
2012-02-29, 22:49
Då är han isf begåvad som magiker.

..eller bedragare.

Doctor Snuggles
2012-03-01, 00:04
..eller bedragare.

Magiker. Att göra ett sådant trolleritrick som lyckas lura flera forskare på plats är inte illa pinkat. Bedra någon kan vem som helst göra.

Zoidy
2012-03-01, 20:46
Magiker. Att göra ett sådant trolleritrick som lyckas lura flera forskare på plats är inte illa pinkat. Bedra någon kan vem som helst göra.

Lyckas lura och lyckas lura. Ingen har vad jag vet fått studera hur den ser ut på insidan. Så det är väl fullkomligt omöjligt för någon att veta om det är kall fusion eller ej? Det är ju bara Rossi själv som vet hur det ser ut inuti. Känns fruktansvärt oseriöst att ingen får studera det han kommit på och verifiera det. Att mäta bara på utsidan säger egentligen inte speciellt mycket

Har förresten för mig att Rossi dessutom lurats om något annat vetenskapligt tidigare i sin karriär? Han känns inte som nån jag hade velat lita på iaf

mikaelj
2012-03-01, 20:51
Lyckas lura och lyckas lura. Ingen har vad jag vet fått studera hur den ser ut på insidan.

Det är för att den är större på insidan. http://files.turbosquid.com/Preview/Content_2009_11_11__16_28_09/2010_TARDIS_pic01.jpg57dc8359-b0c3-4490-854d-80e22fc9a6c6Small.jpg

astrodog
2012-03-02, 21:12
[QUOTE=Zoidy;5630884Att mäta bara på utsidan säger egentligen inte speciellt mycket.[/QUOTE]

Det säger för fan allt!

Doctor Snuggles
2012-03-02, 21:20
Lyckas lura och lyckas lura. Ingen har vad jag vet fått studera hur den ser ut på insidan. Så det är väl fullkomligt omöjligt för någon att veta om det är kall fusion eller ej? Det är ju bara Rossi själv som vet hur det ser ut inuti. Känns fruktansvärt oseriöst att ingen får studera det han kommit på och verifiera det. Att mäta bara på utsidan säger egentligen inte speciellt mycket

Har förresten för mig att Rossi dessutom lurats om något annat vetenskapligt tidigare i sin karriär? Han känns inte som nån jag hade velat lita på iaf

Jag förstår fortfarande inte riktigt hur han ska tjäna pengar om det är en bluff.

cirkelrak
2012-03-02, 21:45
Jag förstår fortfarande inte riktigt hur han ska tjäna pengar om det är en bluff.

"Rossi har också meddelat att hans företag i USA, Leonardo Corporation, nu ägs av en grupp investerare och att han själv är vd."

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3419329.ece

Doctor Snuggles
2012-03-02, 21:53
"Rossi har också meddelat att hans företag i USA, Leonardo Corporation, nu ägs av en grupp investerare och att han själv är vd."

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3419329.ece

So? Så han lyfter en lön ett tag, är det den diaboliska planen?

young_george
2012-03-02, 22:08
So? Så han lyfter en lön ett tag, är det den diaboliska planen?

Folk gör allahanda konstiga saker för uppmärksamhet, pengar eller bara för att dom kan.

Det finns inga som helst bevis på att hans maskin gjort något annat än att fräsa och puttra och ändå lyckas han hålla igång cirkusen, vilket är en bedrift i sig. Vem vet vad hans anledningar är?

Sen finns det ju en chans att det är på riktigt också. Man kan ju inte utesluta det.

WHITEFOLKS
2012-03-02, 22:08
So? Så han lyfter en lön ett tag, är det den diaboliska planen?

Sälja aktier osv. skulle kunna ge en skaplig summa.

Doctor Snuggles
2012-03-02, 22:56
Sälja aktier osv. skulle kunna ge en skaplig summa.

Mjo, det förutsätter förstås att det finns intressanter. Klart det går att fiffla, och det finns många idioter som betalt mer för mindre, men det känns som jävligt mycket jobb för ganska lite. De stora pengarna finns väl först när det visats fungera. Nåja, vi får la se.
Jag hoppas på att hans, eller någon annans mackapär fungerar iaf.

WHITEFOLKS
2012-03-02, 23:01
Nja.

Om man förutsätter att hans produkt är legit så är det ju en bra investering att hoppa in nu. Så om han lyckas övertyga folk om att hans saker är legit så finns det nog VÄLDIGT mycket pengar att få in.

Nu ska han ju lyckas övertyga folk om det såklart men att det skulle vara mycket jobb för "lite" håller jag inte med om. Är ju bara kolla på t.ex. diverse läkemedelsföretag som haft "lovande projekt" och aktierna har ju gått upp och ner med väldigt stora svängningar innan/efter det visar sig att det inte funkade.

astrodog
2012-03-02, 23:07
Mjo, det förutsätter förstås att det finns intressanter. Klart det går att fiffla, och det finns många idioter som betalt mer för mindre, men det känns som jävligt mycket jobb för ganska lite. De stora pengarna finns väl först när det visats fungera. Nåja, vi får la se.
Jag hoppas på att hans, eller någon annans mackapär fungerar iaf.

Du får ju jämföra alternativkostnaden bluff mot inget och inte bluff mot for real!

Doctor Snuggles
2012-03-02, 23:11
Du får ju jämföra alternativkostnaden bluff mot inget och inte bluff mot for real!

Skriv om det där på svenska.

Doctor Snuggles
2012-03-02, 23:11
Nja.

Om man förutsätter att hans produkt är legit så är det ju en bra investering att hoppa in nu. Så om han lyckas övertyga folk om att hans saker är legit så finns det nog VÄLDIGT mycket pengar att få in.

Nu ska han ju lyckas övertyga folk om det såklart men att det skulle vara mycket jobb för "lite" håller jag inte med om. Är ju bara kolla på t.ex. diverse läkemedelsföretag som haft "lovande projekt" och aktierna har ju gått upp och ner med väldigt stora svängningar innan/efter det visar sig att det inte funkade.

Ok, sense you make.

WHITEFOLKS
2012-03-02, 23:28
http://en.wikipedia.org/wiki/Andrea_Rossi_(entrepreneur)

Man ska nog vara rätt tveksam till hans uppfinningar i allmänhet :P

Zoidy
2012-03-03, 14:25
http://en.wikipedia.org/wiki/Andrea_Rossi_(entrepreneur))

Man ska nog vara rätt tveksam till hans uppfinningar i allmänhet :P

Var ungefär det jag tänkte på förut. Han känns inte som en klippa direkt :) Nu när han tom gått ifrån att kalla det för kall fusion själv (tydligen, enligt wikipedia), så kan man ju konstatera att han inte kommit på kall fusion iaf. Märkligt att han fått såhär mycket uppmärksamhet tycker jag

Määng
2012-05-10, 18:27
Har någon hört något nytt om E-Cat?

Sniggel
2012-05-11, 10:54
http://blog.newenergytimes.com/2012/02/10/report-4-rossis-nasa-test-fails-to-launch/

NASA asked for a test that avoided phase change of water into steam because steam would introduce unnecessary confusion to the test. A few days later, Rossi withdrew his offer.

On June 14 and 15, 2011, I went to Bologna to film Rossi's device and interview him and his colleagues.
...
A key aspect of many analyses in this report was the examination of the video of Rossi’s demonstration which I filmed in Bologna. Later, on Jan. 7, 2012, we also published a more concise analysis of the video in our article " The Failure of Rossi’s Energy Catalyzer, Caught on Video."

The analyses in our Report #3 show that the amount and rate of steam that was coming out of Rossi’s device didn’t match his claim of about 5,000 Watts - not by a long shot.

Instead, the steam coming out looked exactly like what you would expect to see coming out of a 1,000-Watt electric tea kettle. In fact, that’s about how much electricity was going into Rossi’s device. There is no ambiguity about the failure; all of the required data was available.

Here's the key fact that I learned only the day before I arrived in Bologna: When liquid water turns into vaporized water (steam), it expands volumetrically 1,600 times. And, because of this expansion, combined with the physical properties of the drain hose, the steam should have left the end of the hose at approximately 67 mph if his device was producing the amount of energy he claimed. But the rate of steam coming out of the hose looked more like gentle puffs of about 10 mph. (See Report #3 for calculations.)

Sniggel
2012-05-11, 11:04
Senare:

"I was thinking that the deal was probably going to fall flat. I figured he wasn't going to let us test it. I was planning on saying, 'Why don't you let us do this test for you?' But to my great surprise, it went in the opposite direction. I didn't even have to ask. He made the offer first.
"’I would like to come here and have you test my device,’" Rossi said.”
Nelson explained to Rossi that he must bear the costs of the test, which they estimated at $50,000.
"He's willing to pay for his own test, for us to do it," Nelson said.
"So then my chief engineer looked at the situation. He has no background on Rossi, but he said, 'Well, if this guy's willing to foot the bill and all he wants us to do is collect some data and give it back to him, then that's a no-brainer. We'll do it."

But on July 22, to Nelson’s surprise, Rossi withdrew his offer. Rossi told Nelson that he wasn't going to pay for the test, and Rossi made a counter-offer.
The rest of the conversation went like this, according to Nelson.
"Don't you have the money from Greece?" Nelson said.
"My business with Greece is none of your business," Rossi said. "If anybody wants to test my device, I want to be paid. If people want to test it, they can buy it for $15 million."

Ugo Bardi, a professor of chemistry at the University of Florence who had watched the Rossi story from Italy, was less impressed. Bardi recognized something familiar, as he wrote to me in an e-mail.

“Typically, companies sign research or validation contracts either because they really want the university to do some work for them or because they want to capitalize – with a third party – on the prestige of being associated with the university," Bardi wrote. "In the latter case, they usually don’t pay anything to the university after they have cashed in with the third party they wanted to impress. It has happened to me: companies signing contracts with my research group, then quietly disappearing when it was time to pay.”
Within days, Rossi had succeeded in impressing a third party who had access to cash.

Sniggel
2012-05-11, 11:09
They saw problems from the moment they arrived, according to one of the witnesses.
“Rossi changed the game totally,” the witness said, “the test plan, the device, everything. There was nothing there that we had agreed on. He had a 30-liter reservoir in there, and he wouldn’t even let us see what was in the box or weigh the box.”
The Sept. 5 demonstration was inconclusive; Rossi’s device sprang a leak. They came back the next day to try again.
During the visit, Rossi was making demands for his first progress payment. The deal had been that, if Rossi could demonstrate a device producing energy with no input for two hours, Preston would pay Rossi $500,000. Preston gave him nothing.

"LENR is another [energy] avenue. It's not just about Rossi," Nelson said, "If the Rossi thing doesn't happen, then maybe something else will. Hope is good as long as it’s not false hope. False hope is one of the most destructive kinds of forces in the LENR field. The sooner it is weeded out, the better for all."

Det verkar ha varit många försök på gång men att det aldrig varit alla nödvändiga variabler med för att var helt säker på att den fungerar med den effekt som påstås.

ceejay
2012-05-11, 11:16
rossi verkar vara en idiot

Zoidy
2012-05-12, 00:12
rossi verkar vara en idiot

+1. Han är ett solklart troll. Förstår inte varför folk litade på honom från första början. Det borde inte ha blivit såhär stor uppståndelse kring det innan han visat att hans teknik faktiskt funkar

Doctor Snuggles
2012-06-15, 15:16
Inte Rossi, so seems legit?
http://www.pddnet.com/news-big-step-to-develop-nuclear-fusion-power-060812/

Zoidy
2012-06-17, 00:01
Inte Rossi, so seems legit?
http://www.pddnet.com/news-big-step-to-develop-nuclear-fusion-power-060812/

Det där är inte samma sak som det Rossi gör (påstår sig göra). Det där är konventionell fusionskraft, inte kall fusion. Och ja det är legit :) ITER är ganska välkänt och seriöst. Det kommer nog dröja väldigt lång tid innan vi får se kommersiella fusionskraftverk dock. Men det är underbar teknologi. Det är helt omöjligt att råka ut för härdsmälta, man får inga biprodukter/utsläpp förutom ren helium, och till skillnad från de flesta förnyelsebara energikällor är det dessutom storskalig energiproduktion.

Dessutom finns även bränsle för att täcka våra behov i miljontals år framåt. Bra skit. De borde satsa mer pengar på det här egentligen. När man radar upp fördelarna låter det nästan för bra för att vara sant. Det är liksom kärnkraft med alla nackdelar bortplockade...

Zoidy
2012-06-17, 00:17
http://en.wikipedia.org/wiki/ITER

Där står lite om ITER om någon är intresserad. Det här är till skillnad från Rossi ett seriöst projekt

Spinkis
2012-06-17, 07:31
Det där är inte samma sak som det Rossi gör (påstår sig göra). Det där är konventionell fusionskraft, inte kall fusion. Och ja det är legit :) ITER är ganska välkänt och seriöst. Det kommer nog dröja väldigt lång tid innan vi får se kommersiella fusionskraftverk dock. Men det är underbar teknologi. Det är helt omöjligt att råka ut för härdsmälta, man får inga biprodukter/utsläpp förutom ren helium, och till skillnad från de flesta förnyelsebara energikällor är det dessutom storskalig energiproduktion.

Dessutom finns även bränsle för att täcka våra behov i miljontals år framåt. Bra skit. De borde satsa mer pengar på det här egentligen. När man radar upp fördelarna låter det nästan för bra för att vara sant. Det är liksom kärnkraft med alla nackdelar bortplockade...

Frågan är väl om kammaren klarar av att hålla plasman någon längre tid?

Zoidy
2012-06-17, 21:02
Frågan är väl om kammaren klarar av att hålla plasman någon längre tid?

I och med den förhållandevis lilla mängden forskning (i förhållande till vad som hade behövts) som bedrivits på fusionskraft så finns det många områden som man har problem med. Bland annat att det kräver väldigt hög temperatur (det är det här som Rossi då påstår sig ha kommit runt genom att uppfinna "kall" fusion). Har man så hög temperatur som dagens fusionskraft kräver så får man lite problem med vilka material man ska använda...

Men det finns fler problem än så med fusionskraft som det ser ut nu. Verkningsgraden som den är i dagsläget är katastrof för en energikälla. Just nu är man på den nivån att fusionskraftverken klarar av att driva sig själva typ, och ingenting annat. Energin för att driva kraftverket bör ju egentligen bara vara en liten bråkdel av all energi man får ut från processen.

stevebc
2012-09-12, 17:22
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3535258.ece

Nu har vi det svart på vitt. Föga förvånande misslyckades testningen, och Andrea Rossi kan skriva in sitt 47:e scamförsök på CV:t. Stabilt.

På Ecat.com, som drivs av Hydrofusion, går det fortfarande att göra intresseanmälningar för en anläggning på en megawatt, baserad på E-cat, som kostar omkring tio miljoner kronor.Helt sjukt om han får sålt några apparater.

Chaan
2012-09-12, 17:25
Nu har vi det svart på vitt. Föga förvånande misslyckades testningen, och Andrea Rossi kan skriva in sitt 47:e scamförsök på CV:t. Stabilt.

Jaha . Det här undvek jag medvetet att kommentera när det kom, utan väntade på att dom skulle hitta haken. Termodynamiklagarna och lägg inte nycklarna på bordet är vad jag lever efter.

Zoidy
2012-09-12, 21:14
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3535258.ece

Nu har vi det svart på vitt. Föga förvånande misslyckades testningen, och Andrea Rossi kan skriva in sitt 47:e scamförsök på CV:t. Stabilt.

Helt sjukt om han får sålt några apparater.

Det är rent trams att det blev så mycket uppståndelse över det där från första början. Kunde ju en femåring ha listat ut att det inte låg någon sanning bakom det.

Gillar förresten hur de försöker spinna det till att det bara är den nya modellen som det är fel på också. Joråsåattehh...

Loke
2012-09-12, 22:21
Jag tycker inte ens illa om rossi längre. En sån här bra scam är nästan häftigare än fusion. Det vore coolt om han började hålla föreläsningar.

Doctor Snuggles
2012-09-13, 15:32
Jag tycker inte ens illa om rossi längre. En sån här bra scam är nästan häftigare än fusion. Det vore coolt om han började hålla föreläsningar.

Är det en bra scam dock? Har han tjänat några pengar?

ceejay
2012-09-13, 15:36
Är det en bra scam dock? Har han tjänat några pengar?

förhoppningsvis inte

Loke
2012-09-13, 15:54
Är det en bra scam dock? Har han tjänat några pengar?

Frågan är om man verkligen kan värdera scams i hur mycket pengar dom ger. Det är lite som helikopterrånet - är det verkligen pengaran som räknas? Jag tycker detta är coolt eftersom det skett öppet och fått mycket publicitet.

Men ja, det är ju typiskt sånt jag skulle vilja veta. Tjänar han egentligen några pengar på det? Vad är den verkliga drivkraften (för det måste ju finnas lättare sätt att lura folk på pengar... eller?)? Kommer det eventuella inflödet av pengar avta i och med att hans kredibilitet sjunker, eller har detta potential att ge honom inkomster för resten av livet?

Doctor Snuggles
2012-09-13, 16:27
Frågan är om man verkligen kan värdera scams i hur mycket pengar dom ger. Det är lite som helikopterrånet - är det verkligen pengaran som räknas? Jag tycker detta är coolt eftersom det skett öppet och fått mycket publicitet.

Men ja, det är ju typiskt sånt jag skulle vilja veta. Tjänar han egentligen några pengar på det? Vad är den verkliga drivkraften (för det måste ju finnas lättare sätt att lura folk på pengar... eller?)? Kommer det eventuella inflödet av pengar avta i och med att hans kredibilitet sjunker, eller har detta potential att ge honom inkomster för resten av livet?

Om poängen är att tjäna pengar, så kan man mäta det i hur mycket pengar man tjänar. Du kanske pratar om komplexitet när du säger "bra".
Frågan är om det verkligen var menat som en scam, eller om han verkligen trodde att han hade lyckats. Magiskt tänkande är inte bara förbehållet religiösa.

Doctor Snuggles
2012-09-20, 23:02
Apropå fusion. Såg denna ekivoka förklaring:
"It goes something like this. Make a really hot dense soup of protons (that's really just hydrogen minus the electrons).
Those protons don't want to party together because they're both positively charged, so it's like a brodeo.
To get them to hook up, they have to be going REALLY REALLY FAST so that they overcome this propulsion, like two guys who are into tranny porn getting really drunk.
When they finally get together, they have to release a tremendous amount of energy, otherwise they'd still be stuck running around chasing skirts. It's sort of like the bicurious guys finally getting over their shame and self doubt. Now, instead of chasing girls around and spending money on dates, they can play video games and spend money on beer. Free money, sorta like free energy.
This extended metaphor kinda works because, in the proton-proton chain, protons actually turn into neutrons. They're neutered of their charge. And in nuclear physics, that's about as close to a sex change as you get."

:D

ceejay
2012-09-20, 23:06
hah, reddit? ;)

Doctor Snuggles
2012-09-20, 23:29
schhh

Zoidy
2012-09-21, 16:46
http://www.tgdaily.com/general-sciences-features/66235-nuclear-fusion-nears-efficiency-break-even

Såg denna igår om någon är intresserad.

Loke
2013-10-08, 22:06
DN rapporterar att man nu har producerat mer energi än man konsumerade via fusion:

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/genombrott-mot-granslos-energikalla/

Även om detta mest är ett symboliskt genombrott så är det ändå rätt coolt. Mycket som händer och kommer hända de närmsta 20 åren på energiområdet.

Ape3
2013-10-08, 22:23
Detta lät ju mer intressant än förra hur som helst.

Centrets egna nyheter. Lite oklart om det är rätt artikel dock...
https://www.llnl.gov/news/newsreleases/2013/Aug/NR-13-08-04.html#.UlR2yFBmgSM

Loke
2013-10-09, 08:19
Här kommer dock reddit och kritiserar:

http://www.reddit.com/r/technology/comments/1nxtyb/nuclear_fusion_milestone_passed_at_us_lab/

Jag varken orkar eller kan analysera frågan, men det är ju hur som hellst så att det egentligen inte alls räcker att få positiv nettoeffekt, är vinsten typ bara 0,01% så kvarstår ändå problemet att man måste bolla med enorma mängder energi, vilket såklart har stor inneboende risk och därmed är en stor teknisk utmaning. Sen är ju många fusionsförsök intermittenta, så man betalar mycket för ett kraftverk som används en väldigt liten del av tiden, det är inte heller riktigt ok.

Zoidy
2013-10-15, 20:47
DN rapporterar att man nu har producerat mer energi än man konsumerade via fusion:

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/genombrott-mot-granslos-energikalla/

Även om detta mest är ett symboliskt genombrott så är det ändå rätt coolt. Mycket som händer och kommer hända de närmsta 20 åren på energiområdet.

Det där är inget direkt genombrott dock. Det enda som hände var att man drev fusionsreaktorn med mer energi från fusionsreaktionen än med lasrarna. Man har alltså INTE plockat ut mer energi än man gjorde av med på något sätt. Verkningsgraden är fortfarande långtifrån att faktiskt plocka ut någon energi.

Jarod
2014-01-25, 16:14
A U.S. Company Now Owns This (Probably Fake) Cold Fusion Reactor

http://gizmodo.com/a-u-s-company-bought-the-rights-to-this-dubious-cold-f-1508731448/@robertsorokanich

Dav0d
2014-01-26, 13:36
http://gizmodo.com/a-u-s-company-bought-the-rights-to-this-dubious-cold-f-1508731448/@robertsorokanich

lol, han lyckades :D hahaha

Armed Dingo
2014-01-26, 15:00
lol, han lyckades :D hahaha
Haha! Jag har lust att gå ut med en korvlåda på magen och hävda att den tillverkar korv av sig självt. Den ska ha ett hemligt utrymme med korv där det trillar ut och plumsar i på min begäran. Kommer ni och handlar?

Nitrometan
2014-01-27, 10:53
Success. Kul att han fick in lite pengar.

ducedo
2014-05-29, 22:56
Kall fusion-forskare publicerade inte negativa resultat

Mätningar på den fängelsedömde Andrea Rossis påstådda kall fusion-apparat har flera gånger gjorts på plats i Sverige. Men inget av testerna visar något som tyder på att apparaten skulle fungera. Inga resultat från de här undersökningarna har publicerats. Det trots att forskningen delvis betalats med skattepengar och utförts i svenska offentliga forskningsanläggningar.

SR (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5874610)

Forskare hjälpte misstänkt bedragare sälja mirakelmaskin

Det svenska stödet har varit en avgörande dörröppnare för Rossi, enligt Sylvie Coyaud. Hon är vetenskapsjournalist bosatt i Milano och har skrivit om misstänkta kall fusion-bedrägerier sedan 1989.

Hon säger att utan de svenska forskarnas positiva rapporter hade Andrea Rossi inte kunnat sälja sin påstådda teknik till ett amerikanskt investmentbolag.

SR (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5872983)

Sniggel
2014-05-29, 23:58
Ja man får väl erkänna att man får skämmas lite för den här uppståndelsen tidigare. Det är väl bara att gå vidare och lära sig :P

För forskarna är det desto mer pinsamt...

Loke
2014-06-03, 21:54
Kall fusion-forskare publicerade inte negativa resultat



SR (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5874610)

Forskare hjälpte misstänkt bedragare sälja mirakelmaskin



SR (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5872983)

Har lyssnat nu, och det är ju helt makalöst. Det bara måste vara som de säger i slutet av dokumentärserien, något slags behov av upprättelse för fysiker som tidigare trott och hoppats på kall fusion.

Ja man får väl erkänna att man får skämmas lite för den här uppståndelsen tidigare. Det är väl bara att gå vidare och lära sig :P

För forskarna är det desto mer pinsamt...

Dessvärre verkar de ju inte skämmas alls.

ducedo
2014-10-10, 09:06
Cold fusion reactor verified by third-party researchers, seems to have 1 million times the energy density of gasoline

Andrea Rossi’s E-Cat — the device that purports to use cold fusion to generate massive amounts of cheap, green energy – has been verified by third-party researchers, according to a new 54-page report.

The researchers observed a small E-Cat over 32 days, where it produced net energy of 1.5 megawatt-hours, or “far more than can be obtained from any known chemical sources in the small reactor volume.” The researchers were also allowed to analyze the fuel before and after the 32-day run, noting that the isotopes in the spent fuel could only have been obtained by “nuclear reactions” — a conclusion that boggles the researchers: “… It is of course very hard to comprehend how these fusion processes can take place in the fuel compound at low energies.”

ExtremeTech (http://www.extremetech.com/extreme/191754-cold-fusion-reactor-verified-by-third-party-researchers-seems-to-have-1-million-times-the-energy-density-of-gasoline) | Rapport i PDF (http://www.sifferkoll.se/sifferkoll/wp-content/uploads/2014/10/LuganoReportSubmit.pdf)

Är väl samma team som förra gången misslyckades men bestämde sig för att inte publicera resultaten? Verkar dock som att man trots det snällt leker med en magisk låda:

Although we have good knowledge of the composition of the fuel we presently lack detailed information on the internal components of the reactor, and of the methods by which the reaction is primed. Since we are presently not in possession of this information, we think that any attempt to explain the E-Cat heating process would be too much hampered by the lack of this information, and thus we refrain from such discussions

För att inte tala om detta:

The dummy reactor was switched on at 12:20 PM of 24 February 2014 by Andrea Rossi who gradually brought it to the power level requested by us. Rossi later intervened to switch off the dummy, and in the following subsequent operations on the E-Cat: charge insertion, reactor startup, reactor shutdown and powder charge extraction. Throughout the test, no further intervention or interference on his part occurred; moreover, all phases of the test were monitored directly by the collaboration.

Loke
2014-10-10, 10:08
Mm, samma gäng. Kan inte hålla mig ifrån att läsa, och det som slår mig är:

Effekten är i den senare delen av testet nästintill konstant. Men i analysen av "bränslet" så står det att Ni 58 börjar på en halt av 67% och går till 0,8% i "askan". Liknande för Li. Om det är dessa ämnen som står för energin så fascineras jag en smula av att man kan få konstant uteffekt trots att bränslet förändras, det stämmer inte bra med min förståelse av den här typen av reaktioner.

Sen är det också intressant att effekten på 2300 W fortfarande väldigt bra stämmer överens med vad man får ut av ett vanligt eluttag. Inte direkt hård kritik om det var seriös forskning vi snackade om, men eftersom det är Rossi så tycker jag det är relevant :)