handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp, åka in till akuten eller inte?


Reticulum
2011-01-25, 22:40
Är en 17-åring på 190cm och ca 102 kg. Har idag haft slem i halsen och hostat en del, dock inte känt av någon feber, illamående eller ont i halsen. Bestämde mig för att träna ändå (behöver ingen uppläxning på att jag inte borde gjort detta). Har efter träningen känt av ont i bröstkorg, främst på vänster sida och detta har kommit och gått i perioder nu senaste två-tre timmarna.

Kan tillägga att jag använt No-xplode i 1½ månad och nyligen bytt till Rage nitro. Hade nyligen ett ohälsosamt uppehåll från träningen vilket resulterade i en viktuppgång på ca 10 kg på ungefär 10 månader och började träna för ungefär två månader sen. Måste erkänna att jag inte varit särskilt smart med träningen utan kört på många tunga sets i SL-stil och jag vet att detta har varit tungare än vad jag borde ha gjort efter ett såpass långt uppehåll.

Så vad tycker ni erfarna, bör jag åka in och titta upp det på akuten eller är det inget att oroa sig för? Passet idag var tungt och körde en del set på 80% av 1RM och även högre.

edit; mätte nyligen upp en vilopuls på 100 dessutom

sandstorm
2011-01-25, 22:44
Lyft luren och ring sjukvårdsupplysningen så får du nog ett bra svar

hejhopp79
2011-01-25, 22:50
Sådant kan också vara stress/ångest-relaterat. Tryck över bröstet, "tungt" att andas? Hur länge sen tog du Rage och vilken dosering?

Ont i bröstet och i hjärttrakten är något som de flesta med en ångestkänningar tolkar som livshotande symptom eller hjärtsjukdom. Hursomhelst kan det såklart vara vad som helst, eller ingenting.

Mitt förslag är att ge det någon timme till och om det släpper, låta bli Rage några träningspass för att se om det blir någon skillnad. Den produkten innehåller en del ämnen som koffein som är uppstressande för kroppen.

Nu rekommenderar jag dig ingenting utan säger bara vad jag själv skulle gjort. Sannolikheten är rätt hög att de inte hittar något fel på akuten och om du nämner Rage, säger de ungefär det jag precis sade. Rage är trots allt en PWO med syfte att stimma upp dig.

Viktigast av allt dock, blir det värre och du känner att något känns fel, åk in.

Reticulum
2011-01-25, 23:19
Tack, ger det någon timme för att se hur det känns.

hejhopp79
2011-01-25, 23:25
Tack, ger det någon timme för att se hur det känns.

Rapportera gärna tillbaka om du har lust och ork :)

Jontez
2011-01-25, 23:31
Det där trycket fick jag i början när jag tog Tage. Kunde ha svårt att andas i flera timmar efter.. men det kanske inte är samma problem som du har

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

hejhopp79
2011-01-25, 23:38
Det där trycket fick jag i början när jag tog Tage. Kunde ha svårt att andas i flera timmar efter.. men det kanske inte är samma problem som du har

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Inte så konstigt eftersom du både har fenylalanin, tyrosin och koffein som tillsammans kan kicka igång fight/flight-reflexen rätt bra, eller på ren svenska positiv stress/ångest beroende på hur sensationerna tolkas i en given situation. Tänk dopamin och stresshormoner.

Misstänker att det är här problemet ligger faktiskt då jag vet många som av koffein fått "svårt" att andas, tryck över bröstet och till och med samma symptom som vid en hjärtattack, vilket oftast är en panikattack. Det klingar av efter några timmar. Ofta också yrsel etc. Finns väl en anledning till att en del vill ha PWO's som inte stimmar upp dem så mycket.

Reticulum
2011-01-26, 08:18
Gick och lade mig igår och vaknade upp nyligen efter ganska kass sömn, men bortsett från det så mår jag bra. Tackar för er hjälp kolo!

Angel
2011-01-26, 09:23
Alltså akutmottagning, Vad f-n. Har ni inga vårdcentralen/jourcentraler i resten av Sverige eller? Vadan denna hets att åka till akutmottagningen hela tiden? Hade du ringde mig så hade jag gett dig en akuttid till läkare samt tatt ett EKG innan för att utesluta hjärtat. Men nu verkar du ju må bra igen.