handdator

Visa fullständig version : Behöver evidens mot frukosten som viktigaste mål.


daks
2011-01-25, 21:26
Som rubriken. Fick månadsbrev från förskola där det stod "Frukosten är som ni vet dagens viktigaste mål..."

Jag håller inte med, möjligen att frukosten kan vara viktig för många. Själv skulle frukost lätt vara första målet att stryka.

Nån med en hänvisning till nått

man kan hänvisa till?

Eddie Vedder
2011-01-25, 21:27
Det är bara att du beskriver bristerna i observationsstudier. Läs in dig på det så inser du varför de studierna inte håller för att frukost skulle vara viktigt.

s.m.f
2011-01-25, 21:40
Även om det är felaktigt, finns det något att "vinna" på att öht bemöta det påståendet?
Det är ett månadsbrev från en förskola, det handlar alltså om barn 1-5(6) år.

biffen669
2011-01-25, 21:45
Som pappa fick man något utskick i början att frukosten ökar barnes koncentrationsförmåga, inlärningsförmåga etc. Men jag kan varken styrka eller bestrida det dock....

Paperbasket
2011-01-25, 21:51
Oavsett vad studier visar så måste jag säga att efter egna erfarenheter i skolan så har frukost gjort eleverna mer koncentrerade och lugna under förmiddagen.

Om det är stunden man sitter ner och tar det lugnt innan undervisningen eller om det är glädjen över att ha ätit något gott eller annat som gör det, ja det vet jag inte. Men det funkar i vilket fall =).

King Grub
2011-01-25, 21:53
Att frukostätande i sig inte är viktigt för vuxna för att undvika övervikt betyder inte att det inte är viktigt för (för)skolbarn att behålla koncentration och energinivå under skoldagen.

s.m.f
2011-01-25, 21:53
Oavsett vad studier visar så måste jag säga att efter egna erfarenheter i skolan så har frukost gjort eleverna mer koncentrerade och lugna under förmiddagen.

Om det är stunden man sitter ner och tar det lugnt innan undervisningen eller om det är glädjen över att ha ätit något gott eller annat som gör det, ja det vet jag inte. Men det funkar i vilket fall =).

Jag kan bara hålla med likväl som jag fortfarande inte kan se anledningen att ens gå in i en disskussion om frukostens vara eller inte för barn på en förskola....

Eddie Vedder
2011-01-25, 21:59
Även om det är felaktigt, finns det något att "vinna" på att öht bemöta det påståendet?
Det är ett månadsbrev från en förskola, det handlar alltså om barn 1-5(6) år.

Återigen läste jag för dåligt. Naturligtvis bör man försöka ge ett barn på förskolan en bra frukost när den har en hel dag av lek framför sig.

Inge Enveten
2011-01-25, 22:04
Skolbarn och vuxna studerande skiljer sig otvivelaktligen men missminner jag mig om jag påstår att det finns en studie vars resultat pekade på att koncentrationsförmåga och provresultat varken var sämre eller bättre oavsett om förtäring skett förgående?

Eddie Vedder
2011-01-25, 22:05
Skolbarn och vuxna studerande skiljer sig otvivelaktligen men missminner jag mig om jag påstår att det finns en studie vars resultat pekade på att koncentrationsförmåga och provresultat varken var sämre eller bättre oavsett om förtäring skett förgående?

Den får du gärna hänvisa till. Jag har bara läst att frukostätande har haft positiv effekt på barn i skolan.

King Grub
2011-01-25, 22:08
http://www.food.gov.uk/multimedia/pdfs/systemreview.pdf

Där kom man fram till att det inte finns bevis för en koppling mellan frukostätande och skolprestation. Jag skulle dock inte likställa det med att det är det inte spelar någon roll för om förskolebarn får mat eller inte ända fram till lunch. Fråga förskoleläraren som får tas med ett par dussin griniga och hungriga ungar.

daks
2011-01-25, 22:17
Även om det är felaktigt, finns det något att "vinna" på att öht bemöta det påståendet?
Det är ett månadsbrev från en förskola, det handlar alltså om barn 1-5(6) år.

Tja, det finns olika sätt att se på saker. Säger en utomstående auktoritet, som man ändå får betrakta en förskoleanställd som, något så tenderar det att sätta sig som en sanning som man sedan måste arbeta bort.

Jag bryr mig inte om någon tycker att frukost är ett viktigt mål eller inte, det är upp till var och en. Jag gillar inte när folk gör fakta av egna synpunkter.

Föreställer mig av din formulering att döma att du inte lever med egna barn och då kanske det är lättare att avfärda så som du gör.

daks
2011-01-25, 22:20
Återigen läste jag för dåligt. Naturligtvis bör man försöka ge ett barn på förskolan en bra frukost när den har en hel dag av lek framför sig.

Absolut, men det handlade inte om frukostens vara eller inte vara.

johan_jazz
2011-01-25, 22:25
http://www.food.gov.uk/multimedia/pdfs/systemreview.pdf

Där kom man fram till att det inte finns bevis för en koppling mellan frukostätande och skolprestation. Jag skulle dock inte likställa det med att det är det inte spelar någon roll för om förskolebarn får mat eller inte ända fram till lunch. Fråga förskoleläraren som får tas med ett par dussin griniga och hungriga ungar.

+1:thumbup:

daks
2011-01-25, 22:25
Alltså frågan gällde bara huruvida frukosten var dagens viktigaste mål. Inte om man ska äta frukost eller om man ska slå sina barn.

Jag menar helt utan stöd någonstans att dagen tre stora mål är lika viktiga. Sen kan man naturligtvis dra det ett steg till och fråga sig vilka faktorer som är viktiga. Socialt till exempel är middagen i vår familj viktigast.

skaparn
2011-01-25, 22:26
Okej, du har nog rätt i att detta påstående i ett utskick gällande förskolebarn inte var evidensbaserat och testat kliniskt. Men välj din strider. Det kan vara dumt att stämpla dig själv som rabiat för en sådan här rätt obetydlig sak. Det kommer antagligen att prägla bilden av dig när det diskuteras viktigare frågor.



Föreställer mig av din formulering att döma att du inte lever med egna barn och då kanske det är lättare att avfärda så som du gör.

Jag skulle nästan vilja påstå motsatsen. De som lever med barn brukar vara de som först tummar en smula på principer sprungna ur teori om hur barn ska Fostras, Matas eller Tröstas.

s.m.f
2011-01-25, 22:28
Föreställer mig av din formulering att döma att du inte lever med egna barn och då kanske det är lättare att avfärda så som du gör.

3 egna barn och just därför jag reagerar som jag gör

blinkenlights
2011-01-25, 22:35
Tja, det finns olika sätt att se på saker. Säger en utomstående auktoritet, som man ändå får betrakta en förskoleanställd som, något så tenderar det att sätta sig som en sanning som man sedan måste arbeta bort.

Jag bryr mig inte om någon tycker att frukost är ett viktigt mål eller inte, det är upp till var och en. Jag gillar inte när folk gör fakta av egna synpunkter.

Föreställer mig av din formulering att döma att du inte lever med egna barn och då kanske det är lättare att avfärda så som du gör.

Jag har flera ungar hemma och jag äter inte frukost själv, men jag låter inte barnen gå till skola/dagis utan att ha ätit frukost. Helt uppenbart fungerar det ganska bra att äta frukost (barn har gjort det i rätt många decennium). Även om jag är villig att laborera med mina egna vanor som vuxen så vill jag inte ändra på något för barnen. De behöver äta så de kan växa och tänka, jag växer ju inte längre och tänka det har jag inte gjort på många år.

daks
2011-01-25, 22:40
Okej, du har nog rätt i att detta påstående i ett utskick gällande förskolebarn inte var evidensbaserat och testat kliniskt. Men välj din strider. Det kan vara dumt att stämpla dig själv som rabiat för en sådan här rätt obetydlig sak. Det kommer antagligen att prägla bilden av dig när det diskuteras viktigare
möjligen har du tyvärr en poäng där, om vi vänder på det och ponerar att det var mitt utskick, jag tycker att frukost är dagens minst viktiga mål tror du att det hade passerat som obetydligt. Visst finns det (de flesta) viktigare frågor att ta strid för, men det är i det lilla som förändringen sker. Därför tycker jag att man gott kan nämna det.
3 egna barn och just därför jag reagerar som jag gör
Ok, det är upp till var och en att reagera som den vill. Har du ett svar på min fråga uppskattar jag det, annars tackar jag för din synpunkt.

Eddie Vedder
2011-01-26, 07:57
Alltså frågan gällde bara huruvida frukosten var dagens viktigaste mål. Inte om man ska äta frukost eller om man ska slå sina barn.

Jag menar helt utan stöd någonstans att dagen tre stora mål är lika viktiga. Sen kan man naturligtvis dra det ett steg till och fråga sig vilka faktorer som är viktiga. Socialt till exempel är middagen i vår familj viktigast.

Okej, vill du bara veta evidensen så rekommenderar jag fortfarande rådet i mitt första inlägg. Jag har skrivit om observationsstudier och deras evidensgrad i två texter:

http://traningslara.se/kostforskning-3-forsta-delen-om-epidemiologi/

http://traningslara.se/4-epidemiologi/

De som är "hälsomedvetna" äter frukost helt enkelt. Därför att de fått höra felaktigheter som att frukosten är bevisat värdefull. Samma sak med regelbundna mellanmål som saknar allt stöd och bara är råd baserat på en fika- och fruktstundskultur i princip.

Spridis
2011-01-26, 08:08
Om jag ser på egna barn så har jag svårt att tro att dom skulle få i sej tillräckligt med näring om man lämnade bort frukosten. Dom har helt enkelt inte ork att sitta vid bordet och få i sej tillräckligt med föda om man tar bort ett mål. På helgerna blir det ibland så att dom inte äter före mitt på dagen och då märker man att hela dagen går rent ut sagt åt helvete. Dom blir griniga och trötta. Om det beror på rubbad rutin eller energibrist vet jag inte. Så frukost för barnen kommer att bestå i vårt hushåll.

King Grub
2011-01-26, 09:13
Alltså frågan gällde bara huruvida frukosten var dagens viktigaste mål.

I sammanhanget skulle jag säga att det inte är fel. Det finns säkert barn som klarar sig bra på en mindre eller ingen frukost, och för vilka ett senare mål kanske kan sägas vara "viktigare", men att kalla ett mål som grundar för ett barns dag fylld av lek och lärande för viktigast är inte fel.

Ola Wallengren
2011-01-26, 16:13
Jag håller också med om att det är fel att ranka dagens huvudmål som viktigast respektive mindre viktiga.
Oavsett hur viktig man tycker att frukosten är för barn så kan man nog säga att den spelar roll i alla fall.

Nutr Res Rev. 2009 Dec;22(2):220-43.

A systematic review of the effect of breakfast on the cognitive performance of children and adolescents.
Hoyland A, Dye L, Lawton CL.

Human Appetite Research Unit, Institute of Psychological Sciences, University of Leeds, Leeds LS2 9JT, UK.

Abstract
Breakfast is recommended as part of a healthy diet because it is associated with healthier macro- and micronutrient intakes, BMI and lifestyle. Breakfast is also widely promoted to improve cognitive function and academic performance, leading to the provision of breakfast initiatives by public health bodies. Despite this positive and intuitive perception of cognitive benefits, there has been no systematic review of the evidence. Systematic review methodology was employed to evaluate the effects of breakfast on cognitive performance in well-nourished children and nutritionally at-risk or stunted children. Acute experimental studies, school feeding programmes and studies of habitual breakfast intake are reviewed. Comparisons of breakfast v. no breakfast and breakfasts differing in energy and macronutrient composition are discussed. Included are forty-five studies described in forty-one papers published between 1950 and 2008. The evidence indicates that breakfast consumption is more beneficial than skipping breakfast, but this effect is more apparent in children whose nutritional status is compromised. There is a lack of research comparing breakfast type, precluding recommendations for the size and composition of an optimal breakfast for children's cognitive function. Few studies examined adolescents. Studies of school breakfast programmes suggest that such interventions can have positive effects on academic performance, but this may be in part explained by the increased school attendance that programmes encourage. The present systematic review considers methodological issues in this field and makes recommendations for future research design and policy priorities.

PMID: 19930787 [PubMed - indexed for MEDLINE]



Crit Rev Food Sci Nutr. 2010 Feb;50(2):113-9.

Systematic review demonstrating that breakfast consumption influences body weight outcomes in children and adolescents in Europe.
Szajewska H, Ruszczynski M.

Department of Pediatrics, The Medical University of Warsaw, Poland. hania@ipgate.pl

Abstract
Skipping breakfast is common among children and adolescents. However, there is uncertainty regarding whether breakfast consumption contributes to or protects against overweight or obesity. We aimed to review the evidence on the effects of breakfast consumption on body weight outcomes in children and adolescents in Europe. The Cochrane Library, MEDLINE, and EMBASE were searched in January 2009. We identified 16 studies. All were cross-sectional or cohort trials involving more than 59,000 children/adolescents from Europe. Thirteen studies (n = 57,481) consistently showed that breakfast has a protective effect against becoming overweight or obese. One trial (n = 886) showed that this effect was significant only for boys. The effect of eating breakfast on the body mass index (BMI) was analyzed in 4 studies (n = 2897). All of these studies showed an increase in BMI in breakfast skippers. In one study (n = 1245), this effect was significant only for boys. The results of this analysis suggest that eating breakfast is associated with a reduced risk of becoming overweight or obese and a reduction in the BMI in children and adolescents in Europe. However, almost all of the data in this review were gathered from observational studies, thus, causality should not be assumed based on these findings.

PMID: 20112153 [PubMed - indexed for MEDLINE]

daks
2011-01-26, 18:15
Okej, vill du bara veta evidensen så rekommenderar jag fortfarande rådet i mitt första inlägg. Jag har skrivit om observationsstudier och deras evidensgrad i två texter:

http://traningslara.se/kostforskning-3-forsta-delen-om-epidemiologi/

http://traningslara.se/4-epidemiologi/

De som är "hälsomedvetna" äter frukost helt enkelt. Därför att de fått höra felaktigheter som att frukosten är bevisat värdefull. Samma sak med regelbundna mellanmål som saknar allt stöd och bara är råd baserat på en fika- och fruktstundskultur i princip.
Tackar för länkar! Kul att någon mer än jag är tveksam till mellanmål. Desto färre mellanmål mina barn äter desto bättre "riktiga" mål äter de med glad aptit och helt utan knot (inte för att de är utsvultna, då äter ingen jag känner bra). Minsta banan efter 15 sänker matviljan markant flera timmar och jag kan inte påstå att jag märkt att de blivit nöjdare när de väl nån gång fått.

Mat för barn (och vissa vuxna)är faktiskt i mitt tycke nästan lika delar kärlek och disciplin. Som matglad och före detta kock har jag ofta hamnat i diskussioner och har aldrig stött på annat än patrull gällande min mellanmålstes. Men som med det mesta så är du nöjd med ditt sätt så ids man sällan längre argumentera för sin tes. Nån gång uppenbarligen...

Jag håller också med om att det är fel att ranka dagens huvudmål som viktigast respektive mindre viktiga.
Oavsett hur viktig man tycker att frukosten är för barn så kan man nog säga att den spelar roll i alla fall.
Tack för inklipp!