handdator

Visa fullständig version : Blötläggning mot fytinsyra


johantoan
2011-01-25, 14:47
Blötläggning (ex när man gör surdeg) ska ju hjälpa till att minska innehållet av fytinsyra i spannmål och baljväxter.

Då kan jag inte låta bli att undra om det är så lätt att man bara kan lägga ex mathavre, råris eller vanliga gröna bönor i ljummet vatten över natten, koka dem dagen efter och så vips så har man minskat på fytinsyran.

(Nu har jag ju inte testat själv, så jag vet ju inte om bönor och dylikt som köps fryst och inte torkat kan blötläggas flera timmar - det kanske blir nån slemmig sörja av det.)

Någon som vet om det kan vara så enkelt?

proteinsynthesis
2011-01-25, 14:57
Ja? Du lakar ju ur vattenlösliga ämnen på det viset.

Erkserks
2011-01-25, 15:09
Varför vill du minska ditt intag av fytinsyra?

Har du/riskerar du brist på zink, kalcium, järn?

johantoan
2011-01-25, 15:50
Mitt mineralintag har jag ingen koll på, men mineralbrist behöver ju inte visa sig förrän om många år, i form av sjukdomar.

Jag har egentligen inga problem med min kosthållning, jag bara letar efter de bästa alternativen.

Erkserks
2011-01-25, 15:56
Mitt mineralintag har jag ingen koll på, men mineralbrist behöver ju inte visa sig förrän om många år, i form av sjukdomar.

Jag har egentligen inga problem med min kosthållning, jag bara letar efter de bästa alternativen.

Bästa på vilket sett? Vad är det du tänker att fytinsyra ska göra med dig som du oroar dig för?

Erkserks
2011-01-25, 15:59
Phytic acid may be considered a phytonutrient, providing an antioxidant effect.[1][18] Phytic acid's mineral binding properties may also prevent colon cancer by reducing oxidative stress in the lumen of the intestinal tract.[19] Researchers now believe that phytic acid, found in the fiber of legumes and grains, is the major ingredient responsible for preventing colon cancer and other cancers.[1][20]

In vitro studies using a cell culture model have suggested that phytic acid may have a neuroprotective effect by chelating iron.[21] Similar types of cell-culture studies have found that phytic acid significantly decreased apoptotic cell death induced by 1-methyl-4-phenylpyridinium. It is also known that, at least in rodents, phytic acid crosses the blood-brain barrier,[22] and so, there is a strong possibility that neuroprotection occurs in vivo as well.

Phytic acid's chelating effect may serve to prevent, inhibit, or even cure some cancers by depriving those cells of the minerals (especially iron) they need to reproduce.[1] The deprivation of essential minerals like iron would, much like other broad treatments for cancers, also have negative effects on non-cancerous cells. It is unknown whether this would affect other cells in the body that require iron (such as red blood cells) or whether the deprivation of minerals is more localized to the internal colon region.[citation needed]

Phytic acid is one of few chelating therapies used for uranium removal.[23]

Ironically it has also been shown that phytic acid is a required cofactor for YopJ, a toxin from Yersinia pestis.[24] It is also a required cofactor for the related toxin AvrA from Salmonella typhimurium.[24]

http://en.wikipedia.org/wiki/Phytic_acid

johantoan
2011-01-25, 16:24
Det enda jag har läst om fytinsyra är att det hämmar upptaget av mineralämnen och jag var helt enkelt ute efter nåt enkelt sätt att motverka det, i till exempel mathavre.

Fytinsyra- så balanserar du dess effekter

Fytinsyra binder järn, magnesium, zink och andra mineraler vilket försämrar upptaget av dessa mineraler i tunntarmen. Som tur är finns det sätt att motverka fytinsyrans hämmande effekter.

Fytinsyra finns naturligt i fullkornsprodukter som bröd, musli, råris, baljväxter samt i nötter och fröer.

Fytinsyrans hämmande inverkan på vissa mineraler kan kompenseras genom att man vid samma måltid äter livsmedel som stimulerar upptaget av järn. Kött, fisk och c-vitamin från frukt och bär underlättar upptaget av järn och andra mineraler.

Bröd och fytinsyra
Fytinsyran finns i skaldelarna på spannmålskärnan. Mängden fytinsyra är därför högre i ett fulkornsbröd. För att förbättra näringsupptaget av järn och andra mineraler från fullkornsbröd, kan du antingen lägga på en bit skinka och färsk frukt, eller äta brödet som en del av en måltid där det ingår kött, fisk, juice eller färsk frukt.

Surdeg och fytinsyra
Vid surdegsjäsning av bröd bryts mycket av fytinsyran ner, vilket förbättrar upptaget av mineraler av järn, magnesium och zink från brödet. Jäst och mjöl innehåller ett enzym som bryter ner fytinsyra. Bröd som jäst under lång tid kommer därför att innehålla mindre mängd fytinsyra.

http://www.brodinstitutet.se/index.asp?page=2&aktuellt_id=63

Eddie Vedder
2011-01-25, 16:43
Jag tror inte blötläggning tar bort fytater tyvärr. Jag önskar att det gjorde det dock. Blötläggningen kan minska ner halterna av andra antinutrienter som lektiner och trypsininhibitorer men inte fytinsyra vad jag vet. Inte heller goitrogena ämnen kan kokas eller blötläggas bort vad jag vet.

Sverker
2011-01-25, 19:38
Eddie !

Funkar inte fytaserna ? Jag har alltid trott att blötläggning aktiverar fytaser som bryter ned fytinsyra till inositol och fosfat.


Nu vet jag inte vad mathavre är. Men jag misstänker att havren redan är värmebehandlad och alla fytaser denaturerade.

Eddie Vedder
2011-01-25, 20:14
Nu vet jag inte vad mathavre är. Men jag misstänker att havren redan är värmebehandlad och alla fytaser denaturerade.

Mathavre är havrekorn helt enkelt. Men utan det yttre lemma och palea. Fytaser bryter ner fytat ja men aktiveras de av blötläggning?

EDIT: Det gör det visst:

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T6R-4RY6WXM-1&_user=651519&_coverDate=10%2F15%2F2008&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=search&_origin=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_searchStrId=1619570003&_rerunOrigin=scholar.google&_acct=C000035158&_version=1&_urlVersion=0&_userid=651519&md5=4265278bc36ad0c30a17005832129a5c&searchtype=a

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T42-47CBBVK-5&_user=651519&_coverDate=01%2F31%2F2003&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=search&_origin=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_searchStrId=1619571905&_rerunOrigin=scholar.google&_acct=C000035158&_version=1&_urlVersion=0&_userid=651519&md5=c2ce28be8f62d90fec7b0787a667929c&searchtype=a

johantoan
2011-02-14, 19:04
Summa summarum, det kan alltså helt klart vara värt att testa blötläggning före tillagning?

Eddie, jag får dock inte dina länkar att fungera.

hejhopp79
2011-02-14, 19:34
När vi ändå är på ämnet: Jag brukar äta 100 g havregryn i vatten till frukost. Good or not?

kettlebellGuden
2011-02-14, 21:48
När vi ändå är på ämnet: Jag brukar äta 100 g havregryn i vatten till frukost. Good or not?

Har du räknat på det? Enda sättet att veta om det är dåligt.. unless du är allergisk.

Havregryn är bra mat. Gott som fasiken med.

Eddie Vedder
2011-02-15, 07:39
När vi ändå är på ämnet: Jag brukar äta 100 g havregryn i vatten till frukost. Good or not?

Det känner du. Jag äter också 100 gram om dagen i princip, en kraftig sänkning kan man lugnt säga. Men jag ser fortfarande havregrynskonsumtionen som en ovana just för mig.