handdator

Visa fullständig version : Fruktsoppa -> malto - mycket bra byte väl?


Seb74
2011-01-25, 11:12
Såhär ser min bulkfrukost ut nu, dvs över 50g rent socker.
Sedan fortsätter den typiska bulkdagen med minst två stora glas saft, nån chokladboll och nån kaka, plus socker "gömt" i vanliga maten.

http://img832.imageshack.us/img832/2623/frukostbulk.gif

Då malto iallafall är aningen billigare än fruktsoppan, och väl helt fri från farligt socker, så borde det vara ett väldigt bra byte att slänga in 50g malto i vatten där istället för fruktsoppan?

C-vitamin lär jag få i mig i överflöd ändå, och fruktsoppan kan väl inte bjuda på alltför mycket andra godsaker som gör det värt allt socker?

Då jag lyckats med konststycket att få mer bål-fett under senaste året, trots träning, vid samma kroppsvikt, så måste jag ändra kosten, då jag tror det framförallt kan va att jag äter för mycket fett. Så tänkte dra ner på det och öka kolisar istället, men att öka socker ännu mer kan ju va dumt, det ska väl också kunna ge problem i form av fettinlagring, eller iallafall andra hälsoproblem, så malto kanske är en lösning till några "ofarliga" neutrala ~500kcal/dag, om man inte är rädd att dö av det enorma vitaminbortfallet, men det är jag inte.

Someone? :)

EDIT: Och ja, jag kämpar nästan med att få i mig alla kcal även vid deff och -1000kcal/dag, så att byta allt fett/socker mot kyckling och havregryn är inget alternativ....jag önskar att det vore det.

King Grub
2011-01-25, 11:13
Å andra sidan ökar du den glykemiska belastningen och insulinfrisättningen kraftigt.

Seb74
2011-01-25, 11:15
Å andra sidan ökar du den glykemiska belastningen och insulinfrisättningen kraftigt.

Trots 62E% fett och "massa" protein???

Seb74
2011-01-25, 11:44
Ofta är det ju betydligt mer än 50g malto i en vanlig gainer, och såna dricks ju i tid och otid av många, och marknadsförs ofta som att det är ok som mellanmål.
Och då är det ju ofta mer eller mindre utan fett till som saktar ner.
Så förstår inte hur 50g malto skulle va "skadligt" i min "jättefrukost" som dryper av fett?
Men om det verkligen är det så kör jag väl vidare med rena sockret istället, eller vad det nu är för kolisar i fruktsoppan, men antar dom är allt annat än nyttiga dom heller...

vicarious
2011-01-25, 11:45
Ofta är det ju betydligt mer än 50g malto i en vanlig gainer, och såna dricks ju i tid och otid av många, och marknadsförs ofta som att det är ok som mellanmål.
Och då är det ju ofta mer eller mindre utan fett till som saktar ner.
Så förstår inte hur 50g malto skulle va "skadligt" i min "jättefrukost" som dryper av fett?
Men om det verkligen är det så kör jag väl vidare med rena sockret istället, eller vad det nu är för kolisar i fruktsoppan, men antar dom är allt annat än nyttiga dom heller...

Va, nä. Gainomax t ex innehåller 40g KH.

Skillnad på efter träning och till frukost.

Apos78
2011-01-25, 13:06
Då malto iallafall är aningen billigare än fruktsoppan, och väl helt fri från farligt socker, så borde det vara ett väldigt bra byte att slänga in 50g malto i vatten där istället för fruktsoppan?



Men...vad är det du menar är det livsfarliga med sockret? Det man främst pekar på är just blodsocker och insulinfrisättning och där kommer du inte undan med att byta soppan mot maltodextrin.

Seb74
2011-01-25, 13:17
Va, nä. Gainomax t ex innehåller 40g KH.

Typ valfri påse/burk gainer, bara att läsa portionsstorlekarna.

Men...vad är det du menar är det livsfarliga med sockret? Det man främst pekar på är just blodsocker och insulinfrisättning och där kommer du inte undan med att byta soppan mot maltodextrin.

Ja, kanske att fruktos sägs vara skadligt, men inte malto, och kanske inte druvsocker heller (dextro/glukos) om jag fattat rätt?
Men det kanske bara var nåt jag missuppfattat, att större mängder socker var dag är något man bör undvika.
Jag får lätt i mig 130g socker, lätt uppräknat, under bulk, och säkerligen mer gömt i mat...precis varje dag.

Skulle förövrigt 50g extra malto som matutfyllnad passa mycket bättre till lunchen som jag intar på kvällen, efter att ha varit utan käk sen morgonen? Lite på fastande mage alltså. Blir det lite samma effekt som efter ett pass, eller blir det bara värre, värre blodsockertopp osv?
Om någon har koll på det.

Fredrik_S
2011-01-25, 14:08
Typ valfri påse/burk gainer, bara att läsa portionsstorlekarna.

Du vet att det är tillåtet att skriva i princip vad som helst på sin produkt va? Det är ungefär som att skriva "man ska använda detta balsam i rikliga mängder morgon och kväll för att få bra lyster i håret" på en balsamflaska man tillverkar.

Självklart skriver dom saker som får produkten att ta slut så fort som möjligt. DET HAR INGENTING MED VETENSKAP att göra...
Förövrig lär en gainer eller rent maltodextrein vara ett av de absolut sämsta tänkbara mellanmålen man kan föreställa sig på denna jord.

Seb74
2011-01-25, 14:23
Förövrig lär en gainer eller rent maltodextrein vara ett av de absolut sämsta tänkbara mellanmålen man kan föreställa sig på denna jord.
Ja jag skulle ju inte ta maltot som hälsokost, utan som ett förhoppningsvis bättre alternativ än socker...
Andra alternativ finns helt enkelt inte, då jag när jag är spymätt och spenderat timmar med att äta mat ändå saknar 400-500kcal, och allt som är lätt att få i sig är mer eller mindre extremt onyttigt.
Maltot kanske inte tänkte jag, men tydligen är det skitfarligt med bara för det rusar insulinet (trots att det tas i samband med att jag vältrar mig i fett villket jag har svårt förstå men ok)....att vassle och annat verkar göra samma sak spelar tydligen ingen roll för det är ju harmlöst att dricka som mellanmål.

Skitkalorier, att människan inte dött ut med det jävla kaloribehov vi har är ju ett under :(

Eddie Vedder
2011-01-25, 17:26
Trots 62E% fett och "massa" protein???

Du kan inte minska insulinpåslag genom att addera fett och protein. Tvärtom så blir det ju mer om du äter protein.

WHITEFOLKS
2011-01-25, 17:35
Ja jag skulle ju inte ta maltot som hälsokost, utan som ett förhoppningsvis bättre alternativ än socker...
Andra alternativ finns helt enkelt inte, då jag när jag är spymätt och spenderat timmar med att äta mat ändå saknar 400-500kcal, och allt som är lätt att få i sig är mer eller mindre extremt onyttigt.
Maltot kanske inte tänkte jag, men tydligen är det skitfarligt med bara för det rusar insulinet (trots att det tas i samband med att jag vältrar mig i fett villket jag har svårt förstå men ok)....att vassle och annat verkar göra samma sak spelar tydligen ingen roll för det är ju harmlöst att dricka som mellanmål.

Skitkalorier, att människan inte dött ut med det jävla kaloribehov vi har är ju ett under :(

Vad äter du under en dag och vad har du för kaloribehov?

Du verkar alltid ha så konstiga problem med din mat.

Seb74
2011-01-25, 17:43
Du kan inte minska insulinpåslag genom att addera fett och protein. Tvärtom så blir det ju mer om du äter protein.

Det är inte uppfattningen jag fått, men den är väl felaktig.
En kompis med diabetes berättade tex att hans läkare/dietist/whatever hade sagt att mindre mängder socker var ok tillsammans med övrig mat som då saktar ner upptaget.
Tror mig ha läst liknande på förpackningar för malto/dextro osv, att upptaget blir snabbare om man tar det för sig.

Seb74
2011-01-25, 17:51
Vad äter du under en dag och vad har du för kaloribehov?

Du verkar alltid ha så konstiga problem med din mat.

Det här är en väääldigt typisk bulkdag på ca 3100kcal.
Det är absolut minimum på kcal. Träningsdag, samt vilodagen efter, äter jag 500 resp 200-300 extra, och dom blir då i form av aningen större middag samt lite extra sötsaker.
Som jag skrev innan kommer mina problem av att jag har dålig aptit, spenderar timmar varje dag att äta all mat, trots att det mesta redan är fett/socker.

http://img830.imageshack.us/img830/4333/bulkdagminimum.gif

Crocker
2011-01-25, 18:23
Självklart känner man sig riktigt mät av 240g fett.

Seb74
2011-01-25, 19:13
Självklart känner man sig riktigt mät av 240g fett.

Tja, runt 205g iallafall, men man skulle nog va mättare, mycket mättare, om man åt det i form av havregryn och kyckling istället....herrejävlar :D

WHITEFOLKS
2011-01-25, 19:23
Det beror ju lite på. Olja, smör i havregrynen/pasta (eller såser) och äta kycklingklubbor och inte kycklingbröst.

Det finns ju mellanlägen där man kan få in en hel del kalorier på ett gott sätt utan att behöva kruxa med löst maltodextrin eller fruktsoppa.

Eddie Vedder
2011-01-25, 19:51
Det är inte uppfattningen jag fått, men den är väl felaktig.
En kompis med diabetes berättade tex att hans läkare/dietist/whatever hade sagt att mindre mängder socker var ok tillsammans med övrig mat som då saktar ner upptaget.
Tror mig ha läst liknande på förpackningar för malto/dextro osv, att upptaget blir snabbare om man tar det för sig.

Du pratar om GI nu, en helt annan sak.

Seb74
2011-01-26, 08:19
Kan inte bestämma mig för om jag vid kommande bulk ska dra ner markant på fettet, och öka sockret, eller dra ner på sockret, och öka fettet (snittar redan 50E% fett).
Kan inte fortsätta på samma sätt iallafall, då jag alltså tränat till mig mer magfett vid samma vikt, och då det inte lär finnas nåt styrketräningsupplägg som ökar fettet så lär det ju va kosten, men är det då sockret eller fettet...

LCHF'are käkar väl säkert MINST 50E% fett, och jag antar dom inte blir fetare, men kan ju också ha att göra med nolltoleransen mot kolhydrater och kanske ingen evidens för att socker är vad som får just magen att växa.

Jag tror jag börjar med att dra ned fettet...eller nä....äh, fan, jag vet inte, har nån vecka på mig att bestämma mig, sen får jag köra ett år och utvärdera, sen göra motsatsen och utvärdera ett år till :D

King Grub
2011-01-26, 09:14
Vid överätning finns det fler fördelar med att höja kolhydratintaget än att höja fettintaget, men attt låta majoriteten av dessa kolhydrater utgöras av socker är nog inte den bästa av idéer.

Seb74
2011-01-26, 09:34
Vid överätning finns det fler fördelar med att höja kolhydratintaget än att höja fettintaget, men attt låta majoriteten av dessa kolhydrater utgöras av socker är nog inte den bästa av idéer.

Räknar inte socker särskilt noga, men en rimlig uppskattning är nog att hälften av mina bulk-kolisar är nån form av socker, dvs uppemot 150g.
Hade det varit lätt att, i proppmätt tillstånd, häva i sig 200g ris på 5 minuter, så hade jag såklart gjort det istället. Och det är väl lätt för de flesta, men tyvärr alltså inte för mig...alla har olika aptit, ekonomiska förutsättningar, och magsäckskapacitet.

Seb74
2011-01-28, 08:30
Då var det "bevisat"...mätning idag.
Samma vikt som i somras, alla mått ned, utom midja som är upp 1cm.
Samma måttförutsättningar såklart.

Nä, det blir mindre fett och mer socker som första åtgärd, måste va allt fett jag häller i mig som lägger sig på magen :(
Eller allt socker... *gah!*
Sänker kroppsvikt 1kg också, motvilligt, men jag måste sänka kcal-förbrukningen lite.

Sniggel
2011-01-28, 11:12
Vad är ditt mål med träningen?
Hade du planerat detta året att bygga på dig mer muskler och kanske gå upp något kg i vikt?

Skulle vilja säga att varken socker eller malto är bra val som kaloriuftyllnad om man tar för mycket eller tajmar dåligt med dem. Socker är väl känt att det i stora mängder kan skapa bukfett även vid kaloribalans (och tom vid underskott vid extrema situationer) och sen har du den glykemiska belastningen av maltot och väga det emot.
Samtidigt har du problem att få i dig så mycket som du vill och därför kanske du inte vill äta dessa 500 kcal från någon nyttigare matkälla, eftersom det mättar ör mycket.
Stress i för stora mängder kan ju också påverka var fett lagras (och sänka testosteronet) och sätta käppar i hjulet för framsteg i gymmet (ökad muskelmassa).

Hur länge har du tränat och hur gick du tillväga när träningen gick bra?
Hur åt du då och på vilket sätt tränade du då samt hur mycket nojade du dig då jämfört med det senaste året?
edit: Och har det hänt något det senaste året som känns jobbigt?

Oxe
2011-01-28, 11:52
Jag tror nog du skulle tjäna på att öka proteinet lite ....

Seb74
2011-01-28, 12:55
Jag tror nog du skulle tjäna på att öka proteinet lite ....

Akne av det...ingen vanlig, utan gigantisk cystisk akne.
Men har gått bättre under deffen trots så "höga" nivåer som ibland 110-115g/dag, så jag tror grädden kan va del i detta mer än jag trott.
Ska testa minska 2dl->1dl grädde kommande bulk, och hoppas det gör att jag kan öka proteinet lite under bulken, från 80-90g/dag till runt 100g.

Seb74
2011-01-28, 13:01
Vad är ditt mål med träningen?
Hade du planerat detta året att bygga på dig mer muskler och kanske gå upp något kg i vikt?

Skulle vilja säga att varken socker eller malto är bra val som kaloriuftyllnad om man tar för mycket eller tajmar dåligt med dem. Socker är väl känt att det i stora mängder kan skapa bukfett även vid kaloribalans (och tom vid underskott vid extrema situationer) och sen har du den glykemiska belastningen av maltot och väga det emot.
Samtidigt har du problem att få i dig så mycket som du vill och därför kanske du inte vill äta dessa 500 kcal från någon nyttigare matkälla, eftersom det mättar ör mycket.
Stress i för stora mängder kan ju också påverka var fett lagras (och sänka testosteronet) och sätta käppar i hjulet för framsteg i gymmet (ökad muskelmassa).

Hur länge har du tränat och hur gick du tillväga när träningen gick bra?
Hur åt du då och på vilket sätt tränade du då samt hur mycket nojade du dig då jämfört med det senaste året?
edit: Och har det hänt något det senaste året som känns jobbigt?

Hade väl hoppats att jag för en gångs skull skulle få nåt resultat i år. Men när jag alltså nu för en gångs skull märkt skillnad av min träning, så är det åt fel håll.
Känner mig som en fotbollsspelar som aldrig gjort mål, och till slut lyckas göra självmål.
Visst, kul göra mål, men hade varit roligare få göra det i rätt kasse...

Skulle socker vara sämre än fett?
Går det att bli fet/smalfet av tom balans/underskott och högt fettintag, eller är det bara socker som är så extremt dåligt?

Kostmässigt planerar jag hittills att under nästa bulk testa:

Gräva i plånboken och försöka slänga in en makrillmacka på kvällen för dagens sista 200-300kcal, istället för som hittils några kakor eller ännu ett glas saft.
Öka havregryn med 1dl/dag, men det kommer svälla och plåga min mätta mage.
Minska grädde med hälften, öka olja litegrann men ej lika mycket.
Mer malto under/efter träning för 100 extra kcal där...dumt inte utnyttja det i rätt läge.

Sedan ska jag ändra lite i träningen, men knepigt då jag har både knä och rygg problem, men ska försöka få in nån mer muskelgrupp och variera lite.

Kan det va ålder, att man efter 35 börjar lägga mer fett på magen, hur man än äter och tränar???

Seb74
2011-01-28, 20:16
Hmmm, öl till maten, är det bättre än saften?
Här finns en skitibillig öl, hemkörningspris så är nog aningen billigare i butiken tom.
Om den går att dricka, och om den ger 20kcal/dl, vilket verkar va där 2.8'or ligger ungefär, så är det drägligt billigt.
100kcal öl till maten, istället för 150kcal saft....ett ok byte, iallafall om det sparar in en massa socker, och inte är ett dumt byte av andra anledningar.

Någon???
Är fan på god väg i så fall att bli av med en jäkla massa socker varje dag....nästan halvera!

http://netxtra.se/Default.asp?PID=11986

Seb74
2011-01-28, 23:07
Eller byta middagssaften mot sånt här....men jävlar vad dyrt det blir, typ 150kr extra/mån på matkontot...och smakar nog skit dessutom. Fast är väl nyttigare än öl iofs, och en del protte med på köpet.
http://netxtra.se/Default.asp?PID=1178

Fru_Flisa
2011-01-28, 23:53
Drick vatten, du lär inte avlida utan extra socker som flytande tillskott. Du lär klarar dej utan alkohol med.
Sojamjölk innehåller knappt nåt protein och som du säger kostar, men är inget att hänga i julgranen näringsmässigt.

kavelman
2011-01-30, 00:29
Efter att ha läst ett gäng träningsartiklar så har jag börjat att slänga in 40g malto i min vassle/kasein-shake som jag tar direkt efter gympasset för att fylla på glykoldepåerna i musklerna.
Är detta lika "extremt" insulinförhöjande seb74:as malto-dos på morgonen eller kan jag fortsätta med det?

Sverker
2011-01-30, 08:22
Din insulinkänslighet är som störst direkt efter träningen. Glukosen kommer att rusa till de muskler du precis tränat och absorberas där.
Insulinpåslaget blir mycket mindre än ifall du skulle ätit samma mängd kolhydrater och energi någon annan tidpunkt på dygnet.


Det är många som skriver att maltodextrin kommer att göra oss alla till diabetiker ( typ 2 ). De tar inte hänsyn till näringsstatus då utan refererar till inaktivitet och överätning generellt av snabba kolhydrater.

Seb74
2011-01-30, 08:59
Är detta lika "extremt" insulinförhöjande seb74:as malto-dos på morgonen eller kan jag fortsätta med det?
Nja, jag kommer inte köra malto på morgonen. Ökar till dubbel dos efter/under träning istället. Kör vidare med fruktsoppa på morgonen, fast minskar mängden, och plockar bort typ allt onödigt socker resten av dagen.