handdator

Visa fullständig version : Så nära rakning som möjligt


cero
2011-01-25, 00:17
Vad har ni för tips för att få en så nära och len rakning som möjligt? Mothårs är det enda alternativet för mig med ganska rejäl skäggväxt om jag inte vill gå runt med sandpapperskänslan över kinderna. Dock kan det vara förjävligt ibland, eftersom att man väldigt lätt skär sig, eller får irritationer.

Oljeblixten
2011-01-25, 00:20
Tips är att ta en ordentligt varm dusch innan, det brukar få både skinn och skägg att mjukna enligt egen erfarenhet. :)

cero
2011-01-25, 00:49
En varm dusch, samt att ha på raklödder ett par minuter är alltid ett måste innan jag rakar mig. Och sedan engångshyvlar på det. Finns det några andra saker man kan tänka på för att komma så nära huden som möjligt? Rakborste ska ju enligt vissa lyfta upp stråna och göra det lättare att skära av, men det har jag aldrig prövat.

Oljeblixten
2011-01-25, 00:52
En varm dusch, samt att ha på raklödder ett par minuter är alltid ett måste innan jag rakar mig. Och sedan engångshyvlar på det. Finns det några andra saker man kan tänka på för att komma så nära huden som möjligt? Rakborste ska ju enligt vissa lyfta upp stråna och göra det lättare att skära av, men det har jag aldrig prövat.

Jag kör alltid medhårs först och sedan mothårs brukar få det hela smidigare med.

LoveMachine
2011-01-25, 02:36
Använd en traditionell rakkniv. Jag är inne på mitt tredje år med rakkniv och är trivs jättebra, dock så har jag klen skäggväxt. Det är lite besvärligare, men inte farligt som många tror och när tekniken sitter så är man fast. Det blir en annan känsla. Skulle nog vara ännu mer värt om du har rejäl skäggväxt, många börjar med rakkniv just därför. Då slipper man problemet med att att skägget blir kvar i hyveln. Ett mellanalternativ kan vara att gå över till en safety razor. Man ska tydligen vara lite försiktig med att raka mothårs då det kan göra att skäggstråna börjar växa inåt. Man kan ta det värsta medhårs och sedan fixa det sista mothårs. Mitt utförande se ut som följer:

1. Dusch eller bad för att mjuka upp skägget.
2. Tvålar in med en rakborste blött i hett vatten och lämplig tvål. Löddret spelar mycket större roll än man tror speciellt när man använder kniv.
3. Striglar kniven så den blir vass. Men den viktiga poängen är att det ger tvålen tid att mjuka upp skägget lite till.
4. Lägger på ett till lager tvål då det första hinner börja torka under striglingen.
5. Två vändor medhårs, en mothårs för att göra det riktigt lent. På med tvål mellan varje varv.
6. Apotekets handsprit/alkogel i ansiktet. Du luktar alkis i två minuter men rengör eventuella sår men torkar inte ut huden. Handspriten är dessutom rätt billig, vill man lukta gott kan man lösa det i efterhand.

xarizma
2011-01-25, 03:36
Snor tråden lite. Jag har också problem med detta , stör mig väldigt mycket. Jag har ett ansikte som ser bra ut i vanliga fall - men just att jag inte har kommit på tricket när det gäller rakning gör att jag får en massa acne och sår på ansiktet, och konstig / ojämn skäggväxt, typ. Har alltid använt tyo engångs rakhyvlar eller gillete fushion samt maskin, men det växer ut väldigt fort och, jag vet inte - det blir inte snyggt på mitt ansikte. Kanske jag som rakar helt fel , kanske borde jag spara ovanför munnen och bara ta nere vid hakan etc? Ser ut som ett barn när jag rakar mig helt. Har förövrigt inte alls mycket skäggtillväxt men men.


Rakkniv är det enda jag inte testat, vad tror ni?

LoveMachine
2011-01-25, 04:02
Om du tycker dig ha råd att köpa en så testa. Du får räkna med att det går på cirka 1500 kr. Sen kan du efter ett tag 6 månader till ett år fundera på att antingen skick kniven på slipning eller köpa en bra slipsten och lära dig hur man gör. Några olika varianter för 1500 kr är:

http://www.shavingbyguapo.se/product.html/cut-throat-razor-kit?category_id=25
Det är samma kniv som jag själv har och den är jag nöjd med, strigel ingår.

http://www.gents.se/dovo-shaving-kit-total
Ingen erfarenhet men verkar väldigt prisvärd i och med att det är kniv, borste, strigel och tvål. Jag tror det är samma blad som den ovan men annat handtag.

http://www.gents.se/Edwin-Jagger-Shave-Kit-Total.htm
Dyrare kniv, vet inte om det beror på att det är ebenholts i handtaget eller om även bladet är annat. Strigel ingår i paketet.

Jag tror att det kan vara värt att INTE lägga extra pengar på en dyrare kniv till en början. Den eventuella skillnaden i kvalitet mellan bladen spelar inte lika stor roll som handhavandet. Sen så kan det ju hända att man gör några misstag med den kniven. Jag har råkat få lite rost, slagit den i en kran med resulterande hack i eggen, striglat felaktigt, slipat felaktigt och så vidare. Den var rätt slö under ett litet tag men nu så har jag fått till tekniken och har slipat den så den är bättre än den var som ny. Om några år kanske jag köper en ny kniv om jag känner mig rik. Den jag har nu kommer då används som träningsobjekt för att bli bättre på att slipa.

snej
2011-01-25, 07:09
Köp en riktigt hyvel och bra rakgel så är det inga problems att raka mothårs. Jag har en väldigt hård aggresiv skäggväxt, så kör av med maskin först, sedan Gillette Fusion hyveln med tillhörande gel, börja medhårs och kör sedan det sista mothårs. Jag skär mej aldrig, och resultatet blir en babyröv. Detta göra jag var 3:e dag (pga lathet).

Tjuckot
2011-01-25, 08:10
Köp en riktigt hyvel och bra rakgel så är det inga problems att raka mothårs. Jag har en väldigt hård aggresiv skäggväxt, så kör av med maskin först, sedan Gillette Fusion hyveln med tillhörande gel, börja medhårs och kör sedan det sista mothårs. Jag skär mej aldrig, och resultatet blir en babyröv. Detta göra jag var 3:e dag (pga lathet).

Jag kör något liknande när det har växt lite väl mycket stubb. Först skäggtrimmern, sedan rakgel och rakhyvel. Har en sådan hyvel med batteri som "vibrerar". Galet skön känsla, helt annorlunda. Har en jäkla massa bic engångshyvlar, och dom är ju helt hemska i jämförelse. Som någon sa innan också, är det helt hemskt så ta en varm dusch före. Så mycket svårare än så är det inte.

mikaelj
2011-01-25, 08:14
Vad har ni för tips för att få en så nära och len rakning som möjligt?

http://www.coronet.nu/graphics/webshop/Badlakan.JPG

manekin
2011-01-25, 08:16
Har samma problem, "rakfinnar" på halsen...har provat allt från rakoljor, till olika rakhyvlar osv..allt förutom rakkniv, som verkar farligt när man rakar sig tidgit tidigt på morronen...

Det som fungerar för mig är max 3 rakningar i veckan, varm dusch, rakgel på ansiktet i minst 2min...raka, med handduk TORKA av de partier som man får utslag på (i mitt fall hals).... När jag rakar mig rakar jag endast medhårs, fina drag endast EN gång med fräscha blad..... funkar perfekt!

pelle
2011-01-25, 08:29
Antar att det här är som att svära i kyrkan, men jag använder rakapparat och det blir väldigt nära och lent om man duschat eller tvättat ansiktet innan. Får massa rakfinnar av rakhyvel.

Slartibartfast
2011-01-25, 08:29
Aftershave (vanlig nivea) gjorde stor skillnad för mig när det gäller rakfinnar.

manekin
2011-01-25, 08:46
Aftershave (vanlig nivea) gjorde stor skillnad för mig när det gäller rakfinnar.

Haha...tar jag på något som överhuvudtagen tillför fukt....ser jag ut som en julgran på halsen...konstigt hur olika man är!

Nykropp
2011-01-25, 09:06
Rakkniv utan tvivel. När du väl lärt dig det så vill du aldrig se en hyvel igen. Kräver dock lite jobb eftersom du behöver en slipsten för att underhålla kniven allt eftersom samt en stringel. Men rakningen blir helt gudomlig.

Knivarna köper du lämpligast på ebay eller liknande. Då kan du komma undan riktigt billigt om du har tur. Har köpt mina 4 där.

Lallle
2011-01-25, 09:19
Aftershave (vanlig nivea) gjorde stor skillnad för mig när det gäller rakfinnar.

Utförligare beskrivning, tack! Apparat eller hyvel? Procedur innan/efter?

Jag börjar ge upp hoppet om rakfinnarna, verkar inte gå att besegra dem. Men hellre det än ett rödhårigt peddofjun på hakan.

Slartibartfast
2011-01-25, 09:35
Utförligare beskrivning, tack! Apparat eller hyvel? Procedur innan/efter?

Jag börjar ge upp hoppet om rakfinnarna, verkar inte gå att besegra dem. Men hellre det än ett rödhårigt peddofjun på hakan.

Hyvel, Mach3.
Varm dusch eller ansiktstvätt först.
Sen rakning medhårs.
Skölja med kallt/svalt vatten.
Torka i ren handduk.
Aftershave.

Wain
2011-01-25, 10:25
För mig med relativt kraftig skäggväxt och mycket känslig hud fungerara följande

1. Dusch/tvätt
2. Rakolja (ex American Crew är bra och relativt billig)
3. Rakborste + tvål/kräm (ex Edwin Jagger eller Truefitt & Hill), se till att arbeta upp bra skum
4. Raka (ex Merkur, men Gillette turbo funkar ok även om bladen är dyra), medhårs följt av lite mer tvål/kräm och sedan tvärs och/eller mothårs. Kniv verkar trevligt men orkar inte pilla med strigling etc.
5. Skölj med vatten, kallt kan dämpa ev irritation lite, och torka försiktigt
6. Aftershave (ex Zirh Erase är riktigt bra, speciellt mot rakfinnar)
7. Återfuktare (ex Zirh Defend/Protect)

Gents.se och grooming.se har båda fungerat bra att beställa produkter från.

cero
2011-01-25, 16:01
LoveMachine: Rakkniv har jag hört ska vara ett riktigt bra alternativ för att få en riktigt nära rakning, men det känns som ett riktigt besvärligt trassel att lära sig. Man lär ju få öva en hel del innan det blir något bra resultat. Frågan är om man orkar lägga ned den tiden.

mikaelj: Handduk?

Nykropp: Du har inga bilder/video som visar hur bra rakningen blir?

Wain: Rakolja samt rakborste kanske är något man borde testa på, tycker du att det gör någon skillnad? Är det bara för att få en mer bekväm rakning, eller blir rakningen nämre också?

Tycker ni det är stor skillnad mellan olika engångsrakhyvlar? Använder en 3-bladshyvel just nu.

Curls
2011-01-25, 16:07
Hyvel, Mach3.
Varm dusch eller ansiktstvätt först.
Sen rakning medhårs.
Skölja med kallt/svalt vatten.
Torka i ren handduk.
Aftershave.

Medhårs? :)
Skulle aldrig funka för mig dock.

Jag tycker allt låter som min rutin här förutom medhårs och mach3, jag kör med fusion och använder 1 blad Max 3-4 ggr. sen rakar jag alltid mothårs, rakar jag medhårs så får jag dra hyveln 3-4 ggr. fler drag än mothårs.

Konsten är ju att dra så få drag som möjligt.

cero
2011-01-25, 16:17
Jo, om man har känslig hud. Om jag rakar medhårs får jag inte lika nära rakning som mothårs oavsett hur många gånger jag drar.

Kryss
2011-01-25, 16:28
Safety razor är ett enklare alternativ än rakkniv, något jag klart kan rekommendera. Det tillsammans med en raktvål/kräm och borste ger mig strålande resultat.

Jag kan rekommendera att besöka mantic59:s (http://www.youtube.com/user/mantic59) youtubekanal för mycket bra och ingående instruktionsfilmer.

Ape3
2011-01-25, 16:56
Safety razor funkar inte för mig, men jag gav det nog inte tillräcklig chans att lära mig hur. Jag skär mig redan med mach 3 fast det blir bara lite skär med den. :D

Dusch och sen gillette mach 3 mothårs blir babyhud. Får dock rakfinnar på halsen emellanåt men de verkar inte "slå ut" ordentligt om jag dagen efter rakning torkar av med handduk på torrhals. Jag rakar mig på kvällen alltså. Min knep är att inte raka sig för ofta. Var tredje dag ger kanonresultat, utan att skägget hinner växa ut som en luffare.

Wain
2011-01-26, 07:53
Wain: Rakolja samt rakborste kanske är något man borde testa på, tycker du att det gör någon skillnad? Är det bara för att få en mer bekväm rakning, eller blir rakningen nämre också?

Tycker ni det är stor skillnad mellan olika engångsrakhyvlar? Använder en 3-bladshyvel just nu.

Jag kan inte raka mothårs utan problem om jag skippar olja och borste. Har för mig att borsten även "lyfter" håren så att det blir lättare för bladen att komma åt.

Safety razor (dvs typ Merkur med 1 blad) ger för mig aningen närmare rakning men brukar vara nöjd med gillette också (lite enklare).

Safety razor funkar inte för mig, men jag gav det nog inte tillräcklig chans att lära mig hur. Jag skär mig redan med mach 3 fast det blir bara lite skär med den. :D

Dusch och sen gillette mach 3 mothårs blir babyhud. Får dock rakfinnar på halsen emellanåt men de verkar inte "slå ut" ordentligt om jag dagen efter rakning torkar av med handduk på torrhals. Jag rakar mig på kvällen alltså. Min knep är att inte raka sig för ofta. Var tredje dag ger kanonresultat, utan att skägget hinner växa ut som en luffare.

Hade samma problem med safety razor i början och använder fortfarande gillette när jag har bråttom. Zirh Erase (alt annan aftershave) är guld mot rakfinnar.

Minimjölk
2011-01-26, 08:02
Använd skäggtrimmer för att ta bort det värsta samt lyfta skäggstrå och göra dem kraftigare i topparna , det sistnämnda kommer iunderlätta rakningen markant.
Ta två nävar varmt vatten och tvätta av området som skall rakas.
Applicera lämplig rakgel och låt med fördel sitta i någon minut.
Ta en Gilette Mach3 el Fusion och värm i rinnande varmvatten.
Rakaförst medhårs ochsedan mothårs vid behov.
Tvätta av överflödig rakgel
Smörj med lämplig hudcremé etc.

cero
2011-01-26, 19:36
Kryss: Ska kolla upp youtube-filmerna! Vad är "safety razor" förresten? Vad är skillnaden mellan den, och en vanlig engångsrakhyvel? Hur används den osv? Kanske finns någon video som visar det, ska kolla lite mer!

Ape3: Tack för svar. Kolla ovan.

Wain: Får nog ge olja och rakborste en chans och se hur resultatet blir. Ang. gilettes mach 3 eller vad det nu kan vara, är det prisvärt om man jämför med engångsrakhyvlar? Bladen kostar ju en hel del.

Minimjölk: Tackar!

Kryss
2011-01-26, 19:58
Kryss: Ska kolla upp youtube-filmerna! Vad är "safety razor" förresten? Vad är skillnaden mellan den, och en vanlig engångsrakhyvel? Hur används den osv? Kanske finns någon video som visar det, ska kolla lite mer!


En enkel klassisk rakhyvel (bild (http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Merkur_heavy_duty_safety_razor.jpg)) som man skruvar in och sätter i enkla rakblad. Billigt som attan och så finns det många olika märken med god kvalitet och lite olika skärpa, titta på mantic59 som sagt - mycket pedagogiska videos.

panzerpig
2011-01-26, 20:52
Du har fått många bra råd, tänkte bara ge några tips:

Om du duschar innan, har hört folk tipsa om att man ska smörja skäggstråna i vanligt hårbalsam under duschen, aldrig testat själv, sägs göra håren mjukare. Kanske är värt att testa?

Kolla på nån film hur nån rakar med rakkniv, rakkniv är nice men det är lite bökigt och har lång inlärningskurva (jag rakar mig med kniv periodvis, ibland orkar jag bara inte strigla och förarbeta).
Härma hur dom "sträcker huden", gör det fast du rakar med hyvel, du får en närmre rakning, riktigt bra!
tex här: http://www.youtube.com/watch?v=aI4ak1lJgY4
lyft kinden med den fria handen, lyft på hakan och luta den bort från det stället du rakar osv.

leta på tradera efter en gammal rakhyvel, koka den, polera och du har en vän för livet. har hittat riktigt bra gamla gilettehyvlar där för under 100:-
jag har en fatboy: http://www.cyberattic.com/stores/Winder/items/560450/catphoto.jpg
en ställbar hyvel som är fantastiskt bra.

cero
2011-01-27, 15:22
panzerpig: Tack för bra svar! Balsam låter inte helt dumt. Rakkniv verkar ju vara väldigt bökigt som sagt, men jag ska testa att "sträcka" huden och se om jag kommer något nämre.

Vart har du köpt din hyvel? Stor skillnad mellan den och en vanlig engångshyvel?

wetshaving
2011-04-08, 01:00
Standardrutinen är att man duschar eller tvättar ansiktet i varmt vatten för att mjuka upp skäggstråna och öppna porerna.

Sedan applicerar man rakolja om man använder detta.

Därefter så applicerar man sitt valda rakmedel: rakkräm, raktvål. Inte gillettes kemiska gojs på tryckburk!

Man rakar sedan i flera etapper/omgångar för att succesivt reducera skäggväxten.
Första omgången medhårs... börjar där skäggväxten är som minst.
Sedan löddrar man på igen och rakar korshårs, dvs vinkelrätt mot växriktningen. Därför är det viktigt att ha koll på hur skägget egentligen växer... det är väldigt sällan det faktiskt växer uppifrån och neråt, som man kanske tänker sig. Slarva inte med detta!

Sedan löddrar man på igen och rakar korshårs, men nu i andra riktingen.
Detta avslutar "normal"förfarandet... är man inte nöjd med resultatet så kan man nu fortsätta med lite mer avancerade tekniker som blade buffing och j-hooking för att får den babylena känslan.

När man är klar så sköljer man ansiktet i KALLT vatten för att stänga porerna och lugna ner huden.

Rakning mothårs är det som i de allra flesta fall ger upphov till rakbränna och rakfinnar och irritation. Vissa klara av det utan problem, men för den breda massan är detta klart omotiverat. Detsamma med för högt tryck... låt hyveln bara vila om huden, inget vidare tryck. Det är därför man rakar sig i flera omgångar.

Angående safety razors, så skulle jag vilja hänvisa till youtube... där kan man se hur de ser ut och fungerar. Finns numera ett antal svenska webshoppar som säljer dessa hyvlar och tillbehör... gents.se, guapo.se, shavingroom.se, lash.se osv osv...

Bullen!
2011-04-09, 18:39
jag har en mach3. nytt blad varje gång, gilette rakskum. rakar mothårs i sista dragen. blir ollonblankt/lent.

dock så växer det ju som ogräs så dagen efter så är man som en kardborre. har man en mössa på sig så får man inte av den utan att rulla av den. (om man rakar hela huvudet som jag då)

panzerpig
2011-04-09, 20:14
jag har en mach3. nytt blad varje gång, gilette rakskum. rakar mothårs i sista dragen. blir ollonblankt/lent.

dock så växer det ju som ogräs så dagen efter så är man som en kardborre. har man en mössa på sig så får man inte av den utan att rulla av den. (om man rakar hela huvudet som jag då)

Använder du ett nytt blad varje gång? Låter onödigt... och dyrt.. :)

vrok
2011-04-09, 22:17
Jag gav upp. Har extremt känslig hy och får alltid rakfinnar på halsen vid nära rakning hur jag än går till väga. Vanlig mesig Gilette-rakning medhårs ger knappt bättre resultat än skäggtrimmer utan skydd så nu för tiden kör jag enbart skäggtrimmer och är nöjd med det. Lättare, snabbare och manligare med lite hår i ansiktet. ;)

Zoidy
2011-04-10, 01:33
Jag gav upp. Har extremt känslig hy och får alltid rakfinnar på halsen vid nära rakning hur jag än går till väga. Vanlig mesig Gilette-rakning medhårs ger knappt bättre resultat än skäggtrimmer utan skydd så nu för tiden kör jag enbart skäggtrimmer och är nöjd med det. Lättare, snabbare och manligare med lite hår i ansiktet. ;)

Jag har också i princip gett upp. Använder antingen rakapparat eller bara trimmer. Går snabbt och lätt, och tillräckligt bra resultat för att jag ska vara nöjd. Får ju trots allt inga finnar av det och hyfsat kort blir det. Speciellt med rakapparat så är det knappt nån skillnad mot om man hade rakat sig med rakhyvel

Bullen!
2011-04-10, 08:14
Använder du ett nytt blad varje gång? Låter onödigt... och dyrt.. :)

ska det bli bäst resultat så är det melodin. jag kan ju inte rekomendera ett sämre alternativ då trådskaparen frågar efter bästa resultat?

det kostar typ 25-30:- varje gång.

rakar man ett helt huvud (som jag) så dödar man ett blad på en gång. det är ju några "skägg" på ett huvud om man räknar rent slitagemässigt vad bladet får genomlida.

så de som säger "det är ju billigt för du slipper ju gå till frisören" skrattar jag åt. 25:- varannan dag blir 182 dagar om året = 4550:- i bladkostnad. sen lite kringprodukter på det. förr när jag hade hår så kostade det 200:- varannan månad att klippa sig.

Zoidy
2011-04-10, 11:11
ska det bli bäst resultat så är det melodin. jag kan ju inte rekomendera ett sämre alternativ då trådskaparen frågar efter bästa resultat?

det kostar typ 25-30:- varje gång.

rakar man ett helt huvud (som jag) så dödar man ett blad på en gång. det är ju några "skägg" på ett huvud om man räknar rent slitagemässigt vad bladet får genomlida.

så de som säger "det är ju billigt för du slipper ju gå till frisören" skrattar jag åt. 25:- varannan dag blir 182 dagar om året = 4550:- i bladkostnad. sen lite kringprodukter på det. förr när jag hade hår så kostade det 200:- varannan månad att klippa sig.

Du kanske inte kan tänka dig det här alternativet, men om du kan nöja dig att ha nån enstaka mm hår på huvudet så är hårtrimmer grymt billigt. Blir vadå, 500 spänn med flera års mellanrum

xan
2017-11-17, 00:22
Vad använder ni för rakapparat för att komma så nära hyvelrakning som möjligt? Måste ha spenderat 2K på olika skitapparater som hamnat i sopporna vid det här laget, blir fan tokig.

xan
2017-11-17, 00:42
Min frisör använde denna på mig vilket gjorde mig totalt bebislen, men den kostar 1.5K också.

https://cdn.pji.nu/product/standard/800/4323434.jpg