handdator

Visa fullständig version : Knäböj - teknikhjälp, har filmat...


klaluma
2011-01-24, 23:31
Tjena!

Nybörjare som jag är så är jag förstås ganska osäker på om min teknik är okej. Misstänker både att ryggen böjs för mycket och att knäna åker fram för mycket. Min fråga är väl egentligen om det här ser skadligt ut, eller om jag kan köra på och även våga öka vikterna lite.
Kör låga vikter och många reps nu för jag är osäker.

Så, köra på och det löser sig ju mer jag böjer och smidigare jag blir, eller sätta igång med något tråkigt stretchingprogram? =/

http://www.youtube.com/watch?v=BpLq1uoI-Q4

Mvh

ceejay
2011-01-24, 23:34
Hur känns det själv tycker du? IMO ser det helt okej ut, bra djup etc.

Rickard
2011-01-24, 23:38
Du sätter dig på benen istället för mellan.

ceejay
2011-01-24, 23:40
Du sätter dig på benen istället för mellan.

tycker du? vet inte om jag håller med :)

klaluma
2011-01-24, 23:40
Ja, just den där kändes ganska bra, förutom att jag fick spänna bålen som bara attan i nedre läget för att inte få framvikt... Men då kanske man kan tänka att den känslan och det där stuket är okej att köra på då!

klaluma
2011-01-24, 23:43
Du sätter dig på benen istället för mellan.

Du skulle rekommendera att stå lite mer bredbent alltså? Eller trycka ut knäna mer?

Rickard
2011-01-24, 23:46
tycker du? vet inte om jag håller med :)
Det finns ju helt klart värre fall. Men det var väl det enda jag har att påpeka.
Du skulle rekommendera att stå lite mer bredbent alltså? Eller trycka ut knäna mer?

Inte bredare, du vill väl köra riktiga böj? ;)
Så ut med knäna. :thumbup:

klaluma
2011-01-24, 23:51
Ok! Ska prova att tänka på det =)

BonkyBo
2011-01-25, 14:16
Jag tycker det ser ut som att du har tyngden långt fram på foten, kanske tom på tårna. Speciellt på vägen upp ser man att du lyfter lite på foten. Knäböjen ska jobbas med hälarna.

klaluma
2011-01-25, 14:32
Jag tycker det ser ut som att du har tyngden långt fram på foten, kanske tom på tårna. Speciellt på vägen upp ser man att du lyfter lite på foten. Knäböjen ska jobbas med hälarna.

Det stämmer nog, får ofta kämpa för att inte ramla framåt så att säga... Vad beror det på att man ofrivilligt hamnar i ett sånt läge? Funderar om det räcker att tänka på att spänna bak överkroppen så mycket det går från början i lyftet...

BonkyBo
2011-01-25, 20:56
Det kan bero på många saker, bland annat kan det vara för att du har stången väldigt högt på axlarna (ser i allefall ut så på filmen) vilket kan göra att man sviktar fram när du går ner. Men det är svårt att se hur du har stången, men jag tycker det ser mycket högt ut.

Att stå framme på tårna är dåligt av flera anledningar, en av de bättre anledningarna att träna bort detta är att du kan skifta dina knän för långt fram när de är under hård belastning och det vill du undvika.

Tittar man närmare på filmen ser man att du definitivt ligger med vikten långt fram på foten under vägen ner, sedan när du ska ner med höften så skiftar vikten mot hälen, stången får då en dålig bana för dig. Du vill att stången ska röra sig i en så fin vertikal bana som möjligt. Ser du hur dina knän dras emot dig och stången åker en bit bort ifrån sin bana under den nedre biten av lyftet? Och sedan när du trycker upp går vikten över på framfoten igen? Detta vill du få bort.

Prova att sänka vikten och innan du börjar böja så drar du in dina tår så långt du kan, detta kommer att tvinga dig att lägga balansen på hälen. Men prova inte denna teknik det första du gör på tunga vikter. Man kan få en lätt chock över den känslan av att helt plötsligt tvingas stå och trycka ifrån på hälarna.

Dessutom rekommenderar jag dynamisk stretch av hamstrings. Detta kommer hjälpa dig att komma ner ordentligt och göra det lättare för dig att fortsätta ha vikten på hälen.

Rekommenderar läsning: http://stronglifts.com/7-dynamic-stretches-to-improve-your-hip-mobility/

Sedan kan jag även nämna att du definitivt måste få ordning på dina handleder. De ska vara raka med underarmen, annars läggs mycket av tyngden på dina handleder istället för axlar/rygg. Saknar du flexibilitet som gör det svårt att ha handleden rak med underarmen så är det stretch som gäller.

Lycka till!

klaluma
2011-01-26, 10:02
Ok, där fick jag lite att tänka på. Det verkar logiskt det du säger, ser själv att banan inte är helt vertikal! Ska prova att dra in tårna så det blir mer bakvikt ända från början. Får se om jag klarar av det eller om jag måste få upp smidigheten... Ska prova lite ikväll om jag hinner och sen kanske slänga upp någon mer film...

Ska även tänka på handlederna även om jag inte riktigt har känt något tryck på händerna över huvud taget, stången ligger ju i balans så att säga. Men det blir ju förstås mer att balansera sedan på tyngre vikter så jag antar det kan bli ett problem då, så är lika bra att göra rätt från början!

Typiskt att dom "bästa" övningarna även ska vara dom som är svårast att få till och lättast att skada sig på om man har fel utförande... Men tack alla för all hjälp i alla fall, uppskattat!

BonkyBo
2011-01-26, 12:56
Knäböjen är inte så svår egentligen. Svår att göra helt korrekt kanske men det är först vid större vikter som tekniken behöver vara mycket bra för ett bra lyft. Men som du säger, bättre att göra det ordentligt från början!

Vilken vikt ligger du på nu då? Ser ut som 70kg eller något i den stilen?

Arf Pingvin
2011-01-26, 20:02
Jag tycker det ser bra ut. Jag hade nog hållt lite smalare grepp. Du får testa om det passar dig. Vad har du för skor? Hård sula och kanske en liten klack (lyftarskor) brukar göra att man vågar lita på grejerna och ha vikten rätt på foten.

klaluma
2011-01-26, 20:28
Knäböjen är inte så svår egentligen. Svår att göra helt korrekt kanske men det är först vid större vikter som tekniken behöver vara mycket bra för ett bra lyft. Men som du säger, bättre att göra det ordentligt från början!

Vilken vikt ligger du på nu då? Ser ut som 70kg eller något i den stilen?

Det där är 60kg men jag brukar köra 3x8 på 70 när jag ska träna! Har legat kvar på den vikten i ett par månader, har tänkt att öka några gånger men sen blir det nåt lyft som inte känns bra och så vågar jag inte...

klaluma
2011-01-26, 20:33
Jag tycker det ser bra ut. Jag hade nog hållt lite smalare grepp. Du får testa om det passar dig. Vad har du för skor? Hård sula och kanske en liten klack (lyftarskor) brukar göra att man vågar lita på grejerna och ha vikten rätt på foten.

Kör i ett par såna där innebandyskor.. Ingen klack men hårda är dom. Kanske ska ta och investera i ett par lyftarskor, hade varit lite kul, även fast det känns lite fånigt när man lyfter så lite och ganska nyss börjat =) Men det kanske är då det är bäst att ha såna så man får hjälp att nöta in rätt teknik...

Carcer
2011-01-26, 20:37
Tjena!

Nybörjare som jag är så är jag förstås ganska osäker på om min teknik är okej. Misstänker både att ryggen böjs för mycket och att knäna åker fram för mycket. Min fråga är väl egentligen om det här ser skadligt ut, eller om jag kan köra på och även våga öka vikterna lite.
Kör låga vikter och många reps nu för jag är osäker.

Så, köra på och det löser sig ju mer jag böjer och smidigare jag blir, eller sätta igång med något tråkigt stretchingprogram? =/

http://www.youtube.com/watch?v=BpLq1uoI-Q4

Mvh

Tänk på att leda genom att skjuta bak rumpan och bara vidja knänen, just nu så leder du med knänen.