handdator

Visa fullständig version : Hardgainer


ravbur
2011-01-24, 22:27
Har tränat i ca 7 månader, resultaten har väl varit hyfsade men det känns som att de borde varit mycket bättre i och med att jag är nybörjare och bara är 17 år. Har gått upp 15 kg, har ingen aning om hur mycket som är muskler men troligen inte så stor del. Har hyfsat synliga rutor iaf. Väldigt tunn benstomme. Inte ökat så värst bra i styrkan heller, den enda övningen är ungefär marklyft, beror väl mest på att jag är lång och har långa armar.

Iaf, jag förstår inte riktigt det här med hardgainer upplägg med låg volym osv, varför skulle det vara bättre om man är en hardgainer?

Och till sist med det ni fått veta tror ni jag är en hardgainer?

Tillägas bör att jag känner ändå att jag har rätt bra koll på vad jag gör och jag gör saker och ting på gymmet på ett bra sätt.

Forqie
2011-01-24, 22:55
Om jag inte misstar mig, är inte en Hardgainer en person som har svårt att gå upp i vikt? 15kg på 7månader är inte lite direkt, oavsett mängd muskel/fett ratio. Jag menar, det känns som om åtminstonde 10% borde vara muskler, så jag tror definitivt inte du är en "hardgainer"

Pjotor
2011-01-25, 09:05
90 % av de som kallar sig hardgainers (eller tror att de är det) äter för lite, tränar fel eller både och. Eftersom du nämner "synliga rutor" så är min slutsats att du tillhör den första gruppen, d.v.s. du äter för lite. Jag tror inte alls att du är en hardgainer.

Du har inte skrivit vad du väger nu. I vilket fall så är 15 kg uppgång inte särskilt mycket i sammanhanget. Om du lägger drömmen om magrutor åt sidan i några månader och äter mer, så kommer du att bygga mer. I din ålder är det löjligt enkelt att bli av med underhudsfett.

Slartibartfast
2011-01-25, 09:25
Om jag inte misstar mig, är inte en Hardgainer en person som har svårt att gå upp i vikt? 15kg på 7månader är inte lite direkt, oavsett mängd muskel/fett ratio. Jag menar, det känns som om åtminstonde 10% borde vara muskler, så jag tror definitivt inte du är en "hardgainer"

Nej, då skulle det inte finnas nånting som hardgainers. Att gå upp i vikt är bara att äta mer än man gör av med. Det har inget med ens genetiska anlag att göra. Vad sedan kroppen gör med denna överskottsenergi, gällande fördelning fett/muskler, är det som avgör om man är hardgainer eller inte.

Slartibartfast
2011-01-25, 09:27
90 % av de som kallar sig hardgainers (eller tror att de är det) äter för lite, tränar fel eller både och. Eftersom du nämner "synliga rutor" så är min slutsats att du tillhör den första gruppen, d.v.s. du äter för lite. Jag tror inte alls att du är en hardgainer.

Du har inte skrivit vad du väger nu. I vilket fall så är 15 kg uppgång inte särskilt mycket i sammanhanget. Om du lägger drömmen om magrutor åt sidan i några månader och äter mer, så kommer du att bygga mer. I din ålder är det löjligt enkelt att bli av med underhudsfett.

Killen har gått up 15 kg på ett drygt halvår, och du säger att han äter för lite?? Vad tycker du är en rimlig takt på viktuppgång?

Pjotor
2011-01-25, 11:24
Killen har gått up 15 kg på ett drygt halvår, och du säger att han äter för lite?? Vad tycker du är en rimlig takt på viktuppgång?

15 kg på ett halvår är betydligt mindre än vad det skulle kunna vara, särskilt för en 17-åring man (utgår från det, är det en kvinna så är det en annan situation).

We have a member here at WFAC who gained 55 pounds in 11 weeks. I shit you not. Zach Evetts started with us here in late August of 2009 and by November 12 when I weighed him and measured his bodyfat he had gained a total of 55 pounds of bodyweight and a little over 31 pounds of
lean body mass (LBM). This calculates to a LBM gain of 2.84 pounds per week,

Hela artikeln med ytterligare exempel finns här: http://startingstrength.com/articles/novice_effect_rippetoe.pdf

Slartibartfast
2011-01-25, 12:43
Oavsett vilka fantomresultat folk tillskrivs på internet, så är det rent vansinne att rekommendera en snabbare viktuppgång än den TS redan ligger på! Som han själv säger så tycker han sig inte byggt så mycket muskler, trots en rejäl viktuppgång. Hur kan man då rekommendera honom att äta ännu mera?

Maten är en no brainer.

Se över träningen istället.

Pjotor
2011-01-25, 13:49
Oavsett vilka fantomresultat folk tillskrivs på internet,

Mark Rippetoe är en av de mest högaktade profilerna inom styrketräning och styrkelyftscoaching. Ditt uttryck "fantomresultat" antyder att du inte litar på det. Du påstår alltså att han ljuger. Det är rätt magstarkt, om än inte helt omöjligt.

Exemplet som nämns i artikeln jag länkade till gäller för en 20-åring, alltså någon som är bara tre år äldre än TS. 2,84 pounds är 1,3 kg, och det är LBM, alltså lean body mass som är huvudsakligen muskelmassa, senvävnad och
annat jox, men inget fett.

TS har gått upp 15 kg på 7 månader, vilket motsvarar 2,14 kg i månaden eller knappt 0,5 kg i veckan. Det är enligt vågen, d.v.s. utan någon fettprocentmätning eller LBM-uppskattning. Det ligger väl inom rimligheternas gräns att gå upp mer än så utan att bli rultig. De flesta 17-åringar är för övrigt ganska spetiga och har gott om utrymme för viktökningar.

så är det rent vansinne att rekommendera en snabbare viktuppgång än den TS redan ligger på!

Då har du mer än lovligt dålig koll på vad ordet vansinne betyder.

Vill man bli stark så är viktuppgång en viktig hjälpfaktor, såvida man inte redan är obes. TS har skrivit att han fortfarande kan se sina magrutor hyfsat, och då är han knappast obes. Däremot kanske TS inte siktar på att bli stark utan är mer mån om att se magrutorna, men TS har inte varit särskilt tydlig med vad han vill uppnå.

Slartibartfast
2011-01-25, 14:22
Om TS, som han själv säger, inte ökat speciellt bra i varken muskelmassa eller styrka, trots en viktuppgång på 15 kg, tycker du då inte det snarare borde vara i träningen felet sitter, och inte i energiintaget (förutsatt att macros inte är helt åt helvete)?

Tycker du det är rimligt att lägga på sig 40 kilo på ett år innan man ser signifikanta styrkeökningar? Sen då? Fortsätter man i samma takt?

Ja, jag vet vem Rippetoe är, och Ja, det är ett kasst exempel. Hur många andra nybörjare har du nånsin sett, på kolo eller nån annanstans, som gjort något som ens liknar dom ökningarna?

Lord Humungus
2011-01-25, 15:27
Om du har gått upp 15kg på 7månader och fortfarande kan se magruterna så är det ju en väldigt bra ökning. Kör på som du gjort tidigare, du verkar ju redan ha hittat vad som funkar bäst för dig

z_bumbi
2011-01-25, 15:32
Om du har gått upp 15kg på 7månader och fortfarande kan se magruterna så är det ju en väldigt bra ökning. Kör på som du gjort tidigare, du verkar ju redan ha hittat vad som funkar bäst för dig

+1

Används också gärna ett måttband för att se vad som verkligen händer, hjärnan har en tendens att luras ganska rejält då man vänjer sig vecka från vecka till hur man ser ut.

The Truth
2011-01-25, 15:33
Jag håller med Slartibartfast i typ allt han sagt hittills i tråden.

Och anledningen till att hardgainers ska köra lägre volym är för att deras muskler återhämtar sig långsammare. That's the truth.

KaptenKrok
2011-01-25, 15:34
Om du har gått upp 15kg på 7månader och fortfarande kan se magruterna så är det ju en väldigt bra ökning. Kör på som du gjort tidigare, du verkar ju redan ha hittat vad som funkar bäst för dig

+1

Vill du öka mer, ät mer.

The Truth
2011-01-25, 15:35
Vadå "öka"?

Vill du öka i hälsa och utseende samt styrka för din kroppsvikt, ät mindre.

Danne2k
2011-01-25, 16:01
Hur många andra nybörjare har du nånsin sett, på kolo eller nån annanstans, som gjort något som ens liknar dom ökningarna?

Inte många kanske, men kolozzeums starkaste 96a lyckades hyfsat bra.

Före:
http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=72297&d=1276590686

Efter:
http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=76930&d=1292520123

+15 kg på 6 månader (juni-december) utan att bli nämnvärt mycket fetare.

Ökningar under samma period

Bänkpress: 40 kg x 8 till drygt 100 kg 1RM
Marklyft: 70 kg x 6 till 160 kg x 4
Knäböj: 55 kg x 12 till 160 kg x 6

Visserligen har killen troligen grymma gener och förutsättningar men man kan åstadkomma jävligt mycket med vettig träning och en stabil viktuppgång.

Mer här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=149962&page=68

Danne2k
2011-01-25, 16:03
The Truth: Har du ingen skola att gå till?

Pjotor
2011-01-25, 16:20
Om TS, som han själv säger, inte ökat speciellt bra i varken muskelmassa eller styrka, trots en viktuppgång på 15 kg, tycker du då inte det snarare borde vara i träningen felet sitter, och inte i energiintaget (förutsatt att macros inte är helt åt helvete)?

TS har inte varit särskilt meddelsam med vare sig träningsupplägg eller matintag. Vi kan tycka lite vad vi vill, men våra gissningar är ungefär lika mycket värda ändå.

Tycker du det är rimligt att lägga på sig 40 kilo på ett år innan man ser signifikanta styrkeökningar?
Nej. Och det har jag inte eller skrivit. Om du hade tagit dig att läsa artikeln som jag länkade till så hade du läst att personen i exemplet parallellt gjorde stora styrkeökningar. Hans böj ökade till exempel från 145 till 315 pounds.

Ja, jag vet vem Rippetoe är, och Ja, det är ett kasst exempel. Hur många andra nybörjare har du nånsin sett, på kolo eller nån annanstans, som gjort något som ens liknar dom ökningarna?

Inte så många. Men det är inte heller så många som tränar på den nivån och med en sådan tränare. Det skulle vara intressant att ta del av träningsresultaten och viktutvecklingen hos en disciplinerad nybörjare inom styrkelyft.

Danne2k
2011-01-25, 16:34
Inte så många. Men det är inte heller så många som tränar på den nivån och med en sådan tränare. Det skulle vara intressant att ta del av träningsresultaten och viktutvecklingen hos en disciplinerad nybörjare inom styrkelyft.

Se min post på sida 1.

Iofs kanske han inte tränade med styrkelyftsinriktning precis i början men det gick väl över mer och mer till det.

Slartibartfast
2011-01-25, 16:42
Danne2k, killen i ditt exempel har ju blivit redigt stark också. Då är det bara att tuta å köra. Går man som TS upp rejält i vikt utan att styrkan följer med, så gör man fel.

TS har inte varit särskilt meddelsam med vare sig träningsupplägg eller matintag. Vi kan tycka lite vad vi vill, men våra gissningar är ungefär lika mycket värda ändå.

Men du ser inte själv hur logiken falerar, när en kille inte ökat nämnvärt i styrka, men ökat 15 kg i kroppsvikt, och rådet är "ät mera"? En nybörjare ska bli rejält mycket starkare på en sådan markant viktuppgång. Nybörjare behöver ju knappt gå upp i vikt alls för att öka i styrka i början.

Nej. Och det har jag inte eller skrivit. Om du hade tagit dig att läsa artikeln som jag länkade till så hade du läst att personen i exemplet parallellt gjorde stora styrkeökningar. Hans böj ökade till exempel från 145 till 315 pounds.

Nej, jag läste inte artikeln, men jag antog (och du bekräftar) att killen i artikeln även blev väldigt stark på köpet. Det är ju precis det jag menar. Stark har ju TS uppenbarligen inte blivit. Bara gått upp i vikt. Det kan man göra genom att bara äta och ligga på soffan också. Är man väldigt mager från början kan man lägga på sig 20 kg och ändå skymta magrutorna, fast man inte tränar alls.

frong
2011-01-25, 16:43
15kg på den tiden..?

Jag började träna i början av 1an, går nu i 3an, har gått upp ungefär 22kg på denna tid. Tycker helt klart att det har räckt av mig, 15kg på 7 måander enligt mig är absolut inte för lite (?!). Från 60kg till runt 82 för min del tycker jag är bra.

Pjotor, tycker du jag skall väga minst 90kg för att ha en bra viktuppgång?

Danne2k
2011-01-25, 16:49
Slarti har en poäng men om han då gått upp såpass mycket i fett så borde fan inte magrutorna synas längre..

Something is wrong.. *jorgen*

Pjotor
2011-01-25, 17:14
15kg på den tiden..?

Jag började träna i början av 1an, går nu i 3an, har gått upp ungefär 22kg på denna tid. Tycker helt klart att det har räckt av mig, 15kg på 7 måander enligt mig är absolut inte för lite (?!). Från 60kg till runt 82 för min del tycker jag är bra.

Pjotor, tycker du jag skall väga minst 90kg för att ha en bra viktuppgång?

Det beror på dina mål och din utveckling i övrigt. Jag kan inte ge ett generellt svar på vad som är en "bra" viktuppgång.

ChrisDEFC
2011-01-25, 18:05
Slarti har en poäng men om han då gått upp såpass mycket i fett så borde fan inte magrutorna synas längre..

Something is wrong.. *jorgen*

Beror väl på utgångsläget och generna spelar ju in vart fettet samlas osv. 15kg och fortfarande se magmusklerna kan man nog lyckas med på 7månader. Jag håller dock med om att det i längden är en alldeles för snabb viktökning. Att ha en viktökningshastighet på nästan 30kg om året och sen bli rekommenderad att äta MER helt sjukt enligt mig. Jag tycker att ½kg/månad är lagomt när man tränat ett tag och kanske 1kg/månad när man är relativ nybörjare. Men åter till ämnet, har du (trådskaparen) gått upp 15kg utan att knappt blivit starkare så bör du se över träningen, kan ju va så att du har kass teknik, inte försöker öka vikterna, tränar för mycket, tränar för lite, tränar för invecklat, inte tar i när du väl är på gymmet osv... En annan tanke är att du kanske äter för dålig mat, för lite protein och för mycket "skräp"? Lycka till oavsett!

ravbur
2011-01-25, 18:06
90 % av de som kallar sig hardgainers (eller tror att de är det) äter för lite, tränar fel eller både och. Eftersom du nämner "synliga rutor" så är min slutsats att du tillhör den första gruppen, d.v.s. du äter för lite. Jag tror inte alls att du är en hardgainer.

Du har inte skrivit vad du väger nu. I vilket fall så är 15 kg uppgång inte särskilt mycket i sammanhanget. Om du lägger drömmen om magrutor åt sidan i några månader och äter mer, så kommer du att bygga mer. I din ålder är det löjligt enkelt att bli av med underhudsfett.

Väger runt 76 nu, vägde ca 60 kg när jag började träna och var då en riktig riktig sparris. Är 180 cm lång så tänk dig.. Känns som jag ökat hyfsat mycket i muskler men jag har inte blivit speciellt mycket starkare, tex har jag bara ökat ca 15-16 kg i bänkpressen vilket ändå måste vara rätt dåligt när man är nybörjare och dessutom i tonåren.

Är väl ingen hardgainer då men jag förstår fortfarande inte vad som menas med en hardgainer och varför ska dom träna annorlunda?

Ang mina mål, få upp styrkan och även öka i volym, såklart..=) Har kört rätt mycket lågreps osv och jag försöker pressa upp så tungt som möjligt. Har skiftat rätt mycket mellan olika övningar, kanske är det som är problemet nu när jag tänker efter. Kanske ökar bättre om man strukturerar det bättre och kör samma övningar.

Slartibartfast
2011-01-25, 18:16
Är väl ingen hardgainer då men jag förstår fortfarande inte vad som menas med en hardgainer och varför ska dom träna annorlunda?

En hardgainer är någon som har dåliga genetiska förutsättningar för att bygga muskler. Att gå upp/ner i vikt har inget med det att göra. Hardgainers har ofta kass aptit också, och är spinkiga av den orsaken, men dom går upp i vikt som alla andra när dom äter ordentligt.

Ta som exempel två unga killar med exakt samma kroppsmått (180 cm/70kg) båda äter och tränar upp sig till 80 kg under det första träningsåret. Den ena av dem ser vältränad ut och den andra ser degig ut, och är antagligen markant svagare, trots att dom tränat likadant. Kille nr två är hardgainer. 50% av resultaten beror på generna.

Jag hade samma mått som dig när jag började träna för 10 år sedan. Det är bara att nöta.

ChrisDEFC
2011-01-25, 18:17
Skit i uttrycket hardgainer och träna på som vanligt. Ha inte för stora krav på att du ska bli hulken på några dagar, det tar tid att bygga en bra och stark fysik. Va glad för att du blivit starkare och är på väg åt rätt håll. Z-bumbis nybörjar program är bra ifall du vill ha tips på hur du kan lägga upp träningen och ökar du så bra i vikt som du gör så är det bara att ha tålamod och mata på.

ravbur
2011-01-25, 18:23
En hardgainer är någon som har dåliga genetiska förutsättningar för att bygga muskler. Att gå upp/ner i vikt har inget med det att göra. Hardgainers har ofta kass aptit också, och är spinkiga av den orsaken, men dom går upp i vikt som alla andra när dom äter ordentligt.

Ta som exempel två unga killar med exakt samma kroppsmått (180 cm/70kg) båda äter och tränar upp sig till 80 kg under det första träningsåret. Den ena av dem ser vältränad ut och den andra ser degig ut, och är antagligen markant svagare, trots att dom tränat likadant. Kille nr två är hardgainer. 50% av resultaten beror på generna.

Jag hade samma mått som dig när jag började träna för 10 år sedan. Det är bara att nöta.


Ja jag passar rätt bra in där, jag menar min bänkpress ligger på ca 55kg MAX, Knäböj MAX 65 Marklyft MAX 95.Ok marklyftet är jag rätt nöjd med, där går det bra, men i de två andra går det sjukt tungt!

Pjotor
2011-01-25, 20:00
50% av resultaten beror på generna.

Vilka två oberoende källor har du på det?

Forqie
2011-01-25, 20:23
Nej, då skulle det inte finnas nånting som hardgainers. Att gå upp i vikt är bara att äta mer än man gör av med. Det har inget med ens genetiska anlag att göra. Vad sedan kroppen gör med denna överskottsenergi, gällande fördelning fett/muskler, är det som avgör om man är hardgainer eller inte.

Håller med dig till en viss del, men sen är det så att det faktiskt finns sk "hardgainers". Eller min slöjdlärare och hans dotter, som går i min klass har något (enligt dem) genetiskt betingat problem som ökar deras förbränning mångfaldigt. Skälet till att jag tror på dem är dels för att denne dotter är väldigt väldigt vetenskaplig av sig och slänger inte ut sig obevisliga påståenden, och min slöjdlärare var runt 185, vägde 65 och åt kopiösa mängder mat och choklad till varje måltid.

difeddy
2011-01-25, 20:27
Verkar som att jag får lite street cred här. :D

Självklart är det fel att endast ge rådet att äta mer, då TS uppenbarligen har legat på ett kaloriöverskott men utan märkvärdiga resultat. Så, mitt förslag till dig, ravbur, är att du skapar en träningsjournal. Progression är viktigt, genom att se tillbaka på tidigare pass så vet du hur mycket du ska prestera på följande pass. Det vill säga, ännu hårdare. :)

King Grub
2011-01-25, 20:30
Vilka två oberoende källor har du på det?

Räcker inte Michael Rennie i Exp Physiol. 2005 Jul;90(4):427-36?

musmatta
2011-01-25, 20:55
Håller med dig till en viss del, men sen är det så att det faktiskt finns sk "hardgainers". Eller min slöjdlärare och hans dotter, som går i min klass har något (enligt dem) genetiskt betingat problem som ökar deras förbränning mångfaldigt. Skälet till att jag tror på dem är dels för att denne dotter är väldigt väldigt vetenskaplig av sig och slänger inte ut sig obevisliga påståenden, och min slöjdlärare var runt 185, vägde 65 och åt kopiösa mängder mat och choklad till varje måltid.

Kan vara att sköldkörteln producerar för mycket tyroxin, jag och halva släkten har det. Genetiskt betingat i mitt fall. Enkelt sagt så kan jag inte bli fet. Eller kan och kan, men det krävs storsatsningar från min sida...

Pjotor
2011-01-25, 21:04
Räcker inte Michael Rennie i Exp Physiol. 2005 Jul;90(4):427-36?

Det var inte dig jag ställde frågan till.

Om du menar artikeln How nutrition and exercise maintain the human musculoskeletal mass så hittade jag info om att en utslagning av genen som kodar för myostatin ledde till en abnorm (fördubblad) muskelmassa. Det är inte detsamma som att 50 % av resultaten beror på gener. Eller har jag missat något?

hejhopp79
2011-01-25, 21:28
90 % av de som kallar sig hardgainers (eller tror att de är det) äter för lite, tränar fel eller både och. Eftersom du nämner "synliga rutor" så är min slutsats att du tillhör den första gruppen, d.v.s. du äter för lite. Jag tror inte alls att du är en hardgainer.

Du har inte skrivit vad du väger nu. I vilket fall så är 15 kg uppgång inte särskilt mycket i sammanhanget. Om du lägger drömmen om magrutor åt sidan i några månader och äter mer, så kommer du att bygga mer. I din ålder är det löjligt enkelt att bli av med underhudsfett.

:thumbup: