handdator

Visa fullständig version : Det underbara marklyftet, vet dock inte om jag har problem?


ohlsson
2011-01-24, 21:08
Är ganska mycket rookie så att säga, började träna igen för sisådär tre månader sen efter nåt års uppehåll, var dock inte så vidare seriöst sist jag tränade. Tänkte ändra på det nu, går riktigt bra då livsstilen ser lite annorlunda ut i övrigt. Det underlättar att inte supa sådär 2 dagar i veckan =)

Dock är det det där med marklyft, fantastisk övning som jag verkligen älskar, men har ett problem med det. Tror jag, det känns inte dåligt, men ser skumt ut. Det är när jag är i "bottenläge" så åker axlarna framåt även fast jag försöker hålla tillbaka dom. Det resulterar i att ryggen reser sig mellan skuldrorna, men vet inte om det är fel heller riktigt.

Kollade en annan kille som körde efter mig, en "stor" kille som lyfte ganska mycket, absolut inget att gå efter bara för att killen är stor och stark, men hursom han gjorde likadant uppmärksammade jag.

Är det nån som kan säga ifall jag gör helt åt helvete fel, eller att det är ok att det blir så i övningen, eller ska jag försöka arbeta bort att axlarna åker framåt, vet dock inte hur jag skulle kunna lyckas hålla tillbaka dom.

Forqie
2011-01-24, 21:12
Så länge ländryggen inte krummas av överbelastning under träning så är det lugnt. Att man krummar bröstryggen är ett rätt så vanligt fenomen tror jag.

Boston77
2011-01-24, 21:42
Jag strävar efter att ha axlarna framåt för att korta lyftvägen jag gillar det men är nog inviduellt. jag har gjort 290kg i marklyften och det har inte skadat mig på det viktigt att ha nedre delen av ryggen rak tycker jag iaf

Pjotor
2011-01-24, 21:50
Om man som Boston277 drar 290 pannor så har man förmodligen en rejäl skulderstabilitet. Utan att vara på hög nivå själv så är framåtskjutna axlar inget som jag spontant skulle rekommendera relativa nybörjare att göra.

ohlsson
2011-01-24, 22:15
Själva problemet med famåtskjutande axlarna är ju att jag inte kan göra något åt saken, hur jag än försöker hålla övre partiet av ryggen så åker axlarna fram och ryggen kupas upp mellan skuldrorna.

Men skönt, då känns det lite bättre att fortsätta med marklyften. Nedre delen av ryggen har jag inga problem med alls att hålla rakt, så det är väl bara att köra på, och självklart köra vikter som jag klarar av.

Tack för svaren!

EkarN
2011-01-24, 23:07
Om man som Boston277 drar 290 pannor så har man förmodligen en rejäl skulderstabilitet. Utan att vara på hög nivå själv så är framåtskjutna axlar inget som jag spontant skulle rekommendera relativa nybörjare att göra.

+1

Själva problemet med famåtskjutande axlarna är ju att jag inte kan göra något åt saken, hur jag än försöker hålla övre partiet av ryggen så åker axlarna fram och ryggen kupas upp mellan skuldrorna.

Men skönt, då känns det lite bättre att fortsätta med marklyften. Nedre delen av ryggen har jag inga problem med alls att hålla rakt, så det är väl bara att köra på, och självklart köra vikter som jag klarar av.

Tack för svaren!

Det handlar antagligen om en svaghet i övre ryggen+ eventuella teknikfel. Bara att nöta så kommer det.

Gorilla
2011-01-25, 09:38
EkarN och Boston77 har båda vettiga saker i sina inlägg. Att tappa formen i bröstryggen är mindre allvarligt än att tappa formen i ländrygg/korsrygg. Anledningen till att du tappar fram axlarna är säkerligen pga svaghet i övre rygg, möjligtvis även teknik- eller anatomifel.