handdator

Visa fullständig version : Badrumventilation


Destra
2011-01-24, 20:13
Hej Kollo!

Efter att ha inspekterat mitt badrum så har jag kommit fram till att jag inte har något "utsug" för luft.
Jag har dock en ventil som blåser in luft i badrummet.

Jag är långt ifrån någon expert,tvärtom, men borde det inte finnas ett "utsug"? :em:

Jockefoten
2011-01-24, 20:14
Hej Kollo!

Efter att ha inspekterat mitt badrum så har jag kommit fram till att jag inte har något "utsug" för luft.
Jag har dock en ventil som blåser in luft i badrummet.

Jag är långt ifrån någon expert,tvärtom, men borde det inte finnas ett "utsug"? :em:

Nej.

Luften blåses ut genom dörr alternativt fönster.

trebby
2011-01-24, 20:21
Nej.

Luften blåses ut genom dörr alternativt fönster.


Nej, luften sugs ut i badrum, kök, ibland i garderober osv. ("smutsiga, fuktiga" utrymmen). Tas in i sovrum, vardagsrum osv.

Till TS, kan kännas som det blåser ibland, prova att ta en bit toapapper och håll mot ventilen - den ska sugas fast.

Troligaste är att du har självdragsventilation, och någon i huset(eller du själv) har en köksfläkt ansluten i självdragskanal.
Detta är inte tillåtet, pga det du beskriver, luften tar fel väg och sugs då in bakvägen genom övriga självdragskanaler.

Destra
2011-01-24, 20:29
Nej, luften sugs ut i badrum, kök, ibland i garderober osv. ("smutsiga, fuktiga" utrymmen). Tas in i sovrum, vardagsrum osv.

Till TS, kan kännas som det blåser ibland, prova att ta en bit toapapper och håll mot ventilen - den ska sugas fast.

Troligaste är att du har självdragsventilation, och någon i huset(eller du själv) har en köksfläkt ansluten i självdragskanal.
Detta är inte tillåtet, pga det du beskriver, luften tar fel väg och sugs då in bakvägen genom övriga självdragskanaler.

Ok vad bra då var jag inte helt ute och cyklade, misstänkte att det inte stämde riktigt här hemma.

Jag har testat med toapapper och det blåser ganska rejält utåt.

Känns som att det finns en päng med att luften ska ut, så jag lär väll ta och prata med fastighetsskötaren. Tack :)

tjabon
2011-01-24, 20:42
Du ska ha en sån här :

http://www.smarthem.se/includes/produkter/4629/4629_stor.jpg

En sk. PAX-fläkt, som boostar om självdraget är för dåligt.
Fastighetsskötaren vet hur man monterar.

:)

Upptaget
2011-01-24, 20:47
+1 på ovanstående om paxfläkten! självdragsventilation är ganska uselt om det inte är riktigt kallt ute så att montera paxfläktar i badrum är utmärkt.. Något som också kan ge fenomenet du beskriver är att dina tilluftsdon är stängda eller för lite öppna.. Om man öppnar mer för tilluft så minskar undertrycket i huset och självdraget funkar bättre

Destra
2011-01-24, 20:52
Spaltventilerna är öppna fullt. Likaså ventilen i skafferiet :)

Ang. fläkten: Är det ok att ha en sådan när man bor i lägenhet? Borde
inte en sådan ge samma effekt som en köksfläkt kopplad till ventilationen.