handdator

Visa fullständig version : Kostråd, kampsport och viktökning


Hammerfist81
2011-01-24, 20:10
Tja!
Inte så jävla haj på det här med kosten vid träning. Har några enkla frågor.

Jag ska börja träna mma och bjj 3 dagar i veckan, och gymma 2 dagar. Jag ligger idag på ca 70 kg, och inte särskilt mkt kroppsfett. Sexpacket sitter kvar fastän jag inte rört på mig nämnvärt de senaste 2 åren. Mitt mål är att gå up 3-4 kilo muskelmassa.
Kampsportsträningen är grym förbränning, och jag har även ett fysiskt jobb (snickare). Jag förbränner alltså en jäkla massa mer eller mindre varje dag. Antagligen därför jag har kvar sexpacket och någorlunda skarpa konturer kring alla muskler. Jag käkar en ganska jämn kost med ca 50/50 kolhydrater och protein.

Målet är som sagt att bli liiite större och behålla en låg kroppsfettsnivå. Har ni några tips på hur man ska lägga upp kosten i form av mat och kosttillskott?

Schemat ser ut så här...

Måndag-vila
Tisdag-Bjj
Onsdag-gym
Torsdag-Mma
fredag-gym
lördag-vila
söndag-mma

Tacksam för svar!

JiZZiE
2011-01-24, 20:59
Mer kcal intag än förbränning = viktökning.

Ta därför några frukter om dagen som bidrar med mycket energi, samt större portioner mat.

demo86
2011-01-25, 22:32
tränat och tävlat i boxning i många år. Min erfarenhet är att de självklart GÅR att öka i vikt och bygga muskler samtidgt som kampsport. Men fan va svårt de är.

De blir för lite utrymme till Gymmet och man får knappast överbelastning i ringen. Plus att de inte är så kul dagen efter man kört ett bröst pass på gymmet så säger tränaren att vi ska köra massa armhävningar osv. Man vågar inte säga " ja har kört bröst igår på gymmet". Sen om du ska tävla så kommer nog din tränare inte vilja att du lägger på dig massa onödig vikt på gymet. För mig var de som sagt tävling och ganska hård satsning så de blev väldigt svårt att kombinera gym med boxning. Nu tog ja en paus från boxningen och tävlandet i 3-4 månader och gjort grymma ökningar direkt i kroppen.

Som sagt allt beror på hur mkt du vill satsa på kampsporten och hur hård din tränare är.

Men 2 dagar gym känns för lite.

Lycka till

Hammerfist81
2011-01-26, 17:48
tränat och tävlat i boxning i många år. Min erfarenhet är att de självklart GÅR att öka i vikt och bygga muskler samtidgt som kampsport. Men fan va svårt de är.

De blir för lite utrymme till Gymmet och man får knappast överbelastning i ringen. Plus att de inte är så kul dagen efter man kört ett bröst pass på gymmet så säger tränaren att vi ska köra massa armhävningar osv. Man vågar inte säga " ja har kört bröst igår på gymmet". Sen om du ska tävla så kommer nog din tränare inte vilja att du lägger på dig massa onödig vikt på gymet. För mig var de som sagt tävling och ganska hård satsning så de blev väldigt svårt att kombinera gym med boxning. Nu tog ja en paus från boxningen och tävlandet i 3-4 månader och gjort grymma ökningar direkt i kroppen.

Som sagt allt beror på hur mkt du vill satsa på kampsporten och hur hård din tränare är.

Men 2 dagar gym känns för lite.

Lycka till

Tack för svaret!
Jag har tränat kampsport i ungefär 10 år. Har elitsatsat på landslaget, har gått massor med matcher mm. Nu sätter jag igång igen mest för att jag tycker det är kul. Så jag tror inte tränaren komer klaga på om jag lägger på mig några extra kilo. Jag har även bytt klubb och sport.

För att ha tränat så länge som jag har, så har jag pinsamt dålig koll på olika kosttillskott och vilken effekt/syfte de har. Om jag nu tränar som jag gör, och har som mål att gå upp 3 kilo. Vad kan man rekomendera att ta i kosttillskott, innan, efter träning och typ till mellanmål?

Mvh