handdator

Visa fullständig version : Gällande uppläget på dagen... Hur påverkar


jovas
2011-01-24, 20:08
Har en liten fundering angående mat uppläget för dagen...
vi tar idag som exempel

06:15 frukost 500 g kvarg + 2 ägg.

10:00 whey 80

12:00 Fisk 3 panerade, 4 potatisar sallad ca 6 dl mjölk.

14:00 whey 80

16:30 till ca 18:00 gym.
en whey och gainer blandning direkt efter med en banan.

och nu klockan 20:00 kommer jag att äta min middag köttfärsås å pasta å sallad å mjölk.

avslutar sedan ca 22:00 med en whey 80...

Det blir ju ganska långt efter träning som jag äter?

hur mycket påverkar det? Och maten innan träning vad ju vid 12, ganska långt ocksåå..


vad säger ni? kom med tips och ideer. tack....

vicarious
2011-01-24, 20:17
Ser helt OK ut, ser ingen anledning till att förändra något.

Vanish
2011-01-24, 20:22
När man intar whey eller kanske en gainer efter träning, och har en bit hem. Utökar man då tiden för opti-målet efter träningen? Man hör ju alltid att det är bra att äta så tidigt som möjligt efter träning. Men vissa av oss har ju ganska långt till gymmet. Har ingen opti-nojja, så det är inte hela världen. Är mest nyfiken på om whey-intaget stillar, ja, vad det nu skulle stilla! :p

vicarious
2011-01-24, 20:27
När man intar whey eller kanske en gainer efter träning, och har en bit hem. Utökar man då tiden för opti-målet efter träningen? Man hör ju alltid att det är bra att äta så tidigt som möjligt efter träning. Men vissa av oss har ju ganska långt till gymmet. Har ingen opti-nojja, så det är inte hela världen. Är mest nyfiken på om whey-intaget stillar, ja, vad det nu skulle stilla! :p

Ja, det gör det. Det som är akut efter träning är tillgång till aminosyror. Har man tagit en whey-shake har man "stillat" det behovet för stunden.

jovas
2011-01-24, 21:35
Ser helt OK ut, ser ingen anledning till att förändra något.

Okej. Du säger helt okej. Vad hade kunnat va bättre? Ätit mer innan träning?

Eddie Vedder
2011-01-24, 21:41
Okej. Du säger helt okej. Vad hade kunnat va bättre? Ätit mer innan träning?

Det är ju helt okej, alltså inget direkt som är värt och ändras. "Optimalt" existerar inte till vår kunskap än.

jovas
2011-01-24, 21:46
Det är ju helt okej, alltså inget direkt som är värt och ändras. "Optimalt" existerar inte till vår kunskap än.

Hej Nicklas okej. Först vill jag säg hur bra jag tycker träningslara.se är.Nu till min fråga. Vid min frukost äter jag 500 gram kvarg plus 2 ägg. Blir drygt 60 g protein är det onödigt mkt? Har läst på träningslära och om jag förstått det rätt så är det kassein protein som kroppen kan ta upp mer än 30 g per tillfälle. Och vassle är de snabba som Max bör vara 30 g per tillfälle?

Eddie Vedder
2011-01-24, 21:50
Hej Nicklas okej. Först vill jag säg hur bra jag tycker träningslara.se är.Nu till min fråga. Vid min frukost äter jag 500 gram kvarg plus 2 ägg. Blir drygt 60 g protein är det onödigt mkt? Har läst på träningslära och om jag förstått det rätt så är det kassein protein som kroppen kan ta upp mer än 30 g per tillfälle. Och vassle är de snabba som Max bör vara 30 g per tillfälle?

Tack! :)

Angåede frukosten tycker jag själv att ett halvt kilo kvarg känns lite overkill men det behöver ju inte vara något dåligt. Men du kanske kan ta halva och sedan andra halvan innan läggdags?

jovas
2011-01-24, 21:54
Tack! :)

Angåede frukosten tycker jag själv att ett halvt kilo kvarg känns lite overkill men det behöver ju inte vara något dåligt. Men du kanske kan ta halva och sedan andra halvan innan läggdags?

Okej. Men om vi ser på proteinet får jag användning för drygt 60 g protein direkt? Så istället skippa min eget 80 och ta kvarg? Kvarg har väl långsamt protein? Som e bra att ta när man ska sova?

vicarious
2011-01-24, 21:58
Okej. Men om vi ser på proteinet får jag användning för drygt 60 g protein direkt? Så istället skippa min eget 80 och ta kvarg? Kvarg har väl långsamt protein? Som e bra att ta när man ska sova?

Du får "användning" av allt men det kommer ta flera timmar för allt att tas upp. Inget går till spillo om man säger så.

Ja, kvarg är långsamt protein som är bra före läggdags.

Eddie Vedder
2011-01-24, 21:58
Okej. Men om vi ser på proteinet får jag användning för drygt 60 g protein direkt? Så istället skippa min eget 80 och ta kvarg? Kvarg har väl långsamt protein? Som e bra att ta när man ska sova?

Användning och användning, det kommer absorberas under lång tid. Naturligtvis blir inte allt muskler, det ska det inte bli heller och det ska du vara glad för.

Ja kasein kan vara fördelaktigt innan läggdags.

jovas
2011-01-24, 22:01
Okej. Kan ju då byta ut min kvälls eget emot 250 g kvarg. Och äta 250 g på morgonen. Vill ju ha i nu ca 200 g protein per dag och är så lätt art äta ett halvt kilo kvarg på morgonen så har man redan täkt upp 60 gram.

vicarious
2011-01-24, 22:02
Okej. Kan ju då byta ut min kvälls eget emot 250 g kvarg. Och äta 250 g på morgonen. Vill ju ha i nu ca 200 g protein per dag och är så lätt art äta ett halvt kilo kvarg på morgonen så har man redan täkt upp 60 gram.

Du kan ju kasta om ordningen annars. Ett snabbupptagligt protein som whey lämpar sig bättre på morgonen.

Whey + 250g kvarg + 2 ägg till frukost.

250g kvarg som kvällsmål.

jovas
2011-01-24, 22:11
Aaa det var bra tips. Den tar vi rakt. Så tex såhär
06.00 Frukost whey-80, 250g kvarg 2 ägg
10.00 whey 80
12.00 lunch
15.00 whey 80
Ibland börjar jag träna vid 5. Borde jag äta lite innan då? Blir ju ändå tråkig på 5 timmar utan mat?
Whey efter träning.
20.00 middag.
22.00 250 g kvarg.

Ser lika sant ut på vilodagar.

vicarious
2011-01-24, 22:14
Nej du måste inte äta nåt innan träningen. Gör det om du känner att det ger dig något.

jovas
2011-01-24, 22:16
Nej du måste inte äta nåt innan träningen. Gör det om du känner att det ger dig något.

Jätte tack för dina svar:) blev lite nyfiken på kilos eea eller hette de eaa. Det tas bäst i samband med träning? Mkt bättre än whey?

vicarious
2011-01-24, 22:25
Jätte tack för dina svar:) blev lite nyfiken på kilos eea eller hette de eaa. Det tas bäst i samband med träning? Mkt bättre än whey?

Ja.

Ja, bättre om man ser till den akuta effekten. Svårt att säga vilken skillnad det gör, om ens någon, på det stora hela.