handdator

Visa fullständig version : Dricka (lite) sprit varje dag?


filmjölk
2011-01-24, 20:05
Nu när jag har haft hosta, influensa och ont i halsen i ett par veckor har jag tagit mig vanan att ta mig en jäkel emellanåt. En liten snaps (5cl) vodka på morgonen, ev. en mitt på dagen och en snaps på kvällen har hållt hostan i schack, jag har sovit gott utan att vakna av hosta.

halsen har kännts len och fin och jag känner mig pigg och fräsch hela dagen, så jag funderar på att fortsätta med min hälsokur. Jag går inte runt och är packad, det är såpass liten mängd att jag inte är det minsta berusad. Max 2dl utspritt på ett helt dygn. Tänderna känns fräscha och min andedräkt luktar gott. Kron Vodka, Brännvin special och absolut är de jag använder, rent, okryddat och tillverkat i Sverige.

Nackdelen är när jag jobbar natt, (man får inte dricka sprit på jobbet ajabaja!) men då borstar jag tänderna efter att jag tagit mig en rackare. Givetvis dricker jag inte heller om jag skall köra bil (vilket inte händer ofta)

Rödvin skall ju vara nyttigt för hjärtat och så, men kanske en liten mängd vodka kan vara nyttigt det med?

Jag konsumerar inte särskilt mkt alkohol förövrigt, 3 folköl i veckan, och har inte vart på lyran på flera år.

Nå, kan det vara nyttigt eller helt förkastligt?

xodd
2011-01-24, 20:06
Ett helt utmärkt sätt att bli alkoholist på.

Biceps
2011-01-24, 20:19
Lär väl inte orsaka några större hälsoproblem så länge du bara kör det i några veckor och har disciplinen att sluta sen. Däremot är det kanske inte så genomtänkt att ha sprit i kroppen när du jobbar, men det beror ju på vad du jobbar med.

944RS
2011-01-24, 20:32
Låter oseriöst!

SiSenior
2011-01-24, 20:37
Låter Oopti!

spann
2011-01-24, 20:43
förfan du blir ju inte alkis på detta.. kör på tills du e frisk och kry och mår kalas!


tror även det bara gynnar gott att släppa loss och testa ha kul på helgerna med (iaf själen som en så vis vän sagt).

Honn
2011-01-24, 20:52
Tycker 15-20cl/dag är rätt ordentliga mängder.

Eddie Vedder
2011-01-24, 21:03
Låter Oopti!

Ja en så liten daglig mängd kan vara nyttigt. Nu tror jag inte riktigt all den forskning som påvisar samband mellan alkohol och fördelar ur hälsosynpunkt påvisar det kausala samband man ibland tror men dock finns sambanden i alla fall.

stafh
2011-01-24, 21:07
Ja en så liten daglig mängd kan vara nyttigt. Nu tror jag inte riktigt all den forskning som påvisar samband mellan alkohol och fördelar ur hälsosynpunkt påvisar det kausala samband man ibland tror men dock finns sambanden i alla fall.

Fast 20cl om dagen är nog i överkant.

Dra ner till en snaps om dagen istället.

Eddie Vedder
2011-01-24, 21:09
Fast 20cl om dagen är nog i överkant.

Dra ner till en snaps om dagen istället.

Oj!

Missade att det är flera om dagen, jag läste bara 5cl.:em: Då är det nog för mycket ja.

Gnusram
2011-01-24, 21:10
Fast 20cl om dagen är nog i överkant.

Dra ner till en snaps om dagen istället.

+1

Det där blir ju mellan en å en halv å två sjuttisar i veckan och får nog räknas som en ganska hög konsumption.

Raschmus
2011-01-25, 16:35
förfan du blir ju inte alkis på detta.. kör på tills du e frisk och kry och mår kalas!


tror även det bara gynnar gott att släppa loss och testa ha kul på helgerna med (iaf själen som en så vis vän sagt).

+1!

Förutsatt att du kan hålla alkoholen på en rimlig och ursprunlig nivå efter din sjukdom, kör ba kör!

Oxe
2011-01-25, 16:49
5cl om dagen gärna baserat på fernet eller dylikt låter i mina ögon som ett smartare alternativ

Snobbe
2011-01-25, 17:17
20cl om dan? Nej det låter inte bra imo.

Spiffy
2011-01-25, 17:39
Sådär 100 flaskor vodka om året. Liten mängd jo tjena.

Degpekka
2011-01-25, 17:43
Detta måste va en av dem dummaste trådarna på länge, riktigt länge.

Minimjölk
2011-01-25, 17:51
Min gammelmorfar tog en snaps av något slag varje morgon när han vaknade, han var stor och stark, aldrig sjuk och dog i sömnen när han var 96år.

Jag kan inte uttala mig om det var snapsen som påverkade honom men för honom verkade ju hans livsstil fungera bra.

Cykeljohan
2011-01-25, 17:57
Haha nu tänker jag precis tvärtemot alla andra här och säga kör på! :D utan någon som helst forskning eller allmän hälsa tagen hänsyn till...

Snobbe
2011-01-25, 17:59
Min gammelmorfar tog en snaps av något slag varje morgon när han vaknade, han var stor och stark, aldrig sjuk och dog i sömnen när han var 96år.

Jag kan inte uttala mig om det var snapsen som påverkade honom men för honom verkade ju hans livsstil fungera bra.

En snaps visst, skadar nog inget. Men 20cl om dan är rätt mycket...

cero
2011-01-25, 18:06
Detta känns ju sjukt onödigt på alla olika sätt. Visst, du blir lite renare i halsen kanske.. men influensan går över.

egge
2011-01-25, 18:29
Låter oseriöst!

Precis, dubbla dosen, minst. Ska det va, så ska det va ordentligt!

cero
2011-01-25, 18:30
Precis, dubbla dosen, minst. Ska det va, så ska det va ordentligt!

Ett glas är inget glas?