handdator

Visa fullständig version : MMA- High kick- Vart stretcha?


Zibb
2011-01-24, 20:04
hejsan!

Börjat med MMA och tänkte
- Hur ska jag stretcha för att kunna klara av en high kick mot huvudet?
Hamstrings och rumpa?
Väldigt stel nu och tänkte försöka ändra på det :)

//Zibb

Rikard Jansson
2011-01-24, 20:07
Att stretcha precis allting hjälpte för mig ;p kan sparka någon av min egen storlek i huvudet iaf, utan förhinder
Edit: förutom att det är olagligt och fel, förstås

Zibb
2011-01-24, 20:08
Att stretcha precis allting hjälpte för mig ;p kan sparka någon av min egen storlek i huvudet iaf, utan förhinder
Edit: förutom att det är olagligt och fel, förstås

Stretchade du varje dag?

limenka
2011-01-24, 21:13
Träna på att sparka. Mycket teknik.

Player
2011-01-24, 21:21
hejsan!

Börjat med MMA och tänkte
- Hur ska jag stretcha för att kunna klara av en high kick mot huvudet?
Hamstrings och rumpa?
Väldigt stel nu och tänkte försöka ändra på det :)

//Zibb

Insida lår lägger jag pengar på. Både med böjt ben och med rakt, för att få med muskler som fäster på varje sida av knäleden (eller ja, bara gracilis som går över knäled).

yooii
2011-01-24, 21:58
Jag skulle gjort som så att jag hade utfört sparkar. Riktigt jävla många sparkar.
Mot mitts, mot säck osv.

Något som jag brukar göra är att ställa mig mot en ribstol eller vägg(mest för att hindra smärre skallskador) och sparka framåt och åt sidan. Det vill säga halva pendelrörelsen fär att få upp höjden på sparkarna. Om det är rätt eller fel men det har hjälpt mig.

Men som sagt, sparka mycket. Töjningen bör komma i andra hand och tekniken i första.

Oljeblixten
2011-01-24, 23:17
Tro det eller ej så för 15-20 kilo sedan hade jag en riktigt bra, snabb och hård highkick. ^^ Jag stretchade aldrig och ändå kunde jag sparka någon som var en dm längre en mig i huvudet utan problem. Mitt tips är sparka, sparka, sparka! Hela tiden i luften sparka mot dörrposterna toucha saker på väggarna med foten gör det hela fanatiskt.

Det hjälpte i alla fall mig. =)

manekin
2011-01-25, 08:20
Tro det eller ej så för 15-20 kilo sedan hade jag en riktigt bra, snabb och hård highkick. ^^ Jag stretchade aldrig och ändå kunde jag sparka någon som var en dm längre en mig i huvudet utan problem. Mitt tips är sparka, sparka, sparka! Hela tiden i luften sparka mot dörrposterna toucha saker på väggarna med foten gör det hela fanatiskt.

Det hjälpte i alla fall mig. =)

Håller med i allt förutom fjortisvarningen ang. dörrposterna.....
Har aldrig stretchat, höga sparkar (om du pratar om hög spark med skenbenet) är inget problem efte ett tag...ska du kickboxningsvarianter är det nog en ide att stretcha....

Nykropp
2011-01-25, 09:21
Vet inte din tränare vad du skall stretcha?

Oljeblixten
2011-01-25, 12:53
Håller med i allt förutom fjortisvarningen ang. dörrposterna.....
Har aldrig stretchat, höga sparkar (om du pratar om hög spark med skenbenet) är inget problem efte ett tag...ska du kickboxningsvarianter är det nog en ide att stretcha....

Grejen är att det hjälpte mig ganska mycket, vad spelar det för roll om man ser ut som en fjortis när man är hemma och ingen tittar ändå?

Honken
2011-01-25, 13:25
Dynamisk stretching är viktigast; se till att sparka mer än vad stretchar stillastående!

Fredrik_S
2011-01-25, 14:29
Som sagt dynamisk strethc... du behöver inte träffa något...
sparka 3*15 med varje ben framåt sidan och bakåt så att du får en bra dragning i musklerna varje dag. Gå ut försiktigt första repsen och hela första set... ta det lugnt! Vikigit!!!!!

Aggarn
2011-01-26, 00:55
bara o träna sparkar, finns inget hokus pokus