handdator

Visa fullständig version : Stanna i växten. Myt eller sanning?


JiZZiE
2011-01-24, 19:44
tjena alla 30-slakare.
jag är 170cm lång, 15 bast och gymmat i ca. ett halvår.
Jag undrar, som rubriken säger; om det stämmer att man kan stanna i växten, då man ej är färdigväxt och tränar hårda pass ca. 3 dagar i veckan.

Om inte detta, gör det någon skillnad om man laddar på med proteinpulver efter varje träning?

Anledningen att jag undrar är om jag vågar träna 3 gånger i veckan i mitt tillstånd, och om jag vågar använda mig av kosttillskott ovanpå detta.

Jag menar, det är ju en hel del krampor på gymmet som inte är mer än sisådär 170?

Tack för alla svar, så jag slipper vara orolig!

frogmachine
2011-01-24, 19:45
Du stannar inte i växten och proteinpulver är protein. Protein gör inte att du stannar i växten=PPPPP

King Grub
2011-01-24, 19:46
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148514&highlight=v%E4xten

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105518&highlight=v%E4xten

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89089&highlight=v%E4xten

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=80337&highlight=v%E4xten

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=54022&highlight=v%E4xten

Proxy
2011-01-24, 19:48
Jag menar, det är ju en hel del krampor på gymmet som inte är mer än sisådär 170?


Det finns en anledning för det, och det är att man ser större ut om man lägger på sig 10kg muskler som kort, än 10kg muskler som basket-lång.

Nej, du stannar inte i växten av träning. Nej, du stannar inte i växten av protein, varken från pulver eller kött.

Trainlikeno1
2011-01-24, 20:33
Om det stämmer att man kan stanna i växten, då man ej är färdigväxt och tränar hårda pass ca. 3 dagar i veckan.


Du kommer inte stanna i växten av att träna 3 dagar i veckan.


Om inte detta, gör det någon skillnad om man laddar på med proteinpulver efter varje träning?


Hur menar du nu? Om protein pulvret i sig kommer göra så att du stannar i växten eller om det är bra att inta det efter träningen för opti nojja?

Proteinet du intar i form av pulver är samma protein som det du får ifrån mjölk.
Det kommer inte göra så att du stannar i växten och du behöver inte inta det. Allt som behövs är vanlig husmanskost.


Anledningen att jag undrar är om jag vågar träna 3 gånger i veckan i mitt tillstånd, och om jag vågar använda mig av kosttillskott ovanpå detta.


Varken träningen eller kosttillskotten kommer göra så att du stannar i växten.

I ditt tillstånd?


Jag menar, det är ju en hel del krampor på gymmet som inte är mer än sisådär 170?


Korta människor får muskler "snabbare" i och med att det syns mer på dom. Deras muskler ser "större" ut. De har mindre och "fylla ut", om vi säger så. En person som är kort kommer se "biffigare" ut än en person som är lång, med samma muskelmassa.

anton2000
2011-01-24, 20:41
k9SDFIySuj4

Remote
2011-01-24, 20:59
Jag kan ha fel, men tillväxtzonerna i ben aktiveras av en viss mängd östrogen, och för att uppnå den nivån av östrogen krävs en stor mängd testosteron, som omvandlas till östrogen. Och om den mängden tillförs på ett icke naturligt sätt i kombination med styrketräning så kan det resultera i kroppen slutar växa på längden.

För alla andra så växer man tills man växt färdigt.

Proxy
2011-01-24, 21:05
Jag kan ha fel, men tillväxtzonerna i ben aktiveras av en viss mängd östrogen, och för att uppnå den nivån av östrogen krävs en stor mängd testosteron, som omvandlas till östrogen. Och om den mängden tillförs på ett icke naturligt sätt i kombination med styrketräning så kan det resultera i kroppen slutar växa på längden.

För alla andra så växer man tills man växt färdigt.

Testosteron tillfört av dopingpreparat, eller läkemedel. Inte naturligt producerat testosteron. Det är snarare effekter av preparat som har en östrogensänkande effekt, snarare än endast höga testosteron-värden.

Av samma anledning så slutar inte kroppens egenproduktion av testosteron, även om du har höga naturliga nivåer. Just för att det är egenproducerat.

/Captain Obvious :D

Crocker
2011-01-24, 21:59
Jag kan ha fel, men tillväxtzonerna i ben aktiveras av en viss mängd östrogen, och för att uppnå den nivån av östrogen krävs en stor mängd testosteron, som omvandlas till östrogen. Och om den mängden tillförs på ett icke naturligt sätt i kombination med styrketräning så kan det resultera i kroppen slutar växa på längden.

För alla andra så växer man tills man växt färdigt.
Nej, du har inte fel.
AAS kan få tillväxtzonerna att slutas.
Dock är det en sån dum myt, att man blir smått irriterad varje gång.
Varför får inte en mattelärare visa att 1+1=3, men en idrottslärare får dra dumma myter. Det skulle bli skillnad på effekterna.
Japp det är copycat.

kuttern
2011-01-25, 09:27
Ifall man tränar jättemycket, säg minst 15h i veckan som barn/ungdom - är det då inte möjligt att man "fastnar" i utvecklingen?! Man kanske ligger på ständigt kaloriunderskott, mens som aldrig kommer, kan kroppen verkligen växa fullt ut med för lite energi jämfört med behovet?

Proxy
2011-01-25, 09:35
Ifall man tränar jättemycket, säg minst 15h i veckan som barn/ungdom - är det då inte möjligt att man "fastnar" i utvecklingen?! Man kanske ligger på ständigt kaloriunderskott, mens som aldrig kommer, kan kroppen verkligen växa fullt ut med för lite energi jämfört med behovet?

Jo, det är det. Men det finns det risk för även om man bara ligger på kaloriunderskott (på för lite kroppsfett) och inte tränar.

Forqie
2011-01-25, 10:14
Brukar inte de som tränar så hårt som 15h om veckan oftast ha något seriösare schema när det gäller mat osv. De jag känner som tränar väldigt hårt, tex. inom simning blir i stort sett tvungna att äta ofta och mycket.

rajjan_dammit
2011-01-25, 11:03
Väntar på sanningen från The Truth... :D

kuttern
2011-01-25, 12:10
Brukar inte de som tränar så hårt som 15h om veckan oftast ha något seriösare schema när det gäller mat osv. De jag känner som tränar väldigt hårt, tex. inom simning blir i stort sett tvungna att äta ofta och mycket.

Nu hamnar jag lite utanför ämnet, men det här tycker jag är en så viktig fråga att den måste belysas. Mina erfarenheter är tyvärr ganska dåliga när det gäller detta, men jag hoppas att tiderna har förändrats på 15-20 år och att man ser dagens idrottande barn och ungdommar som hela individer, som ska må bra psykiskt och fysiskt, att man måste till föra energi och sova ordentligt för att fungera och läka. När jag höll på tittade man hur mycket stjärnorna tränade, och vi skulle givetvis göra detsamma. Överskotts-hull och onödiga extrakilon skulle med olika metoder bekämpas, allt för prestationens skull. Jag vill inte dra alla idrottsledare över samma kam här, men det var som jag upplevde det ett existerande problem hos fler än en.

Crocker
2011-01-25, 14:31
Nu hamnar jag lite utanför ämnet, men det här tycker jag är en så viktig fråga att den måste belysas. Mina erfarenheter är tyvärr ganska dåliga när det gäller detta, men jag hoppas att tiderna har förändrats på 15-20 år och att man ser dagens idrottande barn och ungdommar som hela individer, som ska må bra psykiskt och fysiskt, att man måste till föra energi och sova ordentligt för att fungera och läka. När jag höll på tittade man hur mycket stjärnorna tränade, och vi skulle givetvis göra detsamma. Överskotts-hull och onödiga extrakilon skulle med olika metoder bekämpas, allt för prestationens skull. Jag vill inte dra alla idrottsledare över samma kam här, men det var som jag upplevde det ett existerande problem hos fler än en.
Idrottar man på så hög nivå, vet man förhoppningsvis vad man håller på med..

The Truth
2011-01-25, 15:27
Jag har tränat tung styrketräning regelbundet sedan 10 års ålder och jag blev längst i hela min släkt...

Man krymper nog mer av att ha 10kg övervikt konstant än att böja 110kg något set i veckan. Mer tryck på kroppen då.

Det är en myt som gissningsvis uppkommit för att bodybuilders och styrkelyftare generellt är kortare än andra idrottare (där man inte har viktklasser i samma utsträckning och därmed ofta tjänar på att vara lång, t ex basket eller amerikansk fotboll), och som vanligt så underskattar folk gener och överskattar miljö, så de tror att man blir lång av basket och kort av styrketräning, när det snarare är så att långa drar sig till basket medan korta drar sig till styrketräning.