handdator

Visa fullständig version : Bara köra cardio, inget gym alls


anders acab
2011-01-24, 19:26
Hej! Jag tränar gym 4 gånger i veckan, har kört sen april 2010 och tränade väldigt dåligt på sommaren, rörde mig inget speciellt heller (jag idrottade inget alltså).

Nu är det så att jag vill ner i vikt, har kört jävligt tungt på gymmet, dragit ner på maten och framförallt kolhydraterna, försökt röra på mig mer. Jag har gått ner 5kg sen mitten av november men nu har jag fastnat och måste hitta någon motivation.

Nu till min fråga, är det farligt att köra cardio och skippa gym helt? Jag är väl medveten om att jag kommer tappa väldigt mycket muskelmassa, men det är nästan så att jag vill ta den smällen. Jag vet också att det är farligt för immunförsvaret att gå ner så snabbt och jag får lös hud. Jag tänkte köra spinningpass 3 gånger i veckan, tränar även fotboll 2 gånger i veckan.

Vad tror ni om dessa planer? Är det idiotiskt eller ska jag testa?

Tack på förhand.

vicarious
2011-01-24, 19:31
Det är inte farligt men ja, jag skulle vilja påstå att det är idiotiskt och att du troligtvis kommer ångra dig om du väljer att skippa styrketräningen.

Har du fastnat så får du äta lite mindre eller röra på dig lite mer. Räknar du?

King Grub
2011-01-24, 19:35
Varför skulle du undvika styrketräningen? Det enda det åstadkommer är ju att göra dig fetare, svagare, försämra din ämnesomsättning och framtida resultat.

anders acab
2011-01-24, 19:39
Jag försöker räkna, är lite svårt med skolmaten dock.

På vilket vis förstör det mina framtida resultat, kan jag inte börja från scratch?

King Grub
2011-01-24, 19:42
Mindre muskelmassa = sämre utgångsläge.

Du förlorar inte mer fett på ett underskott på X kcal utan styrketräning jämfört med samma underskott med styrketräning. Tvärtom. En viktnedgång på 1 kg består till större del av fett om du haft styrketräning med i upplägget.

anders acab
2011-01-24, 19:44
Okej, jag fortsätter väl med den och kör cardio på vilodagarna istället. Eller hur tycker du jag ska göra?

King Grub
2011-01-24, 19:45
Styrketräning är A och O. Det är konditionsträningen som är helt valfri; ett upplägg som ger ett underskott på X kcal ger lika stor vikt- och fettförlust med eller utan konditionsträning - konditionsträning ökar inte fettförbränningen.

anders acab
2011-01-24, 19:47
Hur kan inte konditionsträning öka fettförbränningen? Jag gör mig ju av med energi när jag går/springer och hamnar då tillslut på ett kaloriunderskott, eller har jag fel?

King Grub
2011-01-24, 19:53
Sett över dygnet blir det ingen skillnad vid en viss kaloribalans jämfört med ingen konditionsträning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4297609&postcount=5

anders acab
2011-01-24, 19:55
Okej, det låter väldigt skumt enligt mig men men. Så det enda jag bör göra är att dra ner på maten och kcal?

King Grub
2011-01-24, 19:57
Eller en kombination med konditionsträning för att öka energiförbrukningen så du slipper dra ner på maten otrevligt mycket. Huvudsaken är dock fortfarande styrketräning + kaloriunderskottet + ett högt proteinintag. Om du vill åstadkomma kaloriunderskottet med konditionsträning eller kalorirestriktion är upp till dig, men överdrivna mängder konditionsträning finns det bara nackdelar med i sammanhanget.

anders acab
2011-01-24, 20:01
Rätta mig om jag har fel nu. Ju mer jag rör på mig, ju mer kcal (energi) gör jag av med, jag hamnar alltså på ett kalori underskott tillslut när jag rört mig mer än vad jag stoppat i mig = går ner i vikt. Är det inte så?

Vilka nackdelar finns det med konditionsträning?

King Grub
2011-01-24, 20:03
1. Visst, men det är ingen skillnad om du gör det genom kalorirestriktion eller genom motion.

2. Det hämmar muskeluppbyggnaden styrketräningen åstadkommer och gör att du riskerar att förlora mer muskelmassa och därigenom får nackdelarna detta innebär.

anders acab
2011-01-24, 20:05
Ge mig ett ordentligt och slutgiltigt svar på hur jag borde göra för att komma ner i vikt på snabbast möjliga sätt utan att förlora alltför mycket muskelmassa.

King Grub
2011-01-24, 20:07
Kaloriunderskott + styrketräning + mycket protein. Inga överdrivna mängder konditionsträning.

anders acab
2011-01-24, 20:11
Okej, tack så mycket. Om detta nu inte fungerar, vad gör jag för fel/hur kan jag ändra det?

Dillinger
2011-01-24, 20:40
Du äter för mycket, rör på dig för lite eller tränar inte tillräckligt hårt.

Ormet
2011-01-25, 06:56
Styrketräna + kör lågintensiv träning i form av att gå 1 timme. Har du möjlighet till att gå innan frukost så gör det.
Jag har lite fett kvar på bröst & mage som jag vill bli av med. Testade att köra cardio 4ggr i veckan men insåg redan efter 2 veckor att musklerna var det som drabbades & fettet påverkades ytterst lite.
Mitt problem ligger i tålamod men jag inser nu att det är bättre att skynda långsamt.

Pretorian
2011-01-25, 07:29
Kaloriunderskott + styrketräning + mycket protein. Inga överdrivna mängder konditionsträning.

Den där meningen sparar jag i mitt huvud. Tack.