handdator

Visa fullständig version : Vikten av vilodag?


Telles
2011-01-24, 18:54
Det är frågan jag ställer mig. Har en tendens till att vara för ambitiös när jag väl kommit igång och tränat, och det händer ofta att jag tex åker 2 mil längdskidor på min vilodag från gymmet. Hur viktig är just dessa två vilodagar (enligt mitt schema) per vecka för att utvecklas optimalt på gymmet?

mvh

SiSenior
2011-01-24, 18:59
Omöjligt att säga när vi inte vet mer om dig och ditt upplägg.

-Knox-
2011-01-24, 18:59
Våldsamt kopiöst viktigt i min mening...

Kischen
2011-01-24, 19:01
Väldigt viktig eller oviktig. Eller där emellan. Är väl så nära sanningen man kan komma :D

xarizma
2011-01-24, 19:36
Sålänge du inte kör stenhårda pass så tror jag ändå inte att det är någon fara. Viktigaste är att du känner efter, och lyssnar på din kropp.

benacii
2011-01-24, 19:38
Sålänge du inte kör stenhårda pass så tror jag ändå inte att det är någon fara. Viktigaste är att du känner efter, och lyssnar på din kropp.

vad räknas som stenhårda pass?

xarizma
2011-01-24, 19:41
vad räknas som stenhårda pass?Det är olika från person till person. Men ju mer man lär känna sin kropp (och det kommer med erfarenhet) då börjar man lära sig hur mycket man orkar, vad ens kapacitet är etc. Det är just därför oftast nybörjare blir övertränade, för dem är inte medvetna om deras kapacitet - så dom bara kör, tills dem en dag inte orkar helt enkelt.

xarizma
2011-01-24, 19:42
Som sagt, trådskaparen har inte skrivit ner sitt schema förövrigt så det är vääldigt svårt att ge något exakt svar.

Trainlikeno1
2011-01-24, 20:35
Vila när du känner för det helt enkelt. I början tycker jag man MÅSTE ha vilodagar, i och med att man inte känner sin kropp lika bra. Man känner när man behöver vila, man känner när man kan köra på som vanligt.

Måste man fråga, så behöver man sätta ditt någon vilodag/ar under veckan.

Telles
2011-01-24, 20:45
hej igen.

Har tränat gym under många år, men frågan var mest att jag funderade hur andra gör då jag känner att ibland när jag borde ha en vilodag istället just kör ett extra pass på min "lediga dag" Självklart känner jag efter och lyssnar på kroppen i de flesta fall men då jag istället drar i mig någon bra pwo och kör gärnet undrar jag om det skadar mer än gör nytta?

Trainlikeno1
2011-01-24, 20:50
Jag tror du svarar på din egen fråga.

jag känner att ibland när jag borde ha en vilodag istället just kör ett extra pass på min "lediga dag"?

Jag tror de flesta har minst 1-2 vilodagar i veckan, eller kör på som de tycker känns bäst för dom.

Eddie Vedder
2011-01-24, 21:53
vad räknas som stenhårda pass?

Något som är extremt fysiskt krävande.

yooii
2011-01-24, 22:29
Jag gillar vilodagar, kanske för mycket..