handdator

Visa fullständig version : Majsstärkelse = malto? Majsstärkelse = ätbart "rått"?


Seb74
2011-01-24, 18:34
http://www.maizena.se/majsstarkelse.aspx

Malto kommer väl från majs på nåt sätt, kanske detta är budget-malto, mindre än halva priset ju.

Någon?

Eddie Vedder
2011-01-24, 18:36
Nej det är inte maltodextrin de är majsstärkelse. Om det hade varit maltodextrin hade det stått det. :)

Men även majsstärkelse är snabba kolhydrater. Om det sedan blir vidrigt mjölvatten vet jag dock inte. Det är ju ämnat för att göra såser tjocka.

Seb74
2011-01-24, 18:44
Nej det är inte maltodextrin de är majsstärkelse. Om det hade varit maltodextrin hade det stått det. :)

Men även majsstärkelse är snabba kolhydrater. Om det sedan blir vidrigt mjölvatten vet jag dock inte. Det är ju ämnat för att göra såser tjocka.

Kanske gör såserna tjocka vid värme bara...

Men hur vet man om det är fruktos i då, eller vad det nu är i socker som gör det så farligt. Står ju inte mycket om det på produktsidan iallafall.
Tycker dom kunde lagt till om man kan ha det som gainer när man bulkar ;)

Seb74
2011-01-24, 18:54
Vi studerade effekten av att inta oupphettad majsstärkelse (maizenamjöl), en källa till långsamma kolhydrater, hos 12 Typ 1 diabetiker
Nej majsstärkelse har nog inte mycket gemensamt med malto då...verkar va en långsam kolis...konstigt, trodde allt som kom från majs va snabbt som fan. Aja, är väl antagligen svårsmält och svårt att svulla i sig då också, som allt annat långsamt.

EDIT: Nån dietist på nån sajt verkar likställa det med socker nästan...nämns ihop med folksjukdomar...
Aja, bäst öka intaget av dyra maltot istället då, det lär man inte dö av iallafall, men synd det är så "dyrt".

Eddie Vedder
2011-01-24, 21:52
Nej majsstärkelse har nog inte mycket gemensamt med malto då...verkar va en långsam kolis...konstigt, trodde allt som kom från majs va snabbt som fan. Aja, är väl antagligen svårsmält och svårt att svulla i sig då också, som allt annat långsamt.

EDIT: Nån dietist på nån sajt verkar likställa det med socker nästan...nämns ihop med folksjukdomar...
Aja, bäst öka intaget av dyra maltot istället då, det lär man inte dö av iallafall, men synd det är så "dyrt".

Ur näringssynpunkt är det lika värdelöst med malto. Du blir inte mer eller mindre sjuk av det ena. Din hypokondri är något du behöver jobba på.

Och det är ingen fruktos, det är som sagt stärkelse.

Seb74
2011-01-24, 23:09
Ur näringssynpunkt är det lika värdelöst med malto. Du blir inte mer eller mindre sjuk av det ena. Din hypokondri är något du behöver jobba på.

Och det är ingen fruktos, det är som sagt stärkelse.

Jag tror inte den socker-är-farligt-sidan menade att det var farligt för att man inte får i sig vitaminer av dessa produkter...
Orkar inte ens läsa skiten, men som sagt, får bli "dyr" malto för min del istället, verkar mer safe.

http://www.kostkoll.se/blog.php?bid=420

icedreamer2
2011-01-24, 23:10
Om du vill ha snabba kolhydrater, kör Riskakor :) Riktigt gott, finns i flera olika smaker och är inte speciellt dyrt. Sen avgör du hur många du vill trycka i dig ;)

Tolkia
2011-01-24, 23:21
Att äta majsstärkelse blir ungefär som att äta potatismjöl. Jag misstänker att känsliga magar kan tycka att det är lite sådär att äta det otillagat också. Lägg dina pengar på något som smakar bättre; vill du absolut ha majs så ät cornflakes eller polenta eller något. Eller majs, för den delen. Att plåga i sig majsstärkelse känns som noja till ingen nytta.

vicarious
2011-01-24, 23:28
Sen när är malto dyrt?

Seb74
2011-01-25, 07:23
Sen när är malto dyrt?

"Dyrt" skrev jag. För att va helt tomma kalorier så känns det som det är onödigt dyrt...dubbelt så dyrt som saft tex, eller 6ggr dyrare än vanligt socker.
Känns som det är så "dyrt" bara för det är en träningsprodukt, och om man kunde hitta motsvarande i en matbutik skulle det kunna va billigare.

Var ett sånt fynd jag tänkte mig ha gjort med majset, då malto kommer från majs, men det är tydligen helt skilda saker, så får väl bli malto istället så man är "safe" iallafall.

Tackar för svaren :)

Eddie Vedder
2011-01-25, 07:29
Om du vill ha snabba kolhydrater, kör Riskakor :) Riktigt gott, finns i flera olika smaker och är inte speciellt dyrt. Sen avgör du hur många du vill trycka i dig ;)

Nja, riskakor är knappast billigt. Kolla hur många du behöver för till exempel 50 gram kolhydrat och beräkna hur många paket det blir på typ 20 träningspass.

Apos78
2011-01-25, 08:33
Jag tror inte den socker-är-farligt-sidan menade att det var farligt för att man inte får i sig vitaminer av dessa produkter...
Orkar inte ens läsa skiten, men som sagt, får bli "dyr" malto för min del istället, verkar mer safe.

http://www.kostkoll.se/blog.php?bid=420

Mer safe på vilket sätt? Det är med säkerhet behagligare att få i sig visserligen men i övrigt?

"Dyrt" skrev jag. För att va helt tomma kalorier så känns det som det är onödigt dyrt...dubbelt så dyrt som saft tex, eller 6ggr dyrare än vanligt socker.
Känns som det är så "dyrt" bara för det är en träningsprodukt, och om man kunde hitta motsvarande i en matbutik skulle det kunna va billigare.

Var ett sånt fynd jag tänkte mig ha gjort med majset, då malto kommer från majs, men det är tydligen helt skilda saker, så får väl bli malto istället så man är "safe" iallafall.

Tackar för svaren :)

Malto finns att köpa på andra ställen än internets kosttillskottsbutiker.

Seb74
2011-01-25, 08:37
Mer safe på vilket sätt? Det är med säkerhet behagligare att få i sig visserligen men i övrigt?


Malto finns att köpa på andra ställen än internets kosttillskottsbutiker.

Att malto på inget sätt är likställt med socker (fruktos?) och dess skadligheter, vad jag förstått. Malto verkar mer neutralt, helt ofarligt i rätt mängder eller direkt efter träning, men heller inte alls nyttigt på något sätt.

Ja nån tråd här och var på nätet antyder att man kan gå till bryggerier och inhandla, men jag tror inte jag lyckats hitta nån tråd där någon lyckats med just detta så jag vetefan.

vicarious
2011-01-25, 09:10
"Dyrt" skrev jag. För att va helt tomma kalorier så känns det som det är onödigt dyrt...dubbelt så dyrt som saft tex, eller 6ggr dyrare än vanligt socker.
Känns som det är så "dyrt" bara för det är en träningsprodukt, och om man kunde hitta motsvarande i en matbutik skulle det kunna va billigare.

Var ett sånt fynd jag tänkte mig ha gjort med majset, då malto kommer från majs, men det är tydligen helt skilda saker, så får väl bli malto istället så man är "safe" iallafall.

Tackar för svaren :)

Om det nu är dyrt för att vara "tomma kalorier", vad ska du då med det till kan man ju fråga sig?

Att malto på inget sätt är likställt med socker (fruktos?) och dess skadligheter, vad jag förstått. Malto verkar mer neutralt, helt ofarligt i rätt mängder eller direkt efter träning, men heller inte alls nyttigt på något sätt.

Ja nån tråd här och var på nätet antyder att man kan gå till bryggerier och inhandla, men jag tror inte jag lyckats hitta nån tråd där någon lyckats med just detta så jag vetefan.

Det finns bryggerier du kan köpa från på nätet. Det gäller, som med det mesta, att leta en stund om man vill hitta det lägsta priset.

z_bumbi
2011-01-25, 09:11
Men hur vet man om det är fruktos i då, eller vad det nu är i socker som gör det så farligt.

Socker i rimliga mängder är inte farligt och framför allt inte efter ett träningspass om du tränar lite längre tid.

"Dyrt" skrev jag. För att va helt tomma kalorier så känns det som det är onödigt dyrt...dubbelt så dyrt som saft tex, eller 6ggr dyrare än vanligt socker.

Då har du ju lösningen dvs drick saft eller kör med vanligt socker i rimliga mängder.

Seb74
2011-01-25, 09:27
Om det nu är dyrt för att vara "tomma kalorier", vad ska du då med det till kan man ju fråga sig?

Eh, bulka kanske?
Lätta kcal, och inte explicit onyttigt iallafall.