handdator

Visa fullständig version : Smärta i axeln.


denied4access
2011-01-24, 16:51
Hallå!

Jag har sökt efter svar på google, men utan framgång.

Jag har en fruktansvärd smärta i axeln. Värst är vid sittande axelpress med hantlar. Men även sittande rodd, liggande hantelpress, bröst (man sitter i en maskin och "flaxar" ihop vikterna med armarna) och axellyft "sideways" gör ont.

Den drabbade axeln är min högra axel. Jag är högerhänt om det har någon betydelse. Det är den yttre axeln/muskeln som gör väldigt ont. Ibland så kan jag få ont i leden som sitter på den främre delen av axeln.

Det gör ont i början av träningen, men efter en stunds träning så försvinner smärtan något. Efter träningen så kommer smärtan tillbaka.

Jag har, i december, varit hos en sjukgymnast, och enligt han så är det muskelrelaterat. Jag blev skickad till en läkare som gav mig en kortisonspruta i slemsäcken. 3 dagar senare fick jag en tid hos röntgen. 1 vecka efter röntgen så ringde jag in för att höra hur det ser ut, och det fanns inga skador de kunde se på bilderna.

Jag ringde idag igen för att dubbelkolla resultaten, men kunde då inte få svar i telefonen. En läkare skulle ringa mig nästa vecka *rolleyes*

Nu har det gått 6 veckor, och det har inte blivit bättre efter sprutan. Det har snarare blivit något sämre *cry* Om jag återvänder till läkaren så kommer jag bara få en ny kortisonspruta (skulle den första inte hjälpa så skulle jag få en ny spruta sa han).

Kan någon vänlig själ ge mig råd och tips om vad jag ska göra, och möjligtvis inte göra?? Eventuellt gförklara för mig vad som har hänt vore väldigt bra också!

Trainlikeno1
2011-01-24, 20:42
Sluta träna och låt det bli bättre. Om det är musklerna som sjukgymnasten säger så gäller det bara och vila.

Martin Löwgren
2011-01-25, 14:24
Varför har du inte börjat rehabilitera din axel med rotatorcuff/skulderövningar som jag förmodar att du fått av din sjukgymnast?

denied4access
2011-01-25, 16:51
Varför har du inte börjat rehabilitera din axel med rotatorcuff/skulderövningar som jag förmodar att du fått av din sjukgymnast?

Min sjukgymnast har inte nämnt något om rotatorcuffarna. Det sjukgymnasten gick genom med mig var hur man bl.a. skulle träna ryggen osv, men inget som hade med axlarna att göra alls. :confused: När jag kom hem så sökte jag lite mer på google och hittade då bl.a. info att man skulle träna rotatorcuffarna, och det har jag gjort sen det första besöket ca 3 ggr i veckan (började 9 dagar efter kortisonsprutan)! Men det har inte blivit bättre med smärtan å det, tyvärr :(

Jag chansade och bokade ett nytt besök hos en läkare idag, och denna gången fick jag en annan läkare. Efter en kort undersökning så kom han snabbt fram till att muskelfästet är imflamerat! Nu vet jag inte vad den muskeln heter, men den är stor, trekantig, sitter över hela axeln och det är muskelfästet som sitter mellan bicepsen och tricepsen på utsidan där som det gör ont!

Läkaren idag avrådde från kortisonspruta, det skulle bli en sista utväg i så fall. Så, idag så har jag fått några piller på recept som heter "DIKLOFENAK T COPYFARM 50 mg". Jag skulle även smörja in området med typ Voltaren eller liknande under tiden jag går på tabletterna!

Tre veckor, sen så får vi se om det har blivit bättre eller ej!

Martin Löwgren: Ditt namn har dykt upp en hel del när jag har sökt på google, och jag har fått ett intryck att du kan en hel del om träningsskador osv! Du kanske vet vilken muskel jag menar ovan?? Har du några råd ang detta??