handdator

Visa fullständig version : Garage-Gym?


bolla
2011-01-24, 16:43
Vad är det bästa på jorden? Ett eget gym, i garaget.

Om jag i framtiden skulle investera i ett hus med garage, vad skulle jag behöva i min grotta så att säga?

Vore nice med lite förslag, vad ska jag ha för utrustning osv.

MasterChief
2011-01-24, 16:49
Tja, vill du bygga eller träna kondis? Båda och? Målsättning? Budget?

lanzal
2011-01-24, 16:52
En bänkställning, en bänk, en skivstång och runt 100-200kg i vikter? ;>

bolla
2011-01-24, 16:54
Tja, vill du bygga eller träna kondis? Båda och? Målsättning? Budget?

Bygga muskler! Konditionen sköter jag ute, jag vill bli starkare och få mer volym, lite strongman träning typ.

budget.. hmm, kanske 15-20 000kr, kommer man långt på det?

HulkH
2011-01-24, 17:11
Tror det kmr funka alldeles utmärkt om du ahr ne budget på 15-20k ;)

Proxy
2011-01-24, 17:15
Ett powerrack, en ordentlig stång, en bänk, och 300kg+ i vikter är allt som behövs :)
Skit i bänkställning, skaffa ett powerrack. Skitbra att köra bänk i.

Exdiaq
2011-01-24, 17:28
Ett powerrack, en ordentlig stång, en bänk, och 300kg+ i vikter är allt som behövs :)
Skit i bänkställning, skaffa ett powerrack. Skitbra att köra bänk i.

Hann före, håller med! Lägg till en chins/dips-ställning, medicinbollar och pilatesboll så är du all set!

Ölme (http://www.bodypowerequipment.se/) är de som absolut bäst pris!

Troll
2011-01-24, 17:36
15-20 kan du komma långt på.

Går ju även banta kostnaderna genom att kolla blocket och bygga en del själv.

Ölme som Exdiaq skrev har riktigt bra priser, där fixade jag det mesta av mina inköpta prylar. :thumbup:

bb X
2011-01-24, 17:43
Jag hade hellre haft en bil i mitt garage :D

Proxy
2011-01-24, 17:56
Hann före, håller med! Lägg till en chins/dips-ställning, medicinbollar och pilatesboll så är du all set!

Ölme (http://www.bodypowerequipment.se/) är de som absolut bäst pris!

Med rätt powerrack så kan man ju faktiskt använda stången som chinsställning. Inte för att en chins-stång är särskilt svårt att skaffa, men ändå :)

Dips är en övning som jag tycker att man kan skippa om man inte behöver vara bra i just dips. Så den kan man egentligen skippa också tycker jag. Men om man har tillgång till en såg, en svets och lite metall så är det ju inte svårt att sno ihop själv.

MAXX
2011-01-24, 18:15
Ett powerrack, en ordentlig stång, en bänk, och 300kg+ i vikter är allt som behövs :)
Skit i bänkställning, skaffa ett powerrack. Skitbra att köra bänk i.

Det typ.

thomast
2011-01-24, 18:18
Glöm inte ett vettigt golv.

Hemi
2011-01-24, 18:27
Glöm inte ett vettigt golv.

Det viktigaste enligt min mening och erfarenheter. Efter ett tag vann enkelheten och effektiviteten samt tiden och kvar blev bara golvet och skivstången. Inte ens ställning eller bänk använder jag. Men då har jag inte personliga rekord i bänk och böj som mål heller men knäböj, ben och bröst tränas effektivt ändå. Något räcke att chinsa i kanske, ibland. Hantlar, ibland, men sällan. Kroppsviktsövningar med någon tung sak i famnen på det. Klart.

Troll
2011-01-25, 14:53
Med rätt powerrack så kan man ju faktiskt använda stången som chinsställning. Inte för att en chins-stång är särskilt svårt att skaffa, men ändå :)

Dips är en övning som jag tycker att man kan skippa om man inte behöver vara bra i just dips. Så den kan man egentligen skippa också tycker jag. Men om man har tillgång till en såg, en svets och lite metall så är det ju inte svårt att sno ihop själv.

+1 på rack som går att chinna i, annars fungerar även en rejäl krok i taket och sen en latsstång. :thumbup:

Dips håller jag däremot inte med om, tycker det är en riktigt bra övning, men ordnar du olympiska ringar / spännband med handtag så löser du det billigt.
Då fär du även jobba mer med stabiliserande muskler. :hbang:

z_bumbi
2011-01-25, 15:05
Bas
Powerrack eller en böjställning med ett par bockar som skydd.
Bänk, gärna ställbar men viktigaste är att den är stadig.
Stång
Vikter

Funkar utmärkt för hela kroppen och är man lite uppfinningsrik så kommer man inte att sakna någon övning.

Lyx, utan inbördes ordning
Loadingpins
Fatbar (köp ett rör med 50 mm i diameter, yttermått och fäst skivstångsstopp).
Gjut ett antal betongklumpar i hinkar, tunnor, baljor. Fodra med en soppsäck så kan du återanvända det mesta. Bildäck för stötdämpning
Traktordäck
Skottkärra
Kraftiga väskor eller sandsäckar lastade med mindre sandsäckar för att kunna reglera vikten.
Block och blogs för greppövningar.
Kraftigt rep
"Stock" med handtag
En eller flera vanliga stockar.
Hopprep
Roddmaskin (C2)
En kabeltillsats till powerracket eller en separat historia.

Utöka vartefter du kommer igång med strongmanträningen.