handdator

Visa fullständig version : Set till failure, bra eller dåligt?


Biss
2011-01-23, 21:53
Fastnade för en intressant artikel i nya Body och tänkte bara höra med folket här på Kollo hur ofta, eller om ni ens kör, set till fail? (per pass)
I sådana fall vad märker ni för fördelar/nackdelar med detta rent generellt?

Mycket snack om att det är väldigt påfrestande för nervsystemet och kollar man bland proffsen så ser det ju väldigt olika ut.
Branch Warren som i stort sätt pushar varje set till failure, medan Cutler i stort sätt aldrig tar ett sätt till fail.

Syftet med trådskapandet är såklart vad som stimulerar muskeltillväxt bäst!

dream_theater_
2011-01-23, 21:55
Vad sades det i nya Body?

Biss
2011-01-23, 22:22
En artikel som handlade om explosiv träning och att bygga muskelmassa genom att träna för prestation. Enligt deras träningsmetod skrev de även att "Så snart du känner att du inte ägde vikten avslutar du övningen. På så sätt spar du nervsystemet från repetitioner till failure."

Citerar: "Explosiv träning är en viktigt komponent i de flesta idrotter. För oss intresserade av bodybuilding och maximal muskeltillväxt är det en av de viktigaste hörnstenarna i vår träningsarsenal." Sedan några sidor längre fram läste jag bland annat "Långsamma kämpande repetitioner är väldigt uttröttande för nervsystemet samtidigt som de ger väldigt lite stimulation tillbaka. Slösa aldrig bort dina återhämtningsresurser på sådana repetitioner."

Det var då jag blev intresserad av hur folk här på kollo tränade och vad de ansåg fungera bäst i eget syfte för muskeltillväxt!

lurre86
2011-01-23, 22:26
De har väl även mycket att göra med hur ofta man tränar?

Om man tränar sällan så kan man ju köra till failure?

Curls
2011-01-23, 22:33
Beyond Failure (http://www.dorianyates.net/dorian/site/showthread.php?t=944)

Biss
2011-01-23, 22:41
Beyond Failure (http://www.dorianyates.net/dorian/site/showthread.php?t=944)
Tränar själv efter dorians träningsfilosofi och tycker det funkar grymt!
Men det intressanta är hur olika upplägg vissa kör efter!

JoeyP
2011-01-23, 22:42
Beroende på vilken övning man tränar så kan man undvika fail på dem stora basövningarna och kör mer till fail i maskinövningare osv.

Även beroende på vilket schema man kör. Lågvolym = Fail oftast iaf.

Curls
2011-01-23, 22:44
Tränar själv efter dorians träningsfilosofi och tycker det funkar grymt!
Men det intressanta är hur olika upplägg vissa kör efter!

Nice dude, jag kör efter de principerna jag med fast med individuella anpassade modifikationer. Tycker också det är grymt, det enda rätta för mig.

Visst är det intressant alltså!

The Truth
2011-01-23, 22:45
Jag kombinerar set till fail i tunga övningar med låg volym och lång vila. Det funkar finfint och jag har ökat som fan i styrka och muskler.

Det positiva är att man hela tiden har koll på sin styrka, och märker direkt när man utvecklas eller inte.

Mer positivt är att passen går väldigt fort, vilket leder till mycket tid som man kan lägga på annat viktigt.

Tobbeh
2011-01-23, 22:52
Jag tränar näst intill alla mina set till failure, iaf väldigt nära. Funkar utmärkt.

Jacob Ericsson
2011-01-23, 23:15
En annan intressant fråga är hur ni deffinerar fail?

För mig är fail en misslyckad repetition, där man försöker utföra repetitonen med all kraft man har, men misslyckas!

Slutar man precis innan det repet, när det senaste repet har skiljt sig från de första repen, och man vet att man inte kommer kunna utföra det andra repet på ett bra sätt så borde det ju vara att inte köra till fail, eller?

Må gott!

Wig
2011-01-23, 23:24
En annan intressant fråga är hur ni deffinerar fail?

För mig är fail en misslyckad repetition, där man försöker utföra repetitonen med all kraft man har, men misslyckas!

Slutar man precis innan det repet, när det senaste repet har skiljt sig från de första repen, och man vet att man inte kommer kunna utföra det andra repet på ett bra sätt så borde det ju vara att inte köra till fail, eller?

Må gott!

Det där är teknisk failure och belastar inte nervsystemet lika hårt.

Wig
2011-01-23, 23:31
Det sämsta man kan göra är att jämföra med proffsen och apa efter deras träningsscheman. De kan träna till Fail i varenda set tack vare en rad saker som inte har att göra med att de har ett bättre proteinpulver, kosthållning, gener eller vad fan som helst.... ni fattar.

Själv började jag följa ett liknande schema som det i senaste BODY i höstas och har fått bättre resultat än på länge. Jag har ingen signifikant muskelmassa, men jag känner när jag ökar mer än vanligt.

Jacob Ericsson
2011-01-23, 23:37
Vad är en vanlig fail då?

King Grub
2011-01-24, 09:25
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60794&highlight=failure

Jacob Ericsson
2011-01-24, 15:13
Tack så mycket King Grub! :)