handdator

Visa fullständig version : "Proteinpasta"


Snafu
2003-11-16, 17:49
Har nån testat den så kallade "proteinpastan"?

http://www.handex.se/dontomaso/

Åsikter? Bullshit? Bra? För dyrt?

King Grub
2003-11-16, 17:54
Durumvete, ägg och sojaprotein blir en alldeles utmärkt proteinkombination. 40-50 i GI låter rimligt. Bra och enkelt - frågan är om priset motiverar att använda det i stället för vanlig pasta + proteinrik mat. Och hur roligt kan det vara att bara sitta och tugga pasta?

JAM
2003-11-16, 22:43
Den kostar 340kr/5kg vilket blir 68 kr/kg. Om det stämmer att den innehåller 33 % protein, blir det 206 kr/kg "rent protein". Jämför man det med något proteinpulver på ca 80 % protein för 150 kr/kg blir det 188 kr/kg "rent protein".

Mindek
2003-11-16, 23:44
Priserna:

Viktkontrollpaketet
Du kan nu köpa ett hälsokostpaket Don Tomaso's Proteinpasta Plus 25%. Du får det för introduktionspriset 340kr* för 5kg. Det räcker till 50-75 måltider.

Kraftbyggarpaketet
Till dig som tränar, idrottar och bygger upp din kropp. Erbjudandet vänder sig till dig, ett kraftpaket med 5 kg Don Tomaso's Extra Plus 33% nu till priset 420kr*.


Det blir alltså 254 kr per rent kilo...

Assazel
2003-11-17, 11:45
kan man köpa på ica?

King Grub
2003-11-17, 12:06
Originally posted by Assazel
kan man köpa på ica?

Nej. Klicka på "Återförsäljare"-länken i länken ovan.

hallar
2003-11-17, 17:08
Tjena,
om produkten är prisvärd kan jag inte uttala mig om, men den smakar gott. Det är en bekant till oss som har företaget som gör pastan. Har ätit den vid några gånger.

/Ludvig

z_bumbi
2003-11-17, 17:17
Originally posted by King Grub
Och hur roligt kan det vara att bara sitta och tugga pasta?

Pasta, svartpeppar och ketchup är ju en underbar måltid.:eating:

King Grub
2003-11-17, 17:22
Originally posted by z_bumbi


Pasta, svartpeppar och ketchup är ju en underbar måltid.:eating:

Nostalgiska studentminnen? :)

Yankeee
2003-11-17, 17:31
Vet inte hur dem räknar men, 5kg är då inte några 50-75 portioner. Snarare cirka 20. Men det är väl som vanligt när det gäller portionsstorlek. Tycker att det verkar vara riktigt dyrt. Vanlig pasta t.ex skruvar eller penner kostar 6kr/kg på willys, Köp ett par kg av de och köp en burk proteinpulver istället. Sen hur god är den där proteinpastan? Mina 50 öre....

Yankeee
2003-11-17, 17:33
Happ, allt jag hade påpekat var redan sagt. Orkade inte läsa igenom riktigt.....

Tomten
2003-11-18, 11:59
Originally posted by Yankeee
Vet inte hur dem räknar men, 5kg är då inte några 50-75 portioner. Snarare cirka 20. Men det är väl som vanligt när det gäller portionsstorlek. Tycker att det verkar vara riktigt dyrt. Vanlig pasta t.ex skruvar eller penner kostar 6kr/kg på willys, Köp ett par kg av de och köp en burk proteinpulver istället. Sen hur god är den där proteinpastan? Mina 50 öre....

Beror väl lite på hur man tänker. Om du tar samma portionsstorlek som när du äter pasta, så visst då blir det inte mer än 20-30 portioner. Om du däremot äter pastan enbart för proteinet, då blir det inte speciellt dyrt.

Det är nog jäkligt bra om man vill dra ner på kolhydraterna och samtidigt vara säker på att få i sig mycket protein, och durumvete+ägg+sojamjöl smakar nog helt OK.

z_bumbi
2003-11-18, 12:32
Originally posted by Tomten
Det är nog jäkligt bra om man vill dra ner på kolhydraterna och samtidigt vara säker på att få i sig mycket protein, och durumvete+ägg+sojamjöl smakar nog helt OK.

Då kan man ju iofs bara äta mindre pasta och mer kött, ägg eller vad man nu vill för att få proteinet. :)

Jag ser ett användningsområde men priset är inte ännu på en sådan nivå att det är försvarligt att använda sig av det.

Är det gott så är det ju iofs bara att äta på. :eating:

DiZi
2003-11-18, 12:39
" Du kanske inte alltid har tid, lust eller råd att laga kött eller fisk för att få i dig tillräckligt med protein. "

Sicken bluff, Så vitt jag vet är inte tonfisk så dyrt :D

Tomten
2003-11-18, 14:25
Originally posted by z_bumbi


Då kan man ju iofs bara äta mindre pasta och mer kött, ägg eller vad man nu vill för att få proteinet. :)

Jag ser ett användningsområde men priset är inte ännu på en sådan nivå att det är försvarligt att använda sig av det.

Är det gott så är det ju iofs bara att äta på. :eating:

Det är ju inte så farligt dyrt endå. Om man jämför med kyckling och annat lite dyrare kött så är det ju ruggigt billigt. Det som hamnar i samma prisklass är väl kassler, ägg, tonfisk och liknande. Fast då lär ju proteinpasta innehålla mindre fett fast fler kolhydrater.

Om man vill testa något annorlunda så är det ju inte alls ett dåligt val. Fast om man tar sig lite tid så kan man ju faktiskt göra EGEN proteinpasta, och då lär det bli jävligt mycket billigare! Fast det kräver ju en del jobb, och att man har redskap för att göra pasta!

Fartman
2003-11-19, 01:07
verkar ju bra om man ska äta lite mindre proteinrika produkter till pastan, som tex korv och makaroner( guds gåva till den hungrige)
då skulle man kunna blanda lite prottepasta med den vanliga pastan och på så sätt få nog med protte också( som korven inte alltid lyckas så bra med)

Tomten
2003-11-19, 20:46
Originally posted by Fartman
verkar ju bra om man ska äta lite mindre proteinrika produkter till pastan, som tex korv och makaroner( guds gåva till den hungrige)
då skulle man kunna blanda lite prottepasta med den vanliga pastan och på så sätt få nog med protte också( som korven inte alltid lyckas så bra med)

En sak som kan vara värt att tänka på då är att du ser till att koktiderna är detsamma för båda produkterna, eller att du kokar dom olika pastasorterna var för sig! Är ju självklart, men man vet aldrig :D