handdator

Visa fullständig version : Alkohol, djävulens påfund?


StampChamp
2011-01-23, 17:10
Är det bara jag som tycker det är helt skruvat hur alkohol kan vara lagligt i dessa mängder? Och att tex inte cannabis är lagligt?

Jag tänker speciellt mycket på detta då jag själv är ute på krogen, när klockan är 2-3 och folk lämnar krogen för att bege sig hem/efterfest så vinglar folk och är helt borta på gatorna.. precis som att se pundare som driver runt på stan helt borta och påverkade.

Jag förstår inte lagstiftningen, det är som massa pundare som driver runt efter kl 2-3 på nätterna.

Är det bara jag som tycker det är helt sjukt? Och hur mycket alkohol förstör ska vi inte ens snacka om.

Har väldigt dåliga erfarenheter av alkohol, släktingar som blir beroende, släktingar/vänner som dött av rattfyllerister etc.

Jag förstår inte hur det kan vara så accepterad i dagens samhälle, men allt för att tjäna pengar antar jag.

capture
2011-01-23, 17:15
Om man hade kommit på alkoholen idag skulle det inte vara lagligt men nu finns den med sen gammalt och därför bra mycket svårare att förbjuda. Ungefär samma sak med snus skulle jag gissa.

Handcuff
2011-01-23, 17:15
Jag förstår inte hur det kan vara så accepterad i dagens samhälle, men allt för att tjäna pengar antar jag.

Vem tjänar pengar? Ett antagande från min sida är att det nog kostar mer än det smakar för samhället :thumbup:

Andy.da.wohoo
2011-01-23, 17:16
Enda anledningen till att alkohol är lagligt är för att det alltid funnits som en del i vår kultur. Det hade lika gärna kunna ha varit cannabis som vore lagligt, om det funnits här lika länge.

Pungis
2011-01-23, 17:16
De är helt vrickat. Det sker jävligt mkt skit pga alkohol.. I Holland ser man bara en massa glada människor med kinesögon..

Kwon
2011-01-23, 17:17
Jag hade inte brytt mig speciellt om de la ner Systembolaget imorgon och tog bort all sprit/alkohol från marknaden.

Ser dock hellre att tobak försvinner innan.

Sparven från Minsk
2011-01-23, 17:20
Finns nog mycket pengar med i bilden tyvärr, och det går alltid först!

Sen tycker jag att ursäkten att alkohol funnits länge och är en del av vår kultur suger.

Pungis
2011-01-23, 17:22
Alkoholen kommer dock aldrig att försvinna även om försäljning förbjuds - de är så lätt att egentillverka
De är bara att gilla läget tyvärr..

koffein_beroende
2011-01-23, 17:23
Jag hade inte brytt mig speciellt om de la ner Systembolaget imorgon och tog bort all sprit/alkohol från marknaden.

+1

Ser dock hellre att tobak försvinner innan.

-1

Bryr mig inte om folk brukar tobak, sålänge folk inte sitter och röker 1m i från mig.

Viktor_Balck
2011-01-23, 17:28
Vem tjänar pengar? Ett antagande från min sida är att det nog kostar mer än det smakar för samhället :thumbup:

Ja, vem tjänar pengar, googlade lite snabbt och hittade att vin och sprit omsatte 1,1 miljarder euro 2007 tror jag.

agazza
2011-01-23, 17:33
det är nog några hundra år innan alkohol kommer bytas ut som rusmedel

Handcuff
2011-01-23, 17:33
Ja, vem tjänar pengar, googlade lite snabbt och hittade att vin och sprit omsatte 1,1 miljarder euro 2007 tror jag.

Ja det ger ju såklart en skatteintäkt. Men den vinsten på 1,1 miljarder euro är ju inte bara i Sverige.

Verkar inte finnas någon helt ny studie men man nämner siffror på mellan 20-160 miljarder skr i kostnad pga. alkohol I SVERIGE/år....låter dyrt.

Snobbe
2011-01-23, 17:35
Ja, vem tjänar pengar, googlade lite snabbt och hittade att vin och sprit omsatte 1,1 miljarder euro 2007 tror jag.

Det han menar är att det kostar samhället mer än vad man tjänar på själva säljandet. Om det är så kan jag inte svara på.


Men som många säger det är nästintill omöjligt att få bort alkohol och tobak nu. Problemet om man skulle förbjuda alkohol så skulle det bli likadant som med droger, det skulle bli langare som säljer och det skulle bli mycket mer kriminella pga detta vad jag kan se iaf.

Detta är en av anledningarna till att jag alltid varit för att droger ska bli lagligt, det kan bli mer kontrollerat om man skulle ha det som systembolaget fast för droger och folk som faktiskt är beroende kanske skulle slippa behöva använda begagnade sprutor och skit.

Vem är jag att bestämma att min granne inte ska få bruka cannabis, tobak eller alkohol? Eller tyngre droger som heroin. Så länge det inte påverkar mig så ser jag inte varför det skulle vara olagligt.

qqq111
2011-01-23, 17:38
Ja, det är ju i alla fall vida känt att Minttu är djävulens påfund (http://www.youtube.com/watch?v=skr0Gop2NcY#t=40s), och det finns ju alkohol i Minttu.

Så ja, troligtvis.

Arf Pingvin
2011-01-23, 17:39
Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete. Folk kan för det mesta hantera alkoholen. Vi har inte massa gruvfyllon överallt i samhället.

SiSenior
2011-01-23, 17:39
För att någonsin kunna lagstifta mot alkoholen måste Sverige ha EU på sin sida vilket jag tror kan bli mycket svårt.

stridis
2011-01-23, 18:00
Nå vi får se hur länge snuset kommer vara kvar, med tanke på EUs inställning.

Snus är ganska lamt om jag skall vara ärlig, så ingen förlust. Ciggaretter och ciggarer lär ju pga inhaleringen slå till bättre antar jag, men ganska dumt att utsätta sig för.

HulkH
2011-01-23, 18:08
Om man hade kommit på alkoholen idag skulle det inte vara lagligt men nu finns den med sen gammalt och därför bra mycket svårare att förbjuda. Ungefär samma sak med snus skulle jag gissa.

Tror samma sak. Alkohol drack väl dom i gamla rom t.o.m? har iaf för mig att jag såg nån dokumentär om de.

tano
2011-01-23, 18:16
Sen tycker jag att ursäkten att alkohol funnits länge och är en del av vår kultur suger.

Ursäkt? Det är väl snarast fakta att det funnits i olika former i alla kulturer och i tusentals år. Det är väl snarast en naturlig drift att alla människor har sökt sig till berusningsdrycker i olika sociala sammanhang.

Frågan är väl om vi som samhälle tror oss ha utvecklats så långt att vi kan undgå dessa mänskliga behov, en fråga jag knappast tror samhället är enhetligt i. Sedan vore det väl som att lagstifta för nollvision i trafiken, det kommer helt enkelt inte gå idag. Men vem vet i framtiden...

Det är beklagligt att det händer väldigt mycket hemska saker som bottnar i alkohol missbruk. Men samtidigt kan jag, som var nykterist fram till 22 års ålder, se att det kan förgylla livet också. Så min syn är att jag hellre skulle se att samhället kunde förhindra dessa katastrofer som sker än att totalt förbjuda en användning som ändå innebär något positivt för de som kan kontrollera det. Det kommer väl dock krävas en hel del utveckling innan samhället skulle klara av det..

Kwon
2011-01-23, 18:16
Sprit har vi tyvärr druckit ända sedan vi upptäckte berusningseffekten.

Detta var tillochmed innan gamla Rom, Vi snackar 9000-7000 BC.

Säkerligen hade vi människor ett annat sätt att få berusning innan vi utvecklade den första spriten dock, när vi var grottmänniskor så åt vi säkerligen svampar och slickade på grodor för att nå samma effekt. :D

Miss
2011-01-23, 18:35
Vikingarna åt svampar för att bli berserk och drack mjöd när de firade blot.
Så alkohol och berusning har definitivt en "kulturhistoriskt" värde här i norden (och resten av världen också).

I Sverige har ni iallafall kommit en bit på vägen i jämförelse med Finland.
Vi kan t.ex. köpa mellanöl i vanliga matbutiker, när vi är 18 år.

Sen snusförbudet här i Finland orkar jag inte ens gå in på.. att handla med snus är t.o.m. värre än att handla med knark.. herregud.
Sen påstår dem att snus i Finland är ett "Nytt Påfund"..
Snuset har väl funnits lika länge i Finland som i Sverige, och har samma starka traditioner - vad jag har förstått iallafall.

Edit: Ja, alkohol är djävulens påfund.

zeusden1
2011-01-23, 18:41
I och med att människan egentligen är ett djur, likt vilket annat med leverne på jorden, och i sak och botten fri, torde då även berusningsämnen vara lika - fria. Hur olagligt är det för bakterierna som bryter ner de olagliga svampar som växer på svenska hagar? Äter inte de olagliga substanser och borde då ställas inför rätta?

Rickard
2011-01-23, 18:50
Sprit har vi tyvärr druckit ända sedan vi upptäckte berusningseffekten.

Detta var tillochmed innan gamla Rom, Vi snackar 9000-7000 BC.

Säkerligen hade vi människor ett annat sätt att få berusning innan vi utvecklade den första spriten dock, när vi var grottmänniskor så åt vi säkerligen svampar och slickade på grodor för att nå samma effekt. :D
Jäst frukt torde väl inte vara helt otroligt?
Och så kan vi använda alkohol som energi för att vi skulle kunna ta tillvara på jäst frukt?

I och med att människan egentligen är ett djur, likt vilket annat med leverne på jorden, och i sak och botten fri, torde då även berusningsämnen vara lika - fria. Hur olagligt är det för bakterierna som bryter ner de olagliga svampar som växer på svenska hagar? Äter inte de olagliga substanser och borde då ställas inför rätta?
Käkat lite väl många svampar själv?

Det är ju inte så att lagen är stiftad för allt som lever och rör sig, utan för människor.

Osten80
2011-01-23, 18:55
Sen snusförbudet här i Finland orkar jag inte ens gå in på.. att handla med snus är t.o.m. värre än att handla med knark.. herregud.
Sen påstår dem att snus i Finland är ett "Nytt Påfund"..
Snuset har väl funnits lika länge i Finland som i Sverige, och har samma starka traditioner - vad jag har förstått iallafall.


Haha, hur är det med det där egentligen? Jag har ett par gånger hört lite löst om Finlands snuslagar och då har jag fått intryck av att snusande tas på väldigt stort allvar. Hur illa är det?

von huff
2011-01-23, 19:00
Finns nog mycket pengar med i bilden tyvärr, och det går alltid först!

Sen tycker jag att ursäkten att alkohol funnits länge och är en del av vår kultur suger.

Varför tycker du att det suger?Alkoholen har ju varit en del av vårt samhälle länge och förbud skulle vara så svåra att följa.Om vi åker söderut til afrika och asien så ha ju många länder droger som de har använt sen tidernas begynnelse.

hugok
2011-01-23, 19:21
Jag tycker att det är rätt hemskt när man ser folk som är redlöst fulla. Men att ta ett glas wiskey någon gång ibland är ju gott och gör ingen skada. Att lagstifta vore fel!

Doggeh
2011-01-23, 19:24
De är helt vrickat. Det sker jävligt mkt skit pga alkohol.. I Holland ser man bara en massa glada människor med kinesögon..

Ehehe, Rotterdam är ett utav världens farligaste ghetton. Men hursomhelst, Holland är ett väldigt liberalt land.

Miss
2011-01-23, 20:12
Haha, hur är det med det där egentligen? Jag har ett par gånger hört lite löst om Finlands snuslagar och då har jag fått intryck av att snusande tas på väldigt stort allvar. Hur illa är det?

Personligen tycker jag att det är helt från r*ven.

Det började med att snustillverkning och -försäljning förbjöds.
(Finlands nickedockor skrev under när EU kom och bestämde - Sverige vägrade gå med på det. Lite mer kvicktänkta där).

Men självklart var ju traditionen så stark att bensinmackar o.s.v fortsatte försäljningen "under disk". Även poliserna handlade sitt snus den vägen.
På nåt sätt blev det en utredning kring "Snushärvan i Svenskfinland". *screwy*

Flertalet mackägare fick böter i miljonklassen för "statens förlorade skatteintäckter" (Vad i helvete liksom?!)
OCH, var det två kanske, som fick fängelsestraff!!!

-Vi får ju införa snus för eget bruk. Obegränsat hette det till i höstas nån gång. Nu är det Max 3 stockar/person..
-Men vi måste hämta det själv.
-Beställa över nätet är olagligt.
-En vän/släkting får skicka snus som "gåva"..

Det är så jäkla invecklat att snusa i dagens läge och 100% av snusare i Finland är kriminella. :cool:

Min konspirationsteori är att det är de finskspråkiga politikerna som vill få oss finlandssvenskar att lämna landet. "För snus är en tradition för de rika finlandssvenskarna", tror dom.

Blabla, jag blir så trött :D

(jag har ingen källa på de') ;)

köttt
2011-01-23, 20:20
Ehehe, Rotterdam är ett utav världens farligaste ghetton. Men hursomhelst, Holland är ett väldigt liberalt land.

Källa på det?

Eddie Vedder
2011-01-23, 20:21
Tror samma sak. Alkohol drack väl dom i gamla rom t.o.m? har iaf för mig att jag såg nån dokumentär om de.

Från att en människa tuggade i sig jästa bär eller jäst frukt och blev på kanelen har sannolikt alkohol brukats ja. Här i Sverige var ju flugsvamp populärt. :D

Kwon
2011-01-23, 20:24
Källa på det?

Källa (http://web.comhem.se/kwon/source.html)

Lucipha
2011-01-23, 20:36
Enda anledningen till att alkohol är lagligt är för att det alltid funnits som en del i vår kultur. Det hade lika gärna kunna ha varit cannabis som vore lagligt, om det funnits här lika länge.

Vi har hallucinogena svampar i Sverige som växer fritt och som antagligen har använts i en viss om sträckning men nu är olagliga att plocka och käka. Skulle inte bli förvånad om hallucinogener fick stryka på foten när Skandinavien kristnades och "hedniska" traditioner trycktes tillbaka.

Undras om DO skulle vara positiv till svampanvändning för religiöst bruk? I USA har tydligen en grupp sydamerikaner fått tillstånd att använda hallucinogena svampar av den anledningen

Pungis
2011-01-23, 20:36
Ehehe, Rotterdam är ett utav världens farligaste ghetton. Men hursomhelst, Holland är ett väldigt liberalt land.

Heheh fair play, men just därför nämnde jag inga specifika städer ;)

Lance Uppercut
2011-01-23, 21:05
Det beror troligtvis endast på vårt kulturarv som sagt men alkohol är en härlig drog som jag hoppas får stanna.

denpa
2011-01-24, 08:57
Tycker inte att man kan jämföra tobak och alkohol.

Tror inte att det finns någon som snusat en dosa eller rökt ett paket cigg på krogen för att sedan gå hem och slagit sin familj.

hultman
2011-01-24, 09:20
Tycker inte att man kan jämföra tobak och alkohol.

Tror inte att det finns någon som snusat en dosa eller rökt ett paket cigg på krogen för att sedan gå hem och slagit sin familj.

Det lovar jag dig att det finns. Att sopa på sin familj är inte ett beteende som ligger latent hos alla män för att blossa upp vid berusning.

egge
2011-01-24, 11:56
Jag är glad så länge jag kan berusa mig lagligt.

Tjuckot
2011-01-24, 13:52
Först ska man förstå mekanismerna bakom de skadliga effekterna som kommer av alkohol. Jag har gjort världens snyggaste schema för detta. Jag ber om ursäkt för mina grymma paintskills, men det är snabbt ihopkastat och jag är på en laptop :) Den visar på relationerna mellan alkoholkonsumtion (två översta rutorna) mediatorer (http://en.wikipedia.org/wiki/Mediator_variable) (tre i mitten) och längst ner kort- och långsiktiga konsekvenser.

http://i51.tinypic.com/3027xjk.png

Jag tänkte det kunde vara intressant.

Ser man till ifall alkohol är djävulens påfund, ptja. Mycket möjligt. Alkohol kan orsaka akut alkoholförgiftning, olika former av cancer (som främst hittas hos personer med ett långt regelbundet bruk av alkohol med höga doser), personskador, beteendeförändringar (snefylla e.x), hjärnskador osv. Det finns mängder av evidens för olika skadliga effekter av alkohol. Det har endast funnits evidens för att ett glas rött mer frekvent kan ge gynnsamma effekter hos äldre (+45) män, men dessa effekter är inte större än vad som fås ifall man avstår från vinet. Om jag inte minns helt fel, det sista om vin tog jag från minnet. Ser man på vin och de länder där de dricker vin väldigt ofta kanske inte orsakar berusning i större utsträckning, men det kan orsaka vävnadsskador och beroende.

kort och gott påverkar, som ni ser i bilden, frekvensen av drickandet och mängderna vilka risker och möjliga sjukdomar/skador som kan uppstå.

Texten + bilden är baserad på boken Alcohol: no ordinary commodity av Babor et al. Boken är baserad på forskning och babor en av de större forskarna på området kring alkohol.

redbrigade
2011-01-24, 14:15
Källa på det?

Det är en av världens största hamnstad vilket i sig är nog som källa, sen bor det väldigt mycket invandrare i Rottredam så det är en riktigt tuff arbetarstad.
Sen är det inte så att alla holländare bara röker på hela tiden, dom super precis som oss när dom ska gå ut på krogen osv.

Edit* enligt holländare som jag känner är det bara turisterna som går runt och är bäng på gatorna, det är ganska enkelt enligt dom att urskilja holländare från turister.

Tjuckot
2011-01-24, 14:22
Hittade en intressant tabell över vilka de största ölproducenterna är, sett till intäkterna för år 2006 (revenues). Siffrorna är miljoner US $. Skriver bara de fyra första eftersom de sammanlagt står för 44 % av den globala försäljningen av öl (år 2005). Sen orkar jag inte skriva alla. Det ger i alla fall en bild av hur mycket pengar som rullar runt.

SABMiller (sydafrika) 15,744.0
Inbev (belgien) 15,448.6
Heineken (nederländerna) 14,841.4
Anheuser-Busch (USA) 12,386.4

I USA genererade alkoholindustrin 37 $ biljoner (ja, biljoner!) i skatt år 2006.

Alkohol gör att en sjuinihelvetes massa folk har ett jobb att gå till varje morgon, det går inte att förneka. Det är för många länder en stor inkomstkälla, och därmed också en mycket viktig sådan. Enbart i Italien (som är ett stort vinland) arbetar cirka 1.5-2 miljoner människor med alkoholproduktion, främst relaterat till vin då. Alkohol genererar intäkter och jobbtillfällen genom att det måste tillverkas, paketeras, transporteras och förvaras. Sedan ska det marknadsföras, distruberas. Sedan ska vi inte glömma bort alla olika former av försäljningsled.

Så mina två inlägg i denna tråden kan väl sammanfattas med att alkohol bidrar med en jäkla massa skit i världen men även också skapar ett enormt pengaflöde och även trygghet (i och med jobb m.m). Känns väl sisådär.

Samma referens som innan.

Andreas Guiance
2011-01-24, 14:44
I USA genererade alkoholindustrin 37 $ biljoner (ja, biljoner!) i skatt år 2006.


Nej inte biljoner. Miljarder tänker du troligtvis på:) USAs totala BNP var 13 biljoner dollar 2006, så det vore konstigt om skatteintaget från alkoholindustrin var tre gånger större;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Billion

1 Billion = 10^9 = 1 miljard.
1 Biljon = 10^12 = 1000 miljarder.

Tjuckot
2011-01-24, 14:56
Nej inte biljoner. Miljarder tänker du troligtvis på:) USAs totala BNP var 13 biljoner dollar 2006, så det vore konstigt om skatteintaget från alkoholindustrin var tre gånger större;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Billion

1 Billion = 10^9 = 1 miljard.
1 Biljon = 10^12 = 1000 miljarder.


Är det biljoner och miljarder som har olika namn i svenska och engelska? Jag har för mig det är någon sådan stor siffra som har det så. Jag drar in det quote som jag tog informationen från.

In 2006, beverage alcohol's total contribution to state and local revenues in the USA was US $37 billion. Of that amount, $19 billion came from indirect revenues such as corporate, personal income, property, and other taxes generated by the alcohol industry

Lägger in den referens som citatet ovanför hänvisar till, Distilled spirits council of the united states. (http://www.discus.org/economics/). Observera att det kanske finns lite mer uppdaterade siffror nu.

Andreas Guiance
2011-01-24, 14:57
Är det biljoner och miljarder som har olika namn i svenska och engelska? Jag har för mig det är någon sådan stor siffra som har det så. Jag drar in det quote som jag tog informationen från.


Ja precis:) Som jag skrev där ovan är en billion på engelska motsvarande en miljard på svenska – lite härligt motsägelsefullt så där.

Tjuckot
2011-01-24, 14:58
Svarade på min egen fråga med svenska wiki. My bad gott folk :)

På amerikansk engelska – och sedan 1974 även på brittisk engelska – heter miljard "billion". Dessförinnan var en miljard en "milliard" och en biljon en "billion" i Storbritannien.

Oavsett vad, det är en sån jäkla massa pengar att det är svårt få grepp om det. Egentligen.

Tjuckot
2011-01-24, 14:59
Ja precis:) Som jag skrev där ovan är en billion på engelska motsvarande en miljard på svenska – lite härligt motsägelsefullt så där.

Jäkla jänkare och övriga engelsktalande.. :)

filmjölk
2011-01-24, 15:28
Tror samma sak. Alkohol drack väl dom i gamla rom t.o.m? har iaf för mig att jag såg nån dokumentär om de.

Alkohol har funnits lika länge som människan har odlat. Dvs sen yngre stenåldern. Romarna var väl en sisådär 25 000 (!) år senare. Vi är 2000 år senare än Romarna. Så det blir ett långt perspektiv, 27 000 år av alkoholbruk.

zeusden1
2011-01-24, 18:05
Jäst frukt torde väl inte vara helt otroligt?
Och så kan vi använda alkohol som energi för att vi skulle kunna ta tillvara på jäst frukt?


Käkat lite väl många svampar själv?

Det är ju inte så att lagen är stiftad för allt som lever och rör sig, utan för människor.


Om jag är ätit många svampar eller inte är irrelevant. Har inte ätit några alls, någonsin.

Min synpunkt var en ytterst liberal sådan.

Tjuckot
2011-01-24, 18:08
Alkohol har funnits lika länge som människan har odlat. Dvs sen yngre stenåldern. Romarna var väl en sisådär 25 000 (!) år senare. Vi är 2000 år senare än Romarna. Så det blir ett långt perspektiv, 27 000 år av alkoholbruk.

Wiki verkar hålla med om stenåldern (http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_alcoholic_beverages). Egyptierna verkar ha varit riktigt flitiga i att göra öl. Hela 17 olika sorter och 24 sorter vin för den delen.

Tjuckot
2011-01-24, 19:16
Kopierar in sammanfattningen av en rapport på socialstyrelsens hemsida. Kan nog vara intressant i sammanhanget.

Samhällets direkta kostnader för alkohol och narkotika har av Socialstyrelsen beräknats till knappt 30 miljarder kronor 2003. Beräkningen har varit en del i arbetet med de nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevård som publicerades 2007.
Den största delen av kostnaderna, 84 procent, har uppskattats vara kostnader för vård och omsorg, dvs. kostnader som uppstår som en följd av alkohol och narkotika. Endast 3 procent av kostnaderna är kostnader för förebyggande insatser. Beräkningarna är baserade på antaganden och ska tolkas med försiktighet.

Rapporten heter "kostnader för alkohol och narkotika 2003" och finns här (http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-15).

Pelle2
2011-01-24, 19:23
http://jamiedubs.com/fuckflickr/data/tshirts/haters-motivators.jpg

Kwon
2011-01-24, 19:36
Så skall det låta Morrow!

Crippa90
2011-01-24, 20:09
Alkoholen är varken farlig eller ond. Jag har några flaskor alkohol bakom mig just nu och dom varken försöker slå eller våldta mig.

Det farliga är när alkoholen träffar på omdömeslösa människor som tror att man kan dricka hur mycket som helst, göra vad man vill och att det dagen efter går att komma med förklaringen "jag var full" och låtsas som att inget har hänt.

Kanske dags att börja ställa lite större ansvar när folk dricker istället för att skylla på alkoholen i sig.

Pelle2
2011-01-24, 20:39
Så skall det låta Morrow!

Japp, så brukar jag tänka nu förtiden när jag blir sugen på en ragequit!:cool:

Ganymedes
2011-01-24, 20:52
Jag tycker att man ska förbjuda bilar för att de förstör miljön och folk dör pga dem... Eller nej, precis som med alkohol har de absolut flesta inga problem utan snarare stor glädje av bil/alkohol. Lös riktiga problem istället, ta hand om alkisarna och folk som kör som idioter. De är få trots allt.

Tjuckot
2011-01-24, 21:51
Tycker folk ser lite väl kortsiktigt och begränsat på problem som kan finnas med alkohol. Det är inte begränsat till fylla eller alkisarna på stan precis. Ganymedes, du säger att de flesta har stor glädje av alkohol. Det är ju ett väldigt, förlåt mig, inskränkt tänkande. Alkohol kan orsaka bland annat kostnader i människoliv, förstörda livsöden i form av bland annat barn med alkoholiserade föräldrar eller efterlevande av bilolyckor där alkohol är inblandat. För att inte tala om barn som får växa upp med alkoholiserade föräldrar eller som tidigt blir introducerade till alkohol. något som kan trasa sönder ett barn på exempelvis 13 år.

Jag säger dock INTE emot att det finns mängder av folk som hanterar alkohol jättebra och inte märker några större problem förutom ett litet väl tungt huvud dagen efter ibland. Missförstå mig inte på den punkten. Självklart finns det mängder av personer som kan hantera sin alkohol, jag är själv en sådan. Men, det finns väldigt mycket olika sorters skador som alkohol kan orsaka. Det får du ta och inse, ganymedes. Se exempelvis en av mina poster ovan. Detsamma gäller för crippa90 som verkar tro att det enda alkoholen kan orsaka är olyckor som sker under fylla / på grund av fylla. Som jag skrev ovan (tror jag?) kan ett frekvent intag av alkohol även utan berusning orsaka diverse skador på kroppen och även skapa ett beroende. Därtill också andra problem..

F.ö. Vilka är alkisarna? Jag kan lova er att det är ett samhällsproblem som finns i de flesta bostadsområden, under ytan. Det är verkligen inte begränsat till gamla gubbar på stan som luktar öl och sprit. Finns det en person i en familj som har alkoholproblem så är det ett problem som hela familjen lider av.

Egentligen tror jag faktiskt att allt detta jag skriver är saker folk faktiskt vet. Speciellt det om alkoholister. Jag känner mig lite rabiat när jag skriver, men jag blir irriterad när folk blundar för något som faktiskt är ett samhällsproblem. Och även när folk inte inser vidden av de potentiella skador alkohol kan orsaka, och faktiskt orsakar. Inte bara i Sverige utan även i stora delar av världen.

Brabo
2011-01-25, 00:20
Ingen i tråden verkar blunda för samhällsproblemet alkoholism och alkoholrelaterat våld osv. Däremot verkar inte alla tycka att det är alkoholen som är boven i dramat, problemet uppstår när människor som inte kan hantera alkohol blundar för det och fortsätter dricka sig redlös.

Människor med gott omdöme inser att de inte kan dricka hela tiden utan att löpa risk för att bli beroende. De inser också att man inte kan motivera ett slagsmål med att man var full.

Många trafikolyckor sker pga trötthet, ska vi stänga alla vägar efter säg 21.00?

Tjuckot
2011-01-25, 07:56
Ingen i tråden verkar blunda för samhällsproblemet alkoholism och alkoholrelaterat våld osv. Däremot verkar inte alla tycka att det är alkoholen som är boven i dramat, problemet uppstår när människor som inte kan hantera alkohol blundar för det och fortsätter dricka sig redlös.

Människor med gott omdöme inser att de inte kan dricka hela tiden utan att löpa risk för att bli beroende. De inser också att man inte kan motivera ett slagsmål med att man var full.

Många trafikolyckor sker pga trötthet, ska vi stänga alla vägar efter säg 21.00?

Markerade lite i texten. Det är en vanlig missuppfattning tycker jag, att alkoholen endast ställer till problem vid berusning. Vad säger vi om barn under 15 år, eller under 13 år som dricker alkohol? Det är inte alltid berusning, antal dryckestillfällen korrelerar inte rakt av med antal berusningstillfällen. Det är ett stort problem. Eller för den delen, ännu äldre barn. Eftersom det inte ger något positivt och endast skapar risker när barn dricker alkohol så förstår jag inte hur så många föräldrar kan vara såpass tillåtande som många är.

Den andra markeringen. Nej, vem har sagt något annat? Människor med gott omdöme är inte de största bovarna. Men det finns flertalet personer med gott omdöme som gjort något korkat och/eller hälsovådligt på fyllan. Det är vad alkohol gör, sabbar upp omdömet. Eller kan göra.

Jag vet inte vad du vill ha sagt med den sista meningen. Du ställer en uppenbart retorisk fråga. Men jag kan spinna vidare på det. Förbjuda alkohol? Ptja, Ryssland förbjöd alkohol helt under 1985-1987. Det uppkom mängder av positiva hälsoeffekter (och även andra effekter) under den tid som hembränningen inte hade hunnit ta fart. Fast till slut gjorde det lite väl ont i pengakassan hos gorbatjov. Klistrar in en liten text från wiki om det, intressant läsning. Fast det finns mängder av texter som utforskar ämnet mycket, mycket bättre.

Gorbachev prohibition campaign
During 1985-1987 Mikhail Gorbachev carried out an anti-alcohol campaign with partial prohibition,[6] colloquially known as the "dry law". Prices of vodka, wine and beer were raised, and their sales were restricted in amount and time of day. People who were caught drunk at work or in public were prosecuted. Drinking on long-distance trains and in public places was banned. Many famous wineries were destroyed and plantations of grapes uprooted, often of precious cultivars. Scenes of alcohol consumption were cut out from films.
The reform had effect on alcoholism in the country, as evident from statistics showing some fall in criminality and rise in life expectancy, but economically it was a serious blow to the state budget (a loss of approximately 100 billion rubles according to Alexander Yakovlev) after alcohol production migrated to the black market economy. Coupled with inflation of the Soviet rouble, these restrictions had a curious economical side effect: a bottle of vodka had become a kind of "hard currency". For example, a handyman would replace a window for a certain, fixed, number of bottles of vodka regardless its current price in rubles.

Brabo
2011-01-25, 15:08
Markerade lite i texten. Det är en vanlig missuppfattning tycker jag, att alkoholen endast ställer till problem vid berusning. Vad säger vi om barn under 15 år, eller under 13 år som dricker alkohol? Det är inte alltid berusning, antal dryckestillfällen korrelerar inte rakt av med antal berusningstillfällen. Det är ett stort problem. Eller för den delen, ännu äldre barn. Eftersom det inte ger något positivt och endast skapar risker när barn dricker alkohol så förstår jag inte hur så många föräldrar kan vara såpass tillåtande som många är.

Det är väl ändå upp till alla föräldrar att se till att deras barn inte dricker alkohol. Åldergränserna finns där av en anledning, precis som vid filmer, tobak, energidrycker, bilkörning etc.

Den andra markeringen. Nej, vem har sagt något annat? Människor med gott omdöme är inte de största bovarna. Men det finns flertalet personer med gott omdöme som gjort något korkat och/eller hälsovådligt på fyllan. Det är vad alkohol gör, sabbar upp omdömet. Eller kan göra.


Människor med gott omdöme gör saker de inte annars skulle gjort, men är inte det lite av meningen?


Jag vet inte vad du vill ha sagt med den sista meningen. Du ställer en uppenbart retorisk fråga. Men jag kan spinna vidare på det. Förbjuda alkohol? Ptja, Ryssland förbjöd alkohol helt under 1985-1987. Det uppkom mängder av positiva hälsoeffekter (och även andra effekter) under den tid som hembränningen inte hade hunnit ta fart. Fast till slut gjorde det lite väl ont i pengakassan hos gorbatjov. Klistrar in en liten text från wiki om det, intressant läsning. Fast det finns mängder av texter som utforskar ämnet mycket, mycket bättre.

Det jag vill ha sagt är att förbud inte är rätt väg.

Vad hände i Ryssland efter hembränningen kickade igång då? Drack fortfarande 7 av 10? Var skillnaden att man nu hade en osäker alkohol, inga skatteintäkter och en massa människor som nu hade det ännu svårare att ta sig ur sina problem?

StampChamp
2011-01-25, 16:02
Faktumet kvarstår att alkohol är skit som förstör himla mycket. Alla påverkas av alkoholen på något vis.

Oavsett om man kan hantera alkohol väldigt bra, så tycker jag det är fruktansvärt många som super hårt. Tycker det är tragiskt.

Kebab-Arne
2011-01-25, 16:07
Ja, det är ju i alla fall vida känt att Minttu är djävulens påfund (http://www.youtube.com/watch?v=skr0Gop2NcY#t=40s), och det finns ju alkohol i Minttu.

Så ja, troligtvis.

Ja jävlar. Säg nån som klarar av Minttu. :Virro
Undertecknad har åkt dit mer än en gång.

Tjuckot
2011-01-25, 16:47
Det är väl ändå upp till alla föräldrar att se till att deras barn inte dricker alkohol. Åldergränserna finns där av en anledning, precis som vid filmer, tobak, energidrycker, bilkörning etc.

Såklart det är upp till föräldrarna! Föräldrar är en av de viktigaste faktorerna när det kommer till att skjuta upp alkoholdebuten. Vad jag menar är att det faktiskt finns 13-åringar som super sig fulla ganska frekvent.


Människor med gott omdöme gör saker de inte annars skulle gjort, men är inte det lite av meningen?

Nu vet jag inte vad du tänker på, att våga prata med tjejer? Få sig ett ligg tack vare alkoholen? Få klamydia för man använde inte kondom i fyllan? Eller kanske inte ens fick upp den? Eller satte sig i bilen och körde hem med en krock som konsekvens där någon kanske förlorar livet? Eller startar ett slagsmål på stan som slutar med sjukhusbesök?

Det är saker som händer när man förlorar omdömet.


Det jag vill ha sagt är att förbud inte är rätt väg.

Vad hände i Ryssland efter hembränningen kickade igång då? Drack fortfarande 7 av 10? Var skillnaden att man nu hade en osäker alkohol, inga skatteintäkter och en massa människor som nu hade det ännu svårare att ta sig ur sina problem?

Nej, jag tycker inte heller det är rätt väg att gå, inte så som dagens samhälle ser ut. Men du ställde en halvsunkig retorisk fråga, så jag gav ett svar. Förövrigt är ryssland ett ganska intressant exempel som jag faktiskt skrivit uppsats kring :) Det finns bättre sätt att hantera alkohol i så fall. Systembolaget är ett sådant sätt. Att ha en bra alkohollag är en annan. Ett kontinuerligt preventivt (förebyggande) arbete ute i bland annat skolor med hjälp av evidensbaserade metoder.

Här nedan har du två artiklar om ryssland och alkohol, om du skulle vara intresserad. Ryssland har det ganska sunkigt sett till alkohol-, och tobakskunsumtion kan jag ju säga :)

Nemtsov, A. (2005). Russia: alcohol yesterday and today. Addiction, 100, 146-149.

Nemtsov, A. (1999). Estimates of total alcohol consumption in Russia, 1980-1994. Drug and alcohol dependence, 58, 133-142.

shut teh face
2011-01-25, 17:04
Problemet är inte bara folk som är dumma i huvudet och är lika dumma i huvudet när de är fulla. Jag upplever det som att dessa finns, men majoriteten är vanliga judar som blir helt cepe när de dricker.

Brabo
2011-01-25, 23:13
Såklart det är upp till föräldrarna! Föräldrar är en av de viktigaste faktorerna när det kommer till att skjuta upp alkoholdebuten. Vad jag menar är att det faktiskt finns 13-åringar som super sig fulla ganska frekvent.



Nu vet jag inte vad du tänker på, att våga prata med tjejer? Få sig ett ligg tack vare alkoholen? Få klamydia för man använde inte kondom i fyllan? Eller kanske inte ens fick upp den? Eller satte sig i bilen och körde hem med en krock som konsekvens där någon kanske förlorar livet? Eller startar ett slagsmål på stan som slutar med sjukhusbesök?

Det är saker som händer när man förlorar omdömet.



Nej, jag tycker inte heller det är rätt väg att gå, inte så som dagens samhälle ser ut. Men du ställde en halvsunkig retorisk fråga, så jag gav ett svar. Förövrigt är ryssland ett ganska intressant exempel som jag faktiskt skrivit uppsats kring :) Det finns bättre sätt att hantera alkohol i så fall. Systembolaget är ett sådant sätt. Att ha en bra alkohollag är en annan. Ett kontinuerligt preventivt (förebyggande) arbete ute i bland annat skolor med hjälp av evidensbaserade metoder.

Här nedan har du två artiklar om ryssland och alkohol, om du skulle vara intresserad. Ryssland har det ganska sunkigt sett till alkohol-, och tobakskunsumtion kan jag ju säga :)

Nemtsov, A. (2005). Russia: alcohol yesterday and today. Addiction, 100, 146-149.

Nemtsov, A. (1999). Estimates of total alcohol consumption in Russia, 1980-1994. Drug and alcohol dependence, 58, 133-142.

Vi kan alltså sammanfatta att alkohol är djävulens påfund, men att den inte bör förbjudas i nuläget :)

r3mpuh
2011-01-25, 23:14
Tss, alkohol är bra krejjor!
Man blir Superman som är här för att rädda dagen! ;D

Tjuckot
2011-01-26, 07:26
Tss, alkohol är bra krejjor!
Man blir Superman som är här för att rädda dagen! ;D

Bra inlägg!

Tjuckot
2011-01-26, 07:26
Vi kan alltså sammanfatta att alkohol är djävulens påfund, men att den inte bör förbjudas i nuläget :)

Det är en sammanfattning man kan göra :)