handdator

Visa fullständig version : Ny dator - ljudnivå?


lejonet
2011-01-23, 15:02
Hej! Det är så att jag har tänk skaffa mig denna dator: http://www.inet.se/kundvagn/visa/140106/2011-01-22

Det enda jag skulle vilja få reda på före jag slår till är hur mycket den kommer att leva om. (inte högtalarna) Jag är i behov av en dator som är tystlåten.

Tack i förhand!

Dreas
2011-01-23, 15:08
Hej! Det är så att jag har tänk skaffa mig denna dator: http://www.inet.se/kundvagn/visa/140106/2011-01-22

Det enda jag skulle vilja få reda på före jag slår till är hur mycket den kommer att leva om. (inte högtalarna) Jag är i behov av en dator som är tystlåten.

Tack i förhand!Att byta ut processorfläkt samt fläktarna i chassit kanske är en bra idé. Dock så ska Fractal Design vara rätt bra :)

lejonet
2011-01-23, 15:29
Ok, har du några fläktar som du rekomenderar? Jag har läst att typhoon skall vara bra, stämmer det?

Dav0d
2011-01-23, 15:29
Lådan är absolut att rekommendera, den har bra ljudisolering överallt. Corsair är alltid bra, kanske skulle du lägga ut lite mer pengar på den för att köpa något som är väldigt tyst - kolla i recensionerna.

Enda som kommer låta en del är din processorfläkt om den inte är kopplad till en kontroller. Det är en bra kylare och 2500K håller sig väldigt kall så det är onödigt att köra fläktarna på max.

Just ja, byt ut ditt grafikkort mot ett radeon. Jag har alltid tyckt att Geforce låter onödigt mycket - dock ger du upp lite prestanda då.

lejonet
2011-01-23, 15:54
Lådan är absolut att rekommendera, den har bra ljudisolering överallt. Corsair är alltid bra, kanske skulle du lägga ut lite mer pengar på den för att köpa något som är väldigt tyst - kolla i recensionerna.

Enda som kommer låta en del är din processorfläkt om den inte är kopplad till en kontroller. Det är en bra kylare och 2500K håller sig väldigt kall så det är onödigt att köra fläktarna på max.

Just ja, byt ut ditt grafikkort mot ett radeon. Jag har alltid tyckt att Geforce låter onödigt mycket - dock ger du upp lite prestanda då.

Menar du corsair fläktar?

Ok, jag har för mig att man får med en liten fan kontroller med chassit? Det fick man med R2:an iaf.

Jag tror inte jag vågar byta ner mig grafikmässigt. Jag kommer att köra med en väldigt stor skärm. http://www.dustinhome.se/pd_5010380195.aspx

Olegh
2011-01-23, 15:59
Corsair-nätagget.

Tror den kommer vara helt ok ljudmässigt. Om något så ska du kanske se över de två fläktarna som följer med chassit och den som följer med cpu-kylaren.

Jag skulle ha bytt till 1600Mhz minnen om jag var du, det rör sig ju bara om någon hundralapp i extra kostnad.

pragmatist
2011-01-23, 16:12
Jag har samma nätaggregat och samma processorkylare, nätaggregatet hörs en del men processorkylaren är i princip ljudlös (som jag upplever det).

Jockefoten
2011-01-23, 16:24
Bra chassi, väldigt tystlåtet.

Denna processorkylaren har jag:
http://www.inet.se/artikel/5321388/noctua-nh-u12p-se2

Det som hörs mest i min dator är min hdd när den varvar upp (vilket är sällan eftersom jag har en SSD som primär disk).

Pungis
2011-01-23, 16:47
Chassit är bra, dom fläktarna i är tysta. Nätagget är tyst. Prollefläkten är jag osäker på, jag tror den kan låta endel. Kolla på noctuas. På iphonen så orkar inte länka.nh-d14 är kanon, men lite dyr.

Obs!! Köp 1600mhz-minnen (samma märke och modell men 1600mhz). Kostar i stort samma.

Ska du bara ha den mekaniska disken till lagring så hade jag valt en 5400-rpm'are - tystare !

Arf Pingvin
2011-01-23, 17:41
Hur är det idag, måste man ha fläktar? Kan man man inte ha helt passivt kylda datorer? Om vi tänker oss att man inte ska ha fetaste grafiken.

Dav0d
2011-01-23, 21:30
Hur är det idag, måste man ha fläktar? Kan man man inte ha helt passivt kylda datorer? Om vi tänker oss att man inte ska ha fetaste grafiken.

Visst behöver man inte fläktar i chassit utan kan enbart klara sig på grafikkortsfläkten och processorkylaren - samt nätagget självklart.

Däremot håller en dator längre och presterar bättre ifall det är ett bra luftflöde som kyler ner datorn ytterligare.

Med de nya sandy bridge processorerna behöver du inte ett grafikkort ifall du inte spelar spel - processorerna har det integrerat. Så om du bara använder datorn till lättare saker har du en mindre fläkt där. Samt att de nya processorerna använder väldigt lite effekt för att arbeta vilket skapar låg värme, kanske kan man använda passiv kylningssystem för dem ifall man inte pressar dem hårt.

lejonet
2011-01-23, 22:34
Tack för alla bra svar!

Tur att ni tipsa om 1600 mhz minnena, dem byter jag till direkt.

Jag skall ta och kika på noctuas kylare och se vad jag kommer fram till.

Angående 5400 rpm hårddisk vs den jag har nu hur pass märkbar är skillnaden?

Yes
2011-01-23, 22:34
Grafikkort, processor och nätdel går också att kyla passivt. Lyckas man bara få ut värmen ur chassit borde det gå att få en helt tyst dator.

Pungis
2011-01-23, 23:19
Tack för alla bra svar!

Tur att ni tipsa om 1600 mhz minnena, dem byter jag till direkt.

Jag skall ta och kika på noctuas kylare och se vad jag kommer fram till.

Angående 5400 rpm hårddisk vs den jag har nu hur pass märkbar är skillnaden?

En 5400-disk låter märkbart mindre och går kallare, så du slipper bekymra dig om att den ska ha bra luftflöde(oljud). Nackdelen är att den är lite långsammare, men det har i princip ingen betydelse öht om du bara har alla filmer etc på den.
120gb SSD räcker gott till alla spel och program.

Nu sitter jag vid datorn :)

http://www.inet.se/artikel/5321472/noctua-nh-d14-140mm-flakt Antagligen världens bästa kylare.. Jag har klockat min 2600k från 3,8 till 4,8 ghz med den, och kylaren hörs knappt. Dyr dock ..

Pungis
2011-01-23, 23:27
Grafikkort, processor och nätdel går också att kyla passivt. Lyckas man bara få ut värmen ur chassit borde det gå att få en helt tyst dator.

Inte med prestandaprylar och kraftiga spel...

r3mpuh
2011-01-23, 23:32
Inte med prestandaprylar och kraftiga spel...
Fast för att få ut värmen behöver man rörelse=fläktar=inte passivt ;)

Yes
2011-01-23, 23:43
Inte med prestandaprylar och kraftiga spel...
Frågan gällde ju om man inte behöver "fetaste grafiken". Budgetkort som HD5770 finns med passiv kylning. Kylare till i7 finns som presterar bättre än stock-kylare. Klarar man sig med 450W finns det nätdelar...

Fast för att få ut värmen behöver man rörelse=fläktar=inte passivt ;)
Man kan ha ett chassi som agerar kylfläns och leder ut värme.

Pungis
2011-01-23, 23:46
Fast för att få ut värmen behöver man rörelse=fläktar=inte passivt ;)


Precis? ;)
Tror du misstolkade mitt inlägg ..

Pungis
2011-01-23, 23:48
Frågan gällde ju om man inte behöver "fetaste grafiken". Budgetkort som HD5770 finns med passiv kylning. Kylare till i7 finns som presterar bättre än stock-kylare. Klarar man sig med 450W finns det nätdelar...


Man kan ha ett chassi som agerar kylfläns och leder ut värme.

Missade den detaljen.. En surf- och filmdator kan man köra passivt utan större probs!

r3mpuh
2011-01-24, 00:08
Frågan gällde ju om man inte behöver "fetaste grafiken". Budgetkort som HD5770 finns med passiv kylning. Kylare till i7 finns som presterar bättre än stock-kylare. Klarar man sig med 450W finns det nätdelar...

Man kan ha ett chassi som agerar kylfläns och leder ut värme.
Det är sådant man skämtar om när Prolimatech släpper en ny tyngre/större CPU-kylare: "Snart kopplar man in CPUn i Chassit ist", och då brukar någon svara att sådan lösning redan funnits nån gång i tiden men, du vet gener/revolutionen? Det bästa överlever. ;]

100% passiv kyld datorn är bara dumt. t.ex så låter en Slipstream 1200rpm@5v mindre än ett tyst rum några dm ifrån.

Grafikkort har jag själv aldrig köpt passiva från början, har köpt dem+Extern Metallklump(kylfläns) och monterat dit.

Oavsett vilken processorkylare jag skulle köpa skulle jag bytt till ett par Scythe GT 1850rpm are med voltmotstånd@upp mot 7v.(Något mindre)
Nätagg lika så.


Precis? ;)
Tror du misstolkade mitt inlägg ..
Oj råkade quota fel x]

Snobbe
2011-01-24, 00:39
Angående nätagg lägg ut några 100 till och skaffa ett Corsair HX agg, de är modulära och ja tystare kan jag inte svara på men du kommer tacka mig när du har haft det ett tag o gillar att mecka med datorn.

Medusa
2011-01-24, 01:34
fractal designs nätagg är tysta, byt ut grafikkortet mot ett ATIAMD, det är tystare än GTX570, speciellt 6800 serien.. Noctua cpu kylare är också otroligt tysta..

Pungis
2011-01-24, 01:50
Ett corsairnätagg ÄR tyst ..

Har själv ett 650+ och vilket grafikkort som helst överröstar det flera gånger om när kortets fläkt går på lägsta hastighet

King Grub
2011-01-24, 09:29
Corsairs nätaggregat är inte konstruerade för minimal ljudnivå utan för maximal prestanda.

pragmatist
2011-01-24, 09:37
Corsairs nätaggregat är inte konstruerade för minimal ljudnivå utan för maximal prestanda.

Jag har samma nätaggregat i min dator, och samma processorkylare. Grafikkortet är ett tyst 460-kort. Det enda som låter är just nätaggregatet (ganska tydligt dessutom) samt i viss mån chassifläktarna. Det går säkert att hitta tystare.

Angående Noctuakylare till processorn betvivlar jag starkt att den skulle vara tystare. Möjligen kyler den bättre om man överklockar men tystare lär den inte vara (tyst är tyst liksom).

shut teh face
2011-01-24, 10:29
Gör det enkelt och köp en dell, de är helt knäpptysta, iaf den jag köpte.
Massor med småfläktar i chassit som går på lågvarv och blåser ut luften.

Min Dimension när jag köpte den var med fetaste prestanda och den lät mindre än min laptop (som i princip var knäpptyst) :D

Vet inte hur det ser ut idag.

Funderat på vattenkylning?

lejonet
2011-01-24, 19:48
Tack för all hjälp! Körde på med ett corsair nätagg och bytte cpu kylaren mot en noctua. Ifall fractals orginalfläktar lever om så kan jag byta ut dem senare. Det blir ös! *drool*