handdator

Visa fullständig version : I vilket skede bör man Röntga (X-Ray)?


emi23j
2011-01-23, 11:10
Vet inte om detta blev rätt del av forumet nu eller om det skall ligga under skador. men är lite av en allmän fråga.

Hur som helst. skadade i af mitt finger rätt rejält igår kväll (ca 16 timmar sedan) och tror jag har en fraktur. fingret är dock väldigt uppsvullet så min fråga är går det att röntga i detta skede eller bör man vänta tills svullnaden gett med sig lite?
alltså, kan röntgen bilder bli korrupta av svullnad? jag har som fått för mig det på något sätt men egentligen så borde det nog inte stämma... men bara för att vara säker så frågar jag.

hoppas någon kan hjälpa

Emil

Mourten
2011-01-23, 11:11
Den ser ben och hårdare material. Inte svullnad :)

Mago
2011-01-23, 11:15
Det borde gå bra att se på röntgen även om det är svullet.
Var och hur skadade du dig? Vad gör ont och vad kan du göra? En rejäl stukning kan göra väldigt ont också.

Scratch89
2011-01-23, 11:19
alltså, kan röntgen bilder bli korrupta av svullnad?


Med tanke på att större delen av röntgentagningarna sker i direkt samband med skada vore det dumt om svullnad påverkade. :)

Jag röntgade mitt knä för ett år sedan, och det var dubbelt så stort som det andra. Uppsvällt, vätskefyllt och om man tryckte på det blev det ett avtryck som var kvar i flera sekunder. Rätt fräckt.

emi23j
2011-01-23, 11:22
Jag slog efter en boll (spelar basket), missar bollen och träffar istället killens lår/knä samtidigt som han sprintar (alltså min hand slås ned mot golvet och hans knä åker i riktningen mot taket). Enbart långfingret träffade låret/knäet.

Jag kan "vinka" med fingret, men inte sträcka ut eller böja det. det är som en liten "krok" i princip. fingret är rätt blått och det pulserar till och från.

EDIT: Då kanske det är bäst att man åker och sätter sig på närmsta sjukhus... fan.

Mental
2011-01-23, 11:35
Ring sjukvårdsupplysningen och kolla om du ska åka in. Lite drygt att sitta ett antal timmar på akuten en söndag. Du kommer inte prioriteras högt med den skadan.

emi23j
2011-01-23, 11:39
tack mental

robztr14
2011-01-23, 11:53
röntgar dom fingrar? Jag har brutit mitt lillfinger många gånger och har aldrig blivit röntgad

GLC
2011-01-23, 11:57
Tveksamt om de röntgar tår och fingrar, dock kanske de kan dra det rätt efter att ha känt på fingret, så det blir en bra läkning.

emi23j
2011-01-23, 12:20
röntgar dom fingrar? Jag har brutit mitt lillfinger många gånger och har aldrig blivit röntgad

Tveksamt om de röntgar tår och fingrar, dock kanske de kan dra det rätt efter att ha känt på fingret, så det blir en bra läkning.

Givetvis röntgar man fingrar och tår. Svårt att säga om det är en fraktur eller ej annars.

Jag fick mitt lill finger röntgat för ett antal år sedan och det konstaterades att jag hade en spricka.

fick min stortå röntgad i november.

fiskebulle
2011-01-23, 13:51
Givetvis röntgar man fingrar och tår.

+1 - Det ska ju i princip alltid göras om det är tveksamt om det är en fraktur eller ngt annat. Jag röntgade 2 fingrar i somras efter en rejäl kross i en dörr. Ingen fraktur men snett lillfinger fo life bitches.

Angel
2011-01-23, 17:17
Du behöver inte åka och sätta dig på någon akutmottagning direkt. Åk till närmaste jourcentral alt om du kan vänta ring din vårdcentral i morgon på morgonen för en akuttid.

Mental
2011-01-23, 19:39
Vad gjorde du nu då, och hur gick det?

emi23j
2011-01-23, 22:54
Vad gjorde du nu då, och hur gick det?


Jag bestämde mig att ringa klubbens manager som skall fixa en tid imorgon.

Status är i princip desamma. dock så är fingret aningen blåare och lite mer svullet. har dock kört med is och förband under dagen

emi23j
2011-01-25, 11:22
Var på röntgen i morse i alla fall och det var ingen fraktur som tur är. dock så trodde läkarn att det var en distortion vilket, efter att ha läst om det, egentligen inte är mycket bättre. Men vi får se vad som händer de närmsta dagarna.