handdator

Visa fullständig version : Stångcurl - Ska armbågarna vara helt låsta eller åka framåt en aning?


Gosti123
2011-01-22, 19:31
Som rubrik: Stångcurl - Ska armbågarna vara helt låsta eller åka framåt en aning när denna övning utförs? Hur ser den rätta tekniken ut?

ceejay
2011-01-22, 20:17
det är två olika utföranden bara. Gör som du vill

Masterpan
2011-01-22, 20:24
Som rubrik: Stångcurl - Ska armbågarna vara helt låsta eller åka framåt en aning när denna övning utförs? Hur ser den rätta tekniken ut?

Om du vill isolera biceps så mycket som möjligt är det bättre att hålla armbågarna stilla, börjar armbågarna åka frammas kopllas främre deltas in mer

Matsa
2011-01-22, 21:09
Om du vill isolera biceps så mycket som möjligt är det bättre att hålla armbågarna stilla, börjar armbågarna åka frammas kopllas främre deltas in mer

Är du säker på det? Biceps går över axelleden och är aktiv vid axelflexion. Visserligen är det ingen vidare stark funktion men jag tror ändå inte att biceps aktiveras mindre om armbågarna åker framåt, snarare tvärtom.

I slutändan spelar det nog ingen större roll, man kommer att stimulera biceps fullt tillräckligt oavsett om armbågarna är låsta eller åker framåt lite, förutsatt att utförandet är vettigt i övrigt.

Masterpan
2011-01-22, 22:22
Är du säker på det? Biceps går över axelleden och är aktiv vid axelflexion. Visserligen är det ingen vidare stark funktion men jag tror ändå inte att biceps aktiveras mindre om armbågarna åker framåt, snarare tvärtom.

I slutändan spelar det nog ingen större roll, man kommer att stimulera biceps fullt tillräckligt oavsett om armbågarna är låsta eller åker framåt lite, förutsatt att utförandet är vettigt i övrigt.

Jag menade aldrig att biceps aktiveras mindre, jag menar att axeln aktiveras mer än vad den skulle ha gjort om den vart stilla, således tar man högre vikter med "gung"

Matsa
2011-01-22, 22:34
Att kontrollerat föra fram överarmen en aning tycker jag inte kan kallas för gung. Jag tycker inte heller att jag kan hantera mer vikt med det utförandet men däremot upplever jag att kontraktionen känns hårdare, därför gör jag så ibland på lättare vikter.

Gung för mig är detsamma som "cheating".

Jag missförstod dig nog lite, när du talade om att isolera biceps antog jag att syftet var att aktivera muskeln maximalt. Varför skulle man vilja isolera en muskel om det leder till mindre aktivering?

Beppe
2011-01-23, 09:08
risken med att föra fram överarmen en aning är ju att om du går "för långt" att du avlastar biceps ganska mycket och axeln börjar jobba istället fast då får du nog slänga upp vikten ganska ordentligt.

sen tycker jag absolut inte att gung är cheating sålänge det blir en naturlig, kontrollerad rörelse.

internethjälten
2011-01-23, 10:08
Som rubrik: Stångcurl - Ska armbågarna vara helt låsta eller åka framåt en aning när denna övning utförs? Hur ser den rätta tekniken ut?

Ska du lägga upp en träningsfilm här på forumet bör du ha armbågarna still för annars kommer alla tangentbordsbyggande internethjältar och sågar ditt utförande totalt. Är du ute efter att bygga muskelmassa så kör du på det sättet som Du känner att du får ut mest muskelkontakt på. Sen om det är att cheata, gunga, svinga, skrika and so on är upp till dig.

Scratch89
2011-01-23, 10:55
Det är klart att man för fram armbågarna.

vicarious
2011-01-23, 11:08
Det är klart att man för fram armbågarna.

Håller med, annars blir det inte direkt några riktiga vikter man kan hantera.

nmanradnävna
2011-01-23, 11:57
Håller med, annars blir det inte direkt några riktiga vikter man kan hantera.

Jaså det är så? Det är väl därför jag aldrig får upp några ordentliga vikter i curlandet då

ViktorLarsson
2011-01-23, 12:00
Jag förstår dock inte vitsen när man ser vissa gå med stången hela vägen upp till hakan. Vad ska stången göra där uppe liksom. Men as long as it burns..

/Peace.

Mineur
2011-01-23, 13:01
Jag förstår dock inte vitsen när man ser vissa gå med stången hela vägen upp till hakan. Vad ska stången göra där uppe liksom. Men as long as it burns..

/Peace.

F5 reglerna är så åtminstone om jag minns rätt :<

Gorilla
2011-01-23, 13:35
Det är klart att man för fram armbågarna.

+1, det sker naturligt att armbågarna åker framåt en bit när man gör rörelsen. Inte så att främre delta kopplas in i någon märkbar grad, men en definitiv rörelse.

Danne2k
2011-01-23, 13:44
Vad tror ni om att föra armbågarna bakåt då i början av rörelsen?
Blir starten lättare iom. att det blir lite som en roddrörelse i början?

osNpQIVS5HY&NR=1

Mineur
2011-01-23, 14:33
Vad tror ni om att föra armbågarna bakåt då i början av rörelsen?
Blir starten lättare iom. att det blir lite som en roddrörelse i början?

osNpQIVS5HY&NR=1

den här är dock väldigt intressant! vill oxå gärna veta mer om denna, den verkar lättare typ ngt sätt, men upplever inte det så ^^

the_matsson
2011-01-23, 15:21
Någon påstod att gung=cheating. Detta låter som en dum regel eftersom det är fullständigt omöjligt att flytta en skivstång av någon större vikt i en bicepscurl utan att även flytta överkroppen bakåt (framförallt då underarmen passerar 90-graders vinkel), annars kommer tyngdpunkten förflyttas och man faller framåt.

Gorilla
2011-01-23, 15:46
Vad tror ni om att föra armbågarna bakåt då i början av rörelsen?
Blir starten lättare iom. att det blir lite som en roddrörelse i början?

osNpQIVS5HY&NR=1

Rörelsen förkortas rätt mycket när du drar bak armen eftersom armbågen böjs.

ViktorLarsson
2011-01-23, 16:24
F5 reglerna är så åtminstone om jag minns rätt :<

Jo jag vet, men jag tänkte mer kontaktmässigt. Jag får betydligt mer "pump" i biceps om jag flyttar stången upp till bröstet (max) än om jag lyfter upp till hakan. Märkt att det är en ganska liten rörelse som krävs.

/Peace.

Mineur
2011-01-23, 16:35
Jo jag vet, men jag tänkte mer kontaktmässigt. Jag får betydligt mer "pump" i biceps om jag flyttar stången upp till bröstet (max) än om jag lyfter upp till hakan. Märkt att det är en ganska liten rörelse som krävs.

/Peace.

Aha ;)

ja de är klart! ja där är de ju inte inte efter kontakt, de vill la bara ha ett tydligt utförande att bedöma efter :thumbup:

Matsa
2011-01-23, 17:25
Någon påstod att gung=cheating. Detta låter som en dum regel eftersom det är fullständigt omöjligt att flytta en skivstång av någon större vikt i en bicepscurl utan att även flytta överkroppen bakåt (framförallt då underarmen passerar 90-graders vinkel), annars kommer tyngdpunkten förflyttas och man faller framåt.

Det var jag och det står jag fast vid, men vart sade jag att det var negativt? Cheating innebär ett något ostrikt utförande som tillåter en att använda mer vikt, det är väl precis därför man gungar? Cheat curls, gung eller vad fan man vill kalla det är BRA grejer.

Den enda anledningen att jag nämnde det var för att poängtera att jag inte tycker att gung är detsamma som att föra fram armbågen. Man kan föra fram armbågen kontrollerat utan att gunga.

Rörelsen förkortas rätt mycket när du drar bak armen eftersom armbågen böjs.

Dessutom får man en kortare momentarm genom att hålla vikten nära kroppen.