handdator

Visa fullständig version : Stretching


Spillevink
2011-01-22, 18:32
Hörde ett påstående idag, som lyder ungefär såhär: Om man inte strechar musklerna efter varje träningspass kommer musklerna växa fel/växa ojämnt/se fula ut.

finns det någon sanning i detta påstående, eller är det bara fuffens och båg? :MrT:

själv strechar jag för att få mindre träningsvärk :hbang:

SiSenior
2011-01-22, 18:53
Rent skitsnack.

Dreas
2011-01-22, 19:24
Hörde ett påstående idag, som lyder ungefär såhär: Om man inte strechar musklerna efter varje träningspass kommer musklerna växa fel/växa ojämnt/se fula ut.

finns det någon sanning i detta påstående, eller är det bara fuffens och båg? :MrT:

själv strechar jag för att få mindre träningsvärk :hbang:Nej, det uttalandet stämmer inte.

Streching minskar inte träningsvärk :)

King Grub
2011-01-22, 19:25
Streching minskar inte träningsvärk :)

Kanske. Man skall nog inte säga det så kategoriskt längre.

http://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/publishahead/Effects_of_Flexibility_Training_On_Eccentric.99141 .aspx

ChrisDEFC
2011-01-22, 19:31
Skiter man i att stretcha så riskerar man ett snävare rörelsemönster, så är det iaf för mig, slutade stretcha efter att ha läst mycket info om att det va värdelöst och efter nått år blev jag rejält stel i hela baksidan lår, röv, korsrygg samt framsida axlar och bröst så nu stretchar jag regelbundet för att bibehålla en bra rörlighet som jag har jobbat upp genom att stretcha de stela musklerna varje dag under en 1-2månaders period. Och ja jag kör full rom så det är ingen garanti för att behålla rörligheten som vissa verkar tro (eller så är det så för just dom).

Dreas
2011-01-22, 20:01
Kanske. Man skall nog inte säga det så kategoriskt längre.

http://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/publishahead/Effects_of_Flexibility_Training_On_Eccentric.99141 .aspxAh, då ska jag ändra på det, tack! :)

Chris: Strecha för att bli rörligare tycker jag är en bra idé, och för vissa är det runt utav ett måste :)

Spillevink
2011-01-23, 12:01
okej, låter bra :) tack för svaren!

Crocker
2011-01-23, 12:18
okej, låter bra :) tack för svaren!
Kan vara värt att tillägga att det är individuellt, såklart. Personligen mår jag bättre utan stretching ex.