handdator

Visa fullständig version : Hur lång tid att förlora "det sista fettet"?


mattepatte
2011-01-22, 17:42
Jag har nog cirka fem kilo fett sen har jag i en Svenssons ögon "inget" fett, om ni förstår vad jag menar, typ som en riktigt rippad fotbolls spelare, men inte som en bodybuilder med 3% fett.
Iaf, är det här "sista" fettet som jag kallar det svårare att bli av med en övrigt fett, och eftersom att det är just så lite fett, ska man gå tillväga på något annat sätt för att bli av med det utan att tappa muskler då det är lite envisare? (men det är det inte va?).
Och hur lång tid tar det? 1-2 månader? Tänkte nämligen lägga in en super deff innan sommaren.

SiSenior
2011-01-22, 17:47
Högt proteinintag, kaloriunderskott (ett litet sådant hade jag personligen använt mig av) och hård träning.

Jag hade skyndat långsamt för att minimera risken att förlora muskelmassa.

Vanish
2011-01-24, 09:44
Folk brukar ju räkna fettprocent och hur mycket fett man kan frigöra. Någon som vet en guide/tråd om detta eller kan göra en enkel beskrivning på vad som gäller? Minns bara att det handlade om att ju mindre fett du har desto mindre kan du förbränna, alltså ska du minska ditt underskott ju längre in i deffen man kommer.

Som sagt, någon med mer info om detta?

mattepatte
2011-01-24, 09:57
Exakt det jag är ute efter, det låter väldigt troligt att det är så och att det sista fettet borde vara jävligt envist.

mikaelj
2011-01-24, 10:42
Exakt det jag är ute efter, det låter väldigt troligt att det är så och att det sista fettet borde vara jävligt envist.

Bilder.

Langster
2011-01-24, 11:00
Jag upplevde inte att "det sista fettet" var mer envist än något annat fett. Förvisso fanns det ju fett kvar på min kropp, men det handlade knappast om några 5 kilo. Jag tror inte att vissa fettdepåer av någon magisk anledning sitter "hårdare" på kroppen, det som gör att det sista kanske känns mer envist är att man - när man kommit så långt och är rätt trött på att dieta - måste hålla på ett tag till.
Och ja, man måste dra ner mer och mer på kalorierna, annars kommer ingenting att hända till slut. Det kanske är det som får folk att tycka att det sista fettet är envist? Men egentligen handlar det fortfarande bara om energi in kontra energi ut. Man förbrukar ju mindre kalorier ju mindre man väger. Justerar man bara kaloriintaget i takt med att man går ner så finns det ingen anledning till att man skulle gå ner långsammare när man är nere på ensiffrigt bf% (även om det kanske är smartare att gå ner långsammare då för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt).

Är man själv bara mer envis än fettet så är det inga problem.:D

mikaelj
2011-01-24, 11:14
Jag tror inte att vissa fettdepåer av någon magisk anledning sitter "hårdare" på kroppen

Why is stubborn fat stubborn? (bodyrecomposition.com) (http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/why-is-stubborn-fat-stubborn.html)

Langster
2011-01-24, 12:21
Why is stubborn fat stubborn? (bodyrecomposition.com) (http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/why-is-stubborn-fat-stubborn.html)

Ja men förstå att vi inte pratar om samma sak nu. Den där artikeln handlar om var det sista fettet envisas med att vara placerat mer än att det envisas med att sitta kvar oavsett vad man gör.

Som jag ser det är det kanske möjligt att förbränna fettet som sitter på dessa ställen med olika tekniker för att aktivera receptorerna i den vävnaden - tidigare än vad det hade förbrännts utan att använda de teknikerna...
Men den totala fettmängden fördelat över kroppen kommer att vara konstant vid samma skede i viktnedgången oavsett var det sitter (med samma kaloriunderskott).
Min åsikt eller uppfattning om detta är att de teknikerna är lämpade för folk som redan är relativt deffade men har en visuellt ofördelaktig fördelning av fettet på kroppen.

Det "envisa" fettet är helt enkelt bara de platser där fettet förbränns sist, eftersom det för vissa individer kan handla om rätt ansenliga depåer när resten av kroppen redan är relativt deffad, så kan dessa uppfattas som svårare att bli av med. Men min åsikt är att så inte är fallet.

Sen så bör man ha i åtanke, som Martin Berkhan skriver i ämnet, att "envist" fett bör endast betraktas som envist när man kommit ner mot väldigt låga nivåer av bf%... Innan dess så har man inget som kan kallas envist fett, man är bara fet helt enkelt.

Nu handlar den här tråden inte ens om envisa fettdepåer, frågan var om de sista KILONA fett var svårare att bli av med. Min åsikt är att det inte är det, mentalt är det nog faktiskt enklare (med rätt metoder) att bli av med de där sista kilona än det allra första kilot.