handdator

Visa fullständig version : Vilket är det nyttigaste brödet?


KidZap
2011-01-22, 13:02
Om ni skulle ranka de tre absolut nyttigaste mjuka brödsorterna som man kan finna i en vanlig ICA/COOP-butik, hur skulle den listan se ut?

Tack!

anton2000
2011-01-22, 13:26
Finns ju inget som är nyttigt(tm). Beror ju på om du vill ha ett energirikt bröd, energisnålt bröd, bröd med fiber osv osv. Knäckebröd är bra grejer förresten :)

Dreas
2011-01-22, 13:29
Köp det bröd du tycker är godast, alternativt det som vinner ration: gott/kcal.

Nyttigt och onyttigt måste ju vara två av de mest överanvända orden idag.

Jag brukar köra på Njuta eller Coops "egenbakade" de få gångerna jag äter bröd.

Bröd innehåller rätt mycket kcal per 100g och enligt mig mättar det även rätt dåligt.

J.V
2011-01-22, 14:48
Vad menar du med nyttigt?

KidZap
2011-01-22, 16:46
Tack för svaren men jag förstår nu att jag uttryckte mig klumpigt. Det jag menade var väl om ni hade några favoriter. Jag vill ha ett bröd som är rikt på fibrer och näring osv.

Vad ska jag leta efter? Mörkt bröd? Nötter? Linfröolja i brödet kanske, inte vet jag. :) Vilka är era favoriter (som inte är onyttiga á la formfranska)?

Bröd överlag kanske är onyttigt men jag äter det nästan dagligen och det kunde ju vara bra om det gjorde någon sorts nytta! :)

Eddie Vedder
2011-01-22, 16:52
Det enda brödet jag äter är det som finns i typ kebabrulle, pizza eller annan brödmat. Ska jag käka bröd är det vitt som gäller för jag vill inte ha mig ännu mer onödiga fibrer.

Dreas
2011-01-22, 16:52
Tack för svaren men jag förstår nu att jag uttryckte mig klumpigt. Det jag menade var väl om ni hade några favoriter. Jag vill ha ett bröd som är rikt på fibrer och näring osv.

Vad ska jag leta efter? Mörkt bröd? Nötter? Linfröolja i brödet kanske, inte vet jag. :) Vilka är era favoriter (som inte är onyttiga á la formfranska)?

Bröd överlag kanske är onyttigt men jag äter det nästan dagligen och det kunde ju vara bra om det gjorde någon sorts nytta! :)

Så formfranska är onyttigt av vilken anledning?

Du tror inte att du får i dig nog med fibrer genom all annan kost?

Kör på det som är godast ifall du ändå ska äta bröd säger jag än en gång. Vettigare svar har jag inte :)

RassK
2011-01-22, 16:58
Rasker

Fredrik_S
2011-01-22, 17:52
undrar också vad du ska med fibrerna till, där om någonstans tär det ju verkligen inte mer=bättre som gäller.
Så lite fibrer som möjligt tycker jag man ska leta efter när det gäller havregryn cornflakesvaianter och bröd.....
Fibrerna vill iaf jag ha från alla grönsakerna...

eriksvensson
2011-01-22, 21:15
Gör egna "oopsies" så får du fett bra bröd! :) http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=159

s.m.f
2011-01-22, 23:09
nyttigt och nyttigt, men de gånger jag äter bröd blir det uteslutande Fazers frökusar, överlägset godaste jag ätit.

Gurkyngel
2011-01-23, 09:24
Gör egna "oopsies" så får du fett bra bröd! :) http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=159

oopsies är skitgott och dödseneklt att baka. rekommenderas.

Pepz
2011-01-23, 09:59
Gör egna "oopsies" så får du fett bra bröd! :) http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=159

väldigt vid definition av bröd ni har...

Lovisa
2011-01-23, 10:42
1. Low Carb Blåbärsbröd (finns bara i vissa Ica / Coop).
2. Trekorn.
3. Frökusar.

Varför? Jo, jag vill ha ett mörkt bröd med smak. Maximalt med protein och mindre kolhydrater / lägre GI.

Det här är í stort sett de enda tre brödsorter som jag köper. Till skillnad från de andra i tråden, äter jag dock en hel del bröd. Ett bröd räcker 4-5 dagar eller max en vecka.

Men i ärlighetens namn så är skillnaderna i "nyttighet" ganska små mellan olika brödsorter, så länge som vi diskuterar vanligt matbröd. Det är en annan sak med bagels, croissanter eller sirapslimpa....

1684_
2011-01-23, 10:44
annars e väl riktigt grovt rågbröd, typ danskt bra? men torrt och äckligt :D

Frökusar e riktigt smarrigt, annars köp surdegsbröd eller nått.

eriksvensson
2011-01-23, 11:46
väldigt vid definition av bröd ni har...

Ptja, vem har sagt att bröd måste bestå av mjöl? Ägg är riktigt nyttigt och funkar som "bröd". :thumbup:

Eddie Vedder
2011-01-23, 11:49
Ptja, vem har sagt att bröd måste bestå av mjöl? Ägg är riktigt nyttigt och funkar som "bröd". :thumbup:

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ ;)

Men visst, språket utvecklas ju utifrån hur det brukas så ju vanligare det blir med mjölfria brödvarianter desto vidare lär begreppet bli. Kan man hävda att majonnäs är fettfritt borde man ju tillåta mjölfritt bröd. :)

isterbuk
2011-01-23, 12:34
annars e väl riktigt grovt rågbröd, typ danskt bra? men torrt och äckligt :D

Frökusar e riktigt smarrigt, annars köp surdegsbröd eller nått.

Jag gillar verkligen Schulstads Rågbröd, brukar steka ägg och sen slänga i brödet i pannan med så det får lite "yta" och sen på med ägg, majonäs och gärna en skiva ost. Blir riktigt gott! :)

1684_
2011-01-23, 12:45
Jag gillar verkligen Schulstads Rågbröd, brukar steka ägg och sen slänga i brödet i pannan med så det får lite "yta" och sen på med ägg, majonäs och gärna en skiva ost. Blir riktigt gott! :)

Låter fan gott med ju *rolleyes*

KidZap
2011-01-23, 22:49
1. Low Carb Blåbärsbröd (finns bara i vissa Ica / Coop).
2. Trekorn.
3. Frökusar.

Varför? Jo, jag vill ha ett mörkt bröd med smak. Maximalt med protein och mindre kolhydrater / lägre GI.

Det här är í stort sett de enda tre brödsorter som jag köper. Till skillnad från de andra i tråden, äter jag dock en hel del bröd. Ett bröd räcker 4-5 dagar eller max en vecka.

Men i ärlighetens namn så är skillnaderna i "nyttighet" ganska små mellan olika brödsorter, så länge som vi diskuterar vanligt matbröd. Det är en annan sak med bagels, croissanter eller sirapslimpa....

Tack Lovisa, det här var ett riktigt bra svar och det var liksom nåt sånt här jag tänkte mig. Samtidigt förstår jag nu i efterhand att det kanske var en korkad fråga och att bröd kanske inte är så jätteviktigt i näringsjakten.

Kanske skulle frågat efter era godast brödsorter bara, men jag fick ju en hel del bra tips i tråden som jag ska prova!

Tack ska ni ha! :)

Ape3
2011-01-23, 23:23
Enligt boken Livsmedelsvetenskap (och Matens biologi och kemi 7,5 hp vid Linnéuniversitetet) är det surjäst fullkorns rågbröd som gäller. Visst, det innehåller fytater och forskningen verkar inte vara väldigt omfattande kring fullkorn så det blir väl upp till er.

Å andra sidan visar annan forskning att spannmål är uppåt väggarna dåligt för oss. Då är det Staffan Lindeberg jag tänker på.

Det finns rågbröd som endast innehåller klippt råg, vatten och salt (Möjligen jäst också minns inte riktigt) med en hållbarhet på ett halvår. Det kallar jag bra bröd.

Nu kör jag på Willys flerkornsbröd. Innehåll: Klippt fullkornsråg, vatten, havregryn, kornflingor, klippt fullkornsvete, salt och jäst.

800KJ/180kcal
Protein 5g
Kolhydrater 37g (2g socker)
Fett 2g
kostfiber 9g
Natrium 0,4g

Äter man det inte som bröd kan man ta makrill i tomatsås, kryddor och ost sen in i mikron.

Btw
http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-87906.html
http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-57054.html
finns nog fler...

isterbuk
2011-01-24, 14:16
Jag har en liten fråga vid sidan av det nyttigaste brödet.

Jag är sugen på slänga ihop ett par ägg och en skvätt mjölk o vända brödskivorna i och sen steka i pannan. Då vill man ju ha ett bröd likt formfranskan som suger åt sig av det goda, vad ska man sikta in sig på i den kategorin? Finns det något "vettigt" luftigt bröd som man kan bruka det finns ju så många sorter idag. Mycket bröd /kcal vore ju trevligt :eating: