handdator

Visa fullständig version : Ljudet har slutat fungera


rogerQ
2011-01-21, 22:13
Hej,

Jag har fått ett konstigt problem med min laptop som jag aldrig tidigare haft med någon dator. Det är så att ljudet har slutat att fungera. Det började med att jag försökte titta på ett youtube-klipp och det var helt tyst. Då jag trodde att det var klippet det var fel på provade jag med ett annat klipp, men det var också tyst. Jag provade både med hörlurar och med de inbyggda högtalarna men det var tyst i båda. Då provade jag med att lyssna på en mp3-fil och då kom ett felmeddelande upp som lyder: "Ett fel uppstod när filen spelades upp i Windows Media Player. Klicka på Webbhjälp för ytterligare information." Webhjälpen förstod jag mig inte på så jag provar att fråga här istället. Hoppas på hjälp.

Med vänliga hälsningar
rogerQ

champion
2011-01-21, 22:20
Är det en pc?

Testa: Gå in på system--enhetshanteraren. Högerklicka på ljudenheten och välj inaktivera. När den har stängt av välj aktivera så brukar det hoppa igång igen.

rogerQ
2011-01-21, 22:29
Ja, det är en PC. Var hittar man system--enhetshanteraren? Jag har windows vista.

champion
2011-01-21, 22:42
Start-----> Kontrollpanelen-----> på System och underhåll----->och sedan på Enhetshanteraren

Sedan klicka på ljud, bild

Och titta på om du behöver uppdatera drivrutinerna. Om den säger att den har det senaste och ändå ej funkar så testa att avinstallera/tabort. Sedan startar du om datorn så bör datorn hitta enheten igen och installera drivrutinerna.

Kanske finns något bättre sätt. Men detta gjorde jag på min dator.

rogerQ
2011-01-23, 19:48
Tack för hjälpen. Jag avinstallerade ljudenheterna i enhetshanteraren och startade om datorn. Då letade datorn automatiskt upp ljudenheterna och nu funkar det som vanligt.