handdator

Visa fullständig version : Gris är bra?


Gurkyngel
2011-01-21, 21:26
Hallå!!

Dom har sjukt bra pris på fläskkarré på affärn såg jag. Dock ställer jag mig lite tveksam till att köpa utan att egentligen veta varför, är bara lite skeptisk mot griskött över huvud taget.

Men hur är det egentligen? Är det "bra" kött vad gäller näring osv eller är nöt att föredra?

Eddie Vedder
2011-01-21, 21:28
Fläskkaré har jag nog ätit 50 kg sedan i somras. :D Nu rekommenderar jag inte min köttkonsumtion men som svar på frågan säger jag ja utan tvekan. Fläskkött innehåller en hel del näring. I en allmänt balanserad kost är det bara en fördel för dig som tjej att få i sig lite rött kött. :)

Gurkyngel
2011-01-21, 21:48
Blodblod :) vad härligt!
Då ska jag göra slag i saken och knalla tillbaks imorgon och inhandla ett kilo. Ruskigt vad ekonomisk man är.

Så tips tips till alla i Luleå: fryst, svensk fläskkarré för 30 kr/kg på Willys. Kanske gäller på andra orter med?

anton2000
2011-01-21, 22:04
Blodblod :) vad härligt!
Då ska jag göra slag i saken och knalla tillbaks imorgon och inhandla femton kilo. Ruskigt vad ekonomisk man är.

Så tips tips till alla i Luleå: fryst, svensk fläskkarré för 30 kr/kg på Willys. Kanske gäller på andra orter med?

FYP *flex*

vicarious
2011-01-21, 22:09
På tal om gris. De brukar ju rea ut julskinkorna rätt billigt men det är nog slut med det nu. Såg skinkor för 19kr/kg 1-2 veckor efter jul. Ganska opti, rött kött och nitrit åt sidan =)

champion
2011-01-21, 22:14
På tal om gris. De brukar ju rea ut julskinkorna rätt billigt men det är nog slut med det nu. Såg skinkor för 19kr/kg 1-2 veckor efter jul. Ganska opti, rött kött och nitrit åt sidan =)



VA!? Vilka butiker gör det?

Gurkyngel
2011-01-21, 22:18
VA!? Vilka butiker gör det?

Matbutikerna

Gurkyngel
2011-01-21, 22:21
Hehehe 15 kg ... skulle jag palla att käka upp det? tveksamt. Är ju iofs fryst så kanske kan spara till grillsäsongen... åååååååh vad gott med grillat *drool*

JacobHeitmann
2011-01-21, 22:33
Gris är inte...

äh, jag orkar inte.

anton2000
2011-01-21, 22:37
Hehehe 15 kg ... skulle jag palla att käka upp det? tveksamt. Är ju iofs fryst så kanske kan spara till grillsäsongen... åååååååh vad gott med grillat *drool*

Om man har en stor frys är det ju opti, inte så att man kan tröttna på fläskkarré även om man äter det varje dag :)

Gris är inte...

äh, jag orkar inte.

Hehe :)
Att kritisera kött är lite som att kritisera knäböj = kolodöden :devil:*flex*

champion
2011-01-21, 22:45
Matbutikerna

Haha, det fatta jag med ;) Men gör dom flesta butikerna detta som till exempel ICA, Willys?
Aldrig hört om detta!

benacii
2011-01-21, 22:45
Jag köpte hem 4,2 kilo julskina (20kr/kilot) häromveckan hehe. dock var 1,5-2kg fett och svål. säkert lite mer men orkade inte va sån jävla kärring o peta bort allt. men allt gick åt på en vecka :( men bra protein!! :hbang:

eiri
2011-01-21, 22:49
fläskkarré är ju väldigt gott och billigt :)

Crocker
2011-01-21, 22:50
Matbutikerna
Orly? :cool:
Du såg inte hur länge det var extrapris tro? Har inget sedel.

christian9
2011-01-21, 22:56
Gris är svinbra. Billigt och dessutom sitter ju fettet samlat, lätt att skära bort om man vill äta magert.

JacobHeitmann
2011-01-21, 23:27
Hehe :)
Att kritisera kött är lite som att kritisera knäböj = kolodöden :devil:*flex*

Jag ska nog hitta något om knäböj... slitning på meniskerna eller nåt. :D

Gurkyngel
2011-01-21, 23:28
Orly? :cool:
Du såg inte hur länge det var extrapris tro? Har inget sedel.

Nej jag reflekterade tyvärr inte över om det stod något datum. Blev bländad av den stora röda stjärnan. Men det var i alla fall välfyllt med gris bredvid de halal-slaktade lammen. Så ironiskt!

Gurkyngel
2011-01-21, 23:30
Gris är svinbra. Billigt och dessutom sitter ju fettet samlat, lätt att skära bort om man vill äta magert.

Faktiskt väldigt praktiskt. Finns inget så äckligt som att få en riktig fettklump i köttet, väck ska det!

JohPz
2011-01-22, 03:18
Nu kom jag att tänka på en legendarisk tråd här på kolo:D

SiSenior
2011-01-22, 08:28
Gris är svinbra. Billigt och dessutom sitter ju fettet samlat, lätt att skära bort om man vill äta magert.

Varför skära bort de godaste?

StNicholaus
2011-01-22, 08:37
På tal om gris. De brukar ju rea ut julskinkorna rätt billigt men det är nog slut med det nu. Såg skinkor för 19kr/kg 1-2 veckor efter jul. Ganska opti, rött kött och nitrit åt sidan =)

Själv har jag smaskat skinka de senaste veckorna.
Bara att skära och äta när aptiten "av det lilla slaget" gör sig påmint... ;)
Sen skall erkännas att jag personligen gärna äter "julmat" långt in i januari. Längtar redan till nästa jul :(

VA!? Vilka butiker gör det?

Samtliga butiker som har julskinka kvar. Själv betalade jag 19:-/kg på Coop.

Haha, det fatta jag med ;) Men gör dom flesta butikerna detta som till exempel ICA, Willys?
Aldrig hört om detta!

Ja.

Nykropp
2011-01-22, 09:47
På tal om gris. De brukar ju rea ut julskinkorna rätt billigt men det är nog slut med det nu. Såg skinkor för 19kr/kg 1-2 veckor efter jul. Ganska opti, rött kött och nitrit åt sidan =)

Förutom snåla coop som fortfarande tar ca 39kr kg för gammal julskinka dom inte får sålt! :)

JAg köpte på mig 2 st när dom kostade 19krkg på ica. :)

vicarious
2011-01-22, 10:45
Jag såg julskinkan på Coop för 19kr/kg. Fetthalten var 3% så det mesta var kött.

Nykropp
2011-01-22, 10:56
Jag såg julskinkan på Coop för 19kr/kg. Fetthalten var 3% så det mesta var kött.

Inte när vi var ute på coop bäckebol i går i alla fall. Då skulle dom ha 39kr kg för den och 89kr kg för den ekologiska tror jag.

Kravmaga
2011-01-22, 12:43
Fläskkaré har jag nog ätit 50 kg sedan i somras. :D Nu rekommenderar jag inte min köttkonsumtion men som svar på frågan säger jag ja utan tvekan. Fläskkött innehåller en hel del näring. I en allmänt balanserad kost är det bara en fördel för dig som tjej att få i sig lite rött kött. :)

Partner in crime :)

Blodblod :) vad härligt!
Då ska jag göra slag i saken och knalla tillbaks imorgon och inhandla ett kilo. Ruskigt vad ekonomisk man är.

Så tips tips till alla i Luleå: fryst, svensk fläskkarré för 30 kr/kg på Willys. Kanske gäller på andra orter med?

Om jag ändå bodde norrut!

Faktiskt väldigt praktiskt. Finns inget så äckligt som att få en riktig fettklump i köttet, väck ska det!

Ät hela köttbiten! Köpa kött skära och bort de smakrikaste delarna *screwy*

Varför skära bort de godaste?

+1

Gurkyngel
2011-01-22, 13:32
Kravmaga: min far säger samma sak och tittar på mig med sin hemskaste blick ... mitt försvar är som följer, JA det smakar gott men det är konsistensen jag inte kan med. Slajmiga fettbitar är nog det enda i matväg som ger mig kväljningar, tyvärr!!! det kanske är som med vin och kaffe - man lär sig?

Eddie Vedder
2011-01-22, 14:43
Nej jag reflekterade tyvärr inte över om det stod något datum. Blev bländad av den stora röda stjärnan. Men det var i alla fall välfyllt med gris bredvid de halal-slaktade lammen. Så ironiskt!

Hehe, faktum är att det där är lite tveksamt. Det vore högst oacceptabelt att placera glutenfritt mjöl i närheten av vanligt mjöl till exempel. Och även om starka religiösa symboler inte är en risk för hälsan så är dte änå ytterst betydelsefullt för de som följer det.

Gurkyngel
2011-01-22, 18:33
Hehe, faktum är att det där är lite tveksamt. Det vore högst oacceptabelt att placera glutenfritt mjöl i närheten av vanligt mjöl till exempel. Och även om starka religiösa symboler inte är en risk för hälsan så är dte änå ytterst betydelsefullt för de som följer det.

Ja, givetvis är det så! Jag reagerade ju över det men kanske inte på samma sätt som någon annan skulle ha gjort det.
Butiken gör väl helt enkelt som så att de placerar allt fryst kött på ett och samma ställe när det inte finns "regler". Faktiskt ganska klumpigt, en flaskkarré skiljer sig inte så mycket från en lamkotlett rent utseendemässigt ...

Hur som haver nu ligger det i alla fall en massa nyinhandlat kött i min frys, ska bli spännande att tillaga :)
Såg att det var extrapis på Ica Maxi också för den som är intresserad!!