handdator

Visa fullständig version : Hur lär man sig att rapa eller bli av med illamåendet?


qwerty1
2011-01-21, 19:46
Hejsan dagboken.

Nu är det såhär att jag ofta känner mig väldigt illamående efter jag druckit någon bärs, ätit lite för mycket and so on, och då känns det som att jag skulle behöva rapa... men saken är ju att jag inte kan det och illamåendet sitter kvar då.

Någon som vet hur jag blir av med detta problem? Det är faktiskt väldigt jobbigt. Tacksam för svar.

stafh
2011-01-21, 19:53
Dra ner luft i matstrupen, tryck upp den igen. Har du tur följer det mer lite annan luft också.

SiSenior
2011-01-21, 19:58
Spy med hjälp av fingret. Lindrar t o m det värsta av illamåenden.

Tjuckot
2011-01-21, 20:08
Dra in luft samtidigt som du lutar dig åt vänster, alltså böjer bålen.

qwerty1
2011-01-21, 20:11
Spy med hjälp av fingret. Lindrar t o m det värsta av illamåenden.

Detta hjälper. Men det är inte så himla trevligt att alltid göra det. Måste ju finnas medicin/något annat skit som hjälper mot detta... det började för 3-4 år sedan. Innan dess hade jag inga problem.
(har dock aldrig kunnat rapa men just illamåendet började då)

Jockefoten
2011-01-21, 20:13
Spy med hjälp av fingret. Lindrar t o m det värsta av illamåenden.

Halsen vänjer sig vid fingret rätt fort, har fått köra ner handtaget till en diskborste i halsen för att få effekt en gång.

qwerty1
2011-01-21, 20:19
King grub eller Allan måste ha svar på detta... hjälp!

qwerty1
2011-01-21, 20:22
Det sjuka är att rapen i sig, är påväg upp... men den vill fan inte pasera. Sjukt är ordet. Sjukt jobbigt.

Granatgiraffen
2011-01-21, 20:41
Inte så jäkla bra att hålla på med spyor hela tiden heller. Rätt så frätande.

Pzorz
2011-01-21, 20:44
Halsen vänjer sig vid fingret rätt fort, har fått köra ner handtaget till en diskborste i halsen för att få effekt en gång.

*bs*

Grotesk
2011-01-21, 21:02
Kolodoktorn rekommenderar ass-to-the-grass-böj och powercurl i bicepsracket.

Slartibartfast
2011-01-21, 21:18
Det sjuka är att rapen i sig, är påväg upp... men den vill fan inte pasera. Sjukt är ordet. Sjukt jobbigt.

Jag har samma problem emellanåt. En rap fastnar i halsen, men jag kan räkna dom gånger jag faktiskt rapat i mitt liv på en hand.

qwerty1
2011-01-21, 21:29
Jag har samma problem emellanåt. En rap fastnar i halsen, men jag kan räkna dom gånger jag faktiskt rapat i mitt liv på en hand.

Tänk om du hade haft det varannan dag.... hur jobbigt hade inte det varit?

Tror det får bli magdoktorn snart.. :/

Jockefoten
2011-01-21, 21:30
*bs*

Testa att behöva spy 20-30gånger på en förmiddag.

Osten80
2011-01-21, 21:33
jag kan räkna dom gånger jag faktiskt rapat i mitt liv på en hand.

Sådant där är märkligt för mig, och låter nästan helt omöjligt. Folks kroppar är verkligen olika. Är det lika tyst i rövtutan också?

Tolkia
2011-01-21, 21:40
*bs*
Nej, faktiskt inte. Anorektiker/bulimiker som kräks regelbundet kan ibland bli så avtrubbade att de just börjar använda tandborstar etc. för att provocera kräkning. INTE att rekommendera,

SiSenior
2011-01-21, 21:42
Halsen vänjer sig vid fingret rätt fort, har fått köra ner handtaget till en diskborste i halsen för att få effekt en gång.

Han verkade inte allt för erfaren så handen borde nog räcka i hans fall.

Slartibartfast
2011-01-21, 21:47
Sådant där är märkligt för mig, och låter nästan helt omöjligt. Folks kroppar är verkligen olika. Är det lika tyst i rövtutan också?

Nej, verkligen inte :em:

Jag har enorma problem med gas i systemet.

qwerty1
2011-01-21, 21:51
Nej, verkligen inte :em:

Jag har enorma problem med gas i systemet.

Testa minifom. Funkar bra för mig. Dock så blir det mer "rapar" förutom att jag inte kan. Vilket ökar mitt problem ännu mer.

Tolkia
2011-01-21, 21:59
@ursprungsfrågan: Jag vet inte om man kan lära sig, om man har svårt för det. Vissa har ju väldigt svårt för att kräkas också; jag har hört något om att det skall ha att göra med hur magmunnen är placerad.

Tjuckot
2011-01-21, 22:01
Testa det jag skrev ovan, när man har en rap på gång är det perfekt. Faktiskt :)

qwerty1
2011-01-21, 22:01
@ursprungsfrågan: Jag vet inte om man kan lära sig, om man har svårt för det. Vissa har ju väldigt svårt för att kräkas också; jag har hört något om att det skall ha att göra med hur magmunnen är placerad.

Om jag ska förklara mitt problem ännu tydligare så känns det som att mat sitter i min hals men vill aldrig komma up. Men det är inte mat, utan en känsla. Svårt att beskriva. Jag älskar mat och dricka är guld. Rekommenderas magdoktorn, tro?

Pzorz
2011-01-21, 22:23
Pzorz guide till välmående: Att rapa

För att rapa så krävs det förutom luft även en helt del teknik. Jag kommer i denna guide att förklara de grundläggande stegen i hur man rapar utan utrustning.
Jag kommer att arbeta nerifrån och upp, med början på fotplacering.
Jag skulle rekommendera dig att stå axelbrett och gärna ha fötterna vinklade rakt fram, alternativt lite utåt. Detta för att du ska stå stabilt.

Knäna bör vara lite böjda. Att utgå från en vinkel i knävecken på 160 grader brukar vara lagom. Med en för djup ställning kan det bli svårt att slappna av och det kommer att ha en negativ inverkan på mängden luft du kommer att kunna suga in.

Nu när vi har en bra grund kan vi ge oss på överkroppen.

Det du bör göra nu är att när du har rätt fotplacering och knävinkel är att fatta ett lätt, stödjande grepp om dina knän med händerna. En hand på vardera knä. Det du måste tänka på nu är att inte tappar ryggen allt för mycket. Du vill inte få en bananrygg. Det behövs ingen svank, utan försök bara att hålla ryggen rak. (Just detta moment kan kräva mycket övning för att få till tekniken. Kom ihåg, tålamod är guld värt när man försöker lära sig något nytt)

Angående huvudet så finns det många olika läror, men det vanligaste är den att man låter huvudet vara rakt med ryggen - alltså att man kommer att kolla lite snett framåt, ner i golvet.

Bra! Nu har vi kommit till själva rap-biten.
För att rapa så måste du lyckas stänga inne luft i magen. Detta gör man genom att forcera ner den. (Nej, det är inte så våldsamt som det kan tyckas låta :) ) En övning som man kan använda sig av för att lyckas med detta är att låta som en med andningsproblem. Alltså sluta strupen aningen men fortfarande låta luften komma igenom. Detta kan man sedan utveckla, och sluta strupen ytterligare. Här kommer det svåra och för många obehagliga. I och med att man gör det så kommer lufttillförseln att upphöra och man kommer att uppleva obehag, i form av andnöd. Ta det bara lugnt då, det ska kännas lite konstigt. Därför är det bäst att ha en vän medverkande som man känner förtroende för under denna process. När man väl har nått slutet-gränsen som det kallas så gäller det att bestämt men ändå avslappnad öka intensiteten på "insuget" som man gör. Detta för att man måste överbelasta locket som täpper till halsen.

Om du nu inte lyckas på första försöket så ge inte upp. Vila i några minuter. Ställ upp dig i grundstancen och slappna av, sedan är det bara att suga på för kung och fosterland.


Vi tar det nu kort och sammanfattat:
Fötterna ska vara axelbrett, vinklade rakt fram alt. aningen lätt utåt.
Knäna ska vara lätt böjda.
Händerna ska vara placerade på knäna.
Ryggen ska vara rak.
Huvudet skall vara i linje med ryggen, blicken fäst i golvet snett framåt.
Var avslappnad i kroppen.
Stryp strupen tills ingen luft kommer igenom. "Sug" då till lite extra.
Fyll magen med önskad mängd luft.
Släpp ut luften i form av en rap.


Lycka till med rapandet!

/mvh Pzorz

ps: jag vet att det här är en ofullständig guide men det ger dig ett hum om hur man skall göra. vid eventuella frågor, kontakta mig via pm.

qwerty1
2011-01-21, 22:28
Varje gång jag rapar låter det som en alien. WTF.

skaparn
2011-01-21, 23:09
King grub eller Allan måste ha svar på detta... hjälp!

Du förväntar dig alltså omfattande kunskap om rapande hos de två nämnda?

qwerty1
2011-01-21, 23:47
Har inte de kunskap om allt?

qwerty1
2011-01-21, 23:50
Har inte de kunskap om allt?

Menade inget illa. De kanske vet något om min mage som inte jag vet.